Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Kim van Splunter

Kim van Splunter

28-02-2014 om 11:33

Ontwerp kinderkamer

Hoi,

Mijn naam is Kim van Splunter. Ik studeer aan de hogeschool Rotterdam en op dit moment ben ik bezig met afstuderen. Mijn afstudeeropdracht is het ontwerpen van een kinderkamer.

Voordat ik kan gaan ontwerpen wil ik eerst een onderzoek uitvoeren. Het onderzoek wil ik uitvoeren door middel van een enquête. Aan de hand van deze enquête wil ik erachter komen wat de koopmotieven zijn van ouders voor meubelen in de kinderkamer.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen door de enquête in te vullen of de link van de enquête willen doorsturen naar mensen die deze willen invullen. De enquête is bedoeld voor mensen met kinderen.

Link enquête: http://www.thesistools.com/web/?id=393720

Alvast bedankt!
Kim

wizzer

wizzer

28-02-2014 om 11:45

huiswerk overdoen

Hoe lang denk jij dat de gemiddelde volwassene is? Bureaus van hoger dan 110 cm zijn niet normaal, maar voor heel erg lange mensen.

(advies voor iemand van 2 meter lang is 82 cm).

Verder is het erg storend dat je maar 1 winkel mag invullen op de vraag waar je je meubels zou kopen.

Kim van Splunter

Kim van Splunter

28-02-2014 om 12:01

Reactie

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik over die afmetingen niet helemaal goed heb nagedacht. Ik zal deze 2 vragen aanpassen.

Juno

Juno

28-02-2014 om 17:38

Jee

Misschien ben ik afwijkend maar zo denk ik helemaal niet over de inrichting van mijn huis. Waarschijnlijk is het daarom zo'n rommeltje . Je kan het ook maar voor ėén kind invullen. Dat meegroeibed vind ik een waardeloos ding en dat heeft niets met de afmeting te maken maar dat antwoord staat er niet bij.
Ik koop wat nodig is en vul aan of verander als het niet handig of te weinig is. Ik heb nog nooit van mijn leven een inrichting voor welk huis of voor welke kamer dan ook gekocht, toch is het hier volledig ingericht en woon ik al enkele decenia op mezelf.

Kim van Splunter

Kim van Splunter

28-02-2014 om 18:59

@ juno

Bedankt voor je feedback

mag ik vragen waarom je het meegroeibed een waardeloos ding vindt? Ik heb namelijk kosten, afmetingen en overstap gevraagd omdat iedereen deze waardes redelijk hetzelfde interpreteert.

Over de inrichting zou ik waarschijnlijk het zelfde doen als jou alleen moet ik kinderkamer meubilair ontwerpen wat in 1 lijn te verkopen is.

welnee, geen meegroeibed

nergens voor nodig.

eerst eventueel een wiegje, dan een ledikantje, eventueel een fase waarin de voorzijde eraf is gehaald zodat de peuter zelf in en een uit kan klimmen, en dan een gewoon eenpersoonsbed, eventueel tijdelijk met een rekje als bescherming.
Voor zo'n meegroeibed moet je ook een meegroeimatras hebben en bijpassend beddegoed, dat is alleen maar extra gedoe.
Meegroeibed is alleen handig als een kind in een bepaalde fase op een erg klein kamertje slaapt waar geen gewoon bed past.

Katniss

Katniss

01-03-2014 om 10:41

Meegroeibed gehad

Ik was er heel blij mee. Mijn jongste had op peuterleeftijd een heel klein kamertje dus toen ze een groot bed kreeg was 1,50 m. een prima maat. Later toen ze naar een grote kamer ging kon het bed naar 2,00 meter lang. Er zat gewoon een matras in twee delen bij en ik heb altijd normaal beddengoed gehad, dus helemaal geen gedoe. Uiteindelijk heeft ze nu wel een nieuw bed, maar dat was vooral omdat ze het roze niet meer trok De mensen die het bed hebben gekocht waren er ook weer heel blij mee en vonden het heel handig.

