Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Oproep deelname discussiegroep

Beste betrokken ouder,

Als stagiair aan de Hogeschool Utrecht onderzoek ik, samen met drie andere stagiairs en één promovendus, hoe robots op een moreel verantwoorde manier ingezet kunnen worden in het basisonderwijs.

Ik plaats deze oproep omdat ik graag in contact wil komen met ouders van basisschool leerlingen die mee willen doen in een discussiegroep voor ons onderzoek.

Robots in de klas klinkt misschien als iets dat ver weg in de toekomst lijkt, maar een aantal scholen zijn al aan het experimenteren hiermee (bijvoorbeeld de St. Wulfram in Hoogwoud, waar een robot al een jaar wordt ingezet voor het leren van taal, rekenen en programmeren).

Robots bieden nieuwe kansen voor het basisonderwijs om kinderen een unieke leerervaring te bieden en zo hun leerpresentaties te verbeteren. Deze robots worden door kinderen soms zelfs gezien als vriendje, of medeleerling. Hoewel deze robot nieuwe kansen biedt, brengt het ook ethische uitdagingen met zich mee (bijvoorbeeld op het gebied van privacy).

Deze uitdagingen willen we graag met ouders van basisschool leerlingen bespreken. Daarom organiseren we een discussiegroep waarin we in gesprek willen met de ouders (als vertegenwoordigers van hun kind) over hun opvattingen, om zo tot nieuwe inzichten te komen. Deze sessie zal ongeveer 2 uur duren en alle deelnemers ontvangen een cadeaubon ter waarde van €20,- .

Een mogelijke datum voor ouders is 4 januari of 18 januari met een locatie op de Uithof in Utrecht. Reiskosten worden vergoed.

Lijkt het je leuk om aan dit onderzoek mee te doen of ken je een ouder die (ook) geïnteresseerd zou zijn in deelname, mail dan a.u.b. naar [email protected].

Met vriendelijke groet,
Jordi Leunen

PS:
Als u zich afvraagt wat zo’n lesgevende robot hedendaags al kan, is het volgende filmpje leuk om te bekijken:


https://www.youtube.com/watch?v=g3PSN2fQhqI

PPS: op onze website https://derobotdocent.nl kunnen jullie lezen waar wij mee bezig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.