Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Open Universiteit: gratis onlinetraining voor kinderen met angst

IS JE KIND TE BANG? LAAT HET MEEDOEN AAN TRAINING EN WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK

Beste mede-ouders,

Omdat ik als kind erg angstig was en op m'n achttiende een angststoornis en depressie kreeg, ben ik op latere leeftijd psychologie gaan studeren. Temeer omdat m'n jongste zoon eenzelfde soort klachten ontwikkelde. Ik vroeg me af: hoe voorkom je dat angsten bij kinderen op latere leeftijd erger worden?

Momenteel ben ik bezig met de master klinische psychologie aan de Open Universiteit. Met een groep docenten en studenten doen we onderzoek naar de laagdrempelige onlinetraining 'Leer te Durven!'. Deze training is bedoeld voor kinderen van 8 tot en met 13 jaar met angstklachten.

Veel van deze kinderen krijgen geen hulp, omdat de drempel naar de psycholoog te hoog is, er geen hulp in de buurt is, of omdat men verwacht dat de angst vanzelf overgaat. Voor angsten die qua inhoud en hevigheid bij de leeftijd horen, geldt dat laatste inderdaad. Maar in andere gevallen kan de boel escaleren (zoals ik zelf heb gemerkt.)

De onlinetraining heeft twee voordelen:

- enerzijds leren de kinderen op een speelse manier - als detectives - met hun angsten omgaan. Dat kan thuis via de computer, en ze worden daarbij elk begeleid door een trainer van de Open Universiteit.

- Het tweede voordeel is, dat op de achtergrond de werking van de training wordt onderzocht: hoe werkt-ie, en welke elementen werken het beste, op welke leeftijd en bij welk ontwikkelingsniveau? Vreemd genoeg is dat niet eerder goed onderzocht. Voor kinderen worden trainingsmethoden gebruikt die alleen bij volwassenen onderzocht zijn... Meer kennis is nodig om trainingen voor kinderen 'op maat' te kunnen maken.

Omdat de Open Universiteit een non-profit-instelling is, is de training gratis te volgen. Het onderzoek wordt gesteund door stichting MIND/Fonds Psychische Gezondheid en we werken samen met de ADF-stichting (organisatie voor volwassenen en kinderen met angstklachten).

Merk je dus dat je kind door angst wordt gehinderd in het dagelijks leven (dat kan variëren van bijvoorbeeld angst voor spinnen tot buikpijn en sterke angst voor een spreekbeurt), overweeg dan om het aan deze training en het onderzoek te laten meedoen.

De training duurt acht weken en na drie maanden vullen de kinderen nog een vragenlijst in. Omdat we moeten kunnen 'meten' wat de training doet, komt de helft van de aangemelde kinderen de eerste tijd in een controlegroep terecht. Deze kinderen kunnen na verloop van tijd alsnog aan de training meedoen. (Door in de controlegroep te zitten en een vragenlijst in te vullen helpen ze het onderzoek overigens al enorm!)

Uiteindelijk doel van het onderzoek is om angsttherapie in de toekomst beter af te kunnen stemmen op kinderen van diverse leeftijden. Meer info en aanmelden vind je op https://leertedurven.ou.nl/. Voor vragen kun je me altijd mailen: [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected].

Met vriendelijke groet, Petra Butler.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.