Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Estelle

Estelle

05-10-2014 om 14:26

Enquête: verband tussen buitenspelen en BMI

Beste allemaal!
Ik ben eerstejaars student pedagogische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor mijn studie doe ik met een groepje een onderzoekje naar het verband tussen buiten spelen en BMI. Hiervoor hebben wij een aantal mensen nodig met kinderen tussen de 4 en 11 jaar die onze enquête (volledig anoniem) invullen. Het kost u hooguit een paar minuutjes en u zou mij en mijn groepsgenootjes er erg mee helpen! Dus bent u ouder van kinderen tussen de 4 en 11 jaar en heeft u een paar minuutjes over? Dan zou ik het ontzettend fijn vinden als u onze enquête in wil vullen!
De link naar de enquête:
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=201399
Alvast hartelijk bedankt!

Katniss

Katniss

05-10-2014 om 14:55

Hmm

Ik heb hem ingevuld voor mijn sportieve kind tussen de 4 en 11 jaar. Mijn oudere kind is helemaal niet sportief, maar heeft ook een prima BMI. Ik geloof dus niet dat er zomaar een causaal verband is tussen hoog BMI en veel buitenspelen.

Hanne.

Hanne.

05-10-2014 om 18:00

transport

Ik mis vragen over 'transport' mijn kinderen spelen vrij weinig buiten maar we doen vrijwel alles op de fiets. Dat betekent dagelijks 20 minimaal min fietsen en op zaterdag al snel 15-20 km er bij om van en naar sport te gaan.

zo op de bonnefooi: er is geen verband

Ik weet wel dat mijn kinderen en de buurkinderen op zichzelf niks zeggen, maar toch, ons bepaald mollige buurmeisje is altijd op straat te vinden, evenals het ook al wat spekkige jongetje van twee huizen verderop; ons negenjarige gratenpakhuisje daarentegen zit het liefst binnen met een schermpje of zijn lego.

ga die enquete wel invullen trouwens, maar ik heb het vermoeden dat er geen verband bestaat. Hou trouwens in de gaten dat correlatie nog geen causaal verband betekent en dat zelfs bij en causaal verband het nog maar de vraag is wat oorzaak is en wat gevolg. Maar goed, eerst maar eens zien of er wel een correlatie is. In mijn straat dus niet

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

08-10-2014 om 12:45

maar het is toch niet zo ingewikkeld? Ik vind het een open deur

Natuurlijk is een kind dat veel buitenspeelt en/of dagelijks naar school fietst niet per definitie slank. En natuurlijk is een kind wat alleen maar op de bank hangt niet per definitie dik.
En daar zijn talloze redenen voor te bedenken, om maar wat te noemen: de persoonlijke stofwisseling, het aantal calorien wat het kind per dag naar binnen krijgt. De mate van inspanning tijdens buitenspelen, enz enz enz.
Feit is dat als je beweegt, zeker als dat langduriger of intensiever is, dat je meer calorien verbrandt. Je kan hooguit stellen (maar daar hoef je geen enquete voor te houden, dat is nl. 1+1=2) dat een kind dat te dik is, minder dik of minder snel zal aankomen als het regelmatig buitenspeelt (en dan natuurlijk wel redelijk intensief, dus niet uren op een muurtje zitten, of wat rondlummelen...). Werkt het dezelfde hoeveelheid calorien naar binnen, maar zit altijd alleen maar op de bank, dan zat dat kind (nog) dikker worden. Verder kan je natuurlijk ook stellen dat als een dik kind vaak buitenspeelt met redelijke intensiviteit, en daardoor meer trek krijgt en dus weer meer gaat eten, het ook geen zoden aan de dijk zet.
Maar verder is het heel simpel: bewegen is verbranden. Dat is de enige logica.
Bibi

