Buitenland Buitenland

Buitenland

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

29-04-2009 om 21:21

Speelafspraken [Spanje]

Vandaag kwam het vriendje van mijn zoontje hier weer spelen. Toen ik hier in Spanje net kwam wonen schrok ik me rot tot hoe laat mijn dochtertje uitgenodigd werden. 7 of 8 uur in de avond is hier heel normaal. En dan gelijk uit school na 2 uur. In het begin deed ik er aan mee maar dat trek ik niet meer hoor. Ze moeten ook nog huiswerk maken. Ik heb in het begin nog wel eens gezegd dat ze hun huiswerk samen moesten doen maar dat werkt niet. Er word alleen maar gelachen en ze doen 4 uur over het huiswerk en ik kan iedere keer jufrouwtje spelen. Nu zeg ik tot 6 uur. Doen ze daarna hun huiswerk thuis maar. Alhoewel het op tijd naar bed gaan er dan ook bij inschiet. Soms hebben ze echt veel huiswerk. Dat vriendje van mijn zoon is hier een paar keer geweest en iedere keer was zijn moeder bijna een uur te laat. Laatst had ze niet eens gezegd hoe laat ze kwam. Ze liet haar zoon gewoon met mij mee gaan en ze was er niet. Om 8 uur liet ik hem maar even bellen waar ze bleef. Nu zei ik dinsdag, spelen is goed maar tot 6 uur. Nee, dat kan niet want ze werkt. Ok ( Ik wilde het jochie ook niet eronder laten lijden) dan tot 7 uur. smiddags belde ze wel dat ze om 7 uur zou komen. Om kwart voor 8 kwam ze aankakken. Ik heb het haar gezegd dat dit niet de afspraak is. Zonder verontschuldiging zei ze dat ze iedere keer voor haar werk gebeld werd. Hebben jullie dat ook? Is dit normaal in Spanje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maria

Maria

30-04-2009 om 10:01

Absoluut

Ja hoor, dat is heel normaal hier. Late afspraken, late verjaardagsfeestjes, late openingstijden (bijv. jeugdafdeling van de bieb gaat hier pas om 5 uur open)... alles laat. En niet stipt op tijd komen is ook heel normaal. Heb het zelf meegemaakt dat de jarige zélf te laat op het door haar georganiseerde (buitenshuise) feestje kwam.
En wat huiswerk betreft: inderdaad, soms best wel veel. Maar ook is mijn ervaring dat er niet door iedereen evenveel belang aan wordt gehecht, zeker bij wat jongere kinderen. Dus dan worden ze bij wijze van spreken ´s avonds om half 9 nog even aan hun huiswerk gezet, na de hele middag gespeeld te hebben of alle andere activiteiten afgewerkt te hebben.

Dus... ik herken je verhaal volledig. Houd jij zelf nog wel Nederlandse eet- en bedtijden en -gewoontes aan? Want dat botst inderdaad. Dan moet je gaan schipperen.

Succes ermee!

Maria

mirreke

mirreke

30-04-2009 om 10:55

Nieuwsgierige vraag

Ik begrijp dat door het zuidelijke ritme en het klimaat de kinderen bij jullie langer op blijven. Maar hoe laat begint de school dan? Maken ze korte nachten en doen de kinderen dan in de middag een dutje? Niet als ik de berichtjes goed lees, omdat de speelafspraakjes vanuit school al plaatsvinden. Maar krijgen kleine kinderen dan niet chronisch te weinig slaap of wordt dat op andere dagen weer gecompenseerd?
Zelf woon ik in Duitsland waar de scholen erg vroeg beginnen (8.10) en waar veel kinderen met de bus gaan zodat ze bijvoorbeeld al om half acht op de bushalteplaats moeten staan... Gevolg, heel vroeg ins Bett...

