Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Deaqon

Deaqon

18-04-2014 om 15:32

Onderzoek sportgedrag kinderen verbeteren

Beste ouders,

Voor een deel van mij afstudeerscriptie doe ik onderzoek naar hoe sportgedrag van kinderen beïnvloed kan worden door ouders. Want welke ouder wil nou niet dat hun kind gezond en sportief is?

Alleen in te vullen door ouders met kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud. Het invullen van de vragenlijst kost nog geen 10 minuten va uw tijd en ik ben er bijzonder door geholpen.

Link naar vragenlijst: http://thesistools.com/sportgedrag

Alvast bijzonder bedankt!
Stefan

Deaqon

Deaqon

22-04-2014 om 15:43

Nog paar nodig

Ik heb nog een klein aantal ingevulde vragenlijsten nodig. Als u even de tijd heeft, ben ik er ontzettend door geholpen.

Hanne.

Hanne.

22-04-2014 om 16:13

verduidelijking

Kan je uitleggen hoe ik onderstaande vraag moet beantwoorden:

In welke mate heeft de tekst invloed uitgeoefend op uw voornemen om het sportgedrag van uw kind aan te passen (Wel geneigd Niet geneigd )

'Mate waarin' is moeilijk te beantwoorden op en schaal van 'niet geneigd naar wel geneigd'.

Kloppen de antwoorden en wil je weten of ik na het lezen van de tekst geneigd ben invloed uit te oefenen op het sportgedrag van mijn kind?

Of wil je weten in welke mate de tekst invloed uitoefent (en moeten de antwoorden lopen van helemaal niet naar helemaal wel).

isis

isis

22-04-2014 om 18:24

beweging

Ik ben 'tegen' sport, althans ik vind het erg overschat.
Maar ik ben wel erg 'voor' beweging (dus fietsen/lopen/buiten spelen/actief leven)
Helaas kan ik dit totaal niet kwijt.

Ik denk niet dat je wat hebt aan de antwoorden, gezien de onduidelijke vragen en belerende toon.

Deaqon

Deaqon

25-04-2014 om 12:57

Reactie Hanne

Bedankt voor je feedback en vraag. Ik heb de vraag a.d.h.v. uw aangepast.

Je kan de vraag als volgt opvatten: Bent u na het lezen van de tekst geneigd om het sportgedrag van uw kind aan te passen?, het gaat dus om of je na het lezen van de tekst geneigd bent invloed uit te oefenen op het sportgedrag van uw kind.

Bedankt voor de moeite en vraag!

isis

isis

25-04-2014 om 13:02

raar

Ik vind het raar. Dit is toch niet de eerste tekst die ik over dit onderwerp lees? Dit is toch niet allemaal nieuwe informatie. Niet dat ik meteen een eurekagevoel heb en mijn leven wil gaan beteren?

Deaqon

Deaqon

25-04-2014 om 13:06

Reactie Isis

Bedankt voor uw opmerking. Het gaat bij deze enquete echter puur om sport, om zo het onderwerp af te bakenen, deze enquete is slechts een deel van het onderzoek. Er wordt hier van sporten uitgegaan omdat dit voor het kind belangrijk is aangezien het kind in de betreffende leeftijdscategorie verfijndere bewegingen kan gaan maken en het nodig deze bewegingen zoveel mogelijk te stimuleren, wat leidt tot verschillende voordelen voor het kind.

Aangezien u zegt 'tegen' sporten te zijn, kunt u in de enquete gewoon aangegeven dat u sport 'niet echt leuk', dan wel 'helemaal niet leuk' vindt.

Druif

Druif

25-04-2014 om 13:13

mwah

Als sport tegenstander, kan ik mijn ei niet echt kwijt in deze enquete. Ik heb geprobeerd om hem in te vullen, maar het komt er niet helemaal uit.

Ik ben net als Isis een tegenstander van sport en competitie.

Mijn kinderen bewegen veel en zijn erg creatief. Ook dan wordt de motoriek echt wel voldoende geoefend. Meer dan bij een suf uurtje bij de gymclub in de rij wachten, tot je ook aan de beurt komt.

Sommige van mijn kinderen hebben trouwens wel op sport gezeten, of zitten er nu nog op. Maar dat is omdat ze het dan wíllen en het zélf leuk vinden. Niet omdat het zo goed is voor ze, want daar geloof ik helemaal niets van.

mijk

mijk

25-04-2014 om 13:22

Inderdaad

Alsof sport de enige maniervan bewegen is. Wordt zeer recalcitrant van de begintekst dus lijk nu een echte couchpotato terwijl ik vandaag toch echt al anderhalf uur met de hond gelopen heb

mijk

mijk

25-04-2014 om 13:25

Waarom zou mijn kind bij sport verfijnder leren bewegen?

