Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-03-2013 om 23:10
Hallo,
Ik ben bezig met een opleiding Pedagogiek. Ik ben zelf moeder van twee pubers, en werk als teamleider in de tussenschoolse opvang. Ik doe mijn eindscriptie over zorgleerlingen in de tussenschoolse opvang (TSO).
Als teamleider ontmoet ik weinig ouders van leerlingen. Het overblijven is immers tussen de lessen door. Mijn contacten zijn voornamelijk met de leerkrachten, en indien nodig heb ik contact met de ouders. Ouders vinden vaak dat ik door school moet worden ingelicht over bepaalde diagnoses / speciale afspraken met leerlingen, en school vindt dat de ouders hiervoor verantwoordelijk zijn. Wij zijn immers een externe organisatie, en horen niet tot het team van school. Dit is een probleem waar ik vaker tegenaan loop, en ik wil door middel van een onderzoek zelf meer inzicht krijgen in hoe ik dit voor alle partijen goed zou kunnen invullen. Hiervoor zou ik graag een beroep doen op ouders van (zorg-)leerlingen die gebruik maken van de TSO. Wilt u mij helpen?
Mijn vragen zijn:
Kunnen zorgleerlingen normaal deelnemen aan de TSO?
Is hiervoor extra / professionele opvang nodig?
Mag je hiervoor extra vergoeding vragen?
Vindt u als ouder dat u met de teamleider van de TSO om de tafel moet gaan zitten om afspraken te maken?
Als er geen pedagogisch medewerker beschikbaar is, wat mag je verwachten van een vrijwilliger op het gebied van opvang voor zorgleerlingen?
Een training voor een overblijfkracht beslaat over het algemeen 5 dagdelen. Is het wenselijk om hier andere / betere / meer scholing van te maken? En bent u bereid om dan meer voor het overblijven te betalen?
Als u liever nier antwoord op dit forum, maar toch wilt reageren, mag dit ook per mail: [email protected]
Ik hoop dat u bereid bent om mee te helpen aan mijn input voor mijn scriptie.
Alvast hartelijk dank!
Pauline