Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

genderidentiteit bij kinderen

Beste ouders,

Wij zijn eerstejaars studenten van Pedagogische wetenschappen aan de RUG en zijn op dit moment bezig met een onderzoek naar de rollen van ouders in de genderontwikkeling van hun kind. Hiervoor hebben we literaire artikelen geraadpleegd, maar we zijn ook op zoek naar de visie van ouders zelf. We hopen dat we deze gegevens kunnen verzamelen door middel van uw hulp. Wij hebben namelijk een enquête opgesteld en wij zouden het erg op prijs stellen als jullie hem willen invullen! Het duurt hooguit 5-10 minuten.

De ingevulde gegevens zijn anoniem en zullen niet met derden worden gedeeld.
Hieronder is de link naar de enquête:

https://forms.gle/TCy6qMaTF5jMfGJUA

Alvast vriendelijk bedankt voor uw medewerking!


Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2019 om 11:29

Genderneutraal

"Genderneutraal: het kind vrijlaten. Hierbij maak je geen gebruik van voornaamwoorden (hij/zij/hem/haar) en let je op stereotype kenmerken van gender."

Deze studenten willen geloof ik niet dat je je kind aanduidt met hij of zij...

Hen en die

https://decorrespondent.nl/4748/geen-man-of-vrouw-dan-ben-je-voortaan-een-hen/1050864703020-d399a42e

Een meer passende oplossing bestaat er blijkbaar niet. Bovendien zijn er al oudere voorbeelden van een sexeneutraal gebruik om iemand aan te wijzen.

Het is zeker wennen. Ik vind vooral het meervoud verwarrend. Hoe maak je onderscheid tussen een sexeneutraal persoon en sexeneutrale personen (meervoud) als je 'hen' zegt? Of moet je dat afleiden uit de daarna geuitte werkwoordsvorm in enkelvoud of meervoud: 'hen heeft'?

Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Verder ben ik er voor. Hoe belangrijk is het helemaal om de hele tijd een soort sexe aan te duiden? Mensen zijn in de dagelijkse omgang vooral personen waarbij de sexe er niet toe doet. Of helemaal niet zo precies te duiden is als dit onderscheid suggereert.
Het doet een beetje denken aan het vroegere 'juffrouw' of 'mejuffrouw' om de huwelijkse status van een vrouw voortdurend mee te nemen in de aanwijzing. Daar zijn we toch ook mee opgehouden?

gender versus geslacht

De enquete gaat er aan voorbij dat gender en geslacht twee verschillende dingen zijn. Zo zal ik niet vinden dat mijn kind zich moet identificeren met haar geslacht (de biologische kenmerken waarmee het geboren is), maar wel met haar gender (hoe het zich)

skik

Chac

Chac

08-10-2019 om 12:59

Waarom het niet werkt in het nederlands

Gekopieerd van taaleidoscoop.nl

"Denk even met me mee voor een klein experiment. Neem de volgende drie zinnen, waarin je niet weet of het onderwerp een man of vrouw is:

Robin zei dat hij/zij wat later komt.
Teddy vroeg of je hem/haar kunt ophalen.
Anne is zijn/haar sleutels kwijtgeraakt.

Bij deze zinnen heb je het voornaamwoord nodig om te weten of Robin, Teddy en Anne een man of een vrouw zijn. Maar wat als ze non-binaire transgender personen waren? Dan zouden deze drie zinnen volgens TNN dus moeten luiden:

Robin zei dat hen wat later komt.
Teddy vroeg of je hen kunt ophalen.
Anne is hun sleutels kwijtgeraakt.

Je ziet meteen waar de schoen wringt. De tweede en derde zin betekenen nu ineens iets heel anders! Teddy vraagt je om andere mensen op te halen en Anne is de sleutels van andere mensen kwijtgeraakt"

Marina

Marina

08-10-2019 om 13:30

En

her (lijdend voorwerp) en zaar (bezittelijk voornaamwoord)

https://nederl.blogspot.com/2012/04/vij.html?m=1#more

Chac

Chac

08-10-2019 om 14:09

Als het moet

Aan dij in plaats van hij of zij zou ik nog wel kunnen wennen als het zou moeten

Dees

Dees

08-10-2019 om 14:56

Ik doe er niet aan mee

Ik doe er niet aan mee bij jongens gebruik ik hij en bij meisjes zij.

