Onderzoeks-oproepen en enquêtes

CemvB
07-02-2014 om 09:11
Broodbeleg?
Beste ouders,
Voor een opdracht vanuit mijn studie aan de universiteit van Maastricht ben ik benieuwd naar jullie mening! Ik zou graag van u willen weten waar u op let bij het kopen van broodbeleg voor uw kind(eren)? (vb. let u op bepaalde eigenschappen van het broodbeleg of heeft u bepaalde wensen waar het broodbeleg voor uw kind aan zou moeten voldoen?).
Bij voorbaat dank!

Nachtuil
07-02-2014 om 09:20
smaak
Ze moeten het lekker vinden. Dat is eigenlijk het enige waar ik op let.

Dendy Pearson
07-02-2014 om 09:22
ook smaak
We hebben periodes dat er veel pindakaas wordt gegeten en dan is het weer chocopasta. Ik doe er niet moeilijk over.

bertje1
07-02-2014 om 09:36
zout
ik let op zout, vet, zoet, maar dat wil niet zeggen dat ze bepaalde dingen niet krijgen probeer af te wisselen.
Ik vind vleeswaren van tegenwoordig bijna oneetbaar vanwege het zout (eet zelf geen zout, dus dan heb je dat al snel .
Verder vind ik dat kinderen niet snel veel vleeswaren lusten, komt vaak op worst of smeerworst uit, maar kan ook dat dat alleen bij ons zo is.

Katniss
07-02-2014 om 11:01
Wat ze willen
Ik doe niet moeilijk over broodbeleg. De voorkeuren wisselen en soms wordt maanden achtereen hetzelfde gegeten. Momenteel koop ik elke week een pak Mega Mindy hagelslag (ja, zo'n suffe ouder ben ik) en ik heb laatst een pot speculoospasta weg gegooid omdat ze daarop uitgekeken waren. Vleeswaar heb ik niet veel in huis, hooguit eens een pakje ham voor tosti's of grillworst. Er gaat wel ongeveer 400 gram kaas per week doorheen, voor tosti's en voor 's morgens op een cracker.

Jasam
07-02-2014 om 11:07
Variatie
Regel is hier dat ze geen 5 boterhammen met hetzelfde naar binnen werken, maar dat ze het broodbeleg varieren, max 1-2 boterhammen met 1 soort broodbeleg, de andere moet weer wat anders op.
(Dit mede ter voorkoming dat 1 kind in 1 maaltijd alle plakjes ham verorberd, of in twee maaltijden de pot pindakaas leegt)

Sukran
07-02-2014 om 12:36
Minder makkelijk
Ik let bij het kopen van broodbeleg op dezelfde dingen als bij het kopen van alle andere etenswaren. Dus zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen/E-nummers die verdacht zijn (de kleurstoffen, conserveringsmiddelen, smaakversterkers, etc.).

Hanne.
07-02-2014 om 12:50
smaak en suiker vet zout
Ik let op smaak en suiker /vet /zout en niet dat dat er niet in mag zitten maar om te zorgen dat er voldoende afwisseling is

Leen13
07-02-2014 om 13:30
hartig
Ik ben niet zo tevreden erover maar hier wordt vooral hartig op brood gegeten. Vroeger kon ik ze nog weleens brood met tomaat, komkommer of banaan meegeven maar nu is het vooral kaas en vleeswaren.
Dat vind ik wat te zout en vol met conservering en ook koemelkeiwit.
Gelukkig eten ze hier wel goed warm zodat ze uit school ook vaak nog een restant kunnen eten.
Maar zoet beleg is hier altijd wat marginaal gebleven. Dochter heeft een tijdje pure chocopasta op brood gehad vanwege de aanmaak van 'blijstofjes', alle kleine beetjes helpen dacht ik dan maar. Helaas heeft ze het niet zo op met pure chocola, melkchocola vind ze lekkerder.
Met pubers heb je er ineens een stuk minder invloed op.
Er gaat inderdaad veel kaas doorheen.

Dalarna
07-02-2014 om 17:37
Heb me daar nooit druk over gemaakt
Ik eet van jongsafaan eigenlijk alleen maar zoet bij het ontbijt, als we uitgebreid ontbijten ook vleeswaar en kaas maar ik heb nooit moeilijk gedaan over wat mijn kinderen willen eten. Oudste neemt vaak vleeswaar en kaas, jongste minder vaak maar ze eten alle soorten zoet broodbeleg, soms in de vakantie eens wat aparts.

Dalarna
07-02-2014 om 17:38
Heb me daar nooit druk over gemaakt
Ik eet van jongsafaan eigenlijk alleen maar zoet bij het ontbijt, als we uitgebreid ontbijten ook vleeswaar en kaas maar ik heb nooit moeilijk gedaan over wat mijn kinderen willen eten. Oudste neemt vaak vleeswaar en kaas, jongste minder vaak maar ze eten alle soorten zoet broodbeleg, soms in de vakantie eens wat aparts.