En waarom zou ik dat willen? Wat een onzin!

isis

isis

25-04-2014 om 13:35

ja, mijn kind leert ook heel verfijnd bewegen met lego. Dat is een stuk verfijnder dan met een stok slaan.

Ik heb al die mensen die in hun puberjaren zo vreselijk actief waren dikker zien worden in de jaren erna. Dikker dan ik
Als mensen het drukker krijgen met werk en gezin stoppen ze er nl vaak mee. Heel ongezond natuurlijk. Een gezond beweegpatroon aanleren is m.i. beter dan een clubje. Clubjes zijn voor het sociale wel leerzaam uiteraard, mijn kind gaat op scouting.

sportster

sportster

25-04-2014 om 14:05

gut

Ja joh, hou jezelf maar voor de gek. Zullen we ons met elkaar vergelijken als we 75 zijn? O nee, want dat is competitie.....

Ik ben pro training, pro competitie, dus mijn kind zit verplicht op sport. Teksten over de voordelen heb ik niet nodig, want ik ervaar ze zelf al mijn hele leven. Bij mijzelf en als ik andere mensen met elkaar vergelijk. Dus wat dat betreft heeft zo'n tekst net zo weinig invloed op mij als op de tegenstanders

Deaqon

Deaqon

25-04-2014 om 14:37

reactie Isis

@druif: bedankt voor het proberen van het invullen, vervelend dat u uw ei er niet in kwijt kan. Als uw kind voldoende beweegt (60 minuten per dag) is dat natuurlijk hartstikke goed, ik beweer nergens dat dat niet goed is toch? En u begrijpt hopelijk ook wel dat ik onder sport voor kinderen niet (een suf uurtje bij) de gymclub bedoel.

@mijk: natuurlijk gaat het niet alleen om sporten; een kind kan ook een boomhut bouwen, waar tevens voldoende beweging ed. bij komt kijken. En het gaat er ook niet perse om dat uw kind verfijnder bewegingen kán maken, maar door het te doen optimaliserend het de lichamelijke ontwikkeling van het kind.

@isis: bewegingen zoals met lego spelen zijn juist niet voldoende om de verfijndere beweging van een kind voldoende te stimuleren, helemaal aangezien het kind bv. alleen zijn armen gebruikt. Daarnaast beweer ik nergens dat dat uw kind op een clubje moet, sport kan namelijk ook zonder clubje gedaan worden, hoewel het lid zijn van een verenigen voor mij persoonlijk wel de voorkeur heeft.

@sporster: vandaar dw algemene vragen achteraf, om te kijken naar de invloed van kenmerken zoals dat u sport al belangrijk vindt.

mijk

mijk

25-04-2014 om 15:36

Maar wat is sport dan wel?

Ik kan me er voor een kind niet veel meer bij voorstellen dan verenigingssport. De rest is spelen bouwen rennen bewegen. Dus bedoel je niet gewoon bewegen in plaats van sport? Ik ben dus wel voor bewegen!

sportster

sportster

25-04-2014 om 16:03

wat is sport

Even denken hoor, want niet alle sporten zijn even 'sporterig' natuurlijk.
Voor mij is het lichamelijk inspannend bezig zijn, bewegingen en technieken oefenen en oefenen en oefenen, met het doel jezelf te verbeteren. Uiteraard vind ik er ook bijhoren dat je getest wordt, tegen de klok, tegen punten, tegen een tegenstander. Anders is het gewoon recreatief bewegen.

Lucerna

Lucerna

25-04-2014 om 16:20

Sportster

Maar waarom is recreatief bewegen dan geen sporten? Waarom is sporten beter dan recreatief bewegen? Ik zit dus onder de parasol bij Mijk en Druif en Isis ea. Bewegen is belangrijk, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs in competitie of verenigingsverband te zijn, is mijn visie. Overigens bewegen wij wel veel, maar dat is waarschijnlijk iets dat bij jou dan niet onder sport valt.

Druif

Druif

25-04-2014 om 17:33

definitieproblemen

Ik vind het echt heel raar, als je gymles niet onder 'sport' zou scharen. Dat vind ik namelijk wel. Vind je judo dan ook geen sport? Is sport alleen wat je in teamverband doet? En dans of fittness bijvoorbeeld, valt die onder sport?

Als je een enquête op gaat stellen, onderzoek gaat doen, is het wel handig als je duidelijk hebt, wat je definities precies zijn. Waar doel je dan op als je 'sport' bedoeld?