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

30-04-2009 om 14:47

Mijn verhaal

Ik hou me inderdaad nog wel bij de nederlandse eetgewoontes. Dat vind ik gewoon gezonder. Met een volle buik naar bed schijnt niet goed te zijn. Nu zeggen ze kleine hapjes misschien maar ik vind dat allemaal te veel. Ik hou mijn gewicht graag in de gaten. En daarbij heb ik er een hekel aan om in de keuken te staan haha. 2x in de week eten we smiddags warm vanwege de sport van mijn zoon die om half 6 begint tot 7 uur. En daarna is het altijd zeuren dat hij geen zin heeft in warm eten dus draaien we dat maar om. We eten warm tussen 6 en 7 uur. Tot nu toe nog niet veel problemen gehad maar ik kan me voorstellen dat als ze wat zelfstandiger zijn en met vriendjes mee gaan dat dat moet gaan veranderen. Ik vind anders de avond zo kort als we laat eten. Maar in de zomer is het wel prettig om de middag lang te hebben als we naar het strand gaan. Dan pas ik dat ook aan. Ik rommel maar wat aan. Dat niet iedereen zich druk maakt over het huiswerk heb ik ook in de gaten. Maar zo wil ik niet zijn. Ze hebben het recht om goed opgeleid te worden. En smiddags doen ze ook geen middag slaapje. Onze school begint om 9 uur en mijn kinderen wil ik om 9 uur naar bed sturen. Komt tandenpoetsen er nog bij en een boekje lezen, dan wordt het half 10. Half 8 er uit. Ik moet me maar niet te veel vergelijken met de nederlandse kinderen want dan voel ik me schuldig. Doe ik het wel goed. Slaap hebben ze heel hard nodig. Om te groeien en om te leren. En zo aan die kleine spanjaardjes te zien is dat wel een teken van waarheid hahaha. Nee hoor. Dat zal in de genen zitten.
Mijn kinderen zijn trouwens bijna 11 en bijna 10 jaar.

Heel normaal in spanje

Ik woon in Zuid-Spanje, en dat is voor dit soort gewoontes ook nog eens het "ergste" stukje Spanje, hihi. Ik heb een zoontje van 6 en ben sinds een jaartje alleenstaande mama. Mijn zoontje gaat normaalgesproken om 10 uur slapen (´s winters als de dagen korter zijn een half uur eerder, in de zomer met de vreselijke hitte een half uur later) en hij staat om 8/8:15 op. Middagdutje zit er niet bij. Eerder naar bed doen is ook moeilijk. Ik werk 2 dagen tot half negen, voordat ik dan thuis ben en zoon heb opgehaald bij zijn oma is het dan al bijna 10 uur, en dus rennen en vliegen om nog "bijtijds" in bed te liggen. Vriendjes die komen spelen blijven zo tot 8 of negen uur hangen (dat zijn dat de beste vriendjes waarvan de ouders vrienden zijn, minder goede vriendjes gaan normaalgesproken iets eerder naar huis. Alles is hier sowieso laat....ik heb er niet meer zo´n moeite mee en voel me er al helemaal niet schuldig onder. Het heeft ook wel zijn charmes, die spaanse cultuur, in de zomer lekker met mijn zoontje en vrienden nog een tapasje gaan eten ´s avonds bijvoorbeeld. Wij hebben hier ingesteld dat het huiswerk meteen na het middageten gedaan wordt. Daarna gaat hij dan pas andere dingen doen. Speelafspraakjes zijn ook beperkt hoor....naast zijn zwemles, mijn 2 werkmiddagen etc is daar niet zoveel tijd voor over....
Nou dat is ongeveer mijn verhaal...
Groetjes uit zonnig Sevilla (waar zoontje zo gaat slapen maar we zijn gezellig samen thuis het is vakantie en hij mag morgen uitslapen )
mamaita

7 uur naar bed?

In Nederland lagen onze kids er ook meestal tussen 9 en 10 in hoor! Het ouderwets-hollandse 7 uur in bed heeft bij ons nooit gewerkt.

Wat tijden betreft: mijn ervaring in Portugal (zal niet al te gek veel verschillen van Spanje) en later Afrika en Azie is dat het niet op prijs gesteld wordt als je van de klok bent en al helemaal niet als je anderen die niet zo punctueel zijn als je zelf bent daar op aanspreekt.

