Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

straffen en belonen (hulpvraag, schoolopdracht)

Beste Lezer,

Mijn naam is Yasmina. Ik ben bezig met de opleiding tot gastouder. . Voor een van mijn laatste examen opdrachten moest ik mijn digitale vaardigheden  kunnen tonen. Zelf mocht ik een onderwerp uitkiezen en daarover het een en ander digitaal opzoeken.  Ik heb gekozen voor het onderwerp belonen en straffen. 
Graag zou ik jullie willen vragen mijn samenvatting te lezen en op of aanmerkingen te geven. 

STRAFFEN EN BELONEN
Een van de opvoedmiddelen die wij als gastouder beschikken zijn straffen en belonen. Omdat hetstraffen en belonen het gedrag van het kind (meestal) beïnvloed. Maar hoe maken wij juist gebruik van deze opvoedmiddelen? En wat doetstraffen en belonen met het zelfbeeld van het kind?
Belonen werkt beter dan straffen en dit omdat de hersenen van een kind gevoeliger zijn voor beloningdan voor straf. Het komt weleens voor dat je als gastouder geen ander uitweg vindt dan straffen. Dit is niet heel erg, mits je dit natuurlijk niet te vaak of te heftig doet. Volgens ontwikkelingspsycholoog Steven Pont heeft het kind dat vaak gestraft wordt: 
-           een slechter zelfbeeld 
-           ontwikkelt zich minder sociaal 
-           minder vaak veilig gehecht 
-           op latere leeftijd gewetenlozer 
-           presteert minder op school 
Dat het kind een negatief zelfbeeld heeft door het veelvuldig te straffen is iets wat wij ons moeten realiseren. Deze negatieve zelfbeeld ontstaat doordat het kind dat gestraft wordt niet begrijpt dat je zijn gedrag afwijst maar alsof jij hem als persoon afwijst. Hij krijgt dus een slecht gevoel over zich zelf. Als het straffen regelmatig gebeurt dan zal het kind zichzelf ook echt zien als een vervelend kind. 
Wat je ook zult merken bij het straffen is dat je meer nodig zult hebben voor hetzelfde effect. Dit wilt zeggen dat als je een aantal keer boos bent op het kind dat na verloop van tijd het kind daar niet meer zo van onder de indruk is. Je zou dus iedere keer een stap verder moeten gaan om het gewenste resultaat te bereiken bij het kind. 
Denk bij het straf geven aan het juiste gebruik vanstraffen, hieronder enkele punten: 
-           De hersenen van je kind zijn gevoeliger voor beloning dan voor straf. Beloon het kind vaker. 
-           Maak nooit gebruik van vernederende straffen. Dit zorgt voor een negatief zelfbeeld. 
-           Geef altijd een duidelijke uitleg bij een straf. Leg niet alleen uit waarom je zijn of haar gedrag afkeurt, maar ook welk gedrag je dan wel wilt zien. 
-           Wees consequent. Nooit vanuit je emotie, je boosheid of je onmacht handelen. 
Kinderpsycholoog en J/M opvoedcoach Tischa Neve is van mening dat effectief straffen niet makkelijk is en dat het ook niet prettig voelt voor degene die straf geeft. Zij geeft aan dat het onmogelijk is om te straffen op een zodanige manier dat dit ook werkt.  Zij werkt daarom niet meer met straffen. Zij gelooft erin dat kinderen op andere manieren kunnen leren wat gewenst gedrag en ongewenst gedrag is. Geen kind doet voor zijn lol vervelend, stout of gemeen. Daar zit altijd wat achter! Aldus Tischa Neve. 
Haar aanpak om het stoute gedrag binnen de perken te houden is dan ook: 
-           Beschrijf wat je ziet . 
-           Vraag het kind naar de reden . 
-           Geef aan wat je afkeurt 
-           Geef met een ik-boodschap aan wat je welwil. 
-           Zorg eventueel voor een logische consequentie waar het kind iets van kan leren: Zo leren ze een consequentie 
-           Maak een duidelijke afspraak voor de toekomst 
Ondanks dat het stuk wat u net gelezen heeft voornamelijk over straffen gaat en ik nog niet echt dieper op het belonen ben ingegaan, is het vast duidelijk.. Belonen werkt beter dan straffen. 
Je wilt dat het kind het gedrag vaker vertoont, dus beloon je hem. Dit kan een cadeautje, een bepaald voorrecht of compliment zijn.  Door een beloning in het vooruitzicht te stellen, wordt het kind gestimuleerd om zich aan de regels te houden. 
  
