Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

A.Boelhouwer

A.Boelhouwer

15-04-2014 om 10:18

Ouders van kinderen in de GGZ

Beste ouders,

Laat ik me eerst even voorstellen, ik ben Anika Boelhouwer en studeer op dit moment af aan het Saxion in Enschede. Voor mijn onderzoeksscriptie ben ik op zoek naar ouders die kinderen hebben in een zorgtraject bij de geestelijke gezondheidszorg. Het gaat mij erom jullie persoonlijke meningen te horen, en inzicht te krijgen in de ervaringen van ouders en kinderen met de geestelijke gezondheidszorg. Met uw meningen en inzichten kan de ggz verbeteren en innoveren, het gaat immers om uzelf en uw kind!

Als u interesse heeft in het aangaan van een gesprek met mij via bijvoorbeeld skype, mail of gewoon persoonlijk, kunt u in dit forum reageren. Als u liever geen gesprek wilt maar u wel wilt laten horen kunt u ook hieronder uw persoonlijke ervaringen, zowel positief als negatief hieronder delen en discussiëren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want met zijn allen kunnen we de zorg samen beter maken.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

15-04-2014 om 13:21

lekker

vaag! Wat wil je nou weten?Neem even de moeite om op zijn minst wat vragen te formuleren. Het is toch jouw afstudeerproject?

Syl

Syl

15-04-2014 om 15:49

verkeerde rubriek

Deze vraag hoort thuis in rubriek 'oproepen voor onderzoek'.
Polletje, je raakt misschien wel een kern van waarheid, maar waarom gelijk zo in de aanval?

Annet

Annet

15-04-2014 om 18:34

Geen realistische vraag

Je zegt dat ouders een gesprek willen, ze op dit forum kunnen reageren. Wat wil je dan precies? Dat we een mailadres achterlaten of gelijk het telefoonnummer?
Ik ben het eens met Polletje dat je vraag veel te breed is en daarnaast vind ik je voorstel hoe je contact hebt met ouders niet realistisch.
Stel inderdaad alvast wat concrete vragen zodat ouders snappen wat je bedoelt.
Laat een mailadres van jezelf achter waarop ouders kunnen reageren.
Of nog beter, begin met een simpele enquête die onderzoekt welke onderwerpen de ouders het meest zinvol vinden om over door te praten. Neem dan alleen onderwerpen die ook haalbaar zijn, waar veranderingen mogelijk zijn.

Katniss

Katniss

15-04-2014 om 18:41

Origineel?

Moet een afstudeerscriptie origineel zijn? Ik kreeg onlangs een zelfde vraag van iemand die heel ergens anders studeert.

Tante Tiny

Tante Tiny

15-04-2014 om 19:10

Katniss?

Wat bedoel je met je vraag? Niemand heeft het over origineel moeten zijn.

Katniss

Katniss

15-04-2014 om 19:16

Tante Tiny

Wat ik bedoel? Zoals het er staat. Ik wil de vraagsteller erop wijzen dat er meer mensen vissen in haar vijver. Hoeft geen probleem te zijn, natuurlijk.

Problemen

De jeugd GGZ heeft enorme problemen met name op maatschappelijk en politiek vlak. Die ga je niet oplossen met een scriptie.
Er moeten inmiddels duizenden, zo niet miljoenen, evaluatieformulieren liggen waar ouders en kinderen hun zorgtraject hebben geevalueerd. Het is maar de vraag wat dat papier betekent. Weinig denk ik.
Dat is vaak het probleem van de gezondheidszorg. In relatie tot ouders en kinderen wordt gedaan alsof er een individueel probleem ligt dat individueel opgelost kan worden en dat traject zou je kunnen verbeteren?
Ik denk dat er genoeg materiaal al is om daar conclusies uit te trekken. Niet nuttig om daar nog eens een rondje ouders over te bevragen. Sorry.