mirreke

mirreke

02-05-2009 om 17:22

Haha, zuidelijk temperament

Ik geloof dat ik qua ritmes veel beter bij de zuidelijker culturen zou passen. Bij mij gaan in het weekeinde de kinderen ook een stuk later naar bed, het gebeurt gewoon vanzelf, en ik ben ook niet zo van de heel punctuele.
Wat dat betreft zit ik hier in Duitsland duidelijk verkeerd. Drie uur is drie uur! Heel stipt. Als een informatie-avond voor ouders om acht uur begint, is iedereen om vijf voor acht aanwezig en begint het om 1 minuut voor acht. Wij zijn hier ook lid van de nachbarnschaft, een soort clubje buren die wat meer contact hebben met elkaar dan gewone buren, en daar werkt het precies zo. In ons straatje wonen ook Italianen, die ook lid zijn van die nachbarnschaft, en altijd zeker een kwartier te laat komen. Voor mij heeeel gewoon, maar de Duitse buren zie ik dan de hele tijd op hun horloge kijken... Heel grappig
Maar mijn kinderen hebben wel duidelijk hun slaap nodig, dus ik moet ze door de week echt op tijd op bed hebben, anders heb ik mezelf er de volgende dag mee. Daar ben ik nu wel achter... Vandaar dus die tijden. Ik zal blij zijn als de jongste ook wat ouder is, kunnen we eindelijk op normale tijden gaan eten.

Primavera

Primavera

03-05-2009 om 10:49

Eerst huiswerk

Ik woon dan wel niet in Spanje, maar ik heb het idee dat de levensstijl en tijden erg overeen komen met die van Italië. Hier laat ik de kinderen eerst hun huiswerk doen en pas als ze klaar zijn kunnen ze spelen en dat geldt ook voor vriendjes of vriendinnetjes die eventueel uit school meekomen. Bij teveel ginnegappen zet ik ze apart zo als ik met mijn eigen kinderen ook doe, werkt uitstekend. Ik weet niet hoe oud je dochter precies is, maar het valt mij op dat de scholen met huiswerk toch vrij veel uit gaan van ouderbegeleiding. Lang niet alles is meteen volledig zelfstandig te maken, vooral in de lagere klassen.
Lang spelen is vrij normaal hier, voor een uurtje of wat wordt het al snel de moeite niet gevonden, juist omdat er ook nog huiswerk te maken valt. Moeders putten zich hier uit in duizenden excusen als ze om 6 uur echt wegmoeten waardoor het niet mogelijk is dat je kind langer blijft. Vaak bieden ze nog aan om je kind eventueel mee te nemen naar clubje, boodschappen of what ever, want strenge tijden trekken is not done als het niet echt onoverkomelijk is.

Bovendien zijn speelafspraakjes vaak ook een verkapte vorm van wederzijdse kinderopvang. Natuurlijk is het leuk, maar het kind is tenminste ook weer de hele middag onder de pannen. Bij twee werkende ouders zou het immers anders vaak ook naar de grootouders gaan tot wanneer het nodig is? Die op laten draven zonder dat het echt nodig is, is onbeleeft. Oppas regelen voor een uurtje terwijl die andere moeder gewoon thuis is, is ook belachelijk en grenst aan pesterij. Vroeg eten is geen reden, alleen maar een gekke gewoonte van die immigrant die het zo nodig beter lijkt te weten en niet van haar thuisgewoontes af kan komen om alle activiteiten op een dag tussen s'ochtends en de vooravond te proppen. Iedereen weet toch zeker dat als het avondeten te snel op het middagtussendoortje komt, de kinderen nauwlijks zullen eten. Dat het lekkerder is om wat later te koken en eten als het wat minder heet is. Dat geldt natuurlijk ook voor het gaan slapen. Bovendien leven van de volwassenen, dan zie je ze nauwlijks. Met vroeg naar bed sturen heb je alleen jezelf ermee, want vervolgens worden die kinderen weer akelig vroeg weer wakker. Van de olandese gewoonte om kinderen in bed te stoppen zonder dat ze zelf in slaap kunnen vallen en bovendien iedere nuk als moeheid te bestempelen wordt helemaal niets begrepen. Nederlandse ouders wijzen vaak naar zuidelijke kinderen die laat opblijven als ware het kindermishandeling, zuidelijke ouders vinden juist dat de nederlandse segregatie van kinderen qua tijden en activiteiten toch echt niet goed kan zijn. Gewoon andere cultuur en daarmee niet slechter of ongezonder dan de nederlandse.
Voor een succesvolle immigratie is het niet handig om je al te zeer vast te houden aan de gewoontes en tijden van je thuisland. Van immigranten in nederland wordt toch ook verwacht dat ze zich aanpassen en als ze een kind te eten vragen dat het niet pas om 10 uur thuis wordt gebracht ofzo. Waarom zou dat andersom dan niet moeten gelden?
Mirreke, voor Italianen en ik denk ook andere middelandse zeebewoners is de tijd die genoemd wordt gewoon een vage aanduiding VANAF wanneer je welkom bent. Eerder komen is onbeleeft, want dat haast je de anderen op, zodat ze zich niet goed voor kunnen bereiden. Als je precies op dat moment binnekomt, ben je vroeg. Een kwartier tot een half uur later is gewoon op tijd. Als ze nog later komen is het vaak met de verklaring dat de voorbereiding toch meer tijd kostten dan verwacht. Dat wordt meer gezien als zorg en respect voor de gastvrouw, terwijl op tijd komen terwijl je nog niet tiptop in orde bent wordt gezien als een stuk onverschilligheid ten opzichte van de gastheer/vrouw.
groetjes Primavera

