Lorwyn
25-03-2011 om 09:28
10 min gesprek viel erg tegen
Ik had er al eerder een draadje over, want dochter (groep 4) heeft onvoldoende tempo en concentratie. Bovendien had ze een erg vervelende aanvaring met de juf omdat ze haar werk niet af had (ze kwam toen huilend overstuur thuis). Toen ik daarover opheldering vroeg, zei de juf dat ze het helemaal gehad had met mijn dochter en dat ze geen tijd voor me had.
Ik ben met mijn man naar het gesprek gegaan, maar ik hoorde echt dingen waar ik van schrok. Dochter loopt erg achter en krijgt extra ondersteuning, maar dat van die extra ondersteuning wisten wij niet. Toen ik vroeg waarom niet, was het omdat het geen officiële RT was (nouja?!).
Ook is haar lezen erg beroerd. Toch leest ze thuis gewoon Dummy de Mummie. Deels zelf en deels hardop met ons.
We gaan haar nu wel weer meer hardop laten lezen en ze krijgt (op ons verzoek) werk mee wat nog niet af is op school. Door haar tempo mist ze gewoon belangrijke oefeningen.
Ik ben vooral erg verbaasd dat het zo op zijn beloop is gelaten en dat er nu pas aan de bel is getrokken, terwijl ik wel eerder om een gesprek had gevraagd.
Ook toen ik vroeg waarom ik zo werd afgepoeierd die ene keer zei de juf dat ze dacht dat ik verhaal kwam halen en dat ik boos op haar was dat ze mijn dochter strafwerk had gegeven.
Juf ziet ons dus blijkbaar als "van die lastige ouders die hun kind als engeltje zien". (iets in die trant zei ze ook)
Lekker bevooroordeeld dus.
Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat er meer in ons kind zit dan er nu uitkomt, maar ze is erg snel afgeleid en vergeet gewoon te werken. Vooral met dingen die ze niet zo leuk vindt. Taal en in mindere mate rekenen dus.
Ik baal hier zo enorm van!
Ook omdat we zelf ideeën hebben moeten aandragen om dit te verbeteren, de juf had echt zoiets van meer krijgt ze niet af, dus geef ik haar ook niet meer, zo zonde!
Ik weet verder ook niet zo goed wat we ermee moeten, dit nu zo aankijken vind ik erg tricky, ik ben erg bang dat ze volgend jaar weer groep 4 moet doen zo. En dan heeft ze dus weer (waarschijnlijk) die juf.

Zus
25-03-2011 om 10:33
Lorwyn
Van wie krijgt ze de extra ondrsteuning? Als dat van een IB'er is, kun je misschien daarmee praten? Die juf heeft blijkbaar al besloten hoe je dochter is en dat is moeizaam te veranderen. Vraag je dochter om haar werk na school mee naar huis te nemen en daar het af te maken. Het is heel goed mogelijk dat je dochter gewoon niet lekker werkt met veel kinderen om zich heen.
Ik zou zo weinig mogelijk loslaten aan de juf hoe jij de dingen ziet, gaat juf toch niet meer van je aannemen. En zitten blijven is hoe dan ook geen optie. Tempo gaat daarmee niet omhoog. Als juf daarmee komt, trek je nog eens hier aan de bel, er zijn veel artikelen waarin beschreven wordt dat zittenblijven niet gaat helpen. Sterkte!

Fransien
25-03-2011 om 11:16
Ib-er
Hmmm, dan zou ik toch inderdaad willen weten van wie je dochter bijles krijgt, gewoon informatief vragen aan de juf zodat je van de bijles-juf kunt horen wat je thuis nog met haar kunt doen. Zittenblijven, dat helpt niet tegen werktempo. Rekenen en taal is nog echt geen rocket science in groep 4, dus dat kun je rustig thuis met haar doornemen, en met geld rekenen is erg goed voor het automatiseren.