Jaina
07-02-2014 om 18:05
Smaak/geld
Het belangrijkste is natuurlijk dat ze het lekker vinden en ook echt eten want anders kan ik het wel kopen maar dan heeft het verder weinig zin.
Verder let ik ook wel op de kosten. Gerookte zalm als broodbeleg is bijvoorbeeld prima voor af en toe maar als iedereen elke dag 5 boterhammen met gerookte zalm wil dan gaat dan gaan de kosten toch een rol spelen.

wil40
07-02-2014 om 21:53
Smaak en afwisseling
Mijn zoon lust veel soorten broodbeleg en ik koop wat hij op dat moment lekker vindt. Dat kan een periode kaas zijn, dan weer worstsoorten of pindakaas. Ook let ik op aanbiedingen. Als wens heb ik dat het broodbeleg een beetje fris en smakelijk in een broodtrommel blijft,er gaat ook brood mee naar school.

troelahoep
07-02-2014 om 22:04
wat ze lekker vinden, met voorwaarden
de kinderen hebben het liefst hagelslag of vleeswaren. Dat eten we zelf ook, dus we letten er verder niet heel erg op of het 'gezond'. We proberen het wel een beetje gevarieerd te houden; chocolade mag 1x per dag (meestal 's ochtends, dus 's middags geen pasta of hagelslag). Daarnaast wordt er vooral pindakaas, leverpastei, jam en (smeer)kaas gegeten.
Verder wel vaste merken, en we letten daarbij een beetje op de prijs. Dure kinderhageltjes (ik zag megamindy-hagel voorbij komen) worden hier alleen bij speciale gelegenheden gekocht als verjaardagen en vakanties.

Fenix78
07-02-2014 om 23:01
Hier
mogen ze zelf weten wat ze op hun broodje doen. Ze lusten hartig en zoet even graag, afwiseling gaat zo vanzelf. Duur beleg zoals de merkhageltjes mogen ze in de vakantie.

To Maat
08-02-2014 om 01:43
zo goed en gezond en lekker mogelijk
Ik koop voornamelijk bij de natuurvoedingswinkel, omdat dat vaak gezonder is maar vooral omdat ik het lekkerder vindt. Zo puur mogelijk en zo weinig mogelijk rare toevoegingen (meestal goedkopere vervangende vulstoffen) komt namelijk de smaak erg ten goede. Ik kan weining bij onze plaatselijke Albert Heijn vinden dat ik zelf echt lekker vindt. Ik heb ook een hekel aan de grote bekende merken, al die reclame die ze verspreiden, de verschrikkelijke marketing, de smaaknivellering die zij teweegbrengen, en de schade die zij in het verleden hebben toegebracht aan de volksgezondheid (over het heden kun je pas achteraf echt wat zeggen, maar je kunt wel al zeggen dat het propageren van veel, zoet, vet, bewerkt en geraffineerd voedsel ook in het heden niet gezond is). Vooral de marketing gericht op kinderen vind ik heel kwalijk en mag van mij verboden worden.
Margarine komt het huis niet in. We gebruiken in plaats daarvan roomboter, olijfolie, mayonaise of "niks".
Kind houdt niet van pindakaas en koude kaas op brood, helaas. En ook niet van humus of notenpasta. Dat zou ideaal beleg zijn.
's Ochtends eten we zoet, tenzij kind graag iets anders wil.
Meestal appelstroop, jam (meestal jam met relatief veel fruit en minder suiker, geen zoetstoffen, van die jam die gekoeld bewaard moet worden; gewone jam vind ik niet zo lekker) en/of hagelslag (fair trade, zonder rare toevoegingen).
Tussen de middag in principe hartig. Maar bij thuis lunchen probeer ik zo veel mogelijk andere dingen dan brood te geven, bijv. omelet met groente, tosti met kaas en groente, komkommer, tomaat, restje avondeten, soep.
Voor overblijven mag kind als broodbeleg wat hij wil. Dat is meestal appelstroop, ham, worst of "Allerlei Salade", een soort groente-salade van Eden. Heel handig en gezond.
's Ochtends eten ze op school fruit en groente.
Kind is ook gek op speculoos, maar ik ben daar zelf geen voorstander van. Ik vind het zelf gruwelijk smaken en het lijkt me ook niet erg gezond. Ik koop het zelf niet (kom ook zelden in winkels waar het te koop is).
Samengevat vind ik belangrijk:
- of ik de samenstelling o.k. vind (goede ingrediënten, geen dingen die er eigenlijk niet in horen, geen rotzooi of goedkope vervangers, geen margarine, geen palmvet, geen kunstmatige kleur- of smaakstoffen, bij voorkeur biologisch, zo nodig fairtrade)
- of kind het lekker vindt
- of ik het zelf lekker vind
- of het enigszins gezond is (volgens mijn opvattingen, ik ben het vaak niet eens met het voedingsbureau, vanwege hun band met de grote voedingsmerken).

To Maat
08-02-2014 om 02:06
gerookte kipsalade
De gerookte kipsalade uit de natuurvoedingswinkel was hier een tijd favoriet, maar is nu helaas bij kind uit de gratie. Jammer, want ik vond het handig en het lijkt me gezonder dan worst of ham.

