Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Anonieme gebruiker

Anonieme gebruiker

11-09-2018 om 19:19

Hersenletsel na een vacuüm bevalling

Wij zijn een onderzoek gestart, betreft de gevolgen van een vacuüm bevalling. De gevolgen voor de moeder laten we in dit forum buiten beschouwing, maar we willen ons richten op de gevolgen van de baby en in zijn/haar verdere ontwikkeling. Gezien de ervaring die wij hebben met onze oudste zoon (hij is met een vacuümpomp geboren), leven er bij ons veel onduidelijkheden. Enkele vragen die ik hier neerleg zijn:
1. Heb je weleens te maken gehad met een vacuüm bevalling?
2. Zo ja, hoe is de ontwikkeling van dit kind vanaf de geboorte tot nu toe?

Waarom stel ik deze vragen? Omdat er veel kinderen zijn met een ontwikkeling- gedragstoornis, ADHD, autisme, etc. Veel kinderen die hiermee zijn gediagnostiseerd zijn geboren met een traumatische- vacuüm- tang- keizersnee bevalling. Via een masterscriptie van een (ex) student aan de universiteit in Leiden, heb ik veel informatie verzameld die een verband leggen tussen moeilijk gedrag van kinderen en één van bovengenoemde (moeilijke) bevallingen.
We hopen op veel reacties!

Tine Winkel

Tine Winkel

11-09-2018 om 19:28

wil daar best wat over vertellen, maar niet hier zo op het forum. Volgens mij kun je via forumbeheer aan mijn mailadres komen? Als je me mailt, zal ik ingaan op deze vragen.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 19:29

Vacuumbevalling

Mijn zoon is bevallen door middel van een vacuumpomp. Ik wil best wat vragen beantwoorden maar ik zie geen link naar een vragenlijst

Onderzoek

https://wrongplanet.net/forums/viewtopic.php?t=98782&sid=50ae62ea0e27b08fa07e59bad77d942c

Er is onderzoek waaruit blijkt dat kinderen met een ontwikkelingsprobleem vaker een moeilijke geboorte hebben. Maar niet duidelijk is wat de kip is of het ei.

Autisme kan meerdere triggers hebben, maar primair is het een kwestie van erfelijkheid en aanleg. En dat is allemaal al geweest zodra een kind geboren wordt.

De vraag is te breed.
Ook een kind met zuurstofgebrek door diverse oorzaken tijdens de geboorte kan een rigide stijl hebben, hoeft niet.

Goed om daar meer onderzoek naar te doen, maar ik denk dat het nog veel te vroeg is om daar heldere antwoorden van te verwachten.

Mijn kinderen zijn prima geboren. Maar wel in beide families zijn mensen aantoonbaar met autisme, of autistische incidenten en gedrag. Want vroeger werd daar niet zo snel een label aan gehangen, maar je gaat het herkennen.

ano

ano

11-09-2018 om 21:03

Met vacuüm. Bij mijn zus en een vriendin ook. Allemaal goed ontwikkelende niks ad hand kinderen met goede cijfers op havo en vwo. Dus hier gaat het niet op.

mijk

mijk

11-09-2018 om 22:50

Vacuum

Na geboorte veel opstartproblemen door vermeodelijk net wat zuurstofgebrek en een forse hersenschudding. Nu kerngezond 16 vwo 5 met extra vakken 1.93. Beetje eigenheimer is het wel maar dat lijkt me eerder een genetisch dingetje

mijk

mijk

11-09-2018 om 22:52

Overigens weet ik niet wat je wil.

Maar zoals je het nu doet is het geen onderzoek maar een verzameling anekdotes waar je gen conclusies aan kan verbinden.

Mijk

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2018 om 09:41

Wat een wonderlijke manier van onderzoeken

"Heb je zelf weleens te maken gehad met een vacuümbevalling?" Alsof je 10 kinderen hebt gekregen en ach, daar zat een vacuümpompje tussendoor.

"Wat is de ontwikkeling van dit kind tot nu toe?".. heb je even een paar uur de tijd om te luisteren naar de verhalen van ouders die daar iets over te zeggen hebben? Ik hoor daar niet bij overigens.

Ik vind het een uitstekend idee dat er onderzoek plaatsvindt over dit onderwerp, maar ik hoop dat de opzet minder amateuristisch is dan je oproep doet vermoeden.

Even zo

Even zo

12-09-2018 om 10:05

ja/nee

Ervaring met een kind met hersenletsel na een langdurige bevalling. Er kwam alleen geen vacuümpomp aan te pas, maar men heeft te lang gewacht met ingrijpen (een NLse eigenschap bij de bevallingszorg helaas).