Willen ze iets anders dan moeten ze dat aangeven. Dus als een jongen graag een meisje wil zijn wil ik dat jongetje best zij noemen.

Tja Dees

Dan zul je bij sommige mensen eerst moeten vragen of ze een 'hij' of een 'zij' zijn. Die kom ik hier wel tegen. Laatst vroeg iemand aan mij of het wel kon dat ze aan iemand uit de groep kon vragen of het een 'hij' of een 'zij' was. Lastig als je elkaar voor het eerst ziet en het is niet duidelijk. Voorlopig ontwijk ik het zelf want dat ga ik echt niet vragen. Dan blijf ik gewoon de naam noemen. Ook tegenover anderen.

Dees

Dees

08-10-2019 om 15:27

Nou nee

O nee hier in de omgeving was het op een gegeven moment zo dat zwemjuf Karin ineens meester Robert werd. Hij gaf het op de dag zelf aan aan zijn leerlingen.

Mijn zoon vertelde het en vanaf dat moment prijkte er ook een bordje Robert op zijn borst. Prima dan ga ik er in mee en is juf Ester voor mij meester Robert geworden doe ik niet mogelijk over.

Als deze meester vooraf Robin, Renee ofzo had geheten had ik het gewoon gevraagd of het een meester of juf was.

Chac

Chac

08-10-2019 om 18:11

Maar wat als

Maar Dees, daar gaat het óók om: er zijn mensen die niet goed weten welke genderidentiteit ze hebben. Een jongen is een hij, een meisje een zij, maar als dat onduidelijk is wat zeg je dan.
Ga je daar dan niet in mee?

Dees

Dees

08-10-2019 om 18:13

Zoals het geboren is

Als het kind niet weet hoe het zich voelt noem ik het zoals het geboren is. Ik ga echt niet onzekerheid verder lopen aanwakkeren.

Dees

Een kind wordt heus niet (meer) genderdysfoor als jij genderneutrale voornaamwoorden gaat gebruiken hoor.

Je kan ook aan de betrokkene vragen hoe hij/zij aangesproken wil worden. Lijkt me niet aan jou om te bepalen dat het geboortegeslacht de juiste aanspreekvorm is als degene die genderdysfoor is (nog) er niet uit is of hij/zij man, vrouw of non-binair is.

skik

Dees

Dees

08-10-2019 om 20:26

Skik

Dag gaf ik in reactie 12 al aan he.

Maar als een kind het niet weet dan is het zoals.het geboren is dan ga ik een kind geen het noemen ofzo.

Idioterie

Ik heb hem ook ingevuld.... Idioterie gewoon.

De term genderneutraal vind ik vrij bizar. Als ik kijk naar mijn 2 van 6, jongen en meisje, die veel met elkaar spelen. De ene keer zijn het jongens dingen de andere keer zijn het meisjes dingen, wat mij geen reet boeit, als die twee het maar naar de zin hebben.

Als mijn dochter met autootjes speelt en de andere keer mijn zoon met een barbiepop (hebben we niet eens in huis) dan zie ik niet meteen een reden om te denken dat mijn dochter liever een jongetje zou zijn, of mijn zoon liever een meisje zou zijn.

De laatste vraag in het onderzoek, het aanspreken met hem/haar/hij/zij vind ik ook best raar. Genderneutrale dingen zijn gemaakt in een fabriek. Ik groet mensen op straat ook met goedemorgen meneer of goedemorgen mevrouw. Volgens mij is niemand onzijdig en zijn we in ons gezin open genoeg om de kinderen te laten merken dat ze vooral moeten doen En zijn wat ze willen op het gebied van hun ontwikkeling.

Het opleggen van strikte gescheiden zaken van jongens en meiden is volgens mij al heel lang verleden tijd, maar wordt er door een club mensen de hele gender discussie tevoorschijn getoverd voor een hele kleine club mensen die ontzettend met zichzelf in de war is en vooral vind dat de hele wereld hun verwarde zelfbeeld moet accepteren.