Mussie
08-02-2014 om 08:16
Ligt ook aan leeftijd kind
Toen de kinderen op de basisschool zaten, lette ik veel meer op of ik broodbeleg gezond vond of niet, En greep ik dus minder snel naar grillworst en ander vleesbeleg. Maar pubers zijn helaas wel eens geneigd om meegenomen brood niet op te eten en in plaats daarvan een zak chips bij de supermarkt te kopen. Nu probeer ik dus alles te kopen wat zij lekker vinden en dat is niet altijd de gezondste keuze. Maar een speltboterham met grillworst lijkt me altijd nog beter dan een zak chips als lunch.

Dalarna
08-02-2014 om 09:08
To maat
Variatie is gezond en als een kind gewoon normaal een warme maaltijd eet, brood eet, wat fruit tussendoor etc geloof ik nooit dat je met alleen het broodbeleg het verschil kan maken tussen gezond en niet gezond. Alleen maar gerookte kipsalade (hoezo salade, wat maakt de salade, een soort mayo?) is in mijn ogen nooit gezond.

Rafelkap
08-02-2014 om 09:26
vruchtenhagel
Ik heb een kind met een enorme gebruiksaanwijzing en sinds we vruchtenhagel kregen in het kerstpakket is het.. alleen vruchtenhagel. Anders niets. Dus dat gaan we wel weer afbouwen want ik vind het niks, maar om woedebuien te vermijden halen we het in huis. Ik moet alleen veel vegen en stofzuigen, daarom mijd ik dit soort beleg liever en het is natuurlijk puur suiker.
Op "school" eet dit jongetje zowaar kaas en worst op zijn boterhammen, alleen thuis wil hij liever niets of een boterham met vruchtenhagel.
Oudste eet vooral appelstroop en zonnenpittenpasta (of worst, maar dat hebben we zo'n 1 x pw), hij wil nu vaak ook vruchtenhagel 's ochtends in plaats van havermoutpap.. Kaas wil hij alleen op een tosti.

Hanne.
08-02-2014 om 10:27
en ook
Ik bedenk dat ik ook rekening houd met hoe lekker het blijft in een lunchpakket.
Hagelslag/vruchtenhagel oid is na een halve dag in een broodtrommel niet zo lekker meer omdat het of gesmolten is of je hele trommel onder de hagelslag zit. Plakje kaas of boterham met appelstroop doet het dan beter

To Maat
08-02-2014 om 18:02
Dalarna
Gutteguttegut Dalarna, heb ik ergens geschreven dat ik graag wil dat mijn kind alleen maar gerookte kipsalade op brood eet?!
Juist voor de afwisseling vond ik het zo fijn dat kind die "gerookte kipsalade" lekker vond. Anders blijft het bij appelstroop, ham en worst.
En ja het heet nu eenmaal "gerookte kipsalade", zo heten die dingen nu eenmaal (vgl. "eiersalade"), ook als zit er geen sprietje groen in. Maar kip met mayonaise is nog altijd gezonder dan worst. Goede mayonaise is nl. niet slecht, er zit gezonde olie in. En regelmatig rood vlees (ham, worst) eten is niet zo best.
Helaas wil zoon geen humus en zonnebloempittenpasta eten, dat vind ik veel gezonder (en handiger en goedkoper) dan vleeswaren.

Rafelkap
08-02-2014 om 18:30
Fenix78
Bij ekoplaza, maar een andere biologische supermarkt zal het ook hebben. Het smaakt een beetje naar pindakaas. Wij zijn er ooit mee begonnen omdat mijn oudste pukkels kreeg van pinda's. Nu is hi j eroverheen gegroeid, maar de kinderen vinden dit lekkerder dan gewone pindakaas! Probeer maar eens!

Emine
09-02-2014 om 15:52
Kopen binnen budget
Tja, helaas is het eerste waar ik op let de prijs. Krap budget. Wel veel verschillende dingen. Wat hier in de (koel)kast staat: leverpastei, jam, speculoos, hagelslag, pindakaas, boerenmetworst, boterhamworst, gebraden gehakt, kipfilet en kaas. De zoete dingen doen we lang mee en worden af en toe eens aangevuld, het hartig beleg gaat in 1 week op en word dan aangevuld.

Fenix78
10-02-2014 om 09:11
Rafelkap
Bedankt voor je tip, ik ga zeker zoeken. Kreeg gelijk herinneringen aan die talloze zakjes zonnebloempitten die ik als
jong meisje heb gegeten, haha!

CemvB
10-02-2014 om 16:22
Bedankt!
Beste ouders,
Hartstikke bedankt voor jullie medewerking! We hebben hier al veel informatie uit kunnen halen voor ons project.
Mochten jullie het leuk vinden: we hebben nog enkele vragen opgesteld als aanvulling op deze discussie, zie onderstaande link:
http://www.ouders.nl/forum/oproepen-voor-onderzoek-enz/broodbeleg-vervolg
We zouden het erg op prijs stellen als jullie zouden willen reageren op deze korte vragen.
Bij voorbaat dank
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.