Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Sofyan

Sofyan

09-10-2020 om 05:19

Hoe goed ken jij spreekwoorden? [enquête]

Hallo allemaal!

Ik moet voor Nederlands onderzoek doen naar een taalkundig onderwerp. Spreekwoorden heb ik altijd al heel interessant gevonden dus het leek me leuk om het daarover te gaan doen. Toen ik eraan begon vroeg ik me eigenlijk gelijk af, worden er eigenlijk meer of minder spreekwoorden gebruikt dan vroeger, en kennen mensen nog wel spreekwoorden. dat tweede wilde ik graag onderzoeken d.m.v. een enquête. hierin vraag ik naar de betekenissen van een aantal spreekwoorden. ook wordt er naar bijvoorbeeld de leeftijd gevraagd zodat er misschien verbanden getrokken kunnen worden tussen leeftijd en kennis van spreekwoorden. Ik ben erg benieuwd wat er uit het onderzoek uitkomt maar ik heb eigenlijk nog wel wat meer respondenten nodig. ik ziet nu op 11, en dat zijn vooral mensen van mijn leeftijd. dus ik hoop dat jullie me zouden kunnen helpen door de enquête in te vullen en misschien te delen met anderen :o op het eind van de enquête krijg je gelijk je resultaten dus dan kan je jezelf ook een beetje testen misschien dat ik achteraf ook de resultaten kan delen.

https://forms.gle/D4bbDv3ZL5Wj74fo9

heel erg bedankt voor het invullen!


Grappig

Nogal wat spreekwoorden waar ik nog nooit van heb gehoord. Zelf verzonnen?

Voor een mavo onderzoek zit het heel goed in elkaar. Daar is aandacht aan besteed.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 07:28

Leuk

Leuke enquete

@Emma

@Emma

09-10-2020 om 08:02

Sofyan

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten

Amsterdamse

Amsterdamse

09-10-2020 om 08:22

Leuk!

Ingevuld en leuke enquete hoor.
Laten jullie ons ook de resultaten weten?

Leuk!

En net als de rest: krijgen we de resultaten te zien?

Ik vond m ook super leuk

Houd erg van spreekwoorden, en merk als docent op een middelbare school dat er steeds meer leerlingen zijn die niet begrijpen wat ik bedoel als ik een spreekwoord of gezegde bezig. Jammer vind ik dat. Maar ik houd stug vol!

Spreekwoord uitleggen

Bij het uitleggen van spreekwoorden is het soms best lastig om dan geen ander spreekwoord te gebruiken!
Soms valt het me op hoe vaak wel niet spreekwoorden gebruikt worden om iets uit te leggen en als je dan mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben uit te leggen wat er bedoeld wordt, is dat best lastig.
Vooral spreekwoorden die een scheepvaart-achtergrond hebben komen veel voor in het Nederlands.

Ik kan me overigens nog goed herinneren dat ik op de 'lagere school', zesde klas, daar regelmatig repetities over kreeg, die zijn er bij mij ingehamerd met een voorhamer.

@IngridT: verzint "de jeugd van tegenwoordig" geen eigen spreekwoorden, die jij weer niet snapt? Ik vind het zo lastig te leven helemaal zonder spreekwoorden, je kan er zo mooi iets mee benadrukken. Ik kan me dus niet voorstellen dat ze communiceren zonder.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-10-2020 om 11:29

gefeliciteerd

wat een leuke en goede enquete! Als je echt nog HEEL veel meer reacties wilt, kun je je linkje natuurlijk ook via een facebook-groep delen? Ik zit in zo'n 'van-alles-en-nog-wat-FB-groep' waar dit soort enquetes vaker gedaan worden, eventueel wil ik m daar ook wel voor je plaatsen

Heel veel succes met de verwerking!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2020 om 11:44

AnneJ

v6c van het Frits Philips lyceum-mavo is volgens mij geen mavo klas.
Die gaan maar tot 4.

Zonnehoed

Zonnehoed

09-10-2020 om 12:16

Leuk

Leuke en goed enquete. Er zaten een aantal spreekwoorden tussen die ik niet kende... toch maar weer een beetje bijscholen op dat vlak!