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

04-05-2009 om 14:30

Duidelijk

Heel duidelijk verhaal primavera. Ik zal me er maar aan moeten toegeven. Soms zeg ik ook of tot 6 uur zonder huiswerk te maken. Alleen spelen dus of tot 7 uur met huiswerk. De keren dat ze mochten kiezen hebben ze iedere keer voor tot 6 uur gekozen. Maar als allebei de ouders werken wordt het dus na achten. Grappig dat mijn dochter een tijdje geleden ging afspreken met een meisje uit Paraquai (zal een spelfout in zitten). Haar vader vroeg hoe laat hij haar op kon halen. Ik zei een uur of 7. Zijn ogen vielen er bijna uit. Nee zei hij dat is veel te lang. 5 uur, zei hij. Werelds hahaha. Maar ik blijf het nog steeds onbeschoft vinden als ze hun kind maar ff bij je dumpen om zelf de stad in te duiken o.i.d. En blijkbaar heeft mijn assertiviteits cursus hier dus geen zin.

sumiya

sumiya

06-05-2009 om 19:28

Héél normaal, nog vroeg!

Hier komen vrienden en vriendinnen (jongste is net 10) minstens tot 8 uur maar vaak wordt het ook 9 uur. Nu is het wel zo dat mijn kinderen pas rond 5 uur van school thuis komen, eten daar, en wij eten s'avonds rond half negen, dus als er dan nog vrienden zijn, eten die een hapje mee, dit is toch niet groots bij ons, een tosti, een pizza in de oven, een bocadillo ofzo. In het begin vond ik het ook laat. Als ze huiswerk hebben maken ze dat wel eerst samen en als er veel huiswerk is wordt er niet afgesproken. Meestal komen er standaard vrijdags vrienden en door de week veel minder omdat iedereen trainingen en lessen heeft. Als je je ergert dat mensen te laat komen, staat je nog veél ergenis te wachten!! Voordeel is wel dat het voor je eigen kinderen ook niet zo nauw komt als je eens te laat bent.
Wat ik probeer te doen met mijn kinderen die al tieners zijn is een gulden middenweg vinden, ze mogen niet zo laat uit als de meeste spaanse vrienden maar ik hou er wel rekening mee dat de tijden nou eenmaal anders zijn. Zul je toch moeten doen anders liggen ze straks overal buiten.
Hoe oud is je zoontje eigenlijk?
SUmiya

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

07-05-2009 om 09:43

Sumiya

Hoi Sumiya,

Mijn zoontje wordt volgende maand 11 en ik heb nog een dochter van 9. Ik heb ook echt een periode gehad dat wij gingen eten en dat een vriendje voor de deur stond om te spelen. Ik deed daar toen ook niet moeilijk over want ik besef ook wel dat het anders wel heel moeilijk wordt voor mijn kinderen. Magnetron is dan een uitkomst. Dus spelen maar. Het verschil tussen jou en mij is inderdaad dat ik al vanaf 2 uur met vriendjes zit opgescheept. En dat vind ik vervelend. Bijna een werkdag. Ach, ik heb het nu zo maar geregeld dat ze woensdag en vrijdag vriendjes mee mogen nemen. Volgens mij is dat al meer dan sommige andere spaanse kinderen. Ik hoor zelfs van ouders dat hun kinderen niemand kunnen laten spelen door de week omdat ze sport en huiswerk hebben. Niet alleen Nederlanders zijn dus perfectionistisch. Ik heb niet het idee dat mijn kinderen lijden onder mijn grenzen. Ze zitten ontzettend goed in hun vel. Nog wel hahaha nog ff en ze puberen.

sumiya

sumiya

07-05-2009 om 16:57

Je bent er nog niet van af!

