Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Hans Oomen
02-12-2014 om 15:20
Hulp ouders nodig
Beste ouder,
Zoals de titel al doet vermoeden hebben wij jullie hulp nodig om grootouders en kleinkinderen met elkaar te verbinden. Wij zijn 2 studenten van 19 en 23 jaar oud. Op dit moment houden we ons, buiten de tijd dat we in de schoolboeken zitten uiteraard, bezig met het oprichten van een onderneming.
Onze onderneming richt zich op het verbinden van grootouders en kleinkinderen. Dit is nodig omdat steeds meer ouderen eenzaam zijn en dat heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid van deze ouderen. Door een verschil in het gebruik van digitale apparaten dreigen steeds meer ouderen in eenzaamheid verzeilt te raken en dat hoeft niet. Hoe leuk zou het zijn dat uw kind daarvoor kan zorgen?
Wij hebben ons afgelopen jaar bezig gehouden met de ontwikkeling van een nieuw soort bordspel. Het bordspel type zoals iedereen dat wel van vroeger kent (zoals Ganzenbord) maar dan aangepast. We hebben het ouderwetse bordspel als basis gebruikt en aangepast zodat het tegen iemand op afstand gespeeld kan worden.
Ondertussen hebben we ons eerste prototype gereed en zijn we begonnen aan een iets meer geavanceerd prototype. Voordat we naar een verdere fasen gaan hebben we gebruikerservaringen nodig. Onze oproep is dan ook: zijn er ouders die samen met hun kinderen in de leeftijd van 5-12 jaar en grootouders rond de leeftijd van 50 -70 jaar ons willen helpen onze dromen te verwezenlijken en willen bijdragen aan de ontwikkeling van ons product en daarmee indirect aan de vermindering van eenzaamheid onder ouderen?
Wil je ons helpen? Je kunt contact opnemen met ons via [email protected]
Met vriendelijke groet,
Gijs Opheij & Hans Oomen

rutiel
03-12-2014 om 12:43
50-70?
Eh ik weet niet hoor, maar volgens mij is deze leeftijdsgroep al behoorlijk gedigitaliseerd.
Weet je zeker dat je je doelgroep niet moet zoeken in de wat hoger-bejaarden (75+)?
Maar misschien reageer ik wat verschrikt omdat ik zelf al bijna tot deze categorie behoor, dat is goed mogelijk Ik herken me in elk geval (nog) niet in het beeld van ganzenbord spelen met mijn kleinkinderen zodat ik niet al te eenzaam word.

Annet
03-12-2014 om 12:51
Helaas, wij hebben de foute leeftijd
Kind valt in de doelgroep. Grootouders niet. Als ouder val ik wel in de doelgroep voor grootouders. Maar dat helpt natuurlijk je onderzoek niet.
Hoe kom je aan deze leeftijdsgroep?
Ik dacht dat de gemiddelde leeftijd dat iemand grootouder wordt, boven de 50 jaar is. En dan zoek jij de mensen met een kleinkind tussen 5-12 jaar. Dan moet je toch minimaal boven de 60 gaan kijken. En geen bovengrens aanhouden. Mijn moeder is 83 jaar en is actief met ipad. Ze is digitaler ingesteld dan heel veel 60-plussers.
Zelfde geldt voor mijn schoonvader. Die is 80.

Dochter
03-12-2014 om 13:14
Actief!
De groep 50-70 jarigen is volgens mij de actiefste groep die je kan hebben En wellicht dat jullie ze onderschatten: de opa van mijn kinderen (90) gaat naar een videoclub, heeft een nieuwe iMac met Final Cut Pro en een smartphone. Oma (83) heeft een iPad, eReader en Whatsappt en Skypt met alle (achter)kleinkinderen. Allebei hebben ze een uitgebreide vriendenkring met wie ze regelmatig afspreken en reisjes maken. Ik maak me voorlopig geen zorgen over vereenzaming.
Mijn eigen ouders vallen wel in jullie doelgroep maar staan écht nog middenin de maatschappij, ze zijn immers nog maar net met pensioen. Van de 50-70-jarigen heeft het grootste deel toch nog gewoon een baan?

Jippox
03-12-2014 om 14:06
oeps
Ons jongste kind is net 6 en mijn man bijna 53... Blijkbaar doen wij iets verkeerd

Hanne.
03-12-2014 om 15:27
tja
Ik heb 3 kinderen en 3 grootouders in de goede leeftijd. Waarvan 2 grootouders min of meer. eenzaam.
Helaas zijn juist die 2 grootouders zodanig digibeet dat ik er niet aan moet denken dat ze online een spel zouden spelen. Hooguit als er iemand naast zit.
De eenzaamheid is ook zeker geen gevolg van hun beperkte digitale vaardigheden. Er is een achterliggende problematiek die beiden veroorzaakt. Ook de telefoon pakken is voor deze mensen een probleem. Dit zijn ook beide mensen die al 15+ jaar niet meer werken.
En daar sluit ik me aan bij de vorige posts. De gemiddelde 50-70 jarige staat midden in het leven. Die werkt of heeft recent gewerkt. Daar zal je geen grote groepen eenzame ouderen vinden. Die zitten een halve generatie verder...

Anneque
03-12-2014 om 15:43
Toch sympathieke gedachte
Ben het met mijn voorgangers eens dat de leeftijden aangepast zouden moeten worden. Waarom geen kinderen van boven de 12? Juist pubers, met een heel eigen sociaal leven, die geen zin meer hebben om mee naar oma te gaan, zouden misschien wel zin hebben in een digitaal potje (bord)spel.
En inderdaad, de generatie eenzame ouderen zoek je denk ik vnl boven de 70. Maar waarom zou je die leeftijdgrenzen niet helemaal loslaten? Het gaat toch om de relatie kleinkind/grootouder?
Mijn kinderen zouden het erg leuk vinden. Ze spelen wel soms wordfeud met hun oma, maar eigenlijk is dat net niet leuk genoeg voor hen, en ze vergeten het vaak, waardoor het potje verloopt. Er moet meer actie in, met levels en levens die je kunt verliezen en cadeautjes die je elkaar kunt geven.
Een combinatie van scrabble en minecraft, zou dat te ontwikkelen zijn ?

Barvaux
03-12-2014 om 20:10
maar
Ze zeggen niet dat 50-70 de doelgroep is maar ze willen mensen die het spel gaan TESTEN! Ze hebben gebruikerservaringen nodig.

Annet
03-12-2014 om 20:13
Klopt Barveaux
En normaal gesproken doe je een test met de doelgroep. Dat mag ook een deel van de doelgroep zijn.
Alleen zeggen wij dat 50-jarigen niet bij de doelgroep horen. En dan moet je daar ook geen test mee doen.
Dat is zoiets als een spel voor 12+ testen met 6-jarigen

Wilgenkatje-
04-12-2014 om 13:08
te jonge ouderen
Jonge ouderen die niet digitaal actief zijn hebben, zoals ik merk, antipathie tegen deze ontwikkeling. En alle andere jonge ouderen (zo noem ik dat gemakshalve) zijn allang gedigitaliseerd.
Het lastige bij het leggen van de link tussen ouderen en jongeren is in veel gevallen de snelheid waarmee zaken getoond en uitgelegd worden. De jongeren doen het hup hup gauw, en dat kunnen de middelbare/ouderen dan net niet tijdig volgen.En dan gaan er dingen mis!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.