Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Flavia

Flavia

26-09-2020 om 09:43

Profielwerkstuk Drugs

Mijn dochter heeft gevraagd of wij haar groepje kunnen helpen bij het profielwerkstuk mavo 3

Zij hebben het brede onderwerp drugs gekozen.
De begeleidende docent heeft de vragenlijst goed gekeurd.

Zouden jullie onderstaande vragenlijst willen invullen.
Heel erg bedankt namens mijn dochter.

https://www.survio.com/survey/d/W6A8N3V5I9R5B2U9V

Pirata

Pirata

26-09-2020 om 10:57

Lastig

Ik heb 1 keer in mijn leven wiet gebruikt, nu sta er er zo'n beetje op als drugsverslaafde. Ook omdat ik veel soorten drugs "ken" (van naam).

Marjo

Marjo

26-09-2020 om 11:03

Tekst?

"Dank u voor ons te bezoeken.
Door het invullen van deze 5-10 minuten durende enquête, helpt u om de beste resultaten te behalen."

Heb jij hierbij geholpen?

Marjo

Marjo

26-09-2020 om 11:07

Verder

Ik weet helemaal niet of iemand die ik ken drugs gebruikt maar dat is geen optie. Sowieso zou er vaker "weet niet" als antwoord moeten. En als ik heb aangegeven nooit drugs gebruikt te hebben krijg ik nog vragen waar dat wel de veronderstelling is.

Heb je de vragen zelf doorgelopen?

Flavia

Flavia

26-09-2020 om 11:21

Vragen

Ja, ik heb dezelfde opmerkingen gemaakt maar de docent heeft het al nagekeken en goedgekeurd.

Guera

Guera

26-09-2020 om 11:27

Haha

Ik kom hier ook uit als drugsgebruikers ben ik bang. Paar x wiet gerookt 30 jaar geleden. We kennen mensen die af en toe xtc op een feest namen. Ben benieuwd watvoor conclusies getrokken gaan worden

Tabitha

Tabitha

26-09-2020 om 11:50

Inderdaad lastig

Ik ben er even vanuit gegaan dat ze alcohol niet onder drugs vinden vallen. Veel vragen kunnen ook overgeslagen worden als je nooit drugs gebruikt hebt. De laatste vraag is helemaal lastig. Ik heb nooit drugs gebruikt, dus geen idee of me dat een fijn gevoel zou geven. Fysiek dan, bedoel ik. Ik heb maar misschien ingevuld.
Succes voor je dochter, ik hoop dat ze er nog iets van kunnen maken!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-09-2020 om 12:15

Goed bezig

Mijn dochter zit in de vierde dus moet echt snel dat PWS maken. Vziw hebben ze nog geen onderwerp, dus voor initiatief en planning krijgt je dochter van mij al een zeer goed.

Dees

Dees

26-09-2020 om 12:29

Nagekeken

Heeft die docent dit echt nagekeken? Antwoordopties die niet slaan op de vraag, geen opties als weet ik niet en wat is de definitie van kennen, kennen als weten wat de effecten zijn, de naam kennen of het gebruikt hebben.

Mijn Nederlands is ook beroerd maar ik hoef geen pws te maken.

Pirata

Pirata

26-09-2020 om 12:32

Jong

Ze zijn natuurlijk nog behoorlijk jong.
Maar de docent niet! Doet me denken aan de begeleider voor het PWS van mijn oudste. Die keurde alle onzin goed (van de maat van mijn zoon). Ik kon het zelf niet eens lezen, wat ik wel er uit kon halen was dat het broddelwerk was. Is op zich niet erg maar je verwacht beter van een begeleider.

Kwaliteit

Jemig. Het onderzoekje is een illustratie bij een PWS van de MAVO, het is geen universitair niveau. Het zou prachtig zijn als leerkrachten met het niveau van een 1e graads lerarenopleiding de leerlingen aan de hand van dit onderzoekje zouden uitleggen hoe je dat moet zien, maar dat is toch wat onlogisch. Het is geen priveles. En dat vraag een aantal begeleidingsuren en de kwaliteit om die leervordering van leerlingen ook op papier te kunnen beoordelen.

En de tijd is beperkt.

Dan ben je toch blij dat de leerlingen zelf een helder, kort en concreet, niet schadelijk of verwarrend onderzoekje bij elkaar hebben gefietst?

Prima dit. Nu nog de tekst er omheen.

Flavia

Flavia

26-09-2020 om 12:50

Phryne

De school zit er heel strak op met dat werkstuk. Het moet deze periode af. Is het onvoldoende heb je volgende periode om het te verbeteren.

Bij de havo verwachten ze meer zelfstandig werk.

Pirata

Pirata

26-09-2020 om 13:14

AnneJ

Ik mag toch hopen dat zo'n docent tijd krijgt voor de begeleiding.
Een beetje coachen: "Zouden jullie geen vraag opnemen over hoe vaak er drugs is gebruikt?", "Is alcohol of wiet een drug?" en "Wat bedoel je met 'kennen'?". Voila, enkele minuten werk.

Marie

Marie

26-09-2020 om 13:50

u / je

Geachte heer / mevrouw en de rest in je/jij?
Niemand die dat opgevallen is?

