Buitenland Buitenland

Buitenland

Lusitaantje

Lusitaantje

06-11-2012 om 17:19

Vegetarische lunch op school?

Sinds dit schooljaar heeft mijn zoon besloten dat hij geen vlees meer wil eten, omdat hij het zielig vindt voor de dieren. Nog wel vis. Omdat er op school (Portugal) warm gegeten wordt tussen de middag, is dat lastig, want er is geen vegetarisch aanbod en er wordt maar twee keer per week vis gegeten. Zijn oplossing is om dan maar het vlees zoveel mogelijk te laten liggen. Ik ben benieuwd of er in andere landen een vegetarische optie bestaat. En hoe er omgegaan wordt met de wensen van kinderen die geen vlees en/of vis eten.

Thuis eten we inmiddels ook ´s avonds geen bijna vlees meer, maar op school blift het lastig. Toen ik aan de kokkin vertelde dat hij geen vlees meer at, zei ze "Maar wel gewoon kip en kalkoen dus?"

Nog meer vegetarische kinderen in Zuid-Europa of elders? en hoe lossen jullie dat op?

Lusitaantje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

06-11-2012 om 23:44

Er is hier in de UK altijd een vegetarische optie.

Sukran

Sukran

07-11-2012 om 00:02

Soms

Leuk he, die reacties. Een kennis had voor een weekendtrip in Canada doorgegeven dat ze vegetarisch is, werd ze pardoes over een kam geschoren met de twee gluten vrij gasten en er werd naar verwezen alsof ze een 'dieet' heeft
Maar goed, hier op een internationale school in Maleisië is er keus uit een westerse of Aziatische maaltijd en 1x per twee weken zit er een vegetarische maaltijd tussen, en 1x per week een sandwich dag met vegetarische opties. Magertjes als je geen vlees wilt eten. De keuken houdt er verder ook geen rekening mee. Ook niet met pinda-vrij en dat soort dingen. Er mag natuurlijk wel zelf lunch meegenomen worden en dat kan ook worden opgewarmd, als het een warme prak zou zijn.

Lusitaantje

Lusitaantje

07-11-2012 om 09:55

Gesprek op school

Heb gisteren een egsprek gehad op school en binnen de mogelijkheden willen ze wel proberen om mijn zoon tegemoet te komen. Dus geen speciale gerechten maken, maar wel op een visdag een extra moot vis reserveren voor een vleesdag en eieren (zo´n horeca grootverpakkingspak) bewaren als die in het nagerecht zitten en er vlees gegeten wordt. Dat soort dingen. Zoon was tevreden met de geboden oplossing.

Leuk om te horen dat er scholen zijn die een vegetarische dag hebben. Dat gaat het hier niet worden ben ik bang. Portugezen zijn ontzettend gesteld op hun stukje vlees en willen dat dus ook voor hun kinderen.

Maylise

Maylise

07-11-2012 om 16:20

Nee

Op de basisschool hier is het niet echt mogelijk om vegetarisch te eten. Er is elke dag maar een keuze en zelfs met moslim kinderen wordt weinig rekening gehouden. Nu zitten daarvan ook niet veel op deze school maar het zou aardig zijn als er in elk geval voor varkensvlees een alternatief zou zijn maaar goed dat is blijkbaar te veel gevraagd. Hindu kinderen zitten er op dit moment op deze school niet maar daar zou ook geen rekening mee worden gehouden als er hamburgers op het menu staan. Voor vegetarische kinderen geldt hetzelfde. Vrijdag vis en de rest van de week vlees behalve als er een keer toevallig geen vlees inzit maar dat komt zelden voor. Kinderen die geen vlees eten die eten dus om het vlees heen (wel de groente)maar daardoor wordt de maaltijd wel heel kaal.

Op de middelbare school is het geen probleem want daar hebben ze een buffet met meerdere gerechten/keuzes. Daar kan je wel een vegetarische maaltijd uit samen stellen met wat moeite.

Met afwijkende eetgewoontes wordt inderdaad weinig rekening gehouden. Ik ben er voorstander van dat er elke dag een goed vegetarisch alternatief beschikbaar is. Daar kunnen zowel de vegetarische kinderen als Moslim/Joodse/Hindoe kinderen van profiteren

Primavera

Primavera

08-11-2012 om 20:48

Hier in italië wel

Op veel scholen in Italië is overblijven en de daarbij geserveerde maaltijd verplicht, dus hebben ze wel altijd een vegetarisch alternatief voor de warme lunch, wat dan gelijk handig is voor als het kind een geloof heeft wat bepaalde vleessoorten verbiedt.
Ook een glutenvrije lunch of als er andere allegiën in het spel zijn kan geregeld worden. Je hebt daar alleen wel een doktersverklaring voor nodig, aan allergiën omdat de ouders of de alternatieve behandelaar van mening is dat het kind aan tig allergiën en overgevoeligheden zou leiden doen ze niet.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-11-2012 om 22:32

In spanje kan het ook.

Hier is de schoollunch niet verplicht maar toch behoort een vegetarisch dieet tot de mogelijkheden. Je krijgt dan elke dag vegetarisch eten.

Lusitaantje, ook in Spanje vinden veel mensen dat gevogelte niet onder de noemer vlees valt en ook vleeswaren als ham en worst worden niet als vlees gezien.

Maylise

Maylise

09-11-2012 om 00:03

Overigens

Heb ik het alleen over de scholen van mijn kinderen. Ik weet dat er scholen zijn die wel een alternatief voor varkensvlees aanbieden als dat op het menu staat.
Scholen die elke dag ook een vegetarisch menu aanbieden ken ik hier in de buurt niet; althans geen basisscholen. De middelbare scholen bieden meestal meerdere keuzes.

Overblijven is hier niet verplicht dus in principe kan je gewoon thuis eten als je daar behoefte aan hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.