Pennestreek

Pennestreek

09-10-2020 om 12:38

Leuk hoor!

Ben ook gek op spreekwoorden! Van huis uit meegekregen. In de kast bij mijn ouders staat dan ook het Groot Nederlands woordenboek van Spreekwoorden en Gezegden.
Ik denk dat de opsteller van de enquete misschien Vlaams is? Ik kende ook een aantal spreekwoorden niet.

Verouderd

En die van stuiver en oortje is natuurlijk verouderd, dat moet dubbeltje en kwartje zijn, want natuurlijk ook verouderd is. Iemand enig idee of dat spreekwoord al opgewaardeerd is tot de euro?

Lou

Lou

09-10-2020 om 13:00

Moedermop

Ik vermoed niet dat dit spreekwoord is opgewaardeerd naar de euro nee. Al was het maar omdat we geen speciale woorden meer hebben voor de verschillende muntstukken. Wat op zich ook weer jammer is.

Ik vond trouwens laatst een dubbeltje. Tjonge, wat een klein dingetje was dat toch. Veel kleiner nog dan ik dacht. Maar goed, dat heeft hier verder niets mee te maken

Maro

Maro

09-10-2020 om 13:07

gedaan

was leuk

@Emma

@Emma

09-10-2020 om 13:20

Moedermop en Lou

Maar de gedachte achter dat dubbeltje en dat kwartje is natuurlijk helemaal niet verouderd, helaas.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 13:31

Zuivel op zuivel

Ken ik uit de verhalen van prins Maurits, die in de 16e eeuw door de Nederlanden reisde.

Moedermop

Ik heb eigenlijk geen idee of ‘ de jeugd’ nieuwe spreekwoorden ontwikkeld. Sowieso eigenlijk geen idee of er nog nieuwe spreekwoorden ontstaan? Ook een leuk voor een profielwerkstuk!

Ik heb wel de indruk dat als we er niet voor waken onze taal steeds basaler wordt. Dat er ( naast de volgens mij verdwijnende spreekwoorden) steeds minder verschillende woorden worden gebruikt. Voorbeeldje: ik had laatst in havo 3 een proefwerk besproken. Het was best slecht gemaakt. Ik vroeg na afloop aan de klas om even na te denken over wat ze hadden opgestoken van dat gezamenlijke bespreken. Zeker een stuk of 10 leerlingen keken mij volstrekt verbijsterd aan. Hadden geen idee wat ik bedoelde.

( qua woorden bedenkt de jeugd natuurlijk wel van alles. Ze zeggen ook wel eens iets wat ik - de eerste keer- niet snap. Maar dan vraag ik t wel meteen 😀)

happy feet

happy feet

09-10-2020 om 14:25

reactie

Even als reactie op iedereen in 1 bericht, ik hoop dat hij niet al te lang wordt
Bedankt voor al jullie reacties en het invullen. Wij hebben nu al een hoop meer antwoorden dan eerst.
Dan ga ik nu beginnen met het beantwoorden van jullie vragen/opmerkingen.

@AnneJ nee, ze zijn niet verzonnen . Wel leuk om te lezen dat je dat denkt. Bij de meerkeuzevragen hebben we 2 van de opties wel verzonnen.

@Emma @Amsterdamse @Savon De resultaten (/ grafieken) zal ik waarschijnlijk volgende week ergens klaar hebben, ze komen eraan als jullie tips hebben om het mooi in kaart te brengen hoor ik het graag

@IngridT Eigenlijk wel jammer ja. Persoonlijk vind ik ze ook heel leuk, maar ik ken er bar weinig. Dat komt vooral omdat ik ze niet vaak tegenkom. (en vaak ook niet actief opzoek ga naar de betekenis ^^’)

@Moedermop ja, uitleggen blijft een dingetje. Het is meestal ook dat je wel weet wat er bedoeld wordt maar dat het verwoorden wat moeilijker gaat. We hebben deels om die reden ook wat meerkeuzevragen erin gestopt omdat we het gevoel hadden dat de open vragen misschien te moeilijk zouden zijn, maar zo op het eerste gezicht valt dat wel mee gelukkig. We hebben ook expres niet alleen de bekendste spreekwoorden erin gestopt zodat niet iedereen ze allemaal goed zou hebben. (sorry! :') )

Dat van dat spreekwoord met het stuivertje en oortje kunnen we nog wel even uitzoeken later op de dag. Daar zijn we eigenlijk ook wel benieuwd naar.