Ook bestaan er twee vormen van belonen, ontwikkelingspsycholoog Steven Pont legt in zijn boek Mensenkinderen uit  dat deze twee vormen afhangen van datgene waarvoor je de beloning geeft. 
De eerste vorm van belonen is taakbeloning, dit betekent dat je het kind beloont voor een gewone taak, iets wat bij zijn leeftijd en ontwikkelingsfase past. Je maakt daar dan een kleine opmerking over, bijvoorbeeld ‘dankjewel’ of ‘goed gedaan’. Maar dit kan ook zonder woorden dooi je duim op te steken, te glimlachen of te knipogen. Het kind zal het fijn vinden dat het opgemerkt wordt al is het  een normale verwachting. De kans is groter dat hij dit de volgende keer weer doet dan wanneer je helemaal niet reageert. 
De andere vorm is prestatiebeloning, hierin beloon je het kind voor iets bijzonders, iets wat bijvoorbeeld voor het eerst gelukt is of iets wat hij beter gedaan heeft dan je op grond van zijn leeftijd of ontwikkelingsfase mocht verwachten. Voor dit soort prestaties geef je wat meer en wat uitbundiger aandacht dan bij een taakbeloning. Het kind heeft zijn eigen grenzen verlegd en zich ingespannen om dat doel te bereiken. Dat vraagt om extra aandacht. 
Het is belangrijk deze vormen te kunnen onderscheiden en niet door elkaar te halen. Want teveel belonen is niet goed, en te weinig ook niet. 
Dus voor een gewone taak geef je een taakbeloningen voor een bijzondere prestatie eenprestatiebeloning. Geef je een taakbeloning voor een bijzondere prestatie, dan zorg je ervoor dat het kind zichzelf niet meer de moeite waard vindt, en dat hij dus een negatief zelfbeeld krijgt. 
Maar geef ook geen prestatiebeloning voor een gewone taak. Dit zal ervoor zorgen dat het kindbeloningsverslaafd raakt. 
Echter kan belonen ook een vorm van manipulatie zijn. Door het kind te belonen met een snoepje, hoop je dat het kind zich een volgende keer weer goed gedraagt. Het resultaat kan echter zijn dat kinderen bepaald gedrag gaan vertonen om snoepjes te verdienen. 
Tot slot aanvaard het kind zoals hij is, het ene kind is het ander niet. Soms kunnen bepaalde situaties ook ongewenst gedrag veroorzaken. Maar ook kunnen vermoeide kinderen agressief zijn tegenover elkaar. Alert blijven en weet wat er in het hoofd van het kind omgaat om er op de juiste manier naar te handelen. Je voorkomt ongewenst gedrag door tijdig in te grijpen. Steek tijd en energie in de band tussen jou en het kind. De vertrouwensband groeit en het luisteren en gehoorzamen zal sneller gaan. 

Vragen voor u als lezer: 
- Bent u het ermee eens?
- Vindt u dit nuttige informatie?
- Heeft u nog aanvullingen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-10-2017 om 23:22

Hmm

Het verschil tussen taak- en prestatiebeloning wordt me niet helemaal duidelijk. Verschillen die ook van vorm? Verder denk ik dat kopjes de leesbaarheid ten goede komen. Het is nu best een lap tekst.
Inhoudelijk heb ik er niet zoveel op aan te vullen. Het lijken me open deuren maar ik voed ook zonder straffen op.

Handig

Prima dat dit in je opleiding zit. Het is goed om na te denken over de consequenties van jou gedrag. Er is nog veel meer over te zeggen maar dit is denk ik een behoorlijk resume.

Ik ben het niet overal mee eens: ik voed een kind niet op om te luisteren en te gehoorzamen maar om zich te ontwikkelen en vaardigheden te leren waarmee het zelfstandig en ondernemend wordt en goed, zelfbewust en met zelfvertrouwen, met zichzelf en anderen leert omgaan.

