Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Thomas

Thomas

15-05-2020 om 14:38

Thuiswerken (met kinderen) en werktevredenheid

Hoe tevreden bent u over uw werk voor en na de invoering van de COVID-19 thuiswerkmaatregel?
Door de COVID-19 maatregelen werken mensen in Nederland grotendeels thuis. Voor mijn masterscriptie onderzoek ik of thuiswerken de tevredenheid over het (tijdig) behalen van resultaten verandert. Ik ben erg benieuwd naar uw ervaringen en daarom zou ik u graag willen uitnodigen deel te nemen aan mijn onderzoek. Het onderzoek is volledig anoniem en duurt ongeveer 7-9 minuten.

Meedoen aan het onderzoek kan via onderstaande link:
https://vuass.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_a31HiM9BMj4krUF

bieb63

bieb63

15-05-2020 om 15:05

Ik vind het een beetje een uitgekauwd onderwerp én voor de hand liggend. Thuiswerken (of dat nu min of meer verplicht is of niet) zal voor de één prettiger zijn dan voor de ander. Om talloze persoonlijke en/of werkgerelateerde redenen.
Maar thuiswerken mét kinderen die je dan ook nog moet begeleiden, nou ik denk dat niemand dat ideaal vind. Maar je probeert er het beste van te maken.

Thomas

Thomas

15-05-2020 om 15:23

@bieb63

Interessant perspectief. Het kan inderdaad zijn doordat kinderen nu thuis zijn dat het niet ideaal is om nu thuis te werken. Aan de andere kant kunnen mensen nu wel hun tijd beter besteden, doordat ze nu niet bijvoorbeeld voor werk of voor kinderen die naar school gebracht moeten worden minder woon/werkverkeer hebben, en daardoor effectiever kunnen zijn.
Een ander perspectief is dat meer thuiswerken zorgt voor minder stress, betere verhouding qua tijd tussen familie en werk, betere concentratie etc.

Dees

Dees

15-05-2020 om 16:10

Verlof

Had van de week een gesprek met een van de buren. Ze heeft thuis een puber en werkt zelf van de 4 dagen 1 dag thuis. Ze doet overheidswerk en gaf aan dat zij nog best wel uren thuis maakt (6 soms 7 per dag) lager beginnen en wat vroeger stoppen en iets langer pauze, zeker met mooi weer. Ze gaf ook aan dat haar collega's met kleine kinderen vaak maar 3 of 4 uur maken op een dag. Hun baas doet daar niet moeilijk over. Toen ik haar vroeg of ze dan niet ontzettend snel door de vakantiedagen heen vlogen zei ze dat er geen vakantiedagen werden ingehouden. Ik maak me daar dus best boos over, het is immers belastinggeld waarvan ze betaald worden, dat komt dus ook uit de portemonnee van de mensen die straks als er weer lekker op uit gegaan kan worden al hun verlofdagen hebben gebruikt als aanvulling op hun thuiswerken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2020 om 16:24

Dees

Zo gaat dat bij ons ook (ook Rijksoverheid). Ik vind het fijn dat mijn werkgever meedenkt met medewerkers, zodat ze niet al hun verlof hoeven op te maken door een crisis waar iedereen door getroffen wordt.
Er wordt nu wel geklaagd dat met ingang van deze maand eerst de atv-uren moeten worden gebruikt (4 bij 40 uur werken). Dat vind ik dan ook wel weer een beetje zeuren als je eerst ondanks je gratis uren alsnog twee maanden atv hebt opgebouwd.
Wij betalen ook belasting, en betalen ook mee aan de bedrijven die allerlei compensatiemaatregelen krijgen, dus jouw boosheid vind ik overdreven.

Niki73

Niki73

15-05-2020 om 17:46

Dees

Ik ben ook ambtenaar, ik werk nu al sinds half maart zo'n 45 u per week, soms meer, op een 32-urencontract. Ik krijg niets extra uitbetaald en kan ook geen overuren meer schrijven want ik heb in maart het maximum al bereikt.
Bij deze geef ik mijn extra gewerkte uren aan jouw buurvrouw. Zo goed?

