Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Joran

Joran

01-03-2016 om 11:59

Designer Baby's: Wat kies jij?

Hallo (toekomstige) pappa en mamma's,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek over designer baby's. (de maakbare baby / de ontwerp baby / zelf je baby samenstellen). En al klinkt het wellicht als toekomst.. het is al mogelijk. In verschillende landen kan je al, nog voor de zwangerschap, een keuze maken tussen een jongen of een meisje. De ontwikkeling van het samenstellen van een kind zoals we het willen gaat ontzettend snel. Het zal niet lang duren of we kunnen ook kiezen welke kleur ogen of type lichaamsbouw het kind zal hebben.

Dit in het achterhoofd ben ik heel benieuwd: Want wat als we alle vrijheid krijgen om een baby te ontwerpen, welke keuzes maken we dan en hoe ziet een bevolking als Nederland er dan uit? Om deze vraag te onderzoeken heb ik een korte vragenlijst samengesteld en mijn vraag is of jullie deze willen invullen. Reacties op dit onderwerp zijn ook zeker welkom!

Link naar vragenlijst: http://goo.gl/forms/AW7uIr8CsJ

Over mijzelf: Mijn naam is Joran Backx en studeer Advertising op de Willem de Kooning Academie. Zit in mijn examenjaar en doe mijn afstudeer project over designer baby's. Alle resultaten zullen dus enkel voor studie gebruikt worden.

Alvast bedankt,
Joran

Nou ben benieuwd

Mijn generatie, ouder van bijna volwassen kinderen, is toch niet echt opgevoed met een blije keuze. Het onderwerp is ethisch beladen en eerlijk gezegd vervult het mijzelf met afgrijzen, het idee dat je je baby als een pop uit de winkel kunt uitkiezen en samenstellen.
Ben wel benieuwd of dat bij jongere generaties anders zal zijn.

Gezondheid of uiterlijkheden.

Als je kunt voorkomen dat een kindje ernstige gezondheidsproblemen gaat krijgen of ernstige afwijkingen lijkt me dat een voordeel. Ook kan je abortussen voorkomen.
Gezonde ogen zie ik weer los van zelf de kleur bepalen. Maar de grens is een dun lijntje.

@Emma

@Emma

01-03-2016 om 13:11

Medisch

Op medische gronden zou ik me er iets bij kunnen voorstellen. Verder willen we natuurlijk allemaal wel een designerbaby bij wie alles vanzelf gaat en waar je geen omkijken naar hebt en die alleen maar leuk en gezellig door het leven fietst. En die bestaan echt hoor Maar je hebt het niet voor het kiezen, ook niet over 100 jaar. Ookal denken we dat wel eens.

karakter

Dan zou ik graag een prettig, opgewekt, empathisch karakter willen voor de te ontwerpen design baby.

Verder gemiddeld van lengte, want erg lang of erg kort is in de praktijk weleens lastig; kleur huid/haren/ogen totaal niet van belang.

@Emma

@Emma

01-03-2016 om 14:29

Nou

En dan ook graag een uitgesproken talent voor iets dat over pakweg 30 jaar goed in de markt ligt

Imogen

Imogen

01-03-2016 om 17:58

hier

graag zonder de 'gebruiksaanwijzingen' die ik heb, en zonder de 'aandoeningen' van hun vader. Al vermoed ik dat de kinderen dan vast wel weer aandoeningen van zichzelf zullen ontwikkelen

MamavanSenH

MamavanSenH

02-03-2016 om 09:11

Tja

Onze dochter lijkt echt sprekend op haar vader. Maar die is niet meer dan verwekker, heeft verder geen vaderrol in haar leven. Ze ziet hem wel maar dan als "oom". Het had leuk geweest als ze wat meer op ons had geleken en wat meer op haar afkomst. Mijn vrouw komt uit centraal Amerika en ik zelf heb een noord Afrikaanse vader. En dan hebben we een dochter met witblond haar en blauwe ogen.

Maar ja, een ramp is dat niet. Als kiezen normaal was en iedereen het deed hadden we wel voor donker haar gekozen op z'n minst, dat ze een beetje binnen het gezin "past" (zoon is wel donker). Maar verder is haarkleur gewoon niet belangrijk. Mooi is ze toch wel

Juno

Juno

02-03-2016 om 15:51

Graag

Graag een gemiddeld intellect, geen dyslexie, geen autisme en geen heftige allergieën. Recht van lijf en leden en een goed ontwikkeld geweten en veel empathisch vermogen.
Of kind wit, bruin of paars is maakt me dan weer niet uit. Ik heb niet zo veel met designerbaby's. Stel dat je dan eindelijk die pop uit je eigen doos hebt en het krijgt een ongeluk waardoor het zwaar hersenletsel heeft? Ruil je hem dan in voor een ander exemplaar?
Geluk en gezondheid kun je niet afdwingen, hooguit kun je gunstige voorwaarden in de leefomgeving scheppen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.