Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Trakteren op school: gezond en/of lekker?

Beste ouders,

Wat geef jij mee aan je kind(eren) op school om te trakteren? En let je daarbij erop of het gezond is of moet het vooral lekker zijn/er leuk uitzien?
Zijn er regels bij jou op school over het trakteren? Bijvoorbeeld dat het niet (te) ongezond/rommelig/veel mag zijn?

Voor mijn afstudeeronderzoek (en voor als ik straks zelf een kind heb) zoek ik antwoorden op die vragen. Alle reacties, tips, opmerkingen worden gewaardeerd!

Extra tof als je (echte) voornaam even erbij kunt zetten en hoe oud je zoon(s)/dochter(s) is, omdat er nogal een verschil is tussen trakteren bij de kleuters of in groep 8.

Oh en ik mijn afstudeeronderzoek blijft binnen de School voor Journalistiek, dus wordt verder niet openbaar gepubliceerd.

Marianna

Marianna

26-09-2014 om 12:19

Lekker

Ik vind dat er een duidelijk verschil moet zijn tussen eten en snoep. Hoe lekker ik een verse volkoren boterham met belegen kaas ook vind, het is geen traktatie net zomin als ligamilkbreak met aarbeienaroma fruit is.
Ik pleit voor 'echte' traktatie, die eetbaar zijn en niet bijdragen aan die enorme berg plastic rommeltjes.
Lollies vind ik vanwege de veiligheid een no go en emmers vol snoep worden niet gewaardeerd. Ik laat mijn kinderen kiezen, een greep uit de traktaties van de afgelopen jaren:
Zoethout, in de Harry Pottertijd een zakje met een combi van jellybeans, Japanse zoutjes, drop en nog wat, jelly, een gevouwen bootje met muntdrop, negerzoenen omgebouwd tot een pokémon, soesjes en aardbeien op een stokje, zelfgemaakte bananenmilkshake, voetbalveld waarbij de spelers gestapelde snoepjes waren, meloen, cake als frietjes met slagroom als mayonaise, doosjes rozijntjes, eierkoek ingepakt alsof het een kukeluusje is en op de middelbare oreokoekjes met chocola. Oudste gaat met een paar vrienden tussen de middag een frietje eten (16).

bij ons

zijn heel lang sateprikkertjes met poffertjes en druiven favoriet geweest, met wat poedersuiker erover. Verder vaak cupcakejes gemaakt van kruidcakemix. Deze beide waren vanaf groep 1 t/m 8 altijd wel geliefd.
Voor kleintjes evt. alleen doosjes rozijntjes, al dan niet met suiker/yoghurtlaagje, maar dat werd vanaf groep 3 toch niet meer leuk gevonden.
Als er grote groepen getrakteerd moesten worden op de NSO, leverde ik vanaf groep 6 vaak een paar doosjes magnetronpopcorn aan. Volgens mij was dan het mogen maken popcorn het grootste deel van het feest...

Ik let wel een beetje op wat gezond is en ik probeer ook rekening te houden met allergieen van vriendinnetjes: als hartsvriendin niet tegen gluten kan, zorg ik liefst voor een glutenvrije traktatie of anders zorg ik in ieder geval voor iets glutenvrij erbij.

@Marianna: wat is een kukeluusje?!

hier

Hier 2 kinderen, van 5 en bijna 9. Op deze school is het vrij gebruikelijk te tracteren op een zakje met verschillende soorten snaai erin, en dat liep nogal de spuigaten uit. In samenhang met een meer algemeen beleid om overgewicht terug te dringen is door de school dringend verzocht om op gezonde dingen te tracteren of dan toch in elk geval de tractatie beperkt te houden. Dat laatste deed ik altijd al, want ik vond de hoeveelheden die werden gegeven te gek.

Vlak nadat dit nieuwe beleid vorig jaar was afgekondigd was zoon jarig. Ik beging toen de fout de klassieke spies-met-fruit te willen maken (met overigens niet alleen fruit maar ook nog iets kleins snoeperigs eraan). Dat betekende dat er op de ochtend zelf nog van alles moest gebeuren. Dat nooit meer (ik ben geen ochtendmens).

Mijn eisen aan de tractatie zijn dus nu: een tractatie moet
1) lekker zijn
2) volledig kunnen worden voorbereid op de dag voor het tracteren zonder aanmerkelijk kwaliteitsverlies
3) niet idioot veel tijd of geld kosten
4) qua calorieën niet te gek zijn.

Voor de tractatie voor de opvang geldt als aanvullende eis dat deze door kind zonder idiote kunstgrepen van school naar de opvang kan worden meegenomen (geen fruitspiezen voor de opvang dus, vorig jaar).