Dees

Dees

15-05-2020 om 20:21

Oneigenlijk gebruik

Compensatieregelingen zijn voor bedrijven die zijn getroffen door corona en daardoor omzetverlies hebben en waarbij personeel dus niet meer kan werken. Bij mijn werk is er gewoon werk bij de buren is er ook gewoon werk. Die belasting betaal je over gewerkte uren feitelijk krijgt iemand die die uren niet maakt nu teveel betaald en dat wordt gedaan vanuit overheidsgeld oneigenlijk gebruik van overheidsmiddelen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2020 om 21:28

Goed werkgeverschap

Een goede werkgever laat zijn personeel niet alleen opdraaien voor de gevolgen van deze crisis. Hij heeft er ook geen baat van als werknemers overspannen raken omdat ze al hun uren moeten inhalen in de avonden en het weekend. Het is immers een extra belasting om je kinderen les te moeten geven zonder dat je moet werken.
Hoe dacht jij dat op te lossen? Ik heb collega’s die al 9 weken halve dagen werken omdat ze met hun partner de dagdelen verdeeld hebben voor de kinderen. Dat zijn 22 dagen bij elkaar, meer dan onze vakantiedagen.

Dees

Dees

15-05-2020 om 21:50

Werk toegenomen

Wij passen onze werktijden ook aan. Ik heb inmiddels al een paar feestdagen gewerkt en ga dat donderdag weer doen. Daarnaast werk ik vaak in het weekend wat uren. Daarnaast werk ik op de dagen dat ik wel naar kantoor kan (partner thuis en ik ben alleen op de afdeling) dan begin ik 6 uur en werk tot 18. De dag erna ben ik standaard thuis met kind.

En de baas is wel flexibel in wanneer ik kom en ga maar gaat geen vakantie cadeau geven anders gaat zijn onderneming er ook aan ten onder. Daarnaast is ons werk alleen maar toegenomen.

Hanne.

Hanne.

15-05-2020 om 22:36

Nuancering

Ik mis een stuk nuancering en mogelijke verklaring in de vragenlijst.

Nu ik thuiswerk krijg ik mijn werk niet meer af. Dat komt alleen niet of nauwelijks door het thuiswerken maar vooral doordat er veel merr werk is. Dat kan je nu nier uit de antwoorden halen.

Verder ga je met deze enquête geen antwoord krijgen op de vraag of thuiswerken de tevredenheid over het (tijdig) behalen van resultaten verandert. Er wordt nl nergens nasr tevredenheid gevraagd.

Hanne.

Hanne.

15-05-2020 om 22:46

Oneigenlijk gebruik gelden

Ik denk dat goed werkgeverschap ook inhoudt zorgen dat je personeel niet omvalt. Éen werknemer die een burn-out krijgt is al snel een paar maanden verzuim doorbetalen. Dan kan je misschien beter preventief zorgen dat mensen wat ruimte krijgen. Denk niet dat dat oneigenlijk gebruik van gelden is.

En vergeet de keerzijde van de medaille niet. Ik werk ook in een bedrijf waar dit gebeurt (niet van publieke gelden mocht dat uitmaken). Mensen die het nodig hebben krijgen ruimte om wat minder te werken terwijl anderen wat meer werken. En nee daar staat geen compensatie tegenover. En ik draai die extra uren met plezier. Ik word ook blij als mensen niet uitvallen. Mijn collegas doen wat ze kunnen (daar waar zorg 50/50 wordt verdeeld vaak ook 6 uur per dag) en zodra ze weer kunnen lopen ze - onbetaald- weer een stapje of 2 harder.

Bosbes

Bosbes

15-05-2020 om 23:17

Fijne enquete

Beste een fijne enquete, Thomas.
Ik wist even niet wat ik moest antwoorden of ik een thuiswerkende partner had. Nee (werkte al niet). Maar nee invullen kan ook betekenen dat ik geen partner héb. Ik vind het jammer dat dat onderscheid er niet is.

