Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

JDD

JDD

27-04-2014 om 11:56

Feedback ouders met jonge kinderen gevraagd!

Hallo, ik ben Jochem De Doncker en studeer dit jaar af in de richting informaticamanagement en systemen. Ik onderzoek of er een vraag is naar een webapplicatie die het mogelijk maakt om aan de hand van een QR code armband je kind gemakkelijker onderbouwde eerste hulp aan te bieden. Bijvoorbeeld via de unieke QR code op de armband van een kind kan een strand wachter naar mijn web applicatie surfen en nagaan:

1. Is dit kind allergisch aan iets
2. Wat voor type bloedgroep heeft het kind
3. Wie is verantwoordelijk voor dit kind + hun telefoon nummer etc...

Vanzelfsprekend kan niet iedereen zomaar deze vertrouwelijke informatie raadplegen.
Er zal ook de mogelijkheid zijn om je locatie te delen met mijn web applicatie & de ouders.

Bijvoorbeeld je kindje loopt verloren op het strand en heeft iets voor waardoor het zelf niet in staat is terug te lopen naar jouw als ouder.
Zou het dan niet fijn zijn dat een bezorgde voorbijganger jouw kind zijn armbandje kan scannen en via onze web applicatie zijn locatie kan delen met u als bezorgde ouder. Zo kom je te weten waar jouw kleintje zich bevindt.

Deze applicatie is bedoeld voor ouders met jongere kinderen van 0 jaar - 12 jaar.
Ik dank u alvast voor het invullen van deze enquête. Zonder uw inbreng is dit onderzoek niet mogelijk.

https://docs.google.com/forms/d/1ZZfhUWQEwnExZnisdA1El3qYi2gaG4lk8T0geMbKSa4/viewform

vlinder72

vlinder72

27-04-2014 om 12:19

06 nummer

Als mijn kind kwijt raakt op het strand is het voldoende om een 06 nummer te bellen dat ik op zijn arm of op een plastic bandje heb geschreven. Die bandjes zij een euro per drie bij de Hema.

Hadewich

Hadewich

27-04-2014 om 12:33

Hoe vertrouwelijk?

Hoe ziet die app het verschil tussen een strandwacht die vertrouwelijke medische gegevens uitleest door de qr-code te scannen en een voorbijganger die ook die qr-code kan scannen om contact te maken met de ouders?

JDD

JDD

27-04-2014 om 12:49

Hoe vertrouwelijk?

Je kan in de ontwikkelomgeving waar ik de applicatie in zou bouwen er voor zorgen dat een strandwachter een soort inlog & pass heeft.
Zodat hij zichzelf eerst moet verifiëren met onze databank voor hij vertrouwelijke info kan bekijken. Vanzelfsprekend zal een voorbijganger dit niet kunnen aangezien hij niet kan inloggen.

JDD

JDD

27-04-2014 om 14:07

06 nummer

Ok, ik ga er vanuit dat u met een 06 nummer verwijst naar een persoonlijk nummer.

Ja ik ken dit concept, naar mijn mening is dit vrij beperkt.

Hier is een opsomming van een aantal voorbeelden:

1.U bent niet in de buurt en uw kind is allergisch aan een bepaalde stof. U bent gestresseerd en vergeet belangrijke informatie mee te delen aan de hulpdiensten. Ik denk dat het voor beide partijen beter is om de volledige medische fiche ergens vast te leggen. zodat de hulpdienst ter plaatse in dit geval een correct onderbouwde beslissing kan nemen. bv contacteren van het anti-gif centrum.

2.Een voorbijganger vindt uw kind ergens bewusteloos en belt u op via het 06 nr. Vervolgens beschrijft de voorbijganger waar hij zich bevind door rondom zich te kijken en bepaalde landschap kenmerken met u te delen. Als u zich bevindt in een onbekende omgeving kan dit een langzaam en on efficiënt proces worden.

Nu stel dat die persoon uw kind zijn armband ingescand heeft en op mijn webapplicatie met u als ouder zijn gps coördinaten meedeelt dan kan u via een google maps plugin uw kind veel efficiënter lokaliseren.