Tractaties gebaseerd op uitsluitend fruit zijn vaak slecht te bewaren en/of vereisen meer gefröbel dan ik bereid ben te leveren (aangeklede mandarijnen etc). Ik zoek dus naar een niet zo erg ongezonde tractatie en zoek dat dan vooral in de beperking van de omvang. Zolang de helft van de ouders nog met zakjes met chips en een lolly en nog iets anders komt aanzetten (er is wel beleid, maar op het negeren staan geen sancties) steek ik nog niet al te negatief af.

Voor zoons zesde verjaardag had ik ooit een koeksteker in de vorm van een 6 gekocht. Maar niet gebruikt. Dit jaar wordt zoon 9, en dochter 6. Dus ik ga mijn kinderen proberen te overtuigen van de aantrekkelijkheid van cijferzandkoekjes met een eenvoudige decoratie

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

26-09-2014 om 14:47

tijd belangrijk

Hier 3 kinderen (5,7,9)

Mijn eisen aan de tractatie zijn redelijk vergelijkbaar aan die van Temet. Waarbij de factor tijd steeds belangrijker lijkt te worden naarmate er meer kinderen naar meer clubjes moeten.

Hier is o.a. getracteerd op

Danoontjes, fruitspiesjes, krentenbolletjes, cakejes (favoriet bij e kinderen), zakjes chips (noodoplossing toen ik om 7.55 bedacht dat ik geen tractatie geregeld had, bananen, skittels, merci.

School heeft een beleid dat er gezond gegeten en getracteerd moet worden. Maar zolang er op juffendag op chips, cake én ijs getrakteerd wordt voel ik me niet geroepen om daar heel erg mijn best voor te doen. Hoewel ik uit principe een keer merci voor de kinderen en fruitspiezen voor de juffen heb gemaakt.

Uiterlijk van de tractatie heb ik me nooit heel erg mee bezig gehouden. Een danoontje is dus gewoon een danoontje en een banaan een banaan en geen 'dansende Chiquita met een rokje aan'.

DaphneP

DaphneP

26-09-2014 om 14:58

wel een verzoek

Bij ons op school is wel een verzoek om niet teveel snoep te trakteren, maar het lijkt alsof het bij de niet-Nederlandse ouders geldt hoe meer snoep hoe beter. Ik doe altijd een heel klein snoepje en dan een speeltje en/of sticker erbij. Knutselen en bakken doe ik niet.

Popcorn

is ook redelijk verantwoord. Als je wilt knutselen, kun je daar ook nog wel wat leuks van maken. Ik ben zelf niet zo creatief, maar heb mijn best gedaan voor de kinderen. Popcorn heb ik bijv. in een doorzichtige beker gedaan met cellofaan erover en een lint erom. Kinderen hielpen altijd.

Met een gelukspoppetje

aan het lint.

Pien

Pien

27-09-2014 om 20:44

Hier

Van mij moet een traktatie niet te groot, niet teveel zijn en passend bij een kindermaagje. Het hoeft van mij niet per se gezond (dat is ook niet het beleid op de basisschool hier), maar tussen een appel en een zak snoep zit een groot gebied.

Tot nu toe: op de peuterspeelzaal heeft oudste zoon tweemaal (toen hij 3 en toen hij 4 werd) cakejes getrakteerd en op de basisschool toen hij 5 werd weer. Toen hij 6 werd trakteerde hij muizen van eierkoek, en toen hij onlangs 7 werd waren het bekertjes met popcorn met een ballon erboven bij wijze van luchtballon. Hier maakte ik de fout dat het heel lastig mee te nemen was naar school, ik had 4 dienbladen nodig... Heb me dus voorgenomen práktisch te denken voortaan.

Middelste trakteerde toen hij 3 werd roze koeken met een vlaggetje, omdat de dag na zijn verjaardag zijn zusje was geboren! Twee feestjes in één. Vorig jaar toen hij 4 werd had soepstengels met visjes eraan (hengels).

Binnenkort wordt hij 5 en jongste wordt dus 2 en zij zit nu op het kdv. Reden temeer om praktisch te blijven, met twee jarigen in een week. Ik ben nog nadenkende

Overleg met kind

Ik overleg altijd met mijn kind wat ze leuk vinden om te trakteren. Het is nog nooit gebeurd dat ze met onredelijke dingen kwamen. Onredelijk zou zijn dat het belachelijk duur was of belachelijk veel. Ik vind dat op een verjaardag iets gesnoept mag worden. School heeft wel bij voorkeur gezond, maar accepteert de gewone proporties.