En Sportster, waarom zou je jezelf in vredesnaam moeten verbeteren? Ben je zo ontevreden over jezelf? Als a-sportief persoon snap ik daar helemaal niets van. Ik vind mezelf goed zoals ik ben.
De logische consequentie van dat 'verbeteren' is, dat als het niet meer lukt om beter te worden, je maar beter kunt stoppen met 'sporten'. Alle ouderen, gehandicapten en verder iedereen boven de veertig, die de top van het lichamelijk presteren heeft gehad, doet dan per definitie niet meer aan sport. Het is natuurlijk ook wel zo, dat veel mensen stoppen zo snel ze niet meer van hun ouders moeten, dus ik ben vast de enige niet, die het niet zo geweldig vindt als jij.

Maar goed, ik snap het echt niet. Ik heb helemaal geen behoefte aan 'winnen', 'verbeteren', of 'de beste willen zijn'. Nooit gehad en in geen enkele situatie, dus zeker niet met sport. Ik vind het leuk om dingen te doen, om de dingen zelf. Niet prestatiegericht, maar procesgericht. Alle sporten geven mij een verschrikkelijk vervelend rot gevoel, dus die vermijd ik.

Primavera

Primavera

25-04-2014 om 18:58

Waarom zou ik het sportgedrag van mijn kinderen moeten aanpassen

Ik vind de vraag of ik na het lezen van de tekst geneigd ben om het sportgedrag van mijn kinderen aan te passen wat vreemd. Het werkt de suggestie dat de vraagsteller er bij voorbaat van uitgaat dat alle kinderen te weinig sporten c.q. bewegen en ouders er van overtuigd moeten worden dat sporten meer moet.
Een heleboel kinderen sporten of bewegen meer dan genoeg dus waarom zouden hun ouders zich wat van de tekst aan moeten trekken?

sportster

sportster

25-04-2014 om 19:59

druif

" En Sportster, waarom zou je jezelf in vredesnaam moeten verbeteren? Ben je zo ontevreden over jezelf? Als a-sportief persoon snap ik daar helemaal niets van. Ik vind mezelf goed zoals ik ben. "

Het heeft niets te maken met wie je bent, maar met wat je doet. (In je werk je prestaties verbeteren, snap je dat wel? Iedereen heeft altijd de mond vol van het vage 'jezelf ontwikkelen'....) Het is een uitdaging om die techniek net iets beter uit te gaan voeren, net iets sneller te gaan, net iets beter te richten, of wat er dan ook op je sport van toepassing is. Trainen betekent immers oefenen om iets beter te gaan kunnen.
Ik heb net superlekker getraind. Flink mijn best gedaan om iemand bij te kunnen houden. Dat gaat me vast een keer lukken. En dan, zul jij zeggen? Nou niks, dat is gewoon leuk. Dat je resultaat ziet van je inspanningen. En tussen de opdrachten door hebben we gewoon lol. Jij hebt wel een heel apart beeld van mensen die aan sport doen.

" De logische consequentie van dat 'verbeteren' is, dat als het niet meer lukt om beter te worden, je maar beter kunt stoppen met 'sporten'. Alle ouderen, gehandicapten en verder iedereen boven de veertig, die de top van het lichamelijk presteren heeft gehad, doet dan per definitie niet meer aan sport. "

Dat zie je verkeerd. Je stelt immers je doelen bij als je ouder wordt. Mensen worden niet voor niets op leeftijd ingedeeld als ze boven een bepaalde leeftijd komen (en onder een bepaalde leeftijd zijn). Je gaat dan niet meer tegen iemand van 20, maar tegen iemand van je eigen leeftijd, met ook kinderen/werk/studie/etc. Als je dan van de klasse boven de 65 jaar naar de klasse boven de 70 gaat, dan kun je daar allerlei nieuwe doelen bij stellen, bijvoorbeeld een nieuw record, of een wedstrijd winnen nu je de jongste in je groep bent.
Heb je ook nooit de paralympics gezien dan? Gehandicapten sporten ook tegen gelijken.
Overigens is 40 nog niet oud. Het is dat je gezin en werk je van veel trainen afhoudt, maar qua prestaties word je als je altijd gesport hebt pas bij 50/55 of zo wat ouder. En die grens schuift steeds ietsje op naarmate mensen niet meer stoppen met sporten als ze van school komen.

Lucerna

Lucerna

25-04-2014 om 21:26

Sportster

Voor de goede orde, "we" (ik spreek meteen maar even voor druif en anderen) hebben niets tegen sport. Ik in elk geval niet, ik vind sport als zodanig helemaal prima. Waar ik het niet mee eens ben, is dat "iedereen" zou moeten sporten en dat "iedereen" de mond vol heeft van... Als jij wilt sporten en je voelt je er lekker bij, vooral doen. Maar stop met proberen de niet-sporters te bekeren. De meeste sporten voelen voor mij tamelijk onnatuurlijk. Ik heb genoeg dagelijkse beweging om fit en gezond bij te blijven. Dat is nuttige beweging, want het dient mijn dagelijks leven. Zomaar hardlopen om niks, daar blijf ik niet gemotiveerd voor (heb ik geprobeerd).