Als u niet overtuigd bent ook goed maar dan mag u die mening nog steeds meedelen in de enquête.

vlinder72

vlinder72

27-04-2014 om 16:06

ingevuld

Ik heb je enquête ingevuld maar je kan nergens aangeven waarom je geen gebruik van zo'n code zou maken. En de vraag of je het goed vindt dat iemand anders je kind vindt is een rare vraag. Als mijn kind weg is mag iedereen mijn kind terugvinden. Dat lijkt mij vrij logisch.

Annet

Annet

27-04-2014 om 18:03

Wat een onzin!

1.U bent niet in de buurt en uw kind is allergisch aan een bepaalde stof. U bent gestresseerd en vergeet belangrijke informatie mee te delen aan de hulpdiensten. Ik denk dat het voor beide partijen beter is om de volledige medische fiche ergens vast te leggen. zodat de hulpdienst ter plaatse in dit geval een correct onderbouwde beslissing kan nemen. bv contacteren van het anti-gif centrum.

Als kind thuis plotseling medische hulp nodig heeft, dan ben ik ook gestressed en kan vergeten informatie mee te delen aan de hulpdiensten. Voor school geldt hetzelfde, ook al hebben ze een map met dit soort gegevens. Daarnaast zijn er niet zoveel allergieën die levensbedreigend zijn voor kinderen. Bij kinderen die dat wel hebben (bijvoorbeeld grote problemen bij een wespensteek), neem je als ouder andere maatregelen.

2.Een voorbijganger vindt uw kind ergens bewusteloos en belt u op via het 06 nr. Vervolgens beschrijft de voorbijganger waar hij zich bevind door rondom zich te kijken en bepaalde landschap kenmerken met u te delen. Als u zich bevindt in een onbekende omgeving kan dit een langzaam en on efficiënt proces worden.

Als het in de eigen buurt is, zijn kenmerken heel duidelijk. Als we op het strand zijn, zijn overal strandtenten te zien. Je noemt de naam en klaar! Als we op een attractiepark zijn, zijn er overal attracties. Je noemt de attracties en klaar. Als we in een winkelcentrum zijn, noem je de winkel.

De enquête heb ik ingevuld maar ik heb nergens mijn mening kunnen geven, behalve dan dat ik kon aangeven dat ik er geen gebruik van zou maken.

Volgens mij denk je veel te moeilijk. Heb je al eens met ouders gepraat over dit onderwerp?
Maak sowieso onderscheid tussen jonge kinderen, bijvoorbeeld onder de 9 en kinderen van 9-12. Even los van het nut van zo'n armband denk ik dat kinderen van 11 jaar echt niet met zo'n ding gaan lopen. Die van mij zeker niet.

Hadewich

Hadewich

27-04-2014 om 21:08

vertrouwelijk....

Maar dan zouden er bij iedere strandwachtenpost of speeltuin of pretpark of waar dan ook waar je je kind kwijt kan raken, dus speciale inlogs moeten zijn? En als je kind kwijt raakt in een winkelcentrum, moeten de winkeliers zich ook kunnen inloggen?
Ik ben het eens met Annet, je denkt veel te moeilijk...

Hadewich

Hadewich

27-04-2014 om 21:20

overigens...

Als je wilt dat hulpverleners kunnen inloggen om de specifieke medische gegevens van je kind te zien, dan moeten dus alle hulpverlenende instanties met jouw app aan de slag? Iedere brandweerpost, politiemensen etc? Als een kind iets mankeert wat een medisch hulpverlener móet weten, is het toch handiger om daarvoor een speciaal kettinkje oid te dragen? Die dingen bestaan al lang...
Overigens heb ik geen flauw idee van de bloedgroep van mijn kinderen, dat testen ze tegenwoordig pas op het moment dat iemand bloed nodig heeft. Dus of dat nu waardevol is om in zo'n app te zetten?
Overigens ben ik totaal niet tegen apps, maar soms zijn dingen gewoon toch makkelijker op de 'ouderwetse' manier. Een app lijkt me in dit geval erg omslachtig en met veel haken en ogen...

Thursday Next

Thursday Next

28-04-2014 om 09:15

bovendien

zou ik als argeloze voorbijganger die dat "kindje" vindt geen idee hebben wat ik met een QR-code-armband moet doen. Staat er een uitleg bij, het liefst meertalig, die dan eerst gelezen moet worden?
En ik heb geen internet op mijn telefoon. Telefoonnummer op de arm of op een bandje voldoet prima, dat kent iedereen en het kan ook in het buitenland gebeld worden als we op vakantie zijn.
Ook denk ik dat het erg moeilijk is om te garanderen dat "niet iedereen zomaar deze vertrouwelijke informatie kan raadplegen".