A.Boelhouwer

A.Boelhouwer

16-04-2014 om 12:38

Reactie

Ik ben behoorlijk geschrokken van de felle reacties op dit forum. Het is een ieder vrij om te reageren, natuurlijk vraag ik niet direct om een telefoonnummer of e-mail. Enkel de vraag of men geïnteresseerd is in het aangaan van een gesprek. Hierop volgend zou ik dan mijn gegevens doorgeven.

Tevens is het natuurlijk niet mijn bedoeling de gehele problematiek rondom jeugd GGZ op maatschappelijk en politiek vlak met een scriptie te veranderen. Dit is wel erg onrealistisch. Mijn hoofdonderzoek gaat over hoe applicaties een toevoeging kunnen zijn op de reguliere ggz behandeltrajecten.

Ik ben enkel geïnteresseerd in de ervaringen van ouders die geconfronteerd worden met de GGZ. En hoop daarmee de punten te kunnen vaststellen waar ouders tegenaanlopen. Bijvoorbeeld of er een tekort is aan begeleiding, of dat de behandeling niet aansluit.
Hiervoor hoeven geen persoonlijke verhalen gedeeld te worden als men zich hier niet fijn en vilig bij voelt. Het gaat enkel om de verbeterpunten in de GGZ waarin ik inzicht hoop te krijgen als opstart van het onderzoek.

Mijn directe vraag aan jullie is dan ook:
" Wat zijn de grootste problemen waar jullie mee te maken hebben met betrekking tot een behandelingstraject in de ggz?"

Hopelijk heb ik hiermee uw vragen beantwoord.

Heb je even

Misschien is het handiger om je idee van een app van wat meer concrete ideeen te voorzien en te kijken wat men daarvan vind.
Binnen de jeugd ggz wordt veel goed werk verricht maar je kunt er ook van een koude kermis thuiskomen. Ouders en hulpverleners zijn niet altijd natuurlijke bondgenoten in de hulp aan een kind dat het zo nodig heeft.
Dat ligt voor een deel bij ouders en voor een deel bij hulpverleners. Ook zou ik graag zien dat kennis over de dagelijkse gang van zaken in een gezin met een kind met autisme, vaak erfelijk, wat meer algemene kennis zou zijn. Ook een 'routeplanner' zou handig zijn. Die kennis over de beschikbare voorzieningen huist nu soms bij een enkeling. Dat is ook kennis die voortdurend veranderd onder invloed van geld en politiek.
Ook zou ik graag zien dat jeugd ggz kennis, kennis van stoornissen, en kennis op het sociale en somatisch medische terrein wat meer samen beschikbaar zou zijn, zonder in grote multidisciplinaire teams te werken.
En wat ook heel erg fijn zou zijn is de mogelijkheid anoniem je zorgen te kunnen delen en vragen te kunnen stellen en dan een passend antwoord of verwijzing te kunnen krijgen. Zoiets als onderwijsconsulenten maar dan voor het begeleidingsveld van kinderen. Niet alleen voor ouders maar ook voor kinderen.
Mits het om deskundige mensen gaat. Zoiets als hier de vraagbaken ooit op OOL.
Anoniem omdat je je onmiddelijk in een wespennest bevind als je je aanmeld met een kind waar wat mee is en dan is het handiger als je al wat voorinformatie hebt zodat je niet direct op een 10-o achterstand staand ten opzichte van de hulpverlening als ouder.
Kennis dus. Voor hulpverleners, ouders en kinderen. De toegang daartoe verbeteren zou handig zijn.

A.Boelhouwer

A.Boelhouwer

17-04-2014 om 11:21

AnneJ

Heel erg bedankt voor je reactie Annej.

In deze fase van mijn onderzoek kan ik nog geen concrete functies van de app geven, júist omdat ik er achter wil komen of de huidige problemen uberhaupt kunnen worden geholpen met een digitaal hulpmiddel.

Uw antwoord is daarom erg hulpvol, en met deze informatie kan ik goed verder. Dus als er nog meer mensen zijn die op deze manier willen vertellen wat zij missen in de ggz, of waar ze tegenaanlopen zou dat erg prettig zijn.

Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.