Ga eens praten bij een peutergroepje op een revalidatiecentrum. Mijn zoon heeft hier gezeten en de helft van de kinderen daar hebben hersenletsel als gevolg van fouten die tijdens de bevalling zijn gemaakt. Volgens mij gaat het dan niet zozeer om de vacuümpomp maar vooral om de afwachtende houding van de gynaecoloog/verloskundige en het gebrek aan daadkracht.

Even zo

Even zo

12-09-2018 om 10:06

Of bij een KDC/mytyl/tyltyl school. Zal je dezelfde ervaringen horen.

Met mijn zoon gaat het inmiddels goed. Zit in 2 Havo maar heeft er wel een blijvende lichamelijke beperking aan over gehouden. En als gevolg daarvan een laag zelfbeeld.

Autimam

Autimam

12-09-2018 om 10:10

Ik zie het nut niet

Uit een reeks indivduele gevallen kun je geen conclusies trekken. Daar is grootschalig, grondig wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

Ik wil je verder best vertellen dat ik twee vlotte thuisbevallingen heb gehad. Die hebben geresulteerd in een perfect gezond kind en een met autisme (inclusief een reeks leer/ontwikkelingsproblemen). Autisme en leerproblemen zitten wel in de familie.

Mijntje

Mijntje

12-09-2018 om 10:43

kdc

Op het kdc dat ik ken zijn geen vaccuumpompgevalletjes maar vnl chromosoomafwijkingen. En die zijn al ver voor de geboorte onstaan (bij conceptie), dus niet bij de bevalling.

Door

Door

12-09-2018 om 10:59

Ja hoor

Hier een kind met autisme dat met een vacuümpomp ter wereld is gekomen. Haar vader en zusjes met autisme zijn met een vlotte ongecompliceerde bevalling geboren.

Leene

Leene

13-09-2018 om 23:48

dochter drama bevalling

langdurig... mislukte vacuum, toen partiele placenta loslating en toen een spoed keizersnede.Het is een super makkelijk ,vrolijk slim en leergierig kind .
Zoon makkelijke bevalling ook een leuk kind maar wel met meer gebruiksaanwijzing.
Heb zowel in Engeland als in Nederland in de verloskunde gewerkt. In Engeland deed men nog forceps( tang) dat levert meer problemen op dan de vacuum. In Nederland wordt de tang niet meer of nauwelijks gebruikt. Afwachtende houding is vaak een groter probleem dan de vacuum op zich.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 08:58

Tang

Ik schijn via een tangverlossing op de wereld gekomen te zijn en de gevolgen zijn nog zichtbaar. Geestelijk heeft dat ook wat gedaan, maar dat is niet de schuld van de tangverlossing zelf.

Het komt erop neer dat de tang wat schade heeft veroorzaakt aan een pees in mijn nek, waardoor de pees door littekenvorming iets korter is geworden en ik meer assymetrisch ben gegroeid dan gemiddeld. Tot vorig jaar wist ik niet dat daar een naam voor is. De Nederlandse naam is 'scheefnek'. Gelukkig een zeer milde vorm. Maar ook de stand van mijn ogen komt daardoor. Ik heb me daardoor altijd minder aantrekkelijk gevoeld, heb me zelfs twee keer laten opereren om die assymetrie in mijn gezicht minder te maken. Dat heeft wel wat geholpen, maar het is er nog wel. Als ik foto's van mezelf zie van vroeger, vind ik het jammer voor mezelf dat ik mezelf niet wat meer heb kunnen zien als een ander. Ik was best leuk om te zien.

Jesse_1

Jesse_1

14-09-2018 om 10:53

Door

Wat een heerlijke reactie

Petra72

Petra72

23-07-2020 om 00:54

Ervaring

Via Google kom ik op dit (oude) topic hier.

Zijn jullie er wijzer van geworden? Heb je nog meer dezelfde ervaringen vernomen?

Bij mijn zoon was het tijdens de keizersnede alsnog nodig ook een vacuümpomp te gebruiken (ze kregen hem er niet uit).
Hij heeft ook teveel narcosemiddel gehad waardoor hij gereanimeerd moest worden.
Dat gebeurde snel en liep goed af. Zijn IQ is normaal, maar naast autisme heeft hij ook vaak vreemd/lastig gedrag... erg vermoeiend vooral voor rest van het gezin.
Ik vraag me af in hoeverre de geboorte de oorzaak kan zijn voor de verdere afwijkingen in zijn gedrag.

Groetjes Petra

Martine

Martine

23-07-2020 om 16:18

Ervaring

Oudste dochter is geboren mbv een vaccuumpomp.
Voor mij vrij onplezierig maar voor zover we weten heeft ze er niets aan overgehouden verder.
Heeft havo gedaan en gaat nu hbo doen.
Als kind ook geen problemen.

Aan de datum te zien is dit een oude topic, toch heb ik veel te vertellen. Maar niet in het openbaar.. kunt u mij mailen oid?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.