Moppeke
25-03-2011 om 15:56
Irritant
Ik herken het, dat je ineens volkomen verrast wordt bij een rapport gesprek.
Waarom leerkrachten dan niet eerder bij ouders aan de bel trekken omdat het niet goed gaat, ik heb geen idee. Nadeel is dat jij als ouder je rot schrikt, je kind niet lekker leert en de leerkracht een uitgesproken mening heeft. Keer dat maar eens in het positieve.
Ik zou duidelijk aangegeven dat je het onwenselijk vindt dat wanneer het niet goed gaat met mijn kind om dat pas bij een rapport zo ver in het jaar te horen. Dat je als ouders graag meedenken aan oplossingen en als daar externe expertise bij aan te pas moet komen, is dat ook misschien ook een optie. Het gaat om het welzijn van je kind.
De leerkracht slaat ook een beetje de plank mis, want ze oordeelt en onderzoekt verder niet de oorzaak van de problemen van je kind. Je kind kan wel een bril nodig hebben, slecht horen, of simpelweg moeite hebben met concentreren omdat ze in een druk groepje zit. Ik noem maar wat. Jammer dat daar niet verder op ingegaan wordt.
Maak afspraken met de juf en koppel dat ook terug. Zorg dat je om de paar weken even kort met de juf praat over hoe het gaat om zodoende vinger aan de pols te houden.

Primavera
26-03-2011 om 10:21
Zelf aan de slag
Ik weet niet of je het horen wilt, maar wij hebben ook een soortgelijke ervaring vorig jaar gehad tussen een juf die haar uitgesproken negatieve mening al klaar had en een leerling die niet zo goed ging. Achteraf kan ik zeggen dat alle energie en tijd die ik in gesprekken heb gestopt verspilde moeite waren. Juf had de leerling en ons allang in een (negatief) hokje gestopt en daar kwamen we niet meer uit, dus werden we ook niet serieus genoemen en dus werd er ook niet de juiste aandacht aan onze zoon besteed.
Ook wij kregen veel te laat te horen dat een aantal dingen niet goed gingen. De oplossing was het jaar uitzitten en ondertussen thuis zelf aan de slag om de schade zoveel mogelijk te beperken. Wij hebben ons kind krediet gegeven door hem te beamen dat het inderdaad heel moeilijk is om op deze manier zijn werk te moeten doen, maar dat dat wel de makelijkste manier was om zo snel mogelijk van het gezeur af te zijn. Juf interpreteerde namelijk ieder afleiding, vergeten of onnauwkeurigheid als een opzettelijke gewiekste strategie van hem om haar een hak te zetten. Ze was alleen maar bezig om haar vermeende ondermeden autoriteit te handhaven tegen leerlingen en klagende ouders en verloor hem daarmee pas echt.
Het is een zeer negatief jaar geweest wat wel zijn sporen achter heeft gelaten. Omdat hij het toch nooit goed kon doen gaf mijn kind er op een gegeven moment de brui eraan. Het heeft ons heel veel moeite gekost om hem weer een beetje fantsoenlijke werkhouding bij te brengen en interesse om wat te doen. Het enige wat mijn kind geleerd heeft is dat het soms nodig is om onrechtvaardigheden te slikken en je niet laten kisten ook al heeft iemand de pik op je.
Er is een tijdje sprake geweest dat ze misschien deze juf het jaar erop weer zouden krijgen en dan zou ik hem van school gehaald hebben. Eén jaar met haar heeft hij overleefd, maar langer zou hem beslist gebroken hebben. Achteraf gezien als ik eerder had begrepen hoe de vork in de steel zat (maar school gaf het eerste half jaar helemaal geen signalen dat er problemen waren) had ik hem gelijk bij haar weg moeten halen.
Onze ervaring is dus dat het in sommige gevallen meer helpt als je aan je kind uitlegt dat het inderdaad oneerlijk is, maar het nou eenmaal soms nodig is om dit te slikken en toch zo goed mogelijk je best te doen zodat ze er zo snel mogelijk vanaf komt. Dat jullie thuis alle hulp zullen geven die nodig is, zodat ze niet blijft zitten en dat mens het volgend jaar weer krijgt. Het kind voelt zich dan tenminste door de ouders gesteund en krijgt niet het idee dat de hele volwassen wereld tegen haar is. Mocht het toch te laat zijn en blijft ze ondanks alles toch bij deze juf in de klas dan zou ik haar hoe dan ook van school veranderen.
Groeten Primavera

dc
27-03-2011 om 10:21
En?
zijn jullie er al uit wat jullie verder gaan doen nu?
Echt een vervelende situatie hoor.

billie
27-03-2011 om 19:12
Van school veranderen
is wellicht helemaal niet nodig? Misschien kan ze wel in een andere klas? Als het je zo hoog zit zou ik hier iig mee verder gaan, maar niet meer met juf alleen. Ik zou echt de ib'er erbij halen, ter bemiddeling, en proberen eruit te komen met juf. Geef gewoon eerlijk aan dat je het gevoel hebt vast te lopen samen, en dat vooral de wisselwerking met dochter niet loopt zo.