Mariska

Mariska

01-03-2014 om 11:55

leuk maar niet echt nodig

Ik vind een middenmaat bedje wel heel leuk en schattig staan (geen meegroeibed dus maar een echt kleiner bedje, tussen ledikant en groot in) Vrienden van ons hadden dat voor hun kind en het paste gewoon zo leuk, zo'n kleintje in een bed wat bij haar afmetingen past. Leuker dan een groot bed. Maar ja, wel duurder. Je moet ook zo'n maat matras hebben.
Een meegroeibed ziet er toch minder leuk uit (er moet toch ergens de constructie voor het groter maken zitten) en er is een probleem met het matras. Moet er een extra matras komen o.i.d. Idd wat anderen al schrijven, het is een gedoe, en het is duur. Ook kleinere hoeslakentjes en dekbedovertrekjes en de tijden zijn al zo duur. Dus nee, praktisch is meteen een groot bed. (met i.d.d. een bijpassend hekje) (hadden wij niet, wij hadden een lelijk metalen ding, want dat was goedkoper)
Wij hebben trouwens toen alles hier en daar gekocht (marktplaats) en gekregen. We hadden toen gewoon geen geld voor een echt kinderkamer ameublement.

Dus als ik nu denk aan een kinderkamertje dan zou ik gaan voor losse spullen, zodat het eventueel in etappes gekocht kan worden (ivm de financiën) dat het overschilderbaar is (dus gewoon iets van hout, geen fineer ofzo) en dat het niet allemaal te precies bij elkaar past, dat vind ik altijd zo truttig staan. Van die hele echte sets. Het is leuker als het 'lijkt' alsof het overal vandaan komt (maar dat het wel in harmonie is door bijv. subtiel kleurgebruik of materiaal)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-03-2014 om 13:02

Kim

Kim,
Een vraag als deze vind ik eigenlijk niet te beantwoorden:
"wat vindt u van de kosten van een eenpersoonsbed?"
De de Leenbakker of Kwantum betaal je er misschien maar 80 euro voor, terwijl een prachtig Flexa bed vele malen meer kost.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-03-2014 om 13:09

Ach ja duurder....

Ik heb voor peuterbed , -lattenbodem, -matras, -dekbed en -beddengoed per kind totaal rond de 100 euro uitgegeven. Het is ook maar hoe je erin staat. Niet alles hoeft nieuw te zijn en ook Ikea bedden en matrassen slapen prima.

Ieder redeneert natuurlijk vanuit zijn eigen portemonnee, maar 300 euro verdeeld over 15 jaar vind ik niet echt interessant om een issue van te maken.

Uiteindelijk is 'niet echt nodig' ook maar subjectief. Oudste hebben we rond de 3 jaar in zijn minislaapkamer in een halfhoogslaper gelegd. Nou dat vond ik dus echt een oplossing van niks. Vandaar dat ik al die argumenteren van kosten en tijdelijk gebruik en overbodig overboord gegooid heb en nu kies voor de oplossing die ik op dit moment het handigst vind. Hoe de wereld er over 5 jaar uit ziet, zien we dan wel weer.

Dat geldt eigenlijk nu ook voor oudste bedenk ik me nu opeens. Zijn grote klerenkast gaat naar jongste. En hij gaat nu gewoon een 1 meter brede nieuwe kast krijgen. Als er ooit een tweepersoonsbed van zijn bed gemaakt moet worden zien we dat dan wel weer.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-03-2014 om 13:12

aanvulling

Oeps, was te snel.
Ook andere vragen vind ik lastig.
"Vanaf welke leeftijd ik een kinderkamer wil inrichten?"
We hebben een kamer ingericht toen ze baby waren, en die in de loop der jaren aangepast. Soms een kleine aanpassing (ander meubelstuk), soms ook de muren geschilderd. Er was dus niet een bepaalde leeftijd om een 'kinderkamer' in te richten.
"welke meubels zou u voor de kinderkamer kopen?"
Natuurlijk een kast. Maar die hadden we al gekocht voor de 'babykamer'. Welk antwoord wil je dat ik nu invul?

