Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Fontys student

Fontys student

22-11-2018 om 14:06

Onderzoek DELA uitvaarverzekeringen

Beste dames en heren,
Wij zijn 3 studenten van Fontys Hogescholen, opleiding communicatie in Eindhoven.
Voor onze opdracht doen wij onderzoek voor coöperatie DELA naar de doelgroep: ouders met jonge kinderen.
Wij onderzoeken of ouders met jonge kinderen zelf al een uitvaartverzekering hebben en of ze al over een uitvaartverzekering hebben nagedacht voor hun kinderen.
Wij zouden het erg fijn vinden als jullie onze enquête willen invullen
https://goo.gl/forms/umB8A2Fbbmkjt1Vx2

Alvast bedankt!
De enquête is anoniem!


Er mist een vraag

De vraag hebben je kinderen al een uitvaartverzekering. Nu lijkt het alsof je er standaard vanuit gaat dat kinderen geen uitvaartverzekering hebben en of je dat wil overwegen.

Ik hoop dat de meeste ouders toch zo verstandig zijn om hun kinderen wel te verzekeren.

Flavia

Flavia

22-11-2018 om 15:05

Anne

waarom zou ik mijn kind wel verzekeren als ik bewust mijn eigen uitvaart niet eens verzekerd heb.

Ook een keuze Flavia

Misschien nog een vraag toevoegen: heeft u bewust uw eigen uitvaart niet verzekerd?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-11-2018 om 15:12

Ook niet

Voor mezelf heb ik de verzekering die mijn ouders hadden afgesloten premievrij gemaakt. Volgens mij keert die 1200 euro uit als ik ga. Dat dekt een groot deel van de kosten, het hoeft allemaal niet zo duur.
Voor de kinderen heb ik ook geen verzekering. Tegen de tijd dat je hem nodig hebt had je al vijf crematies bij elkaar kunnen sparen.

Argumenten

Als je redelijk genoeg geld hebt of denkt te hebben is het natuurlijk niet zo'n punt. Komt wel goed. Maar er zijn wel degelijk voordelen als je wat minder royaal bent toegerust.
Mocht je ziek worden of anderszins in een weinig rooskleurige financiele situatie terecht komen dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Bovendien ben ik indertijd ook wel gevallen voor de gedachte dat het een risico is dat je samen draagt omdat je niet weet wanneer je gaat en dan kan het net slecht uitkomen. En dat wil je niet overlaten aan je nabestaanden.

Toen de kinderen klein waren gaf ik een vermogen uit aan de kinderopvang en met een nog niet zo goed verdienende man vond ik het echt wel een geruststelling om wel te verzekeren.

Het is ook denk ik echt wel iets van deze tijd om je zo bezig te houden met geld. Vroeger was het gewoon geregeld en dan was het goed. Nu moet je geen dief zijn van je eigen portemonnee en is er een andere aanbieder met scherpere prijzen, kun je overstappen.

En na het schandaal met die VVD die miljoenen verdiende aan een gemeenschappelijk opgezette begrafenisonderneming denk je ook wel drie keer na voor je nog vertrouwt op onderlinge solidariteit.

Maar ja, ik ben nog van de vorige eeuw.
Dus we zijn allemaal verzekerd tegen een lage premie.
En inderdaad heb ik ook nog een verzekering van mijn ouders liggen, voor de extraatjes als een borreltje of zo.
Bovendien heb ik begrepen dat als je dat geld niet gebruikt voor de uitvaart dat het dan uitgekeerd wordt aan de nabestaanden.

Dat mag je hopen

'Voor de kinderen heb ik ook geen verzekering. Tegen de tijd dat je hem nodig hebt had je al vijf crematies bij elkaar kunnen sparen.' Dat mag je hopen...... Niet iedereen is zo gelukkig.

Tsjor

Caesar

Caesar

22-11-2018 om 23:06

Flut

Wat een flut enquête.
En dat ge-jij en -jou vind ik ook heel onprettig.

Emmawee

Emmawee

23-11-2018 om 07:24

Maar...

