Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onveilige verkeerssituaties rondom basisscholen

Namens vijf studenten van de NHL Stenden te Leeuwarden doen wij samen met Veilig Verkeer Nederland onderzoek naar hoeveel kinderen gebracht worden met de auto naar school.

Wij zijn opzoek naar ouders die een kind op de basisschool hebben of hebben gehad. Hiervoor hebben we een korte enquête samengesteld waarin we nieuwsgierig zijn naar uw ervaring rondom het verkeer van de basisscholen.

Er is namelijk bekend dat nog veel basisschoolkinderen worden gebracht met de auto. Daardoor is er vaak veel verkeer rondom de school. Hierdoor ontstaan ook vaak onveilige verkeerssituatie rondom de school. Ons doel is om meer ouders/kinderen te stimuleren om vaker op de fiets te gaan naar school. Voor nu hebben we ons vooral gefocust op het verkeer rondom de basisscholen.

Voor dit probleem hebben we zelf al een aantal ideeën bedacht, maar zijn we ook erg benieuwd naar hoe ouders er over denken, en of er al op scholen gedacht word aan een oplossingen voor het probleem.

Alvast bedankt namens het team.

De enquête:
https://forms.gle/axwa4MLzqRe8qjFk8

Strict scheiden

Ja, lastig. Ouders moeten nou eenmaal ook naar hun werk en dan is het nogal een gedoe om dan eerst weer, met de fiets, naar huis te gaan en dan de auto te pakken. Dat is te makkelijk gedacht.

Ik denk dat voor de veiligheid je beter autoverkeer, fietsers en wandelaars duidelijk en strict kunt scheiden. Kiss and ride en een aantal parkeerplaatsen voor kort parkeren aan de ene kant van de school en de aankomst van stoep en fietspad aan de andere kant.

Zelf heb ik dat probleem niet gehad. We wandelden of fietsten naar school omdat ik de luxe had van werk (vlak) in de buurt.

Hanne.

Hanne.

05-03-2020 om 15:30

lastige enquete

Ik vind de enquete lastig om in te vullen. Mijn kind komt eigenlijk altijd op de fiets naar school. Een dagje fiets versieren verandert daar niets aan. Bovendien ben ik bang dat als je het fietsgedrag van kinderen wil aanpassen je bij de ouders moet starten.

Op de fiets naar school moet de makkelijkste manier worden*. Zo makkelijk dat je liever eerst loopt en terug gaat om in de auto te stappen dan meteen in de auto te stappen. 90% van de kinderen woont binnen een kilometer van school. Prima te fietsen en als je na het brengen meteen naar het werk gaat kost even terug fietsen je 5 minuten. Best te overzien dus.

Breng-haalverzamelpunten lijken me vreselijk. Ik ga een kind niet op goed geluk naar zo'n punt brengen dus moet ik eerst contact hebben met de breng/haal ouder van dienst . Als ik dat moet doen kan ik het net zo goed zelf regelen. Bovendien wie biedt zich aan als breng/haalouder? Ik zou nooit met een groepje onbekende kinderen op de fiets stappen, zeker in de onderbouw niet. Zou die verantwoordelijkheid niet willen nemen. En wat als een kind te laat is, wacht je dan of staat Pietje vervolgens gewoon te wachten bij dat bordje?

*en zelfs als je dat doet, de die-hard automobilist krijg je niet uit de auto. Mijn zus brengt de kinderen altijd met de auto, ondanks dat ze daarvoor fors moet omrijden en langer bezig is dan als ze zou gaan fietsen.

Brengen

Ik bracht onze kinderen altijd naar school, maar wel op de fiets. Ik vraag me af of dat duidelijk is nu, de 'breng'-vragen lijken vooral op de auto te slaan.

Autovrij gebied

Ik woon in een autovrij gebied, waarbinnen een aantal basisscholen. Auto's van leerkrachten en bezoekers worden geparkeerd aan de rand van het gebied, daar zijn bij elk appartementencomplex een kleine parkeerplaats en een parkeergarage voor bezoekers.
Iedereen moet dan het laatste stukje lopen. De rest komt lopend en fietsend vanuit een andere wijk, strict gescheiden.

De eerste basisschool van mijn kinderen had je zoiets ook kunnen doen. De weg laten eindigen vlak voor het fietspad. Daarvoor had je een flink aantal parkeerhavens en ook dubbel parkeren aan de andere kant van die straat had geen probleem geweest.
Nu was dat wel riskant want fietsers en wandelaars kruisten het laatste stukje van de autoweg naar de school. En het stukje straat aan de zijkant van de school stond altijd bomvol met veel gedoe van kerende automobilisten. Kan dus heel erg snel opgelost.

Je krijgt dan wel het probleem dat er ook ontheffingen moeten zijn voor bezorgdiensten e.d. En dat kost weer een vermogen, dus hier en daar heb je wel 'illegale' overschrijdingen. Of een enkeling gaat zijn kind in een canta over het fietspad brengen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-03-2020 om 18:47

Ik mis wel een paar opties

Ik zou mijn kind niet naar een verzamelplek brengen, maar dat is niet omdat ik andere ouders niet vertrouw, mijn kind al met anderen gaat of ik dat te onveilig vind.

Het voegt bij ons juist niets toe omdat de school aan een fietspad ligt en dus niet bereikbaar is met de auto. Veiligheid is dus geen Issue. Bovendien vind ik het wel gezellig om samen met zo’n keuvelend kind naar school te lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.