Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

10 minuten gesprek/tafeltjesavond - kind mee?

Hoi,
Ik even peilen of ik nu heel raar ben... of alleen maar een wat vreemde reactie kreeg.
Pas 10 minuten gesprekken gehad op de VO school van dochter (3VWO). Wij nemen onze dochter daar dus ook mee naar toe en kregen daar zeer kritisch commentaar op van een van de andere ouders.
Onze reden om haar mee te nemen: Het is haar opleiding, haar school en haar toekomst, dus ze mag ook horen/weten wat er besproken wordt en mee praten en beslissen. Van school/leerkrachten hebben we nog geen negatieve reacties gehad. We zien wel meer ouders met kind, maar niet veel.
Hoe is dat bij jullie? Hoe kijken jullie er tegen aan? Neem je je kind mee naar het 10 minutengesprek? Zo ja, vanaf wanneer? (leerjaar/leeftijd) Wij hebben haar voor het eerst meegenomen naar het gesprek over het voorlopig advies na de entreetoets in groep 7. En sindsdien dus naar elke ouderavond/10-minutengesprek.

Wiske

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

16-04-2012 om 11:48

Nee, niet mee

Wij nemen de kinderen niet mee naar een 10 minuten gesprek.
Om de doodsimpele reden dat ik regelmatig dingen heb waar ik over wil kunnen praten zonder dat mijn kind(eren) daar bij zijn.

En natuurlijk is er achteraf met kind wel een kort gesprekje over hoe het ging op school, maar ik behoud me de vrijheid om dan ook dingen niet te vertellen.

en ja, je hebt gelijk, je hebt het wel over de toekomst van je kinderen, maar dat houdt niet in dat ze dan ook meteen beslissingsrecht hebben

Rosase

Rosase

16-04-2012 om 11:57

Op vo wel

Daar wordt het kind ook speciaal uitgenodigd.

Op de basisschool niet, daar wordt nog meer over dan met kinderen gepraat heb ik het idee.

Vic

Vic

16-04-2012 om 12:00

V.o.

Op de school van mijn oudste bleek het gebruikelijk dat je je kind meeneemt naar de tafeltjesavond. Dat bleek uitermate nuttig, want toen kon ze direct meedenken over een oplossing voor de kwestie die we ter sprake brachten. Uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen op school.
Op de basisschool is ze alleen bij het adviesgesprek in groep 8 geweest.

Wel op vo

Hier worden de kinderen op het VO expliciet uitgenodigd om mee te komen voor deze gesprekken. En wat ik zo zie bij die avonden gaat ongeveer de helft van de kinderen in de bovenbouw mee. In de onderbouw veel minder.
Op de basisschool gingen ze nooit mee, behalve bij cito uitslag en schooladvies gesprek.

Tihama

Tihama

16-04-2012 om 12:53

Vanaf groep 7

Gaan ze hier mee. Het is ook normaal, zowel op BO als VO. Sterker nog: op het VO zouden ze raar staan te kijken als kind er níet bij was. En als ik speciale zaken te bespreken heb, dan kan ik altijd nog wel een aparte afspraak beleggen.

Tihama

Bendeguz

Bendeguz

16-04-2012 om 14:45

Niet

Hier wordt op het VO specifiek aangegeven dat kinderen niet mee mogen komen. Op de basisschool waren ze er ook niet bij.

Puck

Puck

16-04-2012 om 16:18

Op vo ook

Hier wordt het niet verplicht gesteld en mag je zelf weten of je kind meekomt voor het 10 minutengesprek op het VO. We hebben 2x per jaar een gesprek en de eerste keer krijg je als ouder een uitnodiging en mag het kind mee, de 2x keer krijgt ook het kind een uitnodiging en worden er dus meer kinderen meegenomen.
Op het BO heb ik nog nooit een kind mee zien komen met de ouders.

Op basisschool niet/middelbare wel

Op de basisschool staat op de uitnodiging voor 10-minuten gesprekken dat het "uitdrukkelijk niet de bedoeling is dat kinderen meekomen".

Op de middelbare school staat het er precies omgekeerd: "het is de bedoeling dat uw kind bij het gesprek aanwezig is".

Sancy

Sancy

16-04-2012 om 18:10

Wel

Kind wordt expliciet uitgenodigd voor het voortgangsgesprek.

Annet

Annet

16-04-2012 om 20:16

Hier weer anders

Basisschool van jongste houdt twee keer per schooljaar portfoliogesprekken. Daarin vertelt kind zelf hoe het gaat, waar hij aan wil werken en heeft werkjes uitgezocht die laten zien hoe hij het doet (hij kiest uiteraard de werkjes uit die heel goed gegaan zijn). Daarnaast vertelt juf hoe zij hem ziet en welke werkjes zij ook nog interessant vindt (dus ook werkjes die minder goed gaan).
Daarnaast zijn er nog 'normale' 10-minuten gesprekken, ook 2x per jaar, waarin ouders over hun kind komen praten.

Oudste zit op het VO en is dit jaar voor het eerst meegegaan (ze zit in de derde). School communiceert tot nu toe niet over het meekomen van leerlingen. Leraren reageerden positief dat ze meekwam. Het was inderdaad handig omdat zij gelijk kan reageren op een antwoord van leraar en omdat zij zelf kan omschrijven wat het probleem is bij een bepaald vak.
Achteraf had ik haar graag meegenomen naar de adviesgesprekken eind groep 8. Maar ik was toen nog niet op het idee gekomen.

Alleen definitief adviesgesprek.

Zowel op de basisschool als op het voortgezet onderwijs gaan mijn kinderen niet mee naar het gesprek. Alleen bij het definitieve adviesgesprek worden de leerlingen verwacht.

Ik vind het fijner om zonder mijn kind erbij met de leerkracht te praten. Dat praat toch wat vrijer.

skik

Conference

Conference

17-04-2012 om 13:39

Moet

Hier op het VO nodigt een kind zelf zijn ouders uit per brief voor de ouderavond. Hij of zij laat op de avond zien wat hij/ zij gedaan/ gemaakt heeft, wat de vorderingen zijn etc etc. Daarna komt de mentor er pas bij en hebben we het gezamelijk nog over wat goed gaat en of er problemen zijn. Er is dan ook gelegenheid om de mentor iets te vragen. Ik heb er geen problemen mee dat mijn kind erbij zit, dan weet hij direct wat er besproken is en kan hij zelf ook iets inbrengen.

Wiske71

Wiske71

17-04-2012 om 22:00 Topicstarter

Ik ben dus niet raar

mooi. We doen dus niks vreemds. De leerkrachten reageren ook altijd goed op de aanwezigheid van dochter. Alleen in de bovenbouw van de VO school van dochter wordt uitdrukkelijk gevraagd om de kinderen mee te laten komen. In de onderbouw wordt er in het geheel niet over gerept.

Wiske

Marjoleine64

Marjoleine64

18-04-2012 om 12:26

Hier

wordt in de brugklas gevraagd om het 1e en 3e rapport samen met het kind te komen ophalen. Het 2e en 4e rapport krijgen ze gewoon mee naar huis. Bij het eerste rapport (begin november) is dan gelijk het 1e 10-minuten gesprek met de mentor, en die vond het heel fijn dat wij zoon inderdaad meegenomen hadden. Niet iedereen deed dat. Bij het 3e rapport hoort dan weer een 10-minuten gesprek met de mentor waarin het advies voor het komend jaar (Mavo/Havo/VWO) gegeven en besproken wordt. Ik ga vanmiddag dus met jongste zijn rapport en advies ophalen... Ook bij oudste hebben we dat zo gedaan, en ook zijn 1e rapport dit jaar (2e klas) hebben we samen opgehaald. Hoe het verder in de hogere klassen gaat weet ik niet, ik denk dat ze zeker bij adviesmomenten wel een contact-moment organiseren voor ouders met kinderen samen.
Overigens wordt het voor jongste nog een lastige keuze: hij heeft vorig jaar heel bewust voor technasium gekozen, maar dat valt tegen en hij wil nu alsnog switchen en gymnasium gaan doen na een paar leuke proeflessen. Kan gelukkig wel op dezelfde school die prima bevalt.
Marjoleine

jopee

jopee

18-04-2012 om 21:19

Hier

hier op tafeltjes avonden geen kind mee.
3 x per jaar is er een Student Led Conference waarbij het kind met behulp van mentor aan ouders vertelt wat er goed gaat op school, wat niet en wat hij eraan had kunnen doen. Inclusief leerdoelen voor volgende keer.

Hier wordt ook het rapport uitgereikt aan het kind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.