"wat een flut enquête" klinkt natuurlijk wel heel aangenaam.

Caesar

Caesar

23-11-2018 om 13:05

Emmawee

Je hebt helemaal gelijk Emmawee. Ik had beter kunnen zeggen: “Ik zie nog wel wat mogelijkheden tot verbetering.”

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2018 om 13:25

Verzekering kind

Wij waren best blij dat we een bedrag uitgekeerd kregen, toen we de kosten van een crematie(tje) moesten betalen. In de jaren erna is de klad in begrafenisverzekeringen gekomen bij ons en dat is nog steeds het geval. Per maand is het een flink bedrag als we hem nu afsluiten. Door onze leeftijd, maar ik meen ook gezien te hebben dat onze kwaaltjes er nog een duit bovenop doen. Belachelijk vind ik dat. Iedereen gaat dood, het hoeft ook helemaal niet door de al bekende kwaaltjes te komen, maar je gaat meestal niet zomaar dood, dus of door kwaaltjes en ziekte of door een ongeluk. Je reinste flauwekul dus dat de wetenschap dat je die kwaaltjes had of hebt, ervoor zorgt dat je meer moet betalen.

1200 euro lijkt mij trouwens verre van genoeg voor de basiskosten. Daar heb je net aan een kist voor en de eerste kosten, maar meer ook niet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-11-2018 om 13:48

1200 is te weinig Phryne

Nobel streven om de kosten bescheiden te houden, maar met dit bedrag kom je er lang niet. Verzekeringen innen veelal meer dan wat je op een dag zult besteden, daarom laten velen een uitvaartverzekering links liggen en leggen zelf geld apart.

Met die 1200 kom je er lang niet, het is naar als je nabestaanden naast alle verdriet met financiële tegenslag te maken krijgen.

mijk

mijk

23-11-2018 om 15:31

crematie van mijn schoonvader

koste 10.000 euro. Daar hadden we best wat op kunnen bezuinigen maar niet eens zo heel veel.

Emmawee

Emmawee

23-11-2018 om 16:05

Stukken beter Caesar

😉

Flavia

Flavia

23-11-2018 om 16:15

€6000

De crematie van mijn zus kostte iets minder dan €6000.
€1200 is krap maar niet onmogelijk, een kist is bv niet verplicht. En zo zijn er best veel dingen waar je eenvoudig op kunt besparen als je op dat moment je hoofd koel kunt houden en niet direct met de eerste de beste in zee gaat.
Goede info kun je vinden in het laatste boek van Marieke Hendelmans: Laat je niet kisten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-11-2018 om 17:38

Flavia

Ik heb inderdaad wel eens gekeken naar alle tarieven e.d. De echtgenote van mijn oom is voor weinig uitgevaren. Korte dienst, wel met spreker van het uitvaartcentrum (maar ik vermoed de goedkoopste), geen volgauto’s en nadien een borrel bij het restaurant waar ze werkte. De kosten weet ik niet precies, maar het was zeker onder 3500 euro.

mijk

mijk

23-11-2018 om 18:34

wij waren schoonmama

naar het verpleeghuis aan het verhuizenn toen we de begrafenis planden en het moest vanwege schoonmamas dementie een beetje 'zoals het hoort'. voor ons zelf zou het vast goedkoper kunnen maar als ik nu man verlies vrees ik dat me dat niet vlot gaat lukken.

Triva

Triva

23-11-2018 om 18:51

Phryne

Bedenk dat als een jong iemand overlijdt er vaak veel meer bezoekers komen en je dus ook sneller duurder uit bent.

Natuurlijk heb je vijf crematies bij elkaar gespaard als je oud dood gaat maar als je nog jong bent en een deel van het gezin bij een ongeluk om het leven komt kost dat een hoop geld. Daarom is het ook een verzekering: als je vroeg begint (Kaaskopje) dan smeer je het totaalbedrag uit en mocht je de pech hebben het vroeg nodig te hebben dan is er tenminste geld.