JDD

JDD

28-04-2014 om 09:43

Reactie

Eerst en vooral, dit is een eindwerk idee geen finaal product!

Ik vind het ook zeer belangrijk om de mening van de ouders te krijgen die geen voorstander zijn van dit idee.

Dit zal me zeker en vast helpen bij de verdediging van dit eindwerk dus waarvoor dank!

Annet

"Als kind thuis plotseling medische hulp nodig heeft, dan ben ik ook gestresseerd en kan vergeten informatie mee te delen aan de hulpdiensten. Voor school geldt hetzelfde, ook al hebben ze een map met dit soort gegevens. Daarnaast zijn er niet zoveel allergieën die levensbedreigend zijn voor kinderen. Bij kinderen die dat wel hebben (bijvoorbeeld grote problemen bij een wespensteek), neem je als ouder andere maatregelen."

Je hebt dus nergens geen centraal punt waar je als hulpverlener terecht kan. Dit idee is ook uitsluitend voor als je op uitstap gaat met de kinderen, (bijvoorbeeld het strand, park, buitenspeeltuin, speelhal etc...) Ik spreek dus niet over de school waar het kind les volgt. Want ja die zullen waarschijnlijk het kind kennen en eventuele allergische of zelfs fysieke aandoeningen al in kaart gebracht hebben. Nu in een vreemde omgeving zoals een park of een strand kan dit wel cruciale tijd besparen. Ik ken ook het systeem aan het strand met de figuurtjes. Maar toch weer de armband zou dit allemaal veel gemakkelijker maken je neemt de smartphone scant de armband en klaar je weet exact waar je kind is. Een kind beseft ook niet altijd zelf dat hij verloren is gelopen. bv: hij is aan het spelen met andere kinderen en heeft dit niet door.

"Als het in de eigen buurt is, zijn kenmerken heel duidelijk. Als we op het strand zijn, zijn overal strandtenten te zien. Je noemt de naam en klaar! Als we op een attractiepark zijn, zijn er overal attracties. Je noemt de attracties en klaar. Als we in een winkelcentrum zijn, noem je de winkel.

De enquête heb ik ingevuld maar ik heb nergens mijn mening kunnen geven, behalve dan dat ik kon aangeven dat ik er geen gebruik van zou maken."

ik heb nu in mijn enquête een sectie voorzien waar je nog eventuele opmerkingen kan geven.

Het is niet echt bedoeld voor in eigen buurt, daar ben ik het met je eens en zou het niet echt een meerwaarde bieden.
In de zomer kan een strand aan de kust zeer druk zijn. Als je het strand niet kent weet je dan perfect over welke tent het gaat? Aan de hand van wat de figuurtjes? Ga je het hele strand aflopen om de juiste tent te vinden? Ik zou geruster zijn als ouder als ik exact weet waar men kind zich bevindt. Ok, stel in een groot park of grote buitenspeeltuin heb je niet altijd tenten of verzamel posten.
dus toch opnieuw je hebt blijkbaar als ouder al wat technieken ontwikkelt waar niets mis mee is! En misschien ben je niet bereid om daar in te veranderen. Maar ik denk dat deze manier zeker voordelen heeft tegenover als je dit niet had.

Hadewich:
"Als je wilt dat hulpverleners kunnen inloggen om de specifieke medische gegevens van je kind te zien, dan moeten dus alle hulpverlenende instanties met jouw app aan de slag? Iedere brandweerpost, politiemensen etc? Als een kind iets mankeert wat een medisch hulpverlener móet weten, is het toch handiger om daarvoor een speciaal kettinkje oid te dragen? Die dingen bestaan al lang...
Overigens heb ik geen flauw idee van de bloedgroep van mijn kinderen, dat testen ze tegenwoordig pas op het moment dat iemand bloed nodig heeft. Dus of dat nu waardevol is om in zo'n app te zetten?
Overigens ben ik totaal niet tegen apps, maar soms zijn dingen gewoon toch makkelijker op de 'ouderwetse' manier. Een app lijkt me in dit geval erg omslachtig en met veel haken en ogen..."

Inderdaad, ik zou moest het zijn dat er mensen in geïnteresseerd geraken. Bv werken aan een startup project waar ik enkele steden en badsteden bij betrek. En dan krijgen de steden een aantal logins vrij die ze zelf mogen uitdelen aan hun personeel. Maar opnieuw momenteel ben ik daar nog niet aan toe.

mama2

mama2

28-04-2014 om 10:31

teveel gedoe

Ik denk dat het teveel gedoe is persoonlijk. Het zal lang duren eer het landelijke bekendheid krijgt en ieder korps, ziekenhuis etc zal een inlog moeten hebben. Stel mijn oudste (die is 9) heeft een allergie voor pinda. Hij is elders en krijgt toch iets binnen van pinda waarop hij een ernstige reactie krijgt. Ik denk dat je veel sneller hulp kan bieden als je in zo'n geval een Tagg om de hals geeft dan dat mensen eerst hun mobiel moeten pakken, op internet te gaan, een code in te voeren om vervolgens te weten waar hij een allergie op heeft.

Hanne.

Hanne.

28-04-2014 om 10:55

hakken in het zand

JDD,

Je gaat in je reacties met name met de hakken in het zand en reageert met de mededeling dat ondanks dat wij het geen goed idee vinden het toch wel goed is (maw wij zijn 'gek').

Het zou je sieren om als je om onze mening vraagt deze mening ook daadwerkelijk in je overwegingen mee te nemen.

dc

dc

28-04-2014 om 21:24

hallo mensen

hij studeert af hoor, en moet dus een leuke applicatie verzinnen. Is toch heel wat interessanter dan menig ander afstudeerproject.

En als je zoiets wil laten werken, dan moet je zorgen dat kinderen het ZELF willen dragen, dus leuk design en als het even kan een speelse kant. (en het kan simpel, kinderen zijn bijvoorbeeld al blij met "glow in the dark".

Niet nodig

Ik ben te lui om te kijken of er ook onderzoek is wat mijn mening onderbouwt maar als ervaren SEH arts en nu chirurg in een omgeving waar ik erg vaak weinig tot niets weet over mijn patient kan ik je vertellen dat er weinig gevallen zijn waar je echt alles moet weten over een patient in het eerste uur (en na die tijd is er bijna altijd wel iemand aaanwezig).

Voorbeelden:

Bloedgroep: wordt nergens aangenomen dat dat klopt als het op een bandje staat, overal heb je een buisje bloed nodig om transfusie bloed te krijgen of je krijgt het spoedbloed dat aan iedereen gegeven kan worden

Allergie: voor de behandelend arts maakt het het eerste uur niet uit welke allergie het is, symptomen en behandeling zijn hetzelfde

Epilepsie: is handig om te weten if dit de eerste aanval is of niet maar in de eerste dertig minuten is de behandeling van een aanval hetzelfde of je nu weet of iemand epilepsie heeft of niet.

Een van de weinige dingen die ik wel echt graag wil weten is of iemand bloedverdunnende medicijnen gebruikt, vooral bij hoofdletsel, maar de meeste kinderen slikken die niet en dan nog heb ik het liefste gewoon een plaatje om iemands pols of nek.

Overigens is het vaak vele malen belangrijker om te weten wat er is gebeurt en daar kom je ook met high tech armbandjes niet achter.

Dus voordat je aan je onderzoek begint zou ik eerst wat onderzoeken opspeuren die bewijzen dat wat jij wil produceren echt zo belangrijk is, naar mijn bescheiden mening voegt het weinig toe.

Mariel

Bewusteloos kind

Ik hoop dat als een voorbijganger mijn kind bewusteloos op straat vindt, hij direct een ambulance belt en niet eerst gaat frutten met een app.

skik

JDD

JDD

29-04-2014 om 18:28

reacties

Ik stel het zeer op prijs om al jullie meningen te horen!
Dus als dit zo niet overkwam, was dit niet mijn bedoeling.

Misschien was ik wat voorbarig enthousiast.
Het is een idee, wat me interessant lijkt als eindwerk onderwerp.

Ik ga zeker rekening houden met alles wat hier gezegd werd!

dc

dc

29-04-2014 om 23:19

weet je wat nodig is

Op de school waar ik werk zijn een aantal kinderen echt enorm allergisch voor noten. De hele school is in principe nootvrij, maar het ging met pasen toch mis, omdat er paaseieren met noot erin verwerkt waren gebracht.

Is er geen app waarmee je een product kan aflezen specifiek gericht op een bepaalde allergie? Zo kan een juf met haar telefoon in enkele tellen erachter komen of er noot in het pakket zit bijvoorbeeld. En als je zo'n aflezer nou in een armband kan verwerken, dan kan een kind zelf dat leren te doen

Annet

Annet

29-04-2014 om 23:41

Wow DC, dat is een goed idee

Een app om op te zoeken of een product past binnen een dieet! Ik denk niet alleen aan noten maar bijvoorbeeld ook aan gluten. Kinderen met coeliakie mogen veel niet hebben en het valt niet mee om te weten wat wel of niet mag, ook al doen de ouders hun best met lijsten, websites en zo.
Het klinkt misschien niet zo flitsend als een armband met code maar het is wel heel efficiënt. Ook ideaal voor ouders die een kind te spelen krijgen met een allergie, of met een verjaardagsfeestje.

vlinder72

vlinder72

29-04-2014 om 23:44

Dat zou handig zijn. Een vriendje van mijn zoon is heel erg allergisch voor pinda's. Hij heeft altijd een epi pen bij zich. Alles wat hij van ons krijgt dubbel check ik. Dus sta ik weer een etiket uit te pluizen. Stel namelijk dat de samenstelling verandert is. Zo'n zou ideaal zijn. Als op alle verpakkingen nou een code zou staan met daarop de samensteen dat in combinatie met zo'n app. Ik zie het wel zitten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-04-2014 om 11:34

Superidee Dc

En hoe ouder je wordt, hoe kleiner die letters op die etiketten worden.
Sta ik daar weer in de winkel met de verpakking op armslengte te bepalen of er ergens iets van zetmeel, gluten, tarwe of etc. in zit. Met dat licht in de winkel is dat amper te doen. Bovendien is het voor mijn nichtje. Dus geen dagelijkse kost voor mij, en daardoor moeilijk te onthouden wat nu ook alweer wel mocht en wat niet....

Tegengeluid

Ik denk dat het idee van JDD best wel potentie heeft. Natuurlijk moet het nog verder uitgewerkt worden en zitten er nog haken en ogen aan, maar als het eenmaal ingesleten is in het patroon en iedereen weet hoe het werkt... waarom niet?

Ik denk dat het wel een nuttige aanvulling is op bestaande SOS-armbandjes e.d. waar je toch maar heel summier medische gegevens op kwijt kunt (en die kinderen om de haverklap kwijtraken of vergeten om te doen, maar dit terzijde). Volgens mij zijn er genoeg ouders die zich met zo'n app gerustgesteld zouden voelen.

Misschien kun je nog eens wat preciezer je licht opsteken bij speciale fora voor ouders met kinderen met een medische gebruiksaanwijzing (bv allergie, epilepsie, diabetes)? Want dat is (zo proef ik) toch een beetje de doelgroep waar je op mikt.

JDD

JDD

01-05-2014 om 10:52

Reacties

DC dit is inderdaad een goed idee. En ik kan mij herinneren dat mede studenten van mij iets gelijkaardigs doen voor hun eindwerk.

Ik weet niet in detail hoe ze dit gaan aanpakken maar heb het even gevraagd. Zodra ze antwoorden laat ik iets meer weten.

Dankjewel N@nny, ik weet dat er nog wat dingen moeten veranderen.
En ik heb hiervoor ook meerdere fora aangesproken. toch bedankt voor je opbouwende kritiek.

Indien iemand nog fora's kent die eventueel mij kunnen helpen zou ik dankbaar zijn moest je ze even delen.

Prettige Dag van de Arbeid!

JDD

Thursday Next

Thursday Next

01-05-2014 om 12:48

is het nou toeval...

dat hier ook opeens een stuk of wat reclame-berichten verschijnen over precies zo'n polsbandje?

Fora

Voor ouders met kinderen met diabetes:
www.diabetesforum.nl
www.forumoverdiabetes.nl

Beide hebben dacht ik een afdeling voor onderzoeksoproepen.
Nogmaals succes gewenst, n@nny

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.