Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Afstudeerstudent

Afstudeerstudent

26-07-2018 om 10:15

Onderzoek naar behoeftes binnen kinderopvang

Beste ouders,

Ik doe onderzoek naar de behoeftes van ouders met betrekking tot kinderopvang. Zoals u waarschijnlijk wel weet zijn er veel concurrenten binnen de kinderopvang branche. Echter is het aanbod van alle concurrenten vrijwel gelijk. Daarom zou ik graag willen weten wat ouders nou echt zoeken in de kinderopvang. Om hierachter te komen verzoek ik u vriendelijk om antwoord te geven op de volgende vraag:

Stel u mag zelf een nieuwe kinderopvang beginnen die aan alle wensen en behoeftes die u heeft met betrekking tot kinderopvang voldoet, hoe zou dit er dan uitzien?

Ely

Ely

28-07-2018 om 15:11

Hmmm

Ten eerste ben ik t niet met je eens dat het aanbod gelijk is. Hier keuze uit twee kdv’s; eentje gaat uit van het principe dat een kind zelf zijn spel moet zoeken en hebben geen actief aanbod. Er ligt heel veel klaar, er kan veel maar de kinderen moeten er zelf mee komen. Andere kdv organiseert en onderneemt meer, allemaal vrijwillig overigens, kind besluit zelf om wel of niet mee te doen.
Vind ik enorm verschil

Ik hou meer van t laatste model, past beter bij onze kinderen moet ik zeggen. En dan hou ik van laagdrempelig en divers én altijd op vrijwillige basis. Dus mogelijkheden voor sport, spel, workshops, kooklessen, muziek etc. En heel belangrijk als ze ouder worden: clubjes rijden

De Rrr's

Onder kinderopvang vallen volgens mij kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang en dan praat je eigenlijk over 2 soorten. Ik heb ervaring met beiden en heb twee organisaties meegemaakt.
De 3 r's rust, regelmaat en reinheid zijn dan wel weer voor mij van belang en met name de r van rust. Kinderen zijn soms 9 tot 10 uur bij de opvang en dan vind ik het erg belangrijk dat ze niet de hele dag in een heksenketel zitten. Er hoeft van mij ook geen overdaad te zijn aan activiteiten en speelgoed, kinderen vermaken zich snel en hebben elkaar om mee te spelen. In de laatste periode bso van mijn oudste werd ik soms beetje moe van de overdaad aan "ervaringen" die heel goedbedoeld aangeboden werd, het werd allemaal zo kant en klaar voorgeschoteld dat hoeft voor mij niet. Met name bij de bso vind ik een ruim rustmoment na school prettig. Geen al te grote groepen, zoveel mogelijk vaste medewerkers (dus vaste contracten!) spreken voor zich. Heel fijn zou ook zijn een tuin met grote bomen en veel gras. Een collega van mij had, in de periode dat de kinderen zo tussen de 2 en 6 jaar waren, een opvang met ontbijt, dat leek mij heerlijk. 's Morgens minder stress thuis, zien eten doet eten en een rustige, gezamelijke start van de dag bij de opvang. En afname per uur, niet verplicht tot 18 uur betalen als je je kind om 16 uur op komt halen.

Gemist

Mijn kinderen hadden een kwalitatief prima kinderopvang. Goede routine, hygiene, ontwikkelingsaanbod, warm personeel, veel contact tussen leiding en kinderen.

Wat ik heb gemist is:

Begrip voor allergie, maar mogelijk dat dit inmiddels wat verbeterd is. Bij mij werd bij aanmelding nog gezegd dat je bij allergie maar naar een medische opvang moest gaan.

Ruimte voor borstvoeding overdag.

Eigenlijk werd dat een beetje raar gevonden, de fles was de standaard. En overdag bezoek van ouders werd gezien als ongewenste indringing.

Ik zat soms zelfs op de gang onder de jasjes onder de kapstok te voeden omdat men niet in staat of bereid was een ruimte voor mij te faciliteren.

Dus het is handig als je daar rekening mee kunt houden dat er ook ouders zijn die zelf willen voeden, ook overdag. En dat hoeft echt niet op de groep, maar toch ook niet op de gang onder de kapstok.

Fransien

Fransien

29-07-2018 om 19:35

rust en geen etiketten plakken

Hier zijn de kinderen de eerste jaren naar een gastouder geweest die vanwege voetballende man en zoons en vanwege het beruchte jengeluur ingevoerd had dat iedereen om vijf uur warm at. Ideaal vond ik dat, het scheelde zoveel ongemak bij de kinderen en ik kreeg ze moe maar tevreden terug.
Helaas was het daarna BSO waar teveel aktiviteiten waren en een leidster die net van de HBO orthopedagogiek afkwam, en maar als leidster aan de slag ging en overal problemen zag. Mijn net vierjarige speelde op de lange schooldagen graag alleen, hij was dus autistisch. Mijn tweede kan slecht tegen drogredenaties in zijn nadeel (oftewel leidsters die hem met halve redenen of dooddoeners proberen af te schepen), daar probeert hij met redeneren een beter alternatief te krijgen, en hij kan erg vasthoudend zijn. Hij had dus ODD. De derde is heel creatief en fantasierijk, kan ook met poppen of Lego in een eigen wereld zitten, zij had dus ADD. De oudste zat toen al op de sportBSO, die heeft geen diagnose gekregen.
Het maakte niet uit dat mijn jongste op studiedagen wel lekker met anderen speelde, dat mijn tweede met maar een paar leidsters aanvaringen had en met de meeste prima overweg kon en dat mijn derde heel goed doorhad wanneer er lekkers was terwijl ze speelde. Alle drie hadden ook geen klachten in die richting op school of thuis. Maar deze leidster had alvast flink wat observaties gedaan en formulieren ingevuld en of wij maar even akkoord wilden gaan met een officiële observatie. En anders handelden wij niet in het belang van onze kinderen en dat kon gevolgen krijgen (lees: melding bij jeugdzorg).
Wij hebben er toen de directie bij gehaald en onze kinderen van de BSO afgehaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.