@Tine Winkel dankjewel! Het zou heel fijn zijn als je dat zou kunnen doen. Hoe meer informatie (hoe meer werk :’) ), hoe beter. We missen nu vooral ook nog een hoop mannen om daaruit conclusies te trekken.

@Pennestreek niet Vlaams, wel Brabants. Het zou kunnen dat we onbewust selectief zijn geweest op dat vlak, maar dat was niet de bedoeling. We probeerden het een beetje gevarieerd te houden.

@ElanaH leuk dat je hem kent! Heel veel mensen kenden hem niet. Dat komt dus vast doordat het een oud spreekwoord is. Ik had er voor dit onderzoek zelf eigenlijk nooit van gehoord.

ik had op het eind niet veel tijd meer om verder te typen dus ik heb nog niet echt gecontroleerd op spelling of taalfouten

Happy feet/sofyan

Hou er erg in dat je steeds met dezelfde nickname schrijft

Ik zal vanavond mijn man vragen de enquête te vullen, heb je er een mannelijke respondent bij

Angela67

Angela67

09-10-2020 om 15:10

Enquête

Wat me opvalt is dat sommigen zeggen: wat een goede enquête. Dat is hetI voor mij niet echt; het is gewoon een lijstje of je spreekwoorden kent. Een enquête met goede open of gesloten vragen over een inhoudelijk onderwerp is ander soort werk en ook moeilijker te maken is mijn mening.
Gr Angela

Lente

Lente

09-10-2020 om 16:09

Ik ga mannen appen voor je

Een erg leuke enquete.

rutiel

rutiel

12-10-2020 om 13:16

Ingevuld

Ik weet niet of het nog op tijd was, maar ik vond het een erg leuke enquete!

Isella

Isella

12-10-2020 om 15:47

Angela

Een enquête met maar weinig spelfouten is een goede enquête , want wat we hier soms zien is om te huilen.

Goed / leuk

Zonder spelfouten is idd top....

Maar hij was ook ( vooral) leuk om in te vullen! Echt leuk! En dat is vind ik maar zelden het geval bij dit soort onderzoeksenquetes.

Angela67

Angela67

12-10-2020 om 16:15

maar het is geen enquete

het is een lijst spreekwoorden
maar de inleiding is inderdaad prettig, foutloos en to the point.
En dat is een hele prestatie
gr Angela

Sofyan

Sofyan

04-11-2020 om 19:53

Resultaten

Daar ben ik weer. Het heeft even geduurd, maar de resultaten zijn binnen en verwerkt.

In deze link vind je ze terug: https://imgur.com/a/z2mBzzT

Wat ontzettend leuk....

Dat je de moeite neemt om de resultaten terug te koppelen. Dat zien we echt zelden.

Top!

Succes verder met je studie..komt vast goed!

Egel

Egel

04-11-2020 om 20:19

dank Sofyan!

Bedankt voor de terugkoppeling, heel leuk dat je dit nog laat weten en om het onderzoek te bekijken.
Mijn man (een van de drie 'vanaf 71') en ik hebben deze ook ingevuld

Zonnehoed

Zonnehoed

04-11-2020 om 21:31

Leuk!

Veel succes verder!

Ja, leuk

Van die tabel met blokjes en leeftijden kreeg ik even spontaan coronavisioenen.

Maar ook leuk om te zien dat je een categorie hebt over thuistaal. Een deel spreekt thuis deel Nederlands, deels een andere (moeder)taal.
Die gedachte alleen al. En een deel spreekt thuis alleen de thuistaal.

Ik kom gelukkig steeds meer mensen tegen die menen dat je niet uitsluitend Nederlands moet spreken en denken in Nederlands maar dat meertaligheid ook juist iets typisch Nederlands is. En vanzelfsprekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.