Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Vragenlijst voor ouders met kinderen tussen de 4 en 16 jaar oud.

Hallo allemaal!

Ik ben Mariska en ik studeer Nederlandse Taal en Cultuur aan de universiteit Leiden. Daarnaast doe ik de minor Boek, Boekhandel en Uitgeverij, waarvoor ik stage loop bij een kinderboekenuitgeverij. Voor mijn stage voer ik dit onderzoek uit. 

Ik doe onderzoek naar het gebruik van sociale media en de uitgeverij, toegespitst op jeugdliteratuur. Hiervoor heb ik drie enquêtes opgesteld, voor drie verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen zijn: 

1: ouders van kinderen uit de leeftijdscategorie 4-8 jaar https://docs.google.com/.../1FAIpQLScS_DNQAT.../viewform...

2: kinderen van 8-12 jaar https://docs.google.com/.../1FAIpQLSckVko2JIQ.../viewform...

3: kinderen van 12-16 jaarhttps://docs.google.com/.../1FAIpQLSfXgavuOYH.../viewform...

Graag zou ik dan ook aan jullie willen vragen om deze enquête in te vullen als u kinderen heeft tussen de 4-16 jaar oud. De eerste enquête mag u dan invullen, de laatste twee enquêtes kunt u samen met uw kind invullen. 

Daarnaast kunnen jullie me ook ontzettend helpen door het delen van dit bericht met andere ouders! Alvast bedankt voor de moeite! 

Groetjes van mij

Goede vragenlijst ingevuld met mijn zoon van 16. Omdat de bieb hier alleen verrassingspakketen uitleent op basis van een favoriet genre was het moeilijk om aan boeken te komen die te gebruiken waren voor het lezen voor de lijst.  In het afgelopen jaar wel 2 boeken gekocht via de boekhandel hier in het dorp.  Om lokale ondernemers te steunen in plaats van de internet reuzen die het toch wel gaan redden. 

Er wordt hier nu minder gelezen dan voor corona want alles wat de pubers willen/ moeten lezen gaan kopen wordt een dure aangelegenheid.  Voor pws en literatuuropdrachten veel gedaan met internet en boeken die al in huis waren. 

Een paar opmerkingen over de enquête: mijn kind van 16 leest elke dag, altijd op de ereader (via abonnement) en vaak op basis van tips van familie. Op school moet hij verplicht boeken lezen met een groepje, dat is nooit een leuk boek omdat ze een compromis moeten sluiten. Dit valt buiten de enquête.


interessant zou zijn om te onderzoeken hoe school het lezen van boeken kan stimuleren, want als ik kijk hoe het nu gaat werkt school met saaie opdrachten en totaal niet-aansprekende boeken vooral demotiverend. Maar dat terzijde

Mariskaklap

Mariskaklap

30-04-2021 om 13:59 Topicstarter

Haaknaald schreef op 28-04-2021 om 10:07:

Goede vragenlijst ingevuld met mijn zoon van 16. Omdat de bieb hier alleen verrassingspakketen uitleent op basis van een favoriet genre was het moeilijk om aan boeken te komen die te gebruiken waren voor het lezen voor de lijst. In het afgelopen jaar wel 2 boeken gekocht via de boekhandel hier in het dorp. Om lokale ondernemers te steunen in plaats van de internet reuzen die het toch wel gaan redden.

Er wordt hier nu minder gelezen dan voor corona want alles wat de pubers willen/ moeten lezen gaan kopen wordt een dure aangelegenheid. Voor pws en literatuuropdrachten veel gedaan met internet en boeken die al in huis waren.

Hartelijk bedankt voor het invullen! Ja, het is altijd lastig wanneer alles wat je eigenlijk zou willen niet makkelijk beschikbaar is. Bij mijn bibliotheek kon ik ook alleen verrassingspakketten afhalen, maar na een belletje waarin ik uitlegde dat ik bepaalde titels nodig heb voor mijn opleiding wilden ze me daar graag bij helpen Ook niet altijd ideaal, maar het is in ieder geval iets. Ik hoop dat de bibliotheek weer snel normaal open kan... 

Mariskaklap

Mariskaklap

30-04-2021 om 14:05 Topicstarter

RosaMontana schreef op 28-04-2021 om 18:15:

Een paar opmerkingen over de enquête: mijn kind van 16 leest elke dag, altijd op de ereader (via abonnement) en vaak op basis van tips van familie. Op school moet hij verplicht boeken lezen met een groepje, dat is nooit een leuk boek omdat ze een compromis moeten sluiten. Dit valt buiten de enquête.


interessant zou zijn om te onderzoeken hoe school het lezen van boeken kan stimuleren, want als ik kijk hoe het nu gaat werkt school met saaie opdrachten en totaal niet-aansprekende boeken vooral demotiverend. Maar dat terzijde

Super goed dat jullie de enquête hebben ingevuld! Het is inderdaad een groot hekelpunt: Wat is de goede balans tussen literatuur onderwijs en kinderen aan het lezen houden? Ik ben er zelf een enorme voorstander van dat kinderen vooral moeten lezen wat ze leuk vinden, of dat nou hoge literatuur is of een stripboek. Al het lezen is mooi meegenomen in mijn ogen. Met te moeilijke boeken jaag je kinderen alleen maar weg, en is het logisch dat ze dan stoppen met lezen. Laten we hopen op een omslag in het onderwijs met de nieuwe generatie docenten  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.