Ik ben als vrouw getrouwd met een vrouw en gezamenlijk hebben wij 4 kinderen die allemaal opgevoed worden zonder dat er enige druk ligt op een seksuele voorkeur of hun gender gevoelens. De manier van opvoeden zal in mijn ogen ook geen enkele invloed hebben op gender gevoelens, zoals de manier van opvoeden ook geen enkele invloed heeft op seksuele voorkeur: daar wordt je gewoon mee geboren.

Als een jongen zich meer een meisje voelt, of een meisje voelt zich meer een jongen, dan komt dat vanzelf tot uiting zonder dat je als ouder je kind op een of andere manier voor een keuze zou gaan zetten, of juist heel bewust alles zo genderneutraal mogelijk zou willen benaderen. Laat je kind lekker kind zijn en zoveel mogelijk van het leven ontdekken, inclusief zichzelf en omarm als ouders alles waar het kind gelukkig van wordt, dan zal het best wel goed komen ook al zeg je zij/haar tegen een meisje die liever een jongetje had willen zijn. het kind zal met een beetje verstand best snappen dat ze wordt aangesproken naar haar uiterlijke kenmerken, zonder dat daarmee een oordeel wordt geveld over haar persoonlijkheid.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 13:20

Nadah

"Het opleggen van strikte gescheiden zaken van jongens en meiden is volgens mij al heel lang verleden tijd, maar wordt er door een club mensen de hele gender discussie tevoorschijn getoverd voor een hele kleine club mensen die ontzettend met zichzelf in de war is en vooral vind dat de hele wereld hun verwarde zelfbeeld moet accepteren."

Hear, hear!

Verleden tijd?

De opkomst van gender reveal party's gemist?
Dit: https:/tinyurl.com/yy7geu6r en dit: https://tinyurl.com/y6snauem ?

Allemaal microuitingen van genderidentiteit opleggen.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 13:53

skik

"De opkomst van gender reveal party's gemist?"

Nooit meegemaakt (gelukkig), maar hebben die speciale betekenis behalve het bekend maken of je een jongen of meisje verwacht? Gaan die gepaard met een speelgoeddwang?

"Allemaal microuitingen van genderidentiteit opleggen."

Tien jaar geleden had niemand die zin begrepen. Helaas ligt dat tegenwoordig anders, dat vind ik aanzienlijk zorgwekkender dan die reveal parties.

microuitingen
genderidentiteit

Walgelijk gewoon.

Maar ik begrijp dat jij er enthousiast aan meedoet?

Het valt ook niet mee een beetje bij te blijven en met je tijd mee te gaan.

Gender reveal party's, of echo's om te kijken welk geslacht de vrucht heeft, geven aan dat mensen een bepaald verwachtingspatroon hebben bij het geslacht van hun kind. Anders zouden ze het niet hoeven/willen weten en zouden ze er ook geen ruchtbaarheid aan geven (het wordt een meisje!).

Het is gewoon niet zo nodig om een kind een bepaalde richting op te duwen. Aangezien maar ca. 0,7% van de bevolking transgender of gendersysfoor is zal het biologische geslacht in meer dan 99% van de gevallen kloppen met de genderidentificatie van het kind, maar dan nog hoef je niet meisjes in een meisjesrol (inclusief opvattingen hoe meisjes dan zouden moeten zin) te duwen en jongetjes in een jongensrol. Gelukkig zullen er nu wel geen meisjes meer zijn waarvan ouders vinden dat ze geen beroepsopleiding hoeven te doen omdat ze toch gaan trouwen en moeder worden maar er is nog heel wat te winnen voor beide geslachten. Deze ontwikkeling belachelijk maken helpt daar niet bij.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 09:22

skik

"Het valt ook niet mee een beetje bij te blijven en met je tijd mee te gaan."

Het is meer een kwestie van sociale klasse, denk ik. Niemand in mijn omgeving houdt zich met dat soort onzinnige uit Amerika overgewaaide onzin bezig. Bij jou wel?

