Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

ASS en slaapproblemen

Hallo,

Ik ben student pedagogiek en voor een schoolopdracht begeleid ik een ouder van een kind met ASS. Het kind kampt met slaapproblemen. Het slaapt in bed van de ouder en heeft moeite met inslapen en doorslapen. Ik heb literatuuronderzoek gedaan. Er zijn veel slaaptrainingen te vinden voor deze problemen, maar deze zijn niet passend voor kinderen met ASS. Daarom ben ik nu op zoek naar ervaringsdeskundigen die tips voor mij hebben rondom het thema slaaproblemen bij kinderen met ASS.

Ik hoor het graag!

M.v.g. Sanne

Wat goed dat je ook hiermee probeert te helpen. Maar ik denk dat je wat meer info moet geven willen we hier advies over kunnen geven. Is er bekend (of een vermoeden) waar de slaapproblemen vandaan komen? Slikt het kind bijvoorbeeld medicatie die dat kan veroorzaken? Kijkt de behandelaar/behandelaren hier ook al naar? Hoe oud is het kind? Hoe leerbaar/intelligent is het? Nou ja, dat soort relevante zaken.

Hier een kind met ASS, maar zonder slaapproblemen, dus ik kan alleen in algemene termen meedenken. Bij medicatie als Ritalin wordt vaak melatonine voorgeschreven om de slaapproblemen op te lossen. Maar dat moet wel echt in samenspraak met de behandelaar. Wat vaak goed werkt is zacht achtergrondgeluid. Dus bijvoorbeeld zachte muziek of een podcast of radio (white noise). Kan ook met oortjes in als het kind daarvoor oud genoeg is. Verder natuurlijk de dont's: geen beeldschermen tot een uur voor bedtijd, niet te laat eten en drinken (ivm moeten plassen 's nachts), vaste bedtijd en vast slaapritueel (voorlezen, badderen). Hebben jullie (een vorm van) mindfulness al geprobeerd? Geleide meditatie werkt bij mij altijd goed. Werkt het om het om te draaien, dus kind slaapt in eigen bed, ouder ernaast (op de grond op een matras of zo) en gaat weg als kind slaapt. Wellicht werkt dat tegen het niet doorslapen (omdat kind niet wakker wordt van ouder)?

Ik hoop dat je ook nog tips krijgt van mensen met praktijkervaring. 

Ik sluit me aan bij Engeltje. Er is niet genoeg informatie. Hoe oud is het kind bijvoorbeeld? En inderdaad, gebruikt het kind medicatie?

Ik heb jarenlang voor mijn twee basisschoolkinderen (bleken uiteindelijk ADD te hebben) voorgelezen en daarna nog een geleide meditatie gedaan voor het slapengaan. Ze sliepen samen in een bed en gingen ook op dezelfde tijd naar bed. Naarmate ze ouder worden, hoef je daar natuurlijk niet meer mee aan te komen. 

Je schrijft dat het kind in het bed van de ouder slaapt. Ik neem aan dat kind en ouder niet tegelijkertijd naar bed gaan. Kan het kind dan niet beter in het eigen bed slapen? Want als het kind slaapt en de ouder komt naar bed, kan ik me voorstellen dat het kind daar wakker van wordt. 
Het lijkt me handig voor een kind met ASS om een vast slaapritueel te bedenken en eventueel dingen die het kind kan doen om weer in slaap te vallen. Zelf bedenken helpt vaak wel omdat je het kind dan het vertrouwen geeft het zelf te kunnen.

Sanne!

Sanne!

19-11-2021 om 12:10 Topicstarter

Dank voor jullie antwoorden! Ik had inderdaad nog niet heel veel context gegeven. Ik moest even navragen hoe veel ik mocht delen en het vorige bericht was meer een peiling of ik hier kon vinden wat ik zocht. Bij deze meer informatie: het betreffende kind is 6 jaar en heeft een ontwikkelingsachterstand. Qua ontwikkeling zit het rond 1,5 jaar. Daarnaast is het dus gediagnosticeerd met ASS. Het gebruikt geen medicatie. Er zijn wel diverse factoren te noemen die in het leven van het kind spelen die het gedrag kunnen verergeren. Ik durf alleen niet te zeggen of dit ook echt de oorzaak is.

Ik hoop dat dit voor jullie meer duidelijkheid geeft. 
Graag zie ik jullie specifiekere tips tegemoet, mochten jullie nog vragen hebben stel ze gerust!

Ik lees mee. Geïnteresseerd in het onderwerp.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.