Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamvantwee

Mamvantwee

26-03-2009 om 11:42

10-minutengesprek gehad en cito-score (groep 1)

Hoi forummers,

Nogmaals een vraag over de cito-toets voor kleuters. Ik heb al gezocht in het archief, want er is al veel over gezegd. Maar ik zit nu in dubio.

Mijn dochter is, om het simpel te zeggen, niet de domste. Dat bleek al in haar peutertijd en werd "meetbaar" (te vergelijken met andere kinderen) toen ze net een maandje op school zat. Nu na een jaar blijkt dit ook uit haar cito-score voor kleuters (ze is net 5, tijdens de test was ze nog 4). We hoorden pas in het 10-minutengesprekje deze week van de juf dat ze wel erg hoog scoort. De RT is er al bij gehaald en wij krijgen binnenkort een gesprek om het vervolgtraject af te stemmen.

Tot hier is het allemaal ok, ik ben zeer blij dat de school dit signaleert en meedenkt. Mijn dochter heeft het goed naar haar zin op school. Maar ik merk dat ik niet zo goed weet wat ik nu verder moet. Ik twijfel over de waarde van zo'n citoscore in groep 1. Is het wel nodig om deze score zo serieus te nemen dat er een afwijkend schoolplan uit moet voortkomen? Nu al? In hoeverre kun je als ouder blind vertrouwen op het oordeel van de school (ik heb nl de leerkrachten en hun professionele inzicht best hoog zitten)? Waar komt mijn vage gevoel van onrust vandaan, ik wil namelijk niet dat mijn kinderen buiten een hokje vallen?

Ik kan deze vragen niet goed kwijt bij vrienden en collega's. Het voelt al snel als een luxeprobleem (ach, ze kan toch goed meekomen?), of als opscheppen over ons kind (wil ik niet) en opa en oma zijn alleen maar trots.

Het is een vaag verhaal misschien, maar ik kan het ook moeilijk onder woorden brengen. Herkent iemand dit gevoel, en wat doe/deed je ermee?

Alvast dank voor het lezen. Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelfde vragen als Pelle. Ik vind het wel vreemd dat er RT gestart is bij een kleuter zonder dat je daar als ouder van op de hoogte bent. Tenminste dat begrijp ik uit je berichtje.

groeten Corijn

Mamvantwee

Mamvantwee

26-03-2009 om 14:10

Aanvulling

Even wat meer details. De rt heeft met de juf gepraat naar aanleiding van de cito-score, en omdat de juf daar zelf meer over wilde weten (ze is pas anderhalf jaar leerkracht). De rt is nog niet gestart met een plan ofzo, dat gaat nu pas gebeuren nadat de juf met ons had gesproken deze week. Dus dat gaat wel netjes, vind ik.

De juf heeft met ons besproken wat we kunnen gaan doen. Het eerste plan is om de komende maanden stof voor groep 2 aan te bieden aan onze dochter en haar alleen als ze dat wil, te laten meedoen met groep 2. Volgend jaar gaat ze gewoon naar groep 2 en krijgt ze de stof voor groep 2. En daar zitten werkjes tussen die ze nog niet gemaakt heeft. Alleen denken we (ook juf) dat ze daar ook snel op uitgekeken zal zijn (ze heeft bijvoorbeeld deze week al gevraagd aan de juf of ze een nog moeilijkere puzzel mag maken, terwijl ze de moeilijkste uit de klas al af had).
Voor dit 2e jaar gaan we dus met de rt en de juf een plan maken. Daarin kan bijvoorbeeld ook zitten dat ze lessen lezen uit groep 3 krijgt (is al over gesproken).

Wat is wijsheid hierin, dat is mijn dilemma. Misschien moet ik het gesprek en plan gewoon afwachten. Ik merk soms al aanpassend gedrag bij mijn dochter: ze doet dingen voor groep 1 omdat de werkjes voor groep 2 (letters stempelen) "te moeilijk" zijn (maar intussen leert ze zichzelf lezen, en schrijft ze woorden na).

groet, Mamvantwee

Jolijt

Jolijt

26-03-2009 om 14:20

Leesvoer

Mamvantwee, zoals ik het lees, heeft dochter een goede A gescoord en is de RT erbij gehaald om te kijken hoe groot de voorsprong is bovenop die A. Die voorsprong is bij veel kinderen best groot op die leeftijd.
Het vervolgtraject kan dan twee kanten op: versnellen of niet versnellen (al dan niet met verbreding en verdieping).
En daar zijn heel wat meningen over... kijk maar eens in het archief dan heb je heel wat leesvoer.

ayla

ayla

27-03-2009 om 15:42

Mamvantwee

mag ik vragen waarin jouw dochter uitsteekt boven de rest van de groep. ik heb al maanden discussie met leerkracht hier dat ik het idee heb dat dochter zich verveelt maar ze doen bij ons geen toetsen.
Dochter loopt niet zover voor dat ze echt kan lezen of schrijven maar heeft dingen gewoon heel snel door en is verbaal heel sterk.

Mamvantwee

Mamvantwee

27-03-2009 om 16:05

Ayla

Mag je best vragen

Ik geef een subjectief lijstje, want de cito-toets voor kleuters M1 was voor mij ook nieuw. Deze bestaat uit twee delen, taal voor kleuters en ordenen. Deze score zegt jou niets denk ik, omdat ze op jullie school dus niet toetsen. Maar mijn dochter schiet van de schaal af, vér boven de A zit ze.

Verder zijn er dus deze signalen: ze is nu net 5, maar begint zelf te lezen, ze kent meer letters dan op school zijn aangeboden, ze rekent (+ - : en x) tot 20 en ook negatieve getallen snapt ze, ze telt tot 100 en ze is dol op taalspelletjes, kende aan het begin van groep 1 al alle kleuren (en nuances zoals beige), en alle geometrische vormen. Ze praat sinds haar eerste verjaardag en wij horen al sinds die tijd van anderen dat ze zo goed praat. Verder is ze erg bezig met abstracte zaken, redeneren, als-dan en conclusies. Ze snapt bijvoorbeeld dat de aarde rond is, dat de zon en de maan rond de aarde draaien en ze begrijpt waar ze naar kijkt als ze een atlas