Pavlov en Skinner staat aan de wieg van de theorien over gedragsbeinvloeding door straffen en belonen.

https://www.ouders.nl/artikelen/opvoeden-zonder-straffen-of-belonen
Ook op Ouders Online hier kun je argumenten vinden over (niet) straffen en (niet) belonen.

Alfie Kohn, van het onvoorwaardelijk ouderschap, heeft veel invloed gehad, en nog, op de theorievorming rond juist niet straffen en niet belonen.

Gastouder Yasmina

Gastouder Yasmina

30-10-2017 om 18:12 Topicstarter

Reactie op Phryne Fisher

Beste Phryne Fisher,

Bedankt voor u reactie en feedback.

Taakbeloning en prestatiebeloningen zijn twee vormen van belonen. Taakbeloning betekent dat je het kind beloont voor een gewone taak.
Bij prestatiebeloning beloon je het kind voor iets bijzonders.

Bij beide gevallen gaat het om belonen, maar het belonen baseer je dus op de handeling/gedrag/prestatie die verricht is door het kind. 

Dus voor een gewone taak geef je een taakbeloningen voor een bijzondere prestatie een prestatiebeloning.

Als een kind zijn jas ophangt aan de kapstok (gewone taak) en jij beloont hem met een taart bij wijze van.. dan zorg je dat het kind beloningsverslaafd raakt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar ook de juiste vorm van belonen toepassen als het kind zijn zwemdiploma haalt.. als het kind alleen een duimpje omhoog krijgt dan zorg je ervoor dat het kind zichzelf niet de moeite waard vindt.

Hoop dat het wat makkelijker te lezen voor u is, en ik het wat duidelijker heb uitgelegd. Ik hoor het anders graag.

Gr.

Gastouder Yasmina

Gastouder Yasmina

30-10-2017 om 18:27 Topicstarter

Reactie op AnnaJ

Beste AnnaJ,

Ook u bedankt voor u reactie.

Mooi om te lezen dat ieder zo zijn kijk op opvoeden heeft, ieder op zijn manier. Ik vind het artikel die u bij u reactie had geplaatst ook heel inspirerend voor mijzelf. Ik zie dat ook wel als het meest ideale vorm maar wel eentje die veel tijd, geduld en communicatie nodig heeft.
Maar toch heb ik ergens ook mijn vraagtekens. Want wat als je te maken hebt met een kind waarbij het "niet belonen en niet straffen" manier niet werkt? Hoe ga je daar dan mee om?

Uitleggen

Bij mijn kinderen, met autisme, werkt rust, kalmte, observeren, uit de situaties halen, rust bieden en een goed alternatief aanbieden voor dysfunctioneel gedrag en (vooraf) uitleggen wat de bedoeling is. Hun dagindeling voorspelbaar en gevuld maken. Kinderen die zich vervelen worden vervelend. Er zijn mensen die vinden dat het leerzaam is voor kinderen om zich te vervelen maar dat geldt niet voor die van mij.
Als ze zich goed gedragen beloon ik niet maar leg uit welke actie die ze net verricht hebben in elkaar zit en hoe ze dat goed uitgevoerd hebben.
Als ze slecht gedrag hebben haal ik ze er uit, ik benoem het niet maar bied een beter alternatief aan.
En verder leerde ik patronen zien, zijn ze hongerig en boos, overprikkeld dan zie ik dat een volgende keer te voorkomen.
Inmiddels kunnen ze dat zelf. Als zoon moe, hongerig en overprikkeld thuiskomt van een lange dag, soms gevolgd door een deel van de avond, thuis komt van zijn opleiding dan tip hij ons: pas op, ik ben 'hangry' laat me even met rust. Dan gaat hij rustig eten en drinken en als hij geland is meldt hij zich weer.
Van straffen en belonen leren ze niets wel van het bijbrengen en uitleggen van vaardigheden en situaties.
Nou, zoiets dus. Ik geef toe, het is even een omslag, maar het is echt prettiger en veel respectvoller naar kinderen toe.