Beetje naïef om te zeggen dat je vijf keer bij elkaar kan sparen. Je moet het dubbel hebben als je samen gaat wonen en ook voor je kinderen als die komen te overlijden (bijv tijdens de bevalling). Als je dat hebt dan is er inderdaad geen verzekering nodig. Het zou alleen zonde zijn als je het dan wel hebt, later er iets minder goed financieel bij zit en je nabestaanden er alsnog mee opzadelt.

De begrafenis van mijn moeder bleek niet zo goed gedekt te zijn vanwege het ene of andere regeltje en bij mijn vader ging het ook mis. Het heeft ons kinderen best veel gekost en dan zijn we goed zuinig geweest!

Kaaskopje

Je schrijft “ Je reinste flauwekul dus dat de wetenschap dat je die kwaaltjes had of hebt, ervoor zorgt dat je meer moet betalen.”

Je snapt toch wel dat de uitvaartverzekering liever niet heeft dat zijn betalende klant al op zijn dertigste doodgaat, maar dat die beter op zijn tachtigste kan gaan? Aangezien mensen met allerlei kwaaltjes in het algemeen korter leven, gooien ze de premie voor mensen met die kwaaltjes omhoog.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-11-2018 om 20:48

Wij hebben het hele gezin verzekerd.

Ik was ooit al door mijn ouders verzekerd, toen ik puber was volgens mij.

Toen ik vlak voordat wij gingen trouwen via mijn werk er achter kwam hoe duur een beetje uitvaart is, leek het mij verstandig ook voor hem een uitvaartverzekering af te sluiten: als het spaargeld voor de trouwerij op was, hadden we niet veel meer. Hebben we meteen gedaan. Rond de 30 was dat ook nog betaalbaar.
Toen we kinderen kregen hebben we voor hen gauw ook verzekeringen afgesloten. J

Ik weet natuurlijk niet hoe het met iedere uitvaartpolis zit, maar die van ons zijn op een gegeven moment premievrij. Ik hoef al een tijd niets meer te betalen maar als ik overlijdt komt er wel dat bedrag vrij. Dat zal bij de anderen ook zo gaan. Dus je blijft niet aldoor betalen.

Wij hebben overigens gekozen voor verzekeringen die geld uitkeren. Dus niet van de een of de andere uitvaartclub. Hoewel je met een polis van bv DELA (of welke andere club dan ook) naar iedere andere uitvaartonderneming kunt, krijg je dan netto vaak wat minder uitgekeerd dan het bedrag dat je bij DELA (of die willekeurige andere) kunt besteden.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-11-2018 om 20:57

En het is ook zo natuurlijk

Hoe jonger je begint met zo’n verzekering des te lager de premie want minder kans dat ‘ie snel aangesproken wordt. Grote kans dat alles betaald wordt voordat je nabestaanden er aanspraak op maken.

Ik vind het dan ook niet gek dat uitvaartverzekeringen de premie hoger maken naarmate je ouder bent. De kans dat ‘ie aangesproken wordt voordat alle premie betaald is, is natuurlijk vrij groot.

Ik zie een uitvaartverzekering overigens meer als een spaarpot: je weet zeker dat je het ooit zult gebruiken. Is dat sneller dan verwacht dan heb je niet alles vooraf betaald, is het later dan heb je wel iets meer betaald dan wat je krijgt maar dat is de prijs van de zekerheid dat er geld is als scenario 1 je overkomt.

Aagje

mijk

mijk

23-11-2018 om 21:05

maar de polissen van schoonouders

die heel lang betaald waren leverde uiteindelijk 500 euro op dat schoot niet echt op...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-11-2018 om 21:26

Mijk

Nee da’s wel karig. Bij ons is dat volgens mij €5000,-. Dat is wel een substantiële bijdrage.

Aagje

Triva

Triva

23-11-2018 om 21:33

Aagje

"Ik zie een uitvaartverzekering overigens meer als een spaarpot: je weet zeker dat je het ooit zult gebruiken. Is dat sneller dan verwacht dan heb je niet alles vooraf betaald, is het later dan heb je wel iets meer betaald dan wat je krijgt maar dat is de prijs van de zekerheid dat er geld is als scenario 1 je overkomt."