Als je straks pubers hebt moet je weer vechten voor een redelijke tijd dat ze thuiskomen. Veel vrienden van mijn (bijna) 17 jarige komen rustig om 4 uur thuis en dat vinden wij veel te laat, voorál omdat ze natuurlijk gehaald moet worden, fietsen zit er hier niet in!
Je bent dus nog niet klaar als je je een beetje vast wilt houden aan andere normen! Doen wij ook wel hoor, maar wat langer vrienden in huis vind ik niet zo erg, als moet ik wel zeggen dat mijn man, die niet eens nederlander is, wel eens scheef kijkt als er na négenen nog steéds vrienden rondlopen! Dan wilt hij graag zelf de bank hebben!
Groetjes uit vreselijk warme Valencia vandaag,
Sumiya

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

07-05-2009 om 22:28

Nou, das dan weer lekker hahaha

Ja, dat is misschien ook het probleem dat ik heb. Mijn man komt van een zware dag thuis rond een uur of 7 en dan lopen er hier tetterende meiden rond. De jongens zijn wat rustiger. Maar die meiden kunnen schreeuwen!!!!! Tuurlijk stuur ik ze dan naar hun kamer maar als ze de tuin in gaan moeten ze toch door de huiskamer. En dan zie ik zijn gezicht al. Hij wil rust. En dan zegt hij ook wel, ja het is niet anders maar ja. Ik voel me dan wel rot. Denk ook wel vaak van ja, zo is het leven hier nou eenmaal. Ben blij dat je me ff waarschuwd voor wat komen gaat. Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen zegt mijn moeder altijd. Vandaag weer een vader die vroeg of haar dochter bij ons kon spelen. Nee, totaal geen tijd. We zijn om iets voor drieen thuis, eten, kwart over drie zoon naar engelse les brengen, gelijk door naar ballet van dochter. 5 uur dochter en zoon weer ophalen. half 6 thuis. Dochter aan het huiswerk gezet. Ondertussen eten. 8 uur was ze klaar omdat ze toevallig morgen geen rekenen heeft. kan ze dat huiswerk morgen maken. Nou, konden ze toch nog ff lekker rustig thee drinken, douchen, boekje lezen, control leren en half 10 licht uit. Hebben we morgen om half 7 maar afgesproken want smiddags heeft die meid weer sport. anders komt het er gewoon niet van.En dan zeggen ze dat de kinderen in Nederland het druk hebben. hahaha. Ach, in juni geen engelse les meer en dan begint al snel de zomervakantie. We zijn er aan toe.
Groetjes vanuit ook een zeer warm gedeelte van Spanje.

Naar bed?? een eigen bed?

hallo,
ik kom er even bijzitten, ik ben mama van twee kindjes, maar woon wel op het platteland in thailand... Mijn man is thais
Ik vroeg me al af hoe de mensen dat in nederland doen, die kinderen zo mooi op tijd naar bed!!!

Dat lukt bij ons ook helemaal niet en trouwens we slapen met de kindjes in ons bed (op de thaise wijze)
Als ze naar school gaan zijn ze s'avonds wel rond negen uur bekaf, maar tijdens de vakantie???

De kindjes zijn twee en vijf, maar ik vind toch dat het tijd wordt om ze nu in een eigen bedje te stoppen, ik wil mijn man terug!!! Hahaha..

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?? kinderen op die leeftijd nog moeten leren om alleen te slapen??

Alle advies is welkom!!

Titske

Mijn man komt uit venezuela

een terugkerend thema van onze ruzies is dat hij de kinderen te laat naar bed brengt (in mijn ogen dan). Toen onze oudste geboren was keek hij me in het begin met verbaasde ogen aan: 'Naar bed brengen? Dat hoeft toch helemaal niet? Ze vallen toch vanzelf wel in slaap.' Het blijkt dat hij vroeger op een gegeven moment op de bank in slaap viel (oftewel instortte) en dan naar boven werd gedragen. Ik hoor ook van andere Venezolaanse vriendinnen dat het er in meer gezinnen er zo aan toe gaat. Kinderen springen tot een uur of 11 nog rond. Vaak vallen ze in slaap op school. Aan de andere kant krijgen veel kinderen cafe con leche voor het ontbijt en de hele dag door cola en snoep, zorgt dus wel voor de nodige energieboost.