Wat hier zo de revue heeft gepasseerd: oliebollen, de dansende chiquitabanaan met een rokje, de halloween-mandarijn, cupcakes, ijsjes, zakjes chips, saucijzebroodjes, croissantjes, melkbroodje met chocoladestukjes erin, twee zeebanketjes op een stokje, drie spekjes in een stukje gaas met een strikje, zelfgemaakte flapjacks.

Mijntje

Mijntje

29-09-2014 om 10:18

voor wat ik nog weet

Ik vraag ook aan mijn zoon die soms met verrassende ideeen komt.
Zowel in groep 2 als in groep 5: een kubusje met sleutelhanger en een dropsleutel eraan. In groep 4: stukje witte chocola in cadeaupapier. Groep 1 en 3 ben ik alweer vergeten wat het was, het zat in groep 4 wel in de phineas & furb zakje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-09-2014 om 11:03

Hier

trakteerd kleuterzoon op rozijntjes. Van die doosjes kan je van alles knutselen.
Dochter heeft in haar basisschooltijd vaak op lolly's getrakteerd. Die mochten dan tijdens de les worden opgegeten. Werd altijd gewaardeerd.

Waar ik zelf een hekel aan heb zijn die snoepzakjes met een prul erbij. Het gaat meteen stuk, het maakt herrie (fluitjes) of je krijgt er hopeloze vlekken van ( goedkope stiften).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-09-2014 om 11:05

Mijntje

Wat een goed idee, die sleutelhanger met dropsleutel. Zo simpel, maar geniaal!!

Lucerna

Lucerna

29-09-2014 om 11:07

lollies

Bij ons op school (en op meer scholen, weet ik), wordt juist expliciet gevraagd om niet op lollies en kauwgum te trakteren. Zelfgebakken koekjes liepen hier altijd heel goed.

Cerianne

Cerianne

29-09-2014 om 11:07 Topicstarter

Dank voor de reacties

Hai!

wat een reacties, dank iedereen!
@Temet @Pien @Hanne, super duidelijk!
@Marianna: wat is een kukeluusje?! Het is al gevraagd, maar ook ik ben erg benieuwd.
@Mijntje & @EmineL nooit problemen gehad met het schoolbeleid (voor zover dat er is natuurlijk)?

Cerianne

Cerianne

29-09-2014 om 11:12 Topicstarter

allergie/vega/moslim

Hoe doet iedereen dat met het enorme scala aan voedseleisen tegenwoordig? Mijn broertje (9) en zusje (10) zijn bijvoorbeeld de enige vega's in de klas, en bij trakteren zijn ze dus wel eens de enigen die niets krijgen. En andere dagen komen ze met een volle zak snoep (per kind) thuis.

En met snoepjes zit je vaak met gelatine, wat ook moslims niet eten.

En zit er niet in elke klas wel iemand met een lactose-allergie of een glutenintolerantie?

Lijkt me erg ingewikkeld.

Vroeger maakte ik samen met mijn moeder meestal iets op de avond ervoor of de ochtend zelf: cakejes zelf versieren, fruitspiesjes, creatief met rozijnendoosjes. Ik denk dat we het allemaal wel gedaan hebben.

Mijntje

Mijntje

29-09-2014 om 11:20

Dendy en Cerianne

Ik had dit ideetje ook maar van het net geplukt en was een mooi compromis: beetje snoep en een hebbedingetje die iedereen wil hebben (ik ook)

Cerianne: Kind (9) eet thuis al veel te gezond maar wil op school graag een snoeptractatie. Aangezien het om iets kleins gaat vind ik dit goed. En ja: fruit/ontbijtkoeken/cakejes geven ook een zuuraanslag op de tanden, bijna alles eigenlijk. Zoon is in de winter jarig dus dan is er ook niet veel seizoensfruit.
Over een paar maanden moet ik weer wat verzinnen, het kan niet weer een dropsleutel natuurlijk. Ik ben een beetje anti-lolly en anti-kauwgom (te lang in de mond) dus dat valt af. Misschien gaan we koekjes bakken, zoon zit nu in een kleinere klas want in over de 30 cakejes bakken en/of knutselen had ik nooit zin

DaphneP

DaphneP

29-09-2014 om 11:21

valt wel mee, volgens mij

Vanuit school wordt er niets over gezegd (alleen met kerstdiner houden ze rekening met knakworstjes). Ik hoor ook nooit van de kinderen dat iemand iets niet mag eten, door een allergie.
En moslims en snoepjes, ach, die trakteren zelf op de grootste zakken, dus dat zal ook wel meevallen.