Straffen

Vroeger strafte ik nog weleens. Bijvoorbeeld door cartoonnet van de tv te slopen, mochten ze alleen nog rustige publieke zenders zien. Ik vroeg de school en de opvang dan ook om mij te melden als zoon te druk en handtastelijk werd. Ik dacht, als je niet snapt dat wat in een cartoon leuk is, elkaar slaan en laten vallen e.d. dan kun je daar niet naar kijken.
Dat maakte wel een goede indruk op school en opvang maar zoon vertelde later dat hij daar niets van begrepen had.
Het ging pas beter toen ik er zelf meer van snapte en meer hand in hand met hem samen ging puzzelen om zaken goed te krijgen, ook naar tevredenheid van kind zelf.
Dus voor de omgeving, die vaak toch gericht blijft op straffen en belonen kun je misschien wel eens iets alsof doen.

Gastouder Yasmina

Gastouder Yasmina

30-10-2017 om 23:23 Topicstarter

Reactie op AnnaJ

Het niet straffen spreekt mij heel erg aan, maar het niet belonen kan ik nog niet echt bij.
Ik bedoel in mijn stuk had ik het over de twee vormen van beloning en wat dat doet met het zelfbeeld van het kind.
Hoe en wanneer beloont u uw kinderen?

Geef toe het is even wennen

Maar in principe beloon ik niet. En ik ervaar het dan ook als een zwaktebod of een vorm van chantage om het wel te doen.
Het gaat om het laten zien van de consequenties van gedrag.
Als iedereen even meehelpt de tafel afruimen kunnen we snel allemaal naar buiten. Als je nu je speelgoed even goed ordent en opruimt kun je er morgenochtend weer prettiger aan beginnen. Als het een rommel is speelt het gewoon lastiger en minder leuk.
En verder laat ik ze vaak merken door aandacht aan ze te besteden, belangstelling voor ze te tonen, te luisteren, geduldig te zijn, te zeggen, dat ze gewenst zijn en dat ik heel veel van ze houd en blij ben dat ze in mijn leven zijn. Dat ik al veel fijne herinneringen met ze heb en hoop dat ze het ook prettig vinden bij mij. En ik ben niet de enige die van ze houd en ze laat merken dat ze gewenst zijn.

Meegenieten

" iets wat bijvoorbeeld voor het eerst gelukt is of iets wat hij beter gedaan heeft dan je op grond van zijn leeftijd of ontwikkelingsfase mocht verwachten. Voor dit soort prestaties geef je wat meer en wat uitbundiger aandacht dan bij een taakbeloning".
Nogmaals: de actie expliciteren, bijvoorbeeld: je bent kalm gebleven toen die woedende vader je bijna te lijf ging en hebt hem beleefd en rustig te woord gestaan. Daardoor kalmeerde die vader ook genoeg om zich te hernemen en weg te lopen. Dat je dit kunt zul je veel plezier van hebben in je leven. Ik ben blij voor je dat het door jou rustige houding zo goed afgelopen is.

Gastouder Yasmina

Gastouder Yasmina

30-10-2017 om 23:57 Topicstarter

Bedankt!

Inspirerend echt waar, dit neem ik zeker mee. Ik wil u bedanken voor uw tijd en openheid.. ik ben er zeker wijzer van geworden!

Je stuk

Neemt niet weg dat je toch een goed stuk gemaakt hebt over straffen en belonen? De theorie en de argumenten.
Voor sommigen is het belangrijk om zo te denken en op te voeden.
Daarnaast. Het kan een richtlijn zijn om je te scherpen waarin je steeds beter je eigen weg vind.
Ook door te kijken naar wat jou theorie en houding in het echt doet met de kinderen waar je voor zorgt. Van kinderen kun je veel leren over wat voor jou effectief gedrag is om hen verder te brengen.
Opvoeden is geen wiskunde, je stopt er wat in telt op, trekt af en dan komt er gegarandeerd iets uit.


https://www.youtube.com/watch?v=taPkaLphBPE

En opvoeden behoeft ook een zekere luchtigheid en humor want per slot: wat is een opvoeder? Een stakker die in het duister tast.

piggy

piggy

31-10-2017 om 12:08

heel globaal gelezen

Ik heb het vluchtig en globaal gelezen en wat mij opvalt is dat er nogal wat typ- en taalfouten in staan. Misschien moet je daar ook nog even op letten!

Gastouder Yasmina

Gastouder Yasmina

01-11-2017 om 16:52 Topicstarter

Reactie op piggy

Bedankt piggy!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.