En de vraag over drugs kennen = als in ooit eens gebruikt of de term wel eens gehoord?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-09-2020 om 14:11

Niveau

Het gaat om 3 mavo dus die kinderen zijn 14/15 en geen kleine intellectueeltjes. Ik vond het juist wel aandoenlijk, er stond ook een zin in over ‘drugs doen’.
Ik heb wel eens geblowd, een familielid is verslaafd, dus ik sta er ook gekleurd op. Dat kan een mooie conclusie worden, dat bijna iedereen (van een zekere leeftijd) wel eens in enige mate in aanraking komt met drugs.

Triva

Triva

26-09-2020 om 14:48

de tip

is om een enquête in te laten vullen door zeker 5 verschillende mensen en die ook meteen te laten zeggen wat ze zien en denken. Dan hadden er heel wat fouten uitgehaald kunnen worden. Het is toch de bedoeling dat ze hier wat van leren? Hier leer je niet van nadenken hoe een enquête in elkaar moet zitten, wat de grote valkuilen zijn etc. Het verbaasd met vooral Flavia dat je niet geholpen hebt. Mijn kind zou dit niet mogen versturen en ik zou het niet delen.

Flavia

Flavia

26-09-2020 om 15:31

Triva

Mijn handen jeuken om te adviseren en de opmerkingen die hier gemaakt worden heb ik ook gemaakt. Alleen moeten ze wel eind van deze week de resultaten hebben want anders komt de planning niet uit.

Ik zou heel graag willen helpen maar dat werkstuk moet op school gemaakt worden.

Ze zijn 13 en 14, net begonnen in 3 mavo en dit is het eerste werkstuk sinds de lagere school.

ElenaH

ElenaH

26-09-2020 om 15:33

Leuk

Ik heb ooit twee keer paddo's gebruikt en ik ken mensen die drugs gebruiken. Terwijl ik zelf (nu) super braaf en nuchter ben. Ik vond het een leuke enquete, er zal vast uitkomen dat heel veel mensen wel iets van drugs weten.

Pirata

Pirata

26-09-2020 om 15:48

Flavia

Natuurlijk ben ik gaarne bereid om ze aanvullende antwoorden te geven, mocht het nodig zijn.

Triva

Triva

26-09-2020 om 16:11

eerste werkstuk?

Dat is maf, mijn zoon (vmbo basis) moest in de eerste maand van de brugklas al een werkstuk over bomen en bladeren etc inleveren.

Ik ben heel braaf vrees ik

Geen drugs ooit gebruikt maar ik ken zewel in de vorm van: kennen van naam. En ken mensen die drugs gebruiken. Of t makkelijk te kopen is? Dat vond ik wel een grappige vraag. Eeeh voor mij zelf vast niet. Zou niet weten hoe of waar ik dat zou moeten halen. 😂 of ik moet t vragen aan mensen die wel wat gebruiken,dat t zo werkt

Mijntje

Mijntje

26-09-2020 om 22:17

vraag in andere tijd

Ken je mensen die drugs gebruiken, dan moet je in het heden antwoorden. En nu ken ik niemand. Geen idee of mijn buurman nog wiet gebruikt.
Heb je mensen gekend die drugs gebruikt hebben, dan weet ik er veel meer. Was dus beter de vraag anders te stellen. Dat had de docent moeten adviseren.

Saar

Saar

28-09-2020 om 02:11

Ingevuld

Leuk toch.
En natuurlijk leren ze hier wel van, sowieso een hoop.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2020 om 09:16

Aandoenlijk ja

Van leerlingen uit 3 mavo zijn dit soort teksten nog wel te accepteren.

De begeleidende docent had de vragenlijst op z’n minst zelf een keer moeten invullen en had dan wellicht gezien dat het hier en daar nog wel wat beter kon.

Maar heel eerlijk: ik kreeg gisteren een mail van de docent van mijn dochter en ik heb daardoor nu toch wel heel ernstige twijfels over het taalniveau van (sommige) docenten.

En sterker nog: zelfs mijn collega’s van de afdeling communicatie lukt het lang niet altijd om foutloos te schrijven. Het is triest.

Triva

Triva

28-09-2020 om 10:34

maar

ik vind het foutloos nog niet eens het grootste probleem. Je moet kunnen zien dat de vragen vaak niet in te vullen zijn. Ik verwacht van een docent dat ze een checklist hebt wat de leerlingen kunnen gebruiken bij het maken van een enquete. Juist DAAR leer je van. Hier leer je wellicht van, maar vooral te laat, zodat het heel lastig is om een goede conclusie te trekken uit een verkeerde enquete. Hoe haal je dan nog een goed cijfer? Een leerkracht die er met de pet naar gooit trekt ze er wel doorheen. Echt slecht dit.

Pirata

Pirata

28-09-2020 om 11:40

Dat wat Triva beschrijft, daar vrees ik ook voor. Eerst de enquete goedkeuren en de kinderen vervolgens afrekenen op de vage resultaten.
Dat een 14-jarige niet in een keer een perfecte vragenlijst maakt is helemaal niet erg, wel dat ze er niet bij gecoacht zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.