Precies het is een spaarpot als je niet snel doodgaat en een verzekering als je dat wel doet. Persoonlijk vind ik het geen probleem om meer te betalen als je later dood gaat

Triva

Triva

23-11-2018 om 21:34

Mijk

Ja zoiets was dat bij mijn ouders ook. Niet goed opgelet, geen inflatie aanpassing ofzo.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2018 om 01:38

Sarah-Sarah

Ik weet dat het zo werkt, maar ik vind dat ze daarmee voorbij gaan aan waar een verzekering voor bedoeld was en nog steeds is. Je betaalt met elkaar aan een gevulde pot om elkaars begrafenis te kunnen betalen. Het is raar dat je verschillende bedragen moet betalen omdat de toevallig met een kwaaltje moet leven en de ander niet. Zo werkt dat ook niet bij zorgverzekeringen, op de duurste pakketten daarvan na dan, maar dat snap ik nog een béétje. Bij een begrafenisverzekering betaal je premie voor een al afgesproken bedrag en dan blijft het een verrassing wanneer dat gebruikt moet gaan worden. Een kerngezond iemand kan morgen onder een auto komen. Maar bijvoorbeeld ik, moet meer betalen, omdat ik de afgelopen 3 jaar een gezondheidsakkefietje had, als die drie jaar om is, nemen ze kennelijk aan dat het weer veilig is, want dan telt het niet meer mee. Is dat raar, of is dat niet raar? Ik kan heel erg oud worden met dat 'akkefietje'. Mijn vader is inmiddels 89, heeft hetzelfde gehad en gaat waarschijnlijk ergens anders aan dood. Een griepje of zo, met longontsteking, dat soort narigheid. Ze vragen niet hoe het met mijn ogen gesteld is en daarmee kan ik toch echt ongelukken veroorzaken, die ik zelf niet kan navertellen. Dat laat zien dat die verzekeringen heel erg willekeurig omgaan met wie ze meer premie vragen en wie niet.

Triva

Triva

24-11-2018 om 08:28

Kaaskopje

Jij hebt er voor gekozen om niet vroeg in te stappen en al die tijd mee te betalen aan die gevulde pot om elkaars begrafenis te betalen. Nu moeten de mensen die wel vroeg instapten jouw begrafenis gaan meebetalen omdat jij later bent gestart en dan ook nog miepen dat je drie jaar lang meer moet betalen en daarna niet meer?

Mijn ouders hadden een duur pakket zodat elk kind wat geboren werd en zou komen te overlijden voor zijn of haar 18de verjaardag verzekerd was. Daarna moest deze verzekering je ook houden als je zelf wilde blijven. Door mijn hartafwijking was dat een gelukje.

Jij wil dat we én samen voor elkaars begrafenis betalen ook voor de mensen die de pech hebben om vroeg te gaan maar dan ook nog samen evenveel ( dus allemaal meer) als je een grotere kans hebt om te overlijden. Jouw probleem had je niet gehad als je vroeg was ingestapt of zelfs zoals bij mij voor de geboorte. Komt over alsof je van twee walletjes wilt eten; zo min mogelijk betalen en meer risico willen lopen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-11-2018 om 12:26

Maar Kaaskopje

Het is natuurlijk niet alleen jouw kwaaltje. Het is ook je leeftijd. Misschien nog wel meer je leeftijd. En anders de combinatie van leeftijd en kwaaltje.

De solidariteit waar jij het over hebt, zou het probleem niet zijn als je jong was ingestapt. Dan had je kwaal er veel minder toe gedaan. Nu is de kans dat je gewoon op basis van gemiddelde leeftijd overlijdt voor het aflopen van de betalingstermijn te groot. Dus jij vraagt nu solidariteit die alleen jouw kant op gaat.
De
De solidariteit zit ‘m er in en zou het grootst zijn als iedereen jong begon. Dan zijn er mensen die overlijden voordat ze de looptijd betaald hebben maar toch de voordelen hebben (meer krijgen dan ze hebben ingelegd) en mensen de looptijd uitdienen en meer betaalden dan ze uiteindelijk krijgen.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2018 om 15:23