Je lijkt een heel sterk onderscheid te maken tussen baby- en kinderkamer (en wat daarna komt). Alsof je drie keer in een kinderleven een nieuwe kamer inricht. Ik herken dat zelf dus helemaal niet. Daarom zijn de vragen moeilijk te beantwoorden, ook bijvoorbeeld over hoeveel geld de kinderkamer bij elkaar mag kosten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-03-2014 om 17:34

Dat drie keer inrichten

Dat hebben wij dus wel gedaan, maar nooit helemaal opnieuw.

Babykamer gekocht voor oudste, toen tweede eraan kwam babykamer doorgeschoven naar middelste en kinderkamer voor oudste gekocht. Oudste vanaf een jaar of 8 een nieuwe slaapkamer met nieuwe tienermeubels en oude kinderkamermeubels langzamerhand doorgeschoven naar middelste. Middelste vanaf een jaar of 9-10 een nieuwe kamer met tienermeubels en jongste eerst in de babykamer, en nu sinds kort in de kinderkamer.
Middelste is een meisje en heeft heel veel meubels nieuw (of van Marktplaats) gekregen en jongste krijgt veel van oudste doorgeschoven, aangevuld met nieuwe/tweedehandse spullen. En wat ik niet meer nodig heb gaat weer door naar Marktplaats.

Als je kiest voor een kinderkamer kies je waarschijnlijk dus wel voor een tussenstap. De meubels die mijn oudste op zijn 5e had zijn nu op zijn 15e echt niet meer geschikt voor hem. Dat is een heel andere levensfase met andere behoeften en andere spullen.

meegroeibed

Wij hadden wel een leuk Ikea meegroeibed vanwege beperkte woonruimte. Dat was voor ons wel handig. Zoon heeft ook nog lang geslapen in het bed toen het op normale lengte uitgezet werd toen hij groter was. Pas toen hij tegen de pubertijd zwaarder werd was het tijd om een ander bed te kopen.
Ik denk dat het voor een etalage wel mooi is om meubels op leeftijd en per soort te etaleren maar dat in werkelijkheid mensen maar zelden een hele set kopen.

Juno

Juno

01-03-2014 om 21:23

Kim

Wat hier boven ook gezegd s: je zot rommelig met beddengoed, kind heeft matrassen die uit stukjes bestaat, dat kan nooit lekker liggen. Ik vind het ook een bepaald onnodig gepamper.
Mijn kind had een ledikant, daarna een peuterbed en vervolgens een groot bed. Kind 2 is het ledikant uitgekeken om plaats te maken voor kind 3, dus ook hier valt geen leeftijd aan te hangen. Oma had de familiewieg opnieuw bekleed dus daar hebben ze ook nog even in gelegen.
Qua inrichting hadden ze een antiek drankkastje met glazen deurtjes waar precies de kleertjes in pasten, een dressoir uit de jaren '30 die we als commode gebruikten en een bed. Dat bed is groter geworden, ooit is er een kledingkast gekocht en middelste wilde een bureau op de kamer. No way dat ik setjes ga kopen, ik vind het er vaak truttig uit zien en snel gedateerd. Binnenkort zal ik een boekenkast voor jongste kopen.
Als iets toch een set moet zijn dan iets wat je makkelijk naar eigen wens kunt aanpassen, tijdloos is en meteen handig. Dus geen hangkast waar alleen kleine maatje in kunnen. Schattig hoor, als je in de babyhormonen zit en dan voor zoiets kiest maar dan heb je inderdaad elke paar jaar spullen nodig. Concreet: tijdloos, eventueel overschilderbaar, moet er niet goedkoop uitzien, niet trendy, degelijk, ook geschikt voor spijkerbroeken maat 176. Kast moet een goede indeling hebben, vaak passen er geen twee t-shirts naast elkaar en heb je bij één stapel ruimte over. De mogelijkheid om twee stangen in het hanggedeelte te hebben. Peuterbed en normaal bed. Bed wil ik geen fortuin aan uitgeven, aan matras en dekens wel. Bed moet een dermate maat hebben dat ik makkelijk beddengoed kan kopen.

Juno

Juno

01-03-2014 om 21:23

Sorry

Veel tiepvauten.