Vandaar. Laat degenen zonder competitiegevoel dan maar recreatief bewegen. Iedereen gelukkig.

mijk

mijk

25-04-2014 om 22:22

Ha ik bedenk ineens ze sporten wel!

Maar bij schaken bewegen ze wel veel minder dan bij scouting

sportster

sportster

26-04-2014 om 07:17

Lucerna

Volgens mij ging de oorspronkelijke post om de kinderen, die meer zouden moeten sporten, niet jij.

Maar waar probeer ik iemand te bekeren? Ik noem alleen maar wat ik er voor mij nuttig en leuk aan vind. Dat mensen dan meteen in de verdediging schieten vind ik dan wat vreemd. Misschien toch een beetje schuldgevoel? Maar van mij hoef je niet hoor. Je gaat het namelijk toch nooit volhouden als je je door iemand anders laat overhalen.

isis

isis

26-04-2014 om 08:25

bekering

En ik begrijp nog steeds niet of er iemand bestaat die na het lezen van dit stukje tekst tot bekering komt.

En waarom beweging niet net als sport wordt gepromoot. Er zijn mensen die 2 uurtjes per week sporten en zich heel goed bezig vinden, maar de rest van de week zich per auto laten vervoeren overal naar toe.

Op zich: wie wil sporten moet dit vooral doen natuurlijk. Wat je leuk vindt moet je doen, als je er anderen maar geen schade van laat ondervinden natuurlijk Maar aan een gezond bewegingspatroon aanleren heb je meer dan een sport waar je na een aantal jaren geen tijd meer voor hebt.

Lucerna

Lucerna

26-04-2014 om 15:58

Sportster

Het kan zijn dat ik je iets feller heb geïnterpreteerd dan je bedoelt te zijn. In eerste instantie las ik jouw eerdere reactie: "Ik ben pro training, pro competitie, dus mijn kind zit verplicht op sport." En later leg je uit wat sport is en dat dat volgens jou dus iets anders is dan recreatief bewegen. Dat kwam bij mij toch over als "bekeren". Als je dat niet bedoelde, oké.

Maar ook als het over kinderen gaat, begrijp ik nog steeds niet goed waarom recreatief bewegen (of überhaupt genoeg dagelijkse beweging, i.e. naar school fietsen, buiten spelen, altijd de trap ipv de lift enz) minder goed zou zijn dan sporten. Mijn hele gezin kijkt zo'n beetje op deze manier tegen bewegen en sport aan. Ik hoop stiekem dat onze nieuwe koningin erg dol is op muziek, en dat de prinsesjes dat ook blijken te zijn. En dat de komende jaren muziek maken steeds meer gestimuleerd gaat worden

Lucerna

Lucerna

26-04-2014 om 16:07

Deaqon

Aangezien er bij de enquête zelf geen ruimte voor is, zeg ik het hier maar: Kieper die tekst vooral in de prullenbak. Ik zal beslist de enige niet zijn die *wel* het belang ziet van voldoende beweging, maar die door het lezen van die tekst zo geërgerd raakt, dat hij/zij juist geneigd is een kind minder te laten sporten. Het doet mij denken die dreigdingen als "als u deze kettingbrief niet doorstuurt, gebeurt er binnen tien dagen iets vreselijks" of "in elke WC loeren de gevaren van onzichtbaar vuil..." Brrrr...

mijk

mijk

26-04-2014 om 20:14

Lucerna

JA! Dat............

Thursday Next

Thursday Next

26-04-2014 om 23:30

sport of...

sportster zegt: "Voor mij is het lichamelijk inspannend bezig zijn, bewegingen en technieken oefenen en oefenen en oefenen, met het doel jezelf te verbeteren. Uiteraard vind ik er ook bijhoren dat je getest wordt, tegen de klok, tegen punten, tegen een tegenstander."

Dat doe ik ook. ik zit nu moe op de bank want ik ben er vandaag ook weer flink druk meegeweest, en oudste dochter trouwens ook. Jongste gaat binnenkort ook beginnen. dat is het leuke hieraan, leden van 8 tot 80 kunnen dit allemaal samen doen (en van elkaar leren).
Het is alleen geen "sport". Ik zit gewoon bij een muziekvereniging, waarvoor ik flink moet oefenen, waar ik mezelf wil verbeteren, en waarmee vandaag 6,5 km heb gemarcheerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.