Verder over schoolgaande kinderen. Die heb ik, maar oudere pubers. Dat had je waarschijnlijk niet in gedachten. Bij mij loopt het uitstekend, maar wat wil je: een man die voor me zorgt, de oudere pubers werken op hun kamer aan school en/of vermaken zichzelf. Ik werk eindelijk een stuk geconcentreerder en tussendoor kan ik heerlijk in het zonnetje met mijn gezin koffie drinken en lunchen.

Waarom altijd die hoogst genoten opleiding ertussen, jezus hou nou eens op daarmee

Verder veel succes, grotendeels goeie enquete!

Sophie

Sophie

16-05-2020 om 11:00

Eens

met Hanne.

Ik heb ook veel werk nu waardoor het soms niet ‘op tijd’ (wat is dat? Zijn niet altijd keiharde deadlines maar wel bedachte planning) af is.
Of anders gezegd: had ik eerder ook. Niet af krijgen ligt niet alleen aan afleiding op werk of thuis door omgevingsfactoren maar ook door werkgerelateerde afleiding, dingen die tussendoor komen.

En inderdaad, leeftijd van inwonende kinderen maakt heel veel uit. Hier ook alleen een oudere puber.

En inderdaad, Thomas, heb je bewust geen vraag naar tevredenheid over thuiswerken gesteld? Dat kan je niet uit de antwoorden afleiden.

Verder nette enquete hoor. Succes met je onderzoek.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-05-2020 om 11:08

Tevredenheid

Ja, dat is een beetje dubbel. Ik werkte in een kantoortuin dus dat was echt niet altijd een feestje. Als ik geconcentreerd moest werken deed ik dat meestal thuis, waar het lekker rustig was met alle kinderen op school. Inmiddels stagneert het meeste van mijn werk wel. Niet alleen doordat ik niet op bedrijfsbezoek kan, maar ook omdat ik werkzaamheden heb die je bij voorkeur met zes printjes om je heen doet, en dan een uur of vijf ongestoord doorwerken. Daar ga ik nu niet eens aan beginnen. Ik heb geen printer, ik mag ook niet naar kantoor, en na maximaal 2,5 uur komt er wel weer eentje iets aan me vragen.
Het lijkt erop dat we vanaf volgende week weer naar externe afspraken mogen. Dat is ook wel gek, kantoor is verboden terrein, maar verder mogen we overal heen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-05-2020 om 11:23

Ja maar Phryne

Koop die printer dan! Dat kost je ook niet de kop.

Of vraag of je eenmalig wat zaken mag printen.

Ik zat gisteren dus letterlijk zo op de vloer in de woonkamer. Laptop in het midden en 5 printjes om me heen.
En als ik echt niet gestoord wil worden stel ik het stoplicht in. Als een kleuterjuf.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-05-2020 om 11:24

Ook de kop niet!

.

Thomas

Thomas

16-05-2020 om 11:34

@ sophie en hanne

Dank voor de feedback, op punt van kinderen klopt inderdaad dat dit niet heel specifiek is gevraagd en niet gecontroleerd op werkdruk.

Het aantal uren thuiswerken kan vergeleken worden (in percentage van het aantal contracturen), zo kan gezien worden of iemand meer is gaan thuiswerken. Er kan dan een vergelijking gemaakt worden door te kijken naar mensen die relatief meer of minder thuiswerken en een vergelijking voor en na de invoer van de COVID-19 maatregelen

Werktevredenheid gaat in dit onderzoek over het kunnen behalen van resultaat. De stelling zijn hiervan indicatoren. Het woord 'tevreden' hoeft er niet letterlijk in te staan.

Niki73

Niki73

16-05-2020 om 11:40

Oei Thomas

Dat ik mijn targets haal, is iets heel anders dan dat ik tevreden ben met thuiswerk.

Mijn productie ligt nu zo'n 150%, sommige weken 200% hoger dan voorheen. Baas blij, ik niet. Ik raak uitgeput.

