Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Pedagogen in opleiding :)

Pedagogen in opleiding :)

18-02-2020 om 14:30

Dyscalculie, hoe ga je hier mee om?

Dyscalculie, het komt steeds vaker voor tegenwoordig maar wat is het nou eigenlijk?

Dyscalculie is een rekenstoornis.Kinderen met dyscalculie hebben een hardnekkig probleem met het aanleren en automatiseren van reken- en tel handelingen.
Dus kort samengevat: met rekenen.
Begrip van getallen is vaak ook niet aanwezig.
Een kind heeft onvoldoende inzicht dat het verschil tussen 75 en 80 net zo groot is als tussen 5 en 10.

Hier heb je last van bij het maken van eenvoudige rekensommen, maar bijvoorbeeld ook bij het klokkijken en omgaan met geld. Wanneer je rekenproblemen ervaart, is dat lastig.. Dyscalculie komt voor bij zo’n 3 tot 6 procent van de basisschoolleerlingen. Het kan erfelijk zijn, maar soms komt dyscalculie voor het eerst in de familie voor.

Het is een ondergeschoven probleem, omdat het moeilijk te herkennen is. Toch hebben meer kinderen het dan je denkt. Hoewel het bij dyslexie makkelijker te concluderen is, is het bij dyscalculie juist niet zo. Soms wordt er gedacht dat een kind geen zin heeft, ‘dom’ is of een andere leerstoornis heeft.
Dit hoeft echter niet waar te zijn: iemand met dyscalculie heeft vaak een gemiddeld of bovengemiddeld IQ. Ook kan iemand een kortetermijngeheugen hebben of cijfers en tekens niet goed herkennen.

Hoe herken je dyscalculie dan? Hieronder een paar punten waar je op kan letten:

- vaak problemen met het aanleren van getallen
- moeite met automatiseren van rekenfeiten, zoals de tafels etc.
- problemen met ruimtelijk inzicht
- haalt grote cijfers in getallen door elkaar
- problemen met meetkunde en klokkijken
- is onvoldoende in staat een koppeling te leggen tussen vergelijkbare opgaven

Als een kind moeite heeft met rekenen hoeft dit natuurlijk niet te betekenen dat het om dyscalculie gaat, hier kan het wel omgaan als dit in lange termijn door blijft gaan of als de punten die hierboven staan beschreven voorkomen.

Ikzelf heb ook dyscalculie, vroeger is dit vrij laat geconstateerd. Er is altijd gedacht en gezegd dat ik het gewoon moeilijk vond, en dat dit wel over zou waaien. Ik liep op de basisschool altijd een klas of twee achter met mijn rekenniveau wat ik zelf erg vervelend vond.
Een paar jaar later op de middelbare school is er een officieel dyscalculie onderzoek gestart, dit duurde een paar weken.

Toen is er uit het onderzoek gekomen dat ik een zware vorm van dyscalculie heb en ik kreeg hier onmiddellijk extra ondersteuning voor. Hierdoor durfde ik sneller vragen te stellen en voelde ik mij minder dom, omdat ik nu wist dat er een reden voor was dat ik moeite had met rekenen. Hier waren ze alleen helaas erg laat mee.

Op tijd ondersteuning krijgen op dit soort gebieden is daarom erg belangrijk, het heeft mij erg geholpen ook al was het aan de late kant. Daarom is het belangrijk dit op tijd te herkennen zodat de juiste hulp aangeboden kan worden.

Tips: hieronder een aantal tips die van pas kunnen komen!

Tip 1. Zorg voor structuur

Rekensommen kunnen er heel chaotisch en raar uitzien voor kinderen met dyscalculie. Geef deze kinderen daarom een uitgevoerd stappenplan die ze kunnen volgen bij het maken van hun sommen. Laat ze daarnaast ook al hun tussenstappen opschrijven, zodat er meer structuur komt. Ook weet jij bij welke stap een kind de mist in is gegaan en kan je je hier op focussen.

Tip 2. Houd er rekening mee

Denk of weet je dat een kind dyscalculie heeft, houdt hier dan rekening mee. Laat oefeningen thuis afmaken, geef extra tijd bij toetsen en laat je leerling een rekenmachine gebruiken waar nodig.

Tip 3. Verzin trucjes

Gebruik trucjes om rekensommen in de hoofden van kinderen te krijgen. Op deze manier leren de kinderen op een speelse manier simpele leersommen. Zo vertelde een leerkracht van ons ooit dat zij een spiegel gebruikte, waardoor haar leerling de rekensommen ineens wel heel goed kon maken. Dit kwam doordat het kind in het spiegelschrift de sommen wel zag.

Positieve kant van dyscalculie!

Laten we de positieve kant niet vergeten. Kinderen met dyscalculie hebben hun eigen talenten. Vaak zijn deze kinderen creatief en artistiek. Ze kunnen erg vernieuwend zijn. Sommigen blinken juist uit in sport. Het is belangrijk om te letten op de talenten van het kind en een school of beroep te kiezen wat bij het kind past.

Vragen over dit onderwerp zijn van harte welkom! Bedankt voor het lezen.

Mooi zo

Goed dat je dit zo aan de orde stelt. Ik zou andere ouders in elk geval verwijzen naar Balans die ook informatie geven over dyscalculie.
Hopelijk is de categorie 'lui en dom' aan het uitsterven en wat ik nog meer hoop is dat scholen steeds beter in staat zijn om ouders en kinderen hiermee de weg te wijzen en extra ondersteuning aan te bieden. Voor veel ouders is het niet vanzelfsprekend om de weg te weten of te duiden waar het aan schort. Het is vaak de eerste keer dat je er met een eigen kind mee geconfronteerd wordt. Dan wil je geen stroop van scholen en hulpverlening, laat staan afwachtende adviezen of beoordelingen als 'slecht gedrag'.
En vergeet ook niet te adviseren wat ouders zelf kunnen doen. Goede verwijzing zoeken en thuis op een plezierige manier extra oefening aanbieden als dat mogelijk is.

V@@s

V@@s

18-02-2020 om 19:50

jullie stukjes worden beter denk ik

Maar hier moet je nog even naar kijken: "Ook kan iemand een kortetermijngeheugen hebben" . Ik mag het hopen, iedereen heeft een kortetermijngeheugen. Het kan wel zijn dat het bij mensen bij dyscalculie wat minder goed werkt.

Roblaunoud

Roblaunoud

10-03-2020 om 13:46

periode

Ik citeer: "Als een kind moeite heeft met rekenen hoeft dit natuurlijk niet te betekenen dat het om dyscalculie gaat, hier kan het wel omgaan als dit in lange termijn door blijft gaan of als de punten die hierboven staan beschreven voorkomen."

Wat is hierin dan de termijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.