Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Rick

Rick

07-03-2019 om 22:26

Kunst voor en door en kinderen

Hoi allemaal,

Via mijn galerie Nothing but Art loopt op dit moment het project ‘Kunst voor je Kamer’. Het uitgangspunt ervan is kunst voor en door kinderen. Twaalf kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 hebben kunstwerken uitgekozen die zij leuk zouden vinden voor hun kamer. Aan de hand van die keuzes is een catalogus samengesteld die via de website aangevraagd kan worden.

De sessie met de kinderen was superleuk. Kinderen gaan totaal anders om met kunst dan volwassenen en kijken op geheel eigen wijze naar wat ze zien en ervaren. Er waren leuke en gekke verhalen maar ook hele diepzinnige beschouwingen en zelfs een bijzonder ontroerend verhaal van een van de kinderen.

Het was zelfs zo inspirerend dat ik nu een YouTube-kanaal aan het voorbereiden ben waar kinderen kunnen vertellen over hun favoriete kunstwerk, of juist een werk dat ze helemaal niks vinden. Een platform waar kinderen van elkaar kunnen leren maar ook zeker waar wij, als volwassenen, iets van op kunnen steken.

Kunst heeft vaak een hoge drempel en veel mensen denken dat ze er geen verstand van hebben of vinden het spannend om er iets van te vinden en over te zeggen. Kinderen niet. En laten we eerlijk zijn: uiteindelijk moet kunst gewoon leuk zijn. Betere ambassadeurs dan kinderen kan ik me dan ook niet voorstellen.

Mijn vraag is of jullie nog tips of ideeën voor me hebben en of er ouders zijn die het leuk vinden om (natuurlijk met goedkeuring van je kind) hieraan mee te werken. Je kunt me mailen via [email protected].

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Rick

De Amerikaanse socioloog Harry Edwards zei: ‘We moeten onze kinderen leren dromen met hun ogen open.’ Ik zou daaraan toe willen voegen: ‘… en wij moeten (weer) leren kijken door de ogen van kinderen’.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.