Puck

Puck

02-03-2014 om 21:47

Kwam er niet uit

Inkomen: wil ik niet invullen
Formaat kamers: vallen in diverse categoriën
Er wordt overal gesproken van nieuwe meubelen: tja, marktplaats is niet nieuw.
Verder vond ik de enquete veel te lang. Ik ben afgehaakt.

Kim van Splunter

Kim van Splunter

04-03-2014 om 14:35

Bedankt voor de reacties

Bedankt voor alle reacties!
@ijsvogeltje: Volgens het marktonderzoek wat ik heb gedaan kopen de meeste mensen eerst een baby kamer en daarna wanneer de peuters/kinderen wat ouder zijn richten zij opnieuw een kinderkamer in.
Ik heb mij niet helemaal gerealiseerd dat deze vragen wat lastig te beantwoorden zijn. Ik heb mij inderdaad vooral gericht op wat er tussen een babykamer en kinderkamer verandert en daarna en niet wat er gekocht wordt voor de babykamer. Dit heb ik gedaan omdat ik de enquête niet nog uitgebreider wilde maken dan dat hij al is.

@Puck, jammer dat je de enquête te lang vond. Ik heb mijn best gedaan om de enquête zo kort mogelijk te houden.

Jaina

Jaina

04-03-2014 om 16:15

Vooral praktisch

Ik was vooral praktisch. Mijn kinderen sliepen in een ledikant tot een jaar of 3. Zo'n groot ledikant waar je makkelijk een spijltje uit kan halen. Voor de eerste maanden hadden we een 'moses basket' met onderstel. Ook makkelijk om beneden te gebruiken.
En dan vanaf 3 jaar in een gewoon bed. Geen race auto of kasteel maar een simpel neutraal bed wat zowel voor jongens als meisjes geschikt is zodat we makkelijk konden schuiven. Voor de kinderen die een kamer delen hadden we stapbelbedden. Ook heel neutraal.
Andere meubels ook neutraal. Geen echte commode maar gewoon een ladenkast. Verder gelijk grote kasten en dergelijke.
De grote meubels hou ik liever zo neutraal mogelijk zodat ze lang meegaan.
De details kunnen dan veranderen en aan de leeftijd aangepast worden.

Een echte babykamer hadden ze sowieso niet want ze sliepen de eerste 9-12 maanden bij ons op de kamer.

En bij de overgang van ledikant naar groter bed was dat meestal het enige meubelstuk wat veranderde. En natuurlijk moet er soms iets bijgekocht worden zoals bijvoorbeeld een klein tafeltje met stoeltje voor een kleuter en dan een echt bureau als ze wat ouder zijn maar nooit alles in 1x veranderd.Hier dus ook nooit een echte overgang gehad tussen babykamer en kinderkamer.

Wel door de jaren heen door steeds veranderende gezinssamenstelling en door verhuizingen veel geschoven met kinderen en met kamers.
De keuze voor eenvoudige stukken die inderdaad zowel met 5 als met 15 prima kunnen helpt daarbij.

Hanne.

Hanne.

04-03-2014 om 16:56

hier ook

Wij hebben ook zeer beperkt spullen aangeschaft voor de kinderen. En zeker niet tegelijkertijd. Maar dat zit ook in de aard van het beestje. Mijn woonkamer bestaat ook uit allemaal verschillende dingen die ik op verschillende momenten in mijn leven heb gekocht/verzameld.

dc

dc

04-03-2014 om 17:02

grootte kind speelt ook mee

Mijn kinderen pasten bij 2 jaar al echt niet meer in het kinderbedje, dus vandaar dat ik zo'n meegroeibed echt heel fijn vond, want een 2jarige vindt het gewoon nog fijn om een beetje begrenzing te hebben en niet een enorm bed. Die van 6 slaapt nu nog prima op dat ikea meegroeibed trouwens.

Puck

Puck

05-03-2014 om 11:18

Kim

De lengte van de enquete was meer de druppel die de emmer deed overlopen. Ik kon bij eerdere vragen (zie mijn posting daarover hierboven) geen juiste antwoorden kwijt en tja, als je dan ziet dat er nog een hele rits vragen komt dan vergaat me de zin om er verder energie in te stoppen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.