Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Marjolein

Marjolein

20-05-2015 om 14:17

Ouder-ondersteuning vlak na de geboorte (enkele meerkeuzevraag)

Dag lieve ouders,

Ik ben vanuit mijn studie Industrieel Ontwerpen bezig met een project onder ouder-ondersteuning tijdens de eerste paar maanden met hun kindje.
Hiervoor heb ik een vraag waar ik graag jullie mening op zou willen hebben:

Stel, u zou een applicatie op uw mobiele telefoon hebben waarmee u het ritme van uw kindje bij kan houden (zoals bijvoorbeeld de SamenVoeden app, http://borstvoedingexpertisecentrum.nl/samenvoeden-app/): welke van de volgende opties zou u dan willen?

a) Een overzicht van het ritme van mijn kindje
b) Een overzicht en automatisch bijpassend advies uit een database
c) Een overzicht en de optie om bijpassend advies te vragen aan andere ouders
d) Een overzicht en de optie om bijpassend advies te vragen aan een medische deskundige

Graag zou ik van u in de reactie uw antwoord willen zien. Mocht u er iets bij willen zetten dan lees ik dat uiteraard ook graag.

Met veel liefs,
Marjolein

Tijgeroog

Tijgeroog

20-05-2015 om 15:42

Alleen een overzicht is voldoende. Adviezen. Krijg je al van alle kanten, die maakten mij alleen maar onzekerder.

Angela67

Angela67

20-05-2015 om 17:50

inderdaad, A, de rest kan ik wel elders bespreken (op forum bijvoorbeeld) zodat ik meer verschillende meningen krijg dan alleen die van de app.
gr Angela

Als ik de app zou willen, zou A volstaan. In vredesnaam geen adviezen.

Hanne.

Hanne.

21-05-2015 om 09:18

Hier ook uitsluitend optie A.

Optie B(puur op basis van cijfers een advies uit een database krijgen) lijkt me zeer onwenselijk. Een kind functioneert niet altijd 'volgens de boekjes'. Eigenlijk nooit.

Dat zouden dan of hele algemene adviezen moeten worden 'uw kind drinkt meer dan gemiddeld' En dat lijkt me juist vragen oproepen. Is dat erg, moet ik daar wat mee etc. Uiteindelijk creëer je daarmee vragen en wellicht toch een run naar een deskundige.

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 10:31

inderdaad

Aan B heb je helemaal niets en van C is het maar afwachten. Zolang het een optie is is D ook mogelijk.

Juist D

Terugdenkend aan de periode dat ik net kinderen had, zou ik voor D gekozen hebben, dat je dus meteen advies kon vragen aan de medisch deskundige. Wat was ik onzeker toen.

Nu als ervaren ouder die weet dat ieder kind zijn eigen pad loopt, die weet dat professionals vooral uit het boekje redeneren en die tenslotte ook nog weet dat er nu een enorme signalerings en meldingsdrang is (kindje gaat niet helemaal goed, daar moeten we iets mee....), zou ik heel je app-je lekker laten voor wat het is en mijn eigen plan trekken en op mezelf vertrouwen dat ik het goed doe voor mijn kindje.

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 10:52

emine

Precies zo werkt het maar ja de meeste ouders die zo'n app gebruiken doen dat bij hun eerste kindje.

Helemaal niets

Misschien niet wat je wilt horen, maar ik zou die hele app niet hoeven.

Borstvoeding gaat toch tegenwoordig op verzoek? Dat hele gestress van om de zoveel uur drinken, daar waren we toch juist vanaf? Ik heb zelfs bij mijn eerste maar een week of twee bijgehouden of hij ongeveer vaak genoeg kwam en welke borst aan de beurt was; verder was ik erg van het motto "als hij tevreden is en goed natte luiers produceert zal het wel goed gaan". BV gaat beter als iedereen ontspannener is; meer cijfertjes gaan, ben ik bang, bij nogal wat moeders tot meer zenuwen leiden.

Misschien een app om ouders door te verwijzen naar dit forum? Lijkt me ruim voldoende!

Als die app heel gebruiksvriendelijk zou zijn, dus dat je alleen een start- en stopknop aan hoeft te klikken, dan lijkt het me best handig om na een tijdje een handig overzicht te krijgen wat het ritme is van het kindje. Doe er ook maar meteen een slaapoverzichtje bij, en misschien een huiloverzicht. Je kan als nieuwbakken ouder makkelijk het idee krijgen dat je kind maar weinig slaapt, je de hele dag zit te voeden of dat je je een beetje aanstelt over het huilgedrag van je kind. Objectieve gegevens in een handig overzicht kunnen dan wel helderheid verschaffen.

skik

Moni

Moni

21-05-2015 om 18:30

Eens met skik: A

Je kunt eventueel wel een tabje maken met: waar vindt u advies? En dan een simpel lijstje, waaronder natuurlijk ook OOL.

dc

dc

31-05-2015 om 21:42

wat ik zou willen

nou ja, is nu te laat, er komen geen babies meer denk ik, is een app waar je fototjes mee kunt nemen, wat data in kunt gooien, en waar je dan na een jaar op een knopje drukt en gelijk een leuk printbaar dagboekje hebt van het eerste jaar.

Waarom zou je de eerste maanden ritme willen weten?

Angela67

Angela67

01-06-2015 om 00:01

dc / ritme

nou omdat niet iedereen zo rielekst is dat zij het leven kan nemen zoals het komt. Is ook geen schande toch? Er zijn gewoon verschillende manieren om met gebeurtenissen om te gaan.
gr Angela

Hanne.

Hanne.

01-06-2015 om 09:02

bijvoorbeeld

Ik heb (bij een van mijn kinderen) bijvoorbeeld de eerste paar maanden het drinken ritme (met name hoeveelheden) bijgehouden.

Kind had nl een heel erg onregelmatig drinkpatroon (flesvoeding). De ene dag ging er geen slok in, de andere dag bleef ze komen. En dan heb ik het echt over de en dag met moeite 3 flesjes drinken en de volgende dag 7.

Het gaf mij rust om te zien dat ze over de dagen heen gemiddeld wel aan een normale hoeveelheid kwam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.