Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-11-2008 om 14:52
Wij hebben over 2 weken voor het eerst een 10 minuten gesprek voor onze zoon van 4j. Wat kan ik van zo'n gesprek verwachten? en is 10 min. niet erg kort?
groetjes Jacobien
13-11-2008 om 16:17
Jacobien
Mijn ervaringen met de 10 minuten gesprekken:
- is inderdaad vrij kort maar hangt ook natuurlijk af of er veel te bespreken is (probleempjes). In dat geval is het handig als juf of jij dat eerder signaleert en een apart gesprek aangaat. Het 10 minuten gesprek is meer algemeen.
- indien rapport al gegeven is (waarschijnlijk nog niet in groep 1), dan zijn de cijfers e.d. op het rapport een leidraad (meestal hogere groepen dus).
- voor de kleuters: hoe gaat het op school, hoe gaat kind om met klasgenootjes, met werkjes, zijn er volgens juf opvallende dingen (goede of juist slechte fijne/grove motoriek, stil of juist druk, geeft kind de indruk het naar zijn/haar zin te hebben of juist niet.
- verder kun jezelf natuurlijk wat dingen vragen waar je benieuwd naar bent.
Groetjes bibi
13-11-2008 om 18:16
Laat de juf praten
De valkuil voor ouders is dat ze de juf gaan vertellen hoe zij hun kind vinden, leuke voorvallen, ervaringen, etc.
Maar je hebt er veel meer aan als je de juf laat vertellen. Stel veel open vragen zodat je zo goed mogelijk hoort hoe school jouw kind ziet.
Mochten er grote verschillen zijn met jullie mening, dan kun je altijd om een extra afspraak vragen.
13-11-2008 om 20:58
Mijn ervaring
Hier ligt het werk van je kind in de gang, dus dat kun je van te voren doorkijken (tekeningen e.d.) en in het gesprek wordt het rapport toegelicht. Je vragen (als je die hebt) worden beantwoordt en dat was het dan wel. Eventuele problemen worden, naar mijn ervaring, gewoon besproken op het moment dat ze zich voordoen. Daar wordt hier in ieder geval niet mee gewacht tot de 10 minuten gesprekjes.
14-11-2008 om 20:33
Thanx
Meiden dank voor jullie reacties en tips. Daar heb ik zeker iets aan.
groet Jacobien