Ik blijf me verbazen over die cultuurverschillen. Ik vind het gewoon heel vervelend als ik de volgende dag met strontchagarijnige kinderen zit. Ze maken dan veel meer ruzie. Het is toch veel gezelliger als iedereen een goed humeur heeft?

Ik had ook een Argentijnse vriendin die voor 2 jaar in Nederland zat met man en kind. Zij hield hier in Nederland gewoon vast aan de Argentijnse gewoontes: zoontje ging superlaat naar bed en at ook heel laat. Het grappige is dat toen ze terugging naar Argentinie ze de Nederlandse gewoonte overgenomen heeft om haar kinderen om 7 uur er in te stoppen ondanks de verbaasde reacties uit haar omgeving. Ze zei dat ze het heerlijk vond zo ook nog tijd voor zichzelf te hebben en voor haar man.

Trouwens ... in landen waar beide ouders fulltime werken is het denk ik meestal zo dat de kinderen veel later naar bed gaan. De ouders willen ook contact met hun kroost.

Cultuurverschillen

Ik moet eerlijjk toegeven dat mijn kindjes ook meestal in de zetel in slaap vallen, en dan brengen we ze naar ons bed...

Een voordeel van op het platteland te leven is wel dat het hier om negen uur muisstil is, er niet veel te beleven is op tv en als de kinderen om 21.30 nog steeds niet slapen we gewoon samen naar bed gaan...

We zijn dan ook weer op om een uur of zes.
snoep en cola is ook iets waar we hier op moeten letten,
overal is hier snoep te krijgen, bij oma, in het winkeltje, bij de tantes...
Mijn zoontje is vijf en moet nu al een tand laten vullen,vreselijk vindt ik dat, plus dat ik een aparte job heb waar ik vaak weg ben voor twee of drie weken...

Onze kindjes moeten elke dag hun tanden poetsen, maar als dat ook zo is als ik er niet ben...
Ik let er nu wel wat meer op met de tweede (dochtertje van 2)

Als ik van huis ben, zijn de kindjes heel vaak bij hun oma,... mijn thaise man kan die twee niet echt aan,... zeker nu het zomervakantie is en ze twee maanden thuis gezeten hebben..
De school opent volgende week...
maar voor de thais is het heel moeilijk te begrijpen dat de vrouw werkt en de man met de kindjes thuis blijft...

Maar waarom ook niet?

En gelukkig beginnen de scholen ook aan de ouders te zeggen dat er geen snoep naar school gebracht wordt!!!

Primavera

Primavera

19-05-2009 om 09:49

Titske

Titske: "De kindjes zijn twee en vijf, maar ik vind toch dat het tijd wordt om ze nu in een eigen bedje te stoppen, ik wil mijn man terug!!! Hahaha.. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?? kinderen op die leeftijd nog moeten leren om alleen te slapen??"
Ja hoor, dat kan prima en met twee tegelijk is simpeler dan met één, omdat ze dan tenminste nog gezelschap van elkaar hebben.
Mijn 2e en 3e zijn met respectievelijk 2 en 3 jaar naar de kinderkamer gegaan en de jongste was net 4. Het verliep allemaal heel soepel. Eerst wordt er van te voren aangekondigd wanneer ze naar hun eigen kamer overgaan. Het is het handigst als ze gelijk in een groot bed gaan, want dan kan jij of je man er in het begin ook nog even bijkruipen. De truuk is namelijk om te zorgen dat de nieuwe kamer als een vertrouwde veilige plek wordt gezien. Dat is stap 1. Je komt dus wel als ze om je roepen en eventueel ga je ernaast liggen zodat het niet teveel van jouw slaap kost, maar ze slapen niet meer in de ouderlijke slaapkamer.
Stap 2 is als ze daar eenmaal aan gewend zijn, dat ze daar dan ook zonder jouw blijven slapen. Dat varieerde bij mijn kinderen van 1 dag tot 3 weken. Het is belangrijk dat daar wel één lijn in getrokken wordt. Als je ze in de begin periode weer af en toe in jullie bed laat slapen, ben je weer terug bij af. Ik las dat je voor je werk voor langere periodes weg bent. Als je man ze dan weer in bed terugneemt dan zal het overgaan naar een eigen bed niet zo makkelijk lukken. Je moet er beide achterstaan dat de slaapplek van de kinderen niet meer bij jullie is, maar dat de ouders eventueel naar de kinderen komen ipv andersom.
Groetjes Primavera

Al een week alleen in bed!