Triva en Aagje

We hebben er niet voor de gezelligheid voor gekozen om te stoppen met de verzekering. We móesten toen wat. Alles wat weg kon, ging weg. Maar sindsdien komt het maar niet opnieuw van de grond, omdat het nooit het goede moment lijkt te zijn. Zo was ik er in 2016 nét mee bezig om het toch maar eens in orde te maken, kreeg ik weer longembolieën, dus daar ging mijn 3 jaar embolie-vrije periode. Dus eerlijk is eerlijk, ik heb ook last van 'van uitstel komt afstel', ondanks dat ik elke keer dank 'oh ja... , dat moet nog!'.

Ik miep omdat we nog steeds niet bepaald rijk zijn en ik het ook niet leuk vind om zonder poespas onder de grond gestopt te worden, waardoor je niet voor een paar tientjes klaar bent. Voor mijzelf maakt het dan niet meer uit, maar zeker voor jongste dochter zou dit niet de manier zijn.

Ik heb geen moeite met een hogere premie, vanwege de latere instap, maar met het feit dat je door kwaaltjes óók meer moet betalen. Dat vind ik onzin. Ik denk dat ik momenteel minder kans maak om dood te gaan aan longembolieën dan iemand die ze nog nooit gehad heeft, maar spontaan trombose krijgt. Dat ik het gehad heb, zegt dus niets over de kans op herhaling. Ik vind het socialer om daar niet naar te kijken, net als bij zorgverzekeringen bij de goedkope en midden-pakketten. Daar hoef je ook niet méér te betalen omdat je rookt, dikker bent dan handig is of in het verleden een dure klant bleek te zijn geweest. En dat zeg ik heus niet alleen uit eigenbelang. Ik vind het gewoon niet netjes voor iedereen. Hoe en vooral wanneer je dood gaat blijft een onzeker risico voor een verzekeraar. Ook al sta je stijf van ellende van wat je allemaal al op je bordje hebt gekregen.

Triva

Triva

24-11-2018 om 20:31

Kaaskopje

Natuurlijk heb je niet voor de gezelligheid gekozen om te stoppen maar als we wat jij wil moeten meetellen zijn de mensen die vroeg gestart zijn gewoon dubbel de dupe en betalen die in totaal veel meer dan wat jij ooit nog gaat betalen en dat vind IK niet eerlijk. Wees blij dat je maar voor 3 jaar extra betaalt en nee mijn hartafwijking geeft ook geen grotere kans op eerder overlijden maar als mijn ouders die verzekering niet hadden had ik vanaf mijn 18de meer betaald, altijd waarschijnlijk, mijn hele leven.

is het werkelijk zo dat elke uitvaartverzekering zo werkt? Heb je alle voorwaarden doorgepluist? Het kan overigens best zo zijn dat er verzekeringen niet zo werken maar waar het totaalbedrag hoger is dan wat jij over drie jaar gaat betalen, dan maakt het niet eens uit natuurlijk.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-11-2018 om 20:59

Nee

Ik snap ook dat je noodgedwongen gestopt bent, maar ik vind dat je het begrip solidariteit wel heel erg oprekt en naar jezelf toe redeneert. Nu gaat het dus niet meer alleen waar het over moet gaan bij een uitvaartverzekering (kans op overlijden binnen een bepaalde termijn) maar over ook jullie financiële problemen in het verleden waar mensen solidair mee moeten zijn.

Solidariteit gaat natuurlijk niet alleen jouw kant op, maar ook die van anderen.

Ik snap overigens best dat het akelig is dat je dat van die uitvaart niet meer zo geregeld krijgt als je zou willen hoor. Het lijkt me echt rot als je de behoefte hebt het te regelen en het lukt niet op de manier waarop je dat zou willen.
Alleen ik deel je oplossing niet. Als we zouden doen wat jij nu voor jezelf zou willen, verzekert niemand zich mee vroeg, denk ik. Dan moeten de prijzen pas echt omhoog.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.