Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Robin

Robin

01-03-2018 om 16:14

Wat vinden jullie van het vmbo/mbo?


Hbo 'er in MBO functie

Je ziet vaak dat steeds meer HBO'ers werken in de functie van MBO'ers.
Voor een MBO'er is er steeds meer concurrentie.
Ik persoonlijk denk, hoe meer opleiding hoe beter.
Ook met het oog op een beter inkomen en doorgroeimogelijkheden.

Triva

Triva

02-03-2018 om 15:03

dus

'Je ziet vaak dat steeds meer HBO'ers werken in de functie van MBO'ers.
Voor een MBO'er is er steeds meer concurrentie.
Ik persoonlijk denk, hoe meer opleiding hoe beter.'

Dat is dus de reden dat je geen vmbo'ers de arbeidsmarkt op moet gooien met een brief over een cursusje. Zo weet je zeker dat je straks steeds meer mensen met een uitkering moet gaan onderhouden.

Wat we wel moeten doen is kritisch kijken naar de opleidingen die er zijn en naar de aantallen leerlingen die worden toegelaten. Hebben we wel behoefte aan:
» MBO Bedrijfsleider paardensport en -houderij
» MBO Instructeur paardensport en -houderij

Kun je dat niet beter algemeen houden en er bedrijfsleider algemeen van maken? Die paardensport ken je hopelijk al als toekomstige leerling.

Pooh Bear

Pooh Bear

02-03-2018 om 15:11

Onderzoek

Ik heb het onderzoek ingevuld.
Mijn dochter zit nu op het mbo en doet het erg goed. Ze heeft een opleiding uitgekozen waarvan ik denk dat er nog best wat baankansen zijn (maatschappelijke zorg) geen idee hoeveel van die banen er naar hbo’ers gaan. Mijn dochter heeft de ambities om na deze opleiding door te gaan naar het hbo maar ook als dat niet lukt ben ik super trots op haar.

mbo moeder

mbo moeder

02-03-2018 om 16:03

Trivia en anderen

Flauw hoor, weer zo'n "paardenopleiding" erbij halen. Ook daar zijn leerlingen die prima op hun plek zitten. Laat ze alsjeblieft. Als je echt leiding kunt geven doe je dat toch wel, of je nou een paardenmanagementopleiding hebt gedaan of een algemene managementopleiding. Er moeten ook taalkundigen, kunstenaars en filosofen zijn. Op elk niveau heb je opleidingen die volgens de arbeidsmarkt of de norm "nutteloos" zijn. En dan nu weer de discussie natuurlijk over wie het verder gaat schoppen, mbo of hbo. Dit topic is gestart met een meisje dat vmboT heeft, zich oriënteert op vervolgopleidingen en wat negatieve opmerkingen krijgt. Hou eens op met de opleidingen steeds langs de meetlat te leggen.

Afstand

Goh, grappig, maar voor mij heeft studeren iets te maken met afstand. Ik woon in een dorp met niks er omheen, dus iedereen die universiteit gaat doen moet ver reizen en gaat op kamers, de meeste hbo'ers ook (maar is iets dichterbij ook wat keuze). De mbo'ers niet, want dat is wel dichtbij. Maar ga je een specifieke Mbo-opleiding doen verder weg, dan ga je in mijn ogen toch echt wel studeren.

Triva

Triva

02-03-2018 om 16:06

mbomoeder

Ik heb niks tegen een opleiding tot bedrijfsleider, ik heb er wat tegen dat dat apart voor paarden moet zijn. Als je vervolgens ook bedrijfsleider in een schoenenzaak kunt worden is het prima. De vraag is of ze dan wel genoeg leerlingen trekken en dan is het cirkeltje weer rond. Er moeten opleidingen zijn die opleiden tot een beroep en liefst niet te specifiek.

Triva

Triva

02-03-2018 om 16:11

studeren

Een student of studente is iemand die een studie volgt in het hoger onderwijs, dat wil zeggen aan een universiteit, het hbo (Nederland), een hogeschool (België) of een college (Verenigde Staten).

Dus studeren doe je volgens de meerderheid aan het HBO en op de universiteit in Nederland, niet op het MBO en ook niet alleen aan de universiteit.

mbo moeder

mbo moeder

02-03-2018 om 16:16

Trivia

Wind je niet zo op. Jij hoeft die opleiding toch niet te doen? En zeur niet over uitkeringen waar jij dan weer aan moet meebetalen, dat is een heel oud liedje. Laat die kinderen lekker naar school gaan en uitgaan van datgene waar ze goed in zijn. Dan kom je altijd beter terecht dan in iets sufs waar je ouders je heen wilden omdat ze denken je anders een uitkering krijgt.