bibi63

bibi63

08-10-2014 om 12:59

vervolg: enquete ingevuld

Ik heb vervolgens de enquete ingevuld, maar zie ook echt niet wat voor conclusies jullie daaruit zouden willen halen. Jullie vragen naar lengte, gewicht en leeftijd. Daaruit kun je uiteraard een BMI meten. Die kan te laag, goed of te hoog zijn. Dat is dan een gegeven. Vervolgens vragen jullie of kind buitenspeelt, hoe lang, hoe actief en hoeveel uur er nog gesport wordt. Welke conclusie willen jullie daaruit trekken?
Stel bij kind 1 is BMI te hoog. Speelt nauwelijks buiten. Kun je dan stellen dat dat niet buitenspelen de oorzaak is? Nee, je weet niet wat het kind aan calorien naar binnen werkt.
Stel bij kind 2 is BMI te hoog. Speelt actief buiten. Kun je dan stellen dan stellen dat actief buitenspelen geen nut heeft? Nee, je weet niet wat het kind aan calorien naar binnen werkt. Je kunt hooguit veronderstellen dat als dat kind niet buitenspeelt het nóg dikker zou zijn/worden.
Stel bij kind 3 is BMI goed. Speelt nauwelijks buiten. Kun je dan stellen dan dat dat niet buitenspelen dus geen belang heeft mbt BMI? Nee, je weet niet wat het kind aan calorien naar binnen werkt. Misschien wel weinig.
Stel bij kind 4 is BMI goed. Speelt actief buiten. Kun je dan stellen dan stellen dat actief buitenspelen geen nut heeft? Nee, je weet niet wat het kind aan calorien naar binnen werkt. Misschien wel veel.

Kortom, je zult om enig inzicht te krijgen, óók moeten weten hoeveel calorien het kind dagelijks eet. Maar daarbij blijft het een simpel feit dat actief buitenspelen calorien verbranden betekent. Of je nu dik of niet dik bent.
Bibi

bibi

Er wordt onderzoek gedaan naar het verband tussen buitenspelen en BMI. En dat is wel degelijk een interessante vraag. En dan bedoel ik dus de vraag 'bestaat er een verband tussen buitenspelen en BMI'. Het wordt namelijk wel vaak geroepen: kinderen van nu zouden dikker worden dan die van vroeger omdat ze minder buiten spelen. Nou, als dat zo zou zijn zou je minimaal moeten zien dat kinderen die veel buitenspelen gemiddeld een hoger BMI hebben dan kinderen die weinig buitenspelen. Blijkt een dergelijk verband er niet te zijn, dan is de bovenstaande bewering daarmee ontkracht. Kan die 'nogal wiedes'- wijsheid ook bij het grofvuil. En zo komt de wetenschap vooruit

Zou er wel een verband gevonden worden, dan is de vervolgvraag wat voor verband het dan is. Causaal of niet, en indien causaal, wat is dan oorzaak en wat is gevolg. Maar de allereerste vraag, en die is op zich al interessant: is er wel een verband?

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

08-10-2014 om 13:51

temet

Buitenspelen is op zich geen doel mbt BMI. Buitenspelen is in eerste instantie iets leuks, iets sociaals enz. Dat je door bewegen (in welke vorm dan ook) calorien verbrand is een feit. Hoe dan ook verbrand je meer calorien met (actief) buitenspelen, dan op de bank hangen. Daar kan ik niets anders van maken.
Een kind dat elke dag 10 km. fietst op en neer naar school maar nooit buitenspeelt, versus een kind dat naast school woont, maar elke dag buitenspeelt, verbranden misschien wel net zoveel calorien, of misschien de fietser wel meer. Dat zou je met een calorienteller moeten meten.
Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid calorien die je per dag naar binnen eet/drinkt versus de hoeveelheid beweging/verbranding die je op een dag hebt. En dat kan op allerlei manieren. Ik zie daar niets ingewikkelds aan.
Bibi

bibi63

bibi63

08-10-2014 om 13:52

aanvulling

Als aanvulling daarop: Zonder te weten hoeveel calorien een kind naar binnen werkt op een dag, kun je er verder niets zinnigs over zeggen.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.