Hoi Primavera!!

Bedankt voor de tip,
ondertussen heb ik het zelf meegemaakt haha, in het weekend terug in ons bed laten slapen mag ik dus echt niet doen.

Khirin, mijn zoontje van vijf, slaapt ondertussen al een week alleen in zn bed,... ik beloof iedere keer dat als zijn zusje slaapt ik nog een beetje bij hem kom liggen, maar tegen die tijd slaapt hij zelf ook!!

We hebben zijn bedje naast die van ons gezet,
nog niet in zn eigen kamertje,

Ik heb maar een klein kamertje waar een stapelbed NET in past, bijna op de mm na!!!
meer plaats heb ik nie, dus ook geen groot bed...

Mali (dochtertje van twee) slaapt wel nog bij ons in bed,
ze laten elkaar helemaal nie met rust als we ze samen stoppen,
plus het is hier s'nachts meer dan dertig graden, en we slapen onder een klamboe, die niet blijft zitten met die twee.

Ik denk dat ik nog een paar maandjes wacht met de jongste, het is nu ook sinds twee nachten dat ze zonder pampers slaapt en het lukt!!! geen plasbed!!!

Ja het is nu inderdaad wel te hopen dat het lukt als ik ga werken ook, want dan komt Thaise oma hier slapen in de zetel en dan wil mijn zoontje bij haar slapen,...
dit wordt nog even een praatje met oma, die het als thai heel vreemd vindt dat kinderen alleen moeten slapen...

Bedankt voor je mailtje,
schrijf me nog, t'is wel leuk om eens een babbel te hebben met Nederland!!!

Groetjes,
Titske

Oma is mama niet

Laat ze maar lekker bij oma slapen hoor!
Oma is mama toch niet? Laat ze maar lekker dingen van de Thaise cultuur op dit punt meekrijgen, is helemaal niet slecht voor ze.

Hier zijn ze 6 en 10 en er staat een bed naast ons bed, maar meestal kruipen ze nog lekker tegen ons aan hoor!

Oma is er gelukkig wel!

Ja,
je hebt gelijk,
en ik ben al heel blij dat oma er is, want papa kan het soms echt niet alleen aan met de kindjes,
en als ik ga werken,...
als de kat van huis is....

Dus gelukkig dat ik op oma kan rekenen, het is de enigste familie die ik hier heb, ook al denken ze soms anders dan wij eruopeanen, haha, we lachen soms wel met elkaar,...

Wat doen we soms toch rare dingen!!!!

OKe, dan moet ik ook weer geen rare dingen zeggen aan oma, en laat het lekker op hun manier doen,...
lijkt me trouwens toch gezellig, zowel voor oma die alleen is, als mijn zoontje die weer een beetje kan knuffelen....

Bedankt!!!!

trouwens dirks mama, wat ben je vroeg op??

Vroeg?

Toen ik het andere bericht tikte had ik de kinderen al naar school gewerkt hoor!

En mijn man heeft nog steeds warme herinneringen aan het samenslapen met ZIJN (over)oma...niet tegenhouden hoor!

Bedankt!

Bedankt voor de tip!!!

Heb met mn man duidelijk afgesproken dat als ik weer moet werken, hij Khirintje niet terug in bed mag nemen, maar aan mijn zoon wel verteld dat oma hier komt slapen en dat ze of bij hem mag liggen,... of hij mag bij haar liggen als ze niet in zn bed kan,..haha.

Maar voor het ogenblik gaat het heel goed!!! Eindelijk een beetje plaats in mn bed.

Waar woon jij dan? Niet in Europa, want anders was het gat in de nacht...
De kindjes zijn nu ook net alle twee naar school...

Groetjes,
Titske

Zie andere topic

We wonen in het verre oosten van Indonesie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.