Thomas

Thomas

16-05-2020 om 11:55

@niki

Het onderzoek gaat ook niet over tevreden zijn met thuiswerken.
Maar over het tijdig af hebben van werk/ resultaat behalen. Zo te horen ben jij hier dan minder niet tevreden over --> meer werk, zelfde tijd--> harder moeten werken/overwerken om werk af te krijgen?

Niki73

Niki73

16-05-2020 om 12:27

Thomas

Sorry, ik had gereageerd voordat ik de enquête had ingevuld, mijn excuses. Ik heb nu je vragen beantwoord.

Dees

Het is altijd fijn om je in tijden als deze te ergeren aan de anderen. Echt dat is iets wat mij bij zal blijven aan deze crisis. Bij jou zijn het ambtenaren.
Kabinet het gevraagd om thuis te werken als dat mogelijk is. Dat kan bij kantoorbanen, dus in tegenstelling tot jouw werk wat schijnbaar niet thuis gedaan kan worden kunnen ambtenaren in principe niet naar kantoor. Het is namelijk best handig als de meeste mensen zich aan de richtlijnen houden.
Een andere bottleneck wordt het woonwerk verkeer. Alle departementen hebben een woon-werkbeleid dat gericht is op gebruik OV. Dat betekent dat de ministeries dichtbij een station liggen en beperkt aantal parkeerplekken hebben. Ik denk dat dat tot gevolg zal hebben dat (rijks) ambtenaren de laatsten zullen zijn die weer gewoon naar kantoor kunnen. In jouw optiek zouden ze daar maar vooral veel vakantiedagen voor moeten inleveren.
(en nee ik ben geen ambtenaar. Wel geweest. Ik kan de vergelijking goed maken, ik werk nu zeker niet harder dan toen ik rijksambtenaar was, maar ik verdien nu wel een stuk beter. Kortom je hoeft niet jaloers te zijn op iedere ambtenaar)

Hanne.

Hanne.

16-05-2020 om 16:16

Geen controle werkdruk

Dus eigenlijk gaat het niet om tevredenheid met het halen van resultaten maar alleen over of je de resultaten behaalt.

Dan lijkt me dat niet kunnen controleren voor de hoeveelheid werk wel een hele grote beperking is. Voor je het weet trek je de conclusie dat thuis werken er voor zorgt dat mensen hun werk niet af krijgen (En dat komt door afleiding of een slechte werkplek) terwijl het in feite komt doordat ze nu 50 uur werk in 40 uur proberen te proppen.

Thomas

Thomas

16-05-2020 om 20:03

Dank voor de feedback.
Het onderzoek gaat wel over tevreden zijn over de mogelijkheid om resultaten tijdig te behalen/ resultaat behalen.
Over conclusies: de vragen over afleiding zijn berust op een model over 'afleiding tijdens werk', als dat dus significant is zegt het wel degelijk iets (als mediator variable) over afleiding en werktevredenheid, inderdaad niet over werkdruk.

Niki73

Niki73

16-05-2020 om 21:25

Inderdaad Hanne

Er is nu zoveel extra werk dat ik regelmatig mijn werk niet af krijg, ondanks veel ovewerk. Dat komt door de coronacrisis, zeker niet door het thuiswerken. Ik haal mijn targets ruimschoots, maar krijg het werk niet af omdat er te veel werk is. Dat miste ik ook in de enquête.

Thomas

Thomas

16-05-2020 om 21:37

Zou ik dan mogen vragen wat je hebt ingevuld bij de vraag:
''Ik kan mijn werk tijdens werkuren afkrijgen''?

Dus het tevreden zijn over het werk wat je op een dag afkrijgt, is dat onduidelijk?

Niki73

Niki73

16-05-2020 om 21:51

Thomas

Voor de coronacrisis kreeg ik mijn werk over het algemeen wel af, nu niet meer. Dat heb ik ingevuld. Maar dat ligt dus niet aan het thuiswerken/afleiding, maar aan de sterk toegenomen hoeveelheid werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.