Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Anne

Anne

27-10-2015 om 13:55

Onderzoek over voorlezen

Beste ouders,

Ik ben Anne Dijkstra en ik studeer Nederlandse Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Voor mijn afstuderen van de master Litaire vorming en literair veld doe ik een onderzoek naar voorlezen aan jongeren (12 t/m 18 jaar) in gezinnen in Nederland. Ik wil graag weten in hoeverre jongeren thuis nog worden voorgelezen. We weten niet goed hoe de situatie in gezinnen in Nederland er uit ziet wat betreft voorlezen aan jongeren. Om deze situatie te kunnen onderzoeken zijn er twee vragenlijsten opgesteld, eentje voor ouders en eentje voor jongeren.

Heeft u kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar? Dan zou het heel fijn zijn als u de vragenlijst voor mij in zou willen vullen. Hier vindt u de link naar de enquête: https://nl.surveymonkey.com/r/oudersv. Mochten u kinderen de vragenlijst ook in willen vullen. Dan is hierbij de link naar de vragenlijst voor jongeren: https://nl.surveymonkey.com/r/jongerenv

Tevens ben ik op zoek naar middelbare scholen waar ik langs mag komen om de enquêtes in te laten vullen door jongeren. Mocht u hiervoor een idee hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Alvast heel erg bedankt voor uw hulp! Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u mij bereiken op [email protected]

Met vriendelijke groet Anne Dijkstra.

Juno

Juno

27-10-2015 om 19:24

Serieus?

Voorlezen aan kinderen van die leeftijd? Ik ken werkelijk niemand die dat doet noch heb ik er ooit van gehoord. Betekent niet dat het niet voorkomt natuurlijk maar waarom zou je een puber die normaal in zijn ontwikkeling gaat voorlezen? Goh. Ben verbaasd!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 19:47

Juno

Juno, ik lees mijn zoon van 13 dagelijks voor
Quality-time.
En eerlijk is eerlijk: hij zal zelf niet snel een boek pakken. Nou ja, gewoon helemaal niet. Op deze manier 'leest' hij toch nog een beetje.

Angela67

Angela67

27-10-2015 om 19:47

omdat het leuk is/ Juno

spanning en sensatie

nee zonder dollen, helaas nemen we er niet vaak de tijd voor maar voorgelezen worden vindt men hier (2 jongens/11 en 14) heel fijn! Dus ja een kind kan het zelf, maar zeker omdat er vroeger veel voorgelezen is én omdat ze zelf niet zulke ontzettend enthousiaste lezers zijn, is het wel een soort luxe en lekker rielekste bezigheid (zij vinden het rielekst dus ).

gr Angela

Ha Juno

Nu word je overspoeld met mensen die hun pubers voorlezen
Overigens is het niet niet zozeer een kwestie van _gaan_ voorlezen, meer van _blijven_ voorlezen. Bij oudste van 12 ben ik gewoon nog niet gestopt. Wel geminderd, door tijdgebrek. Maar we vinden het beiden hartstikke leuk en gezellig. Ik lees hem de boeken voor die hij zelf niet zo snel zou lezen.
Momenteel Momo en de tijdspaarders, hiervoor Torenhoog en mijlenbreed (ook erg leuk om dat zelf opnieuw te lezen).

Injel

Injel

27-10-2015 om 20:01

goh

ben ik dan een ontaarde ouder? Ik was dolblij dat mijn kind zelf kon lezen en ik niet meer hoefde voor te lezen ...

Wat een onzin (ontaard)

Waarom zou jij nou ontaard zijn omdat ik het leuk vind om voor te lezen?!
Ik knutsel nooit met ze, dat haat ik. Spelletjes vind ik ook pas leuk als het gelukselement eruit weg is. Ik heb echt geen geduld voor ganzenbord of (brrrr) Mensergerjeniet. Alle bewondering voor ouders die op een verloren woensdagmiddag brooddeegfiguurtjes gaan maken. Voel me daardoor niet ontaard. Ieder zijn meug, hoor.

Anne

Anne

27-10-2015 om 20:41

Dank!

Dank allen voor de reacties tot nu toe! Ik ben hier ontzettend blij mee
Ik ga nog niet teveel loslaten over mijn onderzoek ivm invloeden op mijn onderzoek enz, maar wil toch nog even reageren We willen graag meer inzicht krijgen in wat de redenen zijn om wel of niet meer voor te lezen op deze leeftijd. Juist omdat veel mensen de gedachte hebben dat voorlezen onnodig is, is dit voor mij een interessant onderzoek. Al helemaal omdat er nog nooit onderzoek gedaan is naar voorlezen aan jongeren thuis. Naar voorlezen op school is wel meer onderzoek gedaan. Voorlezen in de klas, bijv. les Nederlands, lijkt enig verband te hebben met het leesplezier van jongeren. Aangezien er tijdens de middelbare schoolperiode veel afhakers zijn wat betreft lezen (want ze moeten veel verplicht lezen, geen leesplezier meer e.d.) is dit heel interessant voor de leesbevordering!

Jamie

Jamie

27-10-2015 om 21:02

Hier

Ik heb met jongste bijna twee jaar over een boek van Dummie de Mummie gedaan met voorlezen. We deden het vooral als er iets spannends was zodat hij beter kon slapen daarna. Met oudste las ik tot eind vorig jaar de Engels boeken samen, dus om en om voorlezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.