Mijntje

Mijntje

29-09-2014 om 11:23

toon

Het is lastig het puur 'gezond' te houden als de hele klas wel op zakken snoep trakteert omdat dit wordt gedoogd. Je wilt ook weer niet dat je kind erg uit de toon valt met z'n rozijntjes (kan op een bepaalde leeftijd ECHT niet meer), dus dan maar een 'compromis', een beetje slecht.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

29-09-2014 om 11:36

hier

Wordt er niet al te moeilijk gedaan over traktaties. Ze hebben twee fruitdagen per week, ik geloof dat ze het wel eens gezegd hebben lekker en gezond met de traktaties, maar over het algemeen is het cake, een snoepje of een ijsje of zakje chips.
Voor mij is het criterium: niet al te ingewikkeld.
Voor dochter heb ik 1 keer op snoepzakjes getrakteerd (helaas vanwege een mislukte traktatie, dat was wel sneu), 1 keer op een chipsketting (dropveter met nibbit rings er aan) en 1 keer op cupcakeijsjes (ijsvormpjes met beslag bakken, zodat er een cupcake inkomt en dan met chocopasta er een spekje op plakken en parasolletje erin). Voor zoon heb ik vishengels gemaakt met een soepstelling, aardbeiveter en een vissnoepje.

Nooit gedoe mee gehad tot nu toe.

Sneeuwitje

Lucerna

Lucerna

29-09-2014 om 11:59

die koekjes

Daar kun je veel mee. Zoon die sprookjesfeest wilde, daar hebben we het koekvormpje van het huisje gebruikt. Hij heeft zelf die huisjes versierd: koekhuis van Hans en Grietje. Kind met glutenallergie in de klas: Hebben we van die schuimkoekjes gemaakt in de vorm van de leeftijd die mijn jarige kreeg. Ruimtevaart-feestje en een kind met melkeiwit-allergie: koekjes in de vorm van een raket en Wajang. Het is een kleine portie en voor de meesters en juffen doen we gewoon hetzelfde.

moslims en snoepjes

Waar ik door een (islamitische)crecheleidster op werd gewezen want daar had ik zelf nooit aan gedacht: gelatine is voor moslims soms problematisch, want mogelijk gemaakt van varken.

Nu is niet iedereen zo strikt in de leer en de Turkse groenteboer/slager/kruidenier bij mij om de hoek, die braaf halalworst etc verkoopt heeft ook zakken marshmallows liggen waar varkensgelatine in zit (weet ik, omdat ik diezelfde snoepjes in een andere winkel om die reden had laten liggen), maar er zijn genoeg mensen die er wel een probleem mee hebben. Wie het zekere voor het onzekere wil nemen zorgt dus voor een tractatie zonder gelatine (en dat blijkt in heel veel snoep te zitten, als je erop let).

Groeten,

Temet

Marianne

Marianne

29-09-2014 om 20:16

Kukeluusje

Is een lieveheersbeestje. Eierkoek in rood folie en met merkstift een streep en symmetrisch wat stippen er op.

Nee

....nooit gedoe gehad over de regels.

Als ik weet dat iemand iets om wat voor reden dan ook niet mag hebben doe ik ofwel een alternatief erbij ofwel helemaal iets anders.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2014 om 16:39

regels

Hier wordt natuurlijk wel gevraagt of de tractaties klein kunnen worden gehouden. Maar verder wordt er niets van gezegt. Kleine tractaties mogen direct worden opgegeten, als het veel is gaat het mee naar huis.

Ik hou niet echt rekening met allergien etc. Voor die kinderen ligt er altijd een trommeltje met wat lekkers klaar op school en ook nog op gelatine letten wordt me te gek. Overigens ken ik geen enkele moslim die daar wat mee doet hoor. Zoals al eerder gezegt, vaak zijn het juist de moslimkinderen die met grote zakken snoep aan komen zetten.

bibi63

bibi63

01-10-2014 om 13:41

Hier wel wat leuke tractaties gezien

Toen mijn dochter op de bs zat, heb ik wel wat leuke dingen langs zien komen:

Beschuit met aardbeien (moet je wel in de buurt van school wonen en die ochtend de tijd hebben om die beschuitjes klaar te maken en naar school te brengen en afstemmen met de leerkracht hoe laat ongeveer)

Uit dikke kaasplakken gestoken vormpjes. Daarop een cocktailworstje die er een beetje gebogen recht op staand met een parasolprikkertje was vast gezet op het vormpje (zittend mannetje onder een parasol op het strand). Zag er erg leuk uit.

Zelf heb ik een keer bitterballen gebakken. Werkte die dag niet en woonde vlak bij school, dat is wel een vereiste natuurlijk. Werd zeer gewaardeerd......

Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.