VMBO

Mijn zoon zit op het vmbo (kader). Ik vind het geen minderwaardige opleiding maar ik ben me er wel van bewust dat het een lagere opleiding is. Ik had hem een havo/vwo opleiding gegund. Meer aandacht voor algemene ontwikkeling, een jaar extra, meer verschillende vakken, meer aandacht voor cultuur...
Mijn tweeling zit op het vwo en er zitten tussen deze scholen echt een verschil. Niet alleen qua niveau maar ook qua excursies, extra-curriculaire activiteiten (type en hoeveelheid) en leerlingenpopulatie.
Op kader/basis zitten gewoon meer moeilijke en ongemotiveerde leerlingen die een grote druk leggen op de klas.

Mijn zoon kan een vwo opleiding niet aan en hij zit echt op zijn plek verder qua niveau. Maar ik had het voor hem fijner gevonden als hij vwo had kunnen doen,

Daarnaast zou hij dan ook meer studiemogelijkheden hebben. Met havo had hij ook naar het hbo kunnen gaan, met vwo ook naar het wo. En met havo/vwo sluit je de weg naar het mbo ook niet af.

Overigens krijgen we helemaal geen rare reacties hier verder op van familie/kennissen. Terwijl toch bijna iedereen in onze nabije omgeving hoger opgeleid is. Wel inderdaad dat mensen denken dat hij hierna havo kan gaan doen en er ook min of meer vanuit gaan dat hij dat gaat doen. Terwijl dat met kader dus niet kan maar dat verschil weten veel mensen niet. Wat ik snap want ik wist dat ook allemaal niet totdat mijn zoon vmbo ging doen.

Ik heb er overigens vertrouwen in dat hij een MBO opleiding zal vinden die goed bij hem past (hij heeft al wat ideeën) en ik maak me verder ook geen zorgen om zijn toekomst.

Eens met Trivia

Er zijn heel veel mbo opleidingen die weinig te bieden hebben, niet rechtstreeks opleiden tot een beroep, opleiden tot een werkveld waarin niet zo veel toekomst zit of sowieso weinig werk is. Scholen proberen ook gewoon leerlingen te trekken en sommige opleidingen hebben nou eenmaal veel aantrekkingskracht op 16jarigen die nog niet echt bezig zijn met de arbeidsmarkt.

De vergelijking met een wo studie kan je niet helemaal maken. Een wo studie leidt sowieso niet op tot een beroep. Tijdens je studie zal je dus sowieso na moeten denken over werkervaring etc. verkrijgen. Dat zit niet in de studie zelf. Op dat niveau heb je sowieso veel meer traineeships waarvoor je alleen een wo studie gedaan hoeft te hebben en niet een specifieke studie.

Maar als er een overschot is aan wo'ers in een bepaalde richting zullen die de hbo'ers verdringen die dan weer de mbo'ers verdringen. Dus voor de mbo'ers is zorgvuldig kiezen nog belangrijker.

Je hebt op mbo ook hele goede beroepsopleidingen uiteraard.

En

Paasei

Paasei

02-03-2018 om 18:08

Ingevuld

Ik heb m ook ingevuld. Ik woon op Paaseiland..

Kan redelijk meepraten; oudste heeft VMBO-t gedaan en daarna een gerichte MBO opleiding, jongste zit op het VWO.

Triva

Triva

02-03-2018 om 18:17

mbomoeder

Misschien iets meer tussen de regels doorlezen. De uitkeringenopmerking komt voort uit reacties van anderen die vinden dat vmbo'ers met een cursusje de arbeidsmarkt opgestuurd kunnen worden want mbo'ers zijn niet nodig!

Triva

Triva

02-03-2018 om 18:21

mbomoeder

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/01/23/betere-aansluiting-mbo-opleidingen-op-regionale-arbeidsmarkt-moet-kansen-op-baan-vergroten

en wind jezelf niet zo op. Ik ben prima op de hoogte van hoe het allemaal werkt met een zoon in de vierde klas vmbo-basis!

Dees

Dees

02-03-2018 om 18:55

Mis het probleem

Vmbo mbo is een school en inderdaad daar zitten leerlingen op die naar school gaan en geen studenten die studeren.

Is er iets mis met naar school gaan?

belang mbo

Het is zeker waar dat je een hoop leert op de werkvloer zoals Phyrne en IngridT zeggen, maar het is ook waar dat je voor een aantal zaken echt vakkennis nodig hebt en het erg handig is als die leert tijdens een opleiding. Het grote tekort technici in de installatiebranche is zorgelijk. Zeker met het oog op de noodzakelijke energietransitie. Zo zijn er er zijn gewoon vakmensen nodig die al die huishoudens van het gas moeten afhalen. Dat gaat een ingenieur met een hbo of TU opleiding niet doen.
Vervelende is dat techniek op mbo een minder flitsende uitstraling heeft dan bijv financiele dienstverlening.
Maar technisch mbo kun je wat mij betreft zeker motor samenleving noemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.