"Gender reveal party's, of echo's om te kijken welk geslacht de vrucht heeft, geven aan dat mensen een bepaald verwachtingspatroon hebben bij het geslacht van hun kind."

Natuurlijk, daar lijkt mij ook niets mis mee. Het maakt nogal wat uit of je een jongetje of meisje krijgt.

"Het is gewoon niet zo nodig om een kind een bepaalde richting op te duwen."

Dat kind zit nog in de baarmoeder, daar valt weinig aan te duwen...

"Deze ontwikkeling belachelijk maken helpt daar niet bij."

Nee, die hele genderwaanzin moet wat mij betreft actief bestreden worden. If it ain't broke don't fix it.

Sancy

Sancy

22-10-2019 om 10:52

Ik zie dat intersekse mensen weer onder de bus van conservatieven geduwd worden. Het zal eens niet.

Verder is de term genderneutraal mij een doorn in het oog. Het zou genderdiversiteit moeten zijn.

En "dat soort onzinnige uit Amerika overgewaaide onzin"(sic) zoals het in post #22 genoemd wordt is het óók al niet. De strikte verdeling in m/v is pas van de laatste paar eeuwen. Daarvóór wist de mensheid al beter.

Tot slot: Doe niet zo hysterisch. Niemand neemt je wat af als je gevraagd wordt iemands wezen te erkennen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 11:03

Sancy

"Ik zie dat intersekse mensen weer onder de bus van conservatieven geduwd worden. Het zal eens niet."

Als ik geen last van ze heb hebben ze van mij ook geen last, maar ik laat me geen onzinnige mensbeelden opdringen.

"De strikte verdeling in m/v is pas van de laatste paar eeuwen. Daarvóór wist de mensheid al beter."

Een verknipte ideoloog aan het woord.

"Doe niet zo hysterisch. Niemand neemt je wat af als je gevraagd wordt iemands wezen te erkennen."

Als het daarbij bleef, OK, maar de 'gender' beweging wordt helaas steeds dwingender, het wordt meer een middel om conservatieven onder de bus te duwen (om jouw terminologie aan te houden).

Voor mensen als jij is het waarschijnlijk een middel om je een air van morele superioriteit aan te meten, want dat voelt zo lekker. Die domme conservatieven ook.

Datis het probleem als je een redelijk rechtvaardige samenleving hebt bereikt, dan hebben de moraalridders niks te doen. Om zichzelf bezig te houden zoeken ze dan maar een misdeelde minderheid uit (0.7% schijnt het), praten die een probleem aan en trekken ten strijde!

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 11:14

Sancy

"En "dat soort onzinnige uit Amerika overgewaaide onzin"(sic) zoals het in post #22 genoemd wordt is het óók al niet."

Ter verduidelijking, ik had het bij dat 'onzinnige onzin' citaat over 'gender reveal parties' iets waar skik noch ik iets van moeten hebben. Ik schat zomaar in dat jij daar in jouw SJW rol ook zo over denkt. Ik wil graag van je van mening verschillen maar volgens mij waren we het daar juist eens.

Sancy

Sancy

22-10-2019 om 12:16

Moeilijk om voor te stellen hè?

O.a. Dees (#10 en 14) denkt dat het geslacht of het gender vast staat bij de geboorte: "zoals het geboren is". Wat als je een kind krijgt met de uiterlijke geslachtskenmerken van een man maar die de innerlijke geslachtsorganen heeft van een vrouw?

"De strikte verdeling in m/v is pas van de laatste paar eeuwen. Daarvóór wist de mensheid al beter." Echt, je hebt niets beters dat dit: "Een verknipte ideoloog aan het woord."? Hier. https://isgeschiedenis.nl/nieuws/transgenders-van-de-oudheid-tot-aan-de-18e-eeuw en speciaal voor jou licht ik dit citaat eruit: "Tijdens de oudheid werden mensen die probeerden de geslachten te overbruggen gekoppeld aan wijsheid. Terwijl de mensen die beschikten over de traditionele man/vrouw genderrollen gekoppeld werden aan het tegenovergestelde." Ook is er genoeg historisch materiaal om te weten dat er eeuwenlang in verschillende culturen wereldwijd meer dan 2 genders onderscheiden werden.

Conservatieven worden nergens toe gedwongen: je mag voor jezelf je eigen voornaamwoorden bepalen en niemand dwingt je tot het aannemen van een andere. En je blijft dus ook gewoon aangesproken worden met jouw voorkeur. Genderdiversiteit betekent slechts dat je hetzelfde doet bij de ander m/v/x. Uitermate conservatief, welhaast Bijbels lijkt me: als jij niet verkeerd wilt worden getypeerd, doe dat dan ook niet bij een ander.

Wat de vermeende air van morele superioriteit betreft, of de verknipte ideoloog opmerking: die zijn voor jouw rekening.

Sancy

Sancy

22-10-2019 om 12:24

en gender reveal parties

Persoonlijk heb ik daar nou echt helemaal niets mee. Maar het staat eenieder vrij om ze te houden, naar ze toe te gaan, en mee te doen. Ik hoop alleen dat ze net zo enthousiast zijn als het kind zélf beslist welk gender het is.

Sancy

Sancy

22-10-2019 om 12:31

En een nabrandertje

"Dat is het probleem als je een redelijk rechtvaardige samenleving hebt bereikt, dan hebben de moraalridders niks te doen. Om zichzelf bezig te houden zoeken ze dan maar een misdeelde minderheid uit (0.7% schijnt het), praten die een probleem aan en trekken ten strijde!"

Ook "redelijk rechtvaardige" samenlevingen zijn voor verbetering vatbaar. En misdeelde minderheden hebben daarin een wereld te winnen want die 0,7% van jou (eerder 2 % trouwens) worden in die 'redelijk rechtvaardige' samenleving vaak nog 100% miskend en/of onderdrukt.

Triva

Triva

22-10-2019 om 12:48

Dat jij (en ik) geen genderrevealparty's (in mijn geval ook babyshowers) hebben meegemaakt ligt niet aan de sociale klasse waar jij en ik ons in voortbewegen maar aan de leeftijd. We worden oud!

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 15:48

Sancy

"Ook "redelijk rechtvaardige" samenlevingen zijn voor verbetering vatbaar. En misdeelde minderheden hebben daarin een wereld te winnen want die 0,7% van jou (eerder 2 % trouwens) worden in die 'redelijk rechtvaardige' samenleving vaak nog 100% miskend en/of onderdrukt."

Oh, wat worden ze onderdrukt!

- De gemeenschap betaalt voor hele reeksen peperdure operaties om de natuur aan te passen aan hun psychische zelfbeeld. (dat hadden ze in die bejubelde middeleeuwen van jou nog niet)
- Ze mogen hun sekse in hun rijbewijs precies zo instellen als ze zelf willen.
- Ze mogen kiezen of ze door het leven willen als man (met of zonder piemel), vrouw (met of zonder piemel), mannelijke vrouw, vrouwelijke man of welke mix dan ook.

* Die 0.7% kwam trouwens van skik.

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 17:17

Het is zo duidelijk

dat jij redeneert vanuit je positie als blanke, heteroseksuele mannelijke perspectief, Ad. Voor jóu is de maatschappij inderdaad redelijk rechtvaardig, maar voor een héél groot deel van de bevolking die jouw geprivilegieerde eigenschappen niet heeft, absoluut niet.

Sancy

Sancy

22-10-2019 om 19:54

Ach ad

"- De gemeenschap betaalt voor hele reeksen peperdure operaties om de natuur aan te passen aan hun psychische zelfbeeld. (dat hadden ze in die bejubelde middeleeuwen van jou nog niet)
- Ze mogen hun sekse in hun rijbewijs precies zo instellen als ze zelf willen.
- Ze mogen kiezen of ze door het leven willen als man (met of zonder piemel), vrouw (met of zonder piemel), mannelijke vrouw, vrouwelijke man of welke mix dan ook."

Ja. Net zoals jij dat mag. Zo simpel is het.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.