Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Enquête over inclusief onderwijs

Beste ouders,

Als studenten van Pedagogische Wetenschappen (jaar 2) zijn wij benieuwd naar uw mening over inclusief onderwijs. U zou ons erg helpen door deze korte vragenlijst in te vullen! Via de link kunt u meer informatie vinden over ons onderzoek.

Alvast bedankt voor het meehelpen!

https://rug.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_2r62o29b8EHtuSx

Tja

Even een definitie erbij gehaald.

"Wat is inclusief onderwijs?
Geplaatst door Floor Kaspers op 31 december 2019
Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij kinderen, ongeacht hun beperking, naar hetzelfde onderwijs gaan als kinderen zonder beperking. De term inclusief onderwijs roept vaak veel verschillende reacties op. Volgens de één betekent inclusief onderwijs dat alle speciale scholen gesloten moeten worden. Volgens de ander betekent het vooral dat er op reguliere scholen meer kennis en aandacht moet zijn voor goed onderwijs voor leerlingen met een beperking. Inclusief onderwijs staat steeds hoger op de politieke agenda."

Ik had verwacht dat er meer vragen zouden zijn over wat de school kan bieden. Wat ze nu niet kunnen. Dus het blijft nogal een politiek correct praatje van minstens 10 jaar geleden.

De onderdirectrice van de basisschool van mijn kinderen deed ook aan 'inclusief onderwijs'. De kinderen passen zich maar aan. En ze had overduidelijk geen zin in het gedoe van rugzakjes, begeleiding enzovoort. Daarvoor ontbreken toch nog teveel de middelen en de deskundigheid. En de wil.

Ook een kind met ADHD zou gewoon naar de buurtschool moeten kunnen maar dan zijn er wel deskundige begeleiders nodig en de mogelijkheid voor een kind om te ontstressen en voor de klas zelf om even 'verlost' te zijn van de drukte van dit kind. Een 'familieklas' of een rondje om de school, allerlei initiatieven zijn mogelijk alleen gebeuren niet, behalve op het speciaal onderwijs of bij sommige geinteresseerde en ervaren leerkrachten zelf. Dan gaat het een jaartje goed.

Guera

Guera

03-12-2020 om 14:53

Sja

Technisch gezien mee eens. Maar je vraagt niks over hoe school hiermee omgaat
Op onze school was verhouding zoek en balans slaat negatief door. Als je 3 adhd, 2 autistische kids en , 1 dyslect in een groep hebt van 25 kinderen dan is dat niet fijn. Zeker niet als er geen ondersteuning is voor de leerkracht. Dus in principe goed plan. Uitvoering op scholen vaak om te huilen en dat is voor geen enkel kind fijn.

Marcella

Marcella

03-12-2020 om 15:12

ook sja

Ik heb de enquete ingevuld maar had graag de gelegenheid gehad uitleg te geven bij mijn antwoorden. Zelfde verhaal als bij Quera: stille kindjes met óók een problematiek
werden niet gezien en alle aandacht van onderwijzers ging naar de 'schreeuwers en drukdoeners'. (een uitdrukking van een van mijn kinderen). Daar kon de onderwijzers niets aan doen en de kinderen zelf waarschijnlijk ook niet, maar de situatie voelde wel wat onrechtvaardig tegenover stille kinderen met problemen

Yuria

Yuria

03-12-2020 om 15:28

Je hebt inclusief en inclusief

Kinderen die meer aandacht of hulp nodig hebben, zijn natuurlijk prima in staat om op een reguliere school les te krijgen (met extra begeleiding). Het is alleen maar goed dat (andere) kinderen leren omgaan met kinderen met Down, of autisme, of een lichamelijke handicap. Maar in de enquete wordt aangegeven dat het gaat om iemand met gedragsproblemen en agressie. Mijn dochter had iemand in de klas die uit het niets met stoelen gooide, kinderen sloeg en schopte, de juf beet en bedreigde. Dat heeft een enorme impact gehad op het gevoel van veiligheid in de klas. Daar ligt voor mij toch echt de grens, zo'n kind zou ik niet (meer) accepteren.

Valeria

Valeria

04-12-2020 om 07:20

als Yuria

Mijn antwoorden zijn geheel gericht op het agressieve, verstorende voorbeeld. Als het voorbeeld een dove jongen was geweest, had je heel andere antwoorden gehad.

@Emma

@Emma

04-12-2020 om 09:00

Wetenschappelijke studie

Er staat iets over het inventariseren van meningen over inclusief onderwijs. De casus die jullie beschrijven geeft een erg eenzijdig en simpel beeld van inclusief onderwijs. De mening van de respondenten wordt daar ook weer door gekleurd. Waar baseren jullie de casus en de vragenlijst op? Ik denk niet dat je hiermee een beeld krijgt van de mening van ouders over inclusief onderwijs.

ajama

ajama

04-12-2020 om 10:07 Topicstarter

@Emma

De casus en de stellingen zijn door iemand anders ontworpen en hebben we van onze opleiding gekregen. Ik ben er inderdaad mee eens dat je op deze manier niet een volledig beeld krijgt van de meningen van ouders, omdat de context te weinig wordt meegenomen. Het maakt heel veel uit hoe de begeleiding op school is, hoeveel 'probleemkinderen' er per klas zijn etc., en dat wordt hier helemaal niet meegenomen. Dus ik snap uw punt, en dit zullen we zeker meenemen in de discussie!

@Emma

@Emma

04-12-2020 om 10:44

ajama

Dank voor je antwoord. De mening van ouders in het algemeen, en dan specifiek over deze casus is maar een heel klein deeltje in het grote geheel dat inclusief onderwijs heet. Alle betrokkenen hebben baat bij gedegen onderzoek naar de (on-) mogelijkheden van inclusief onderwijs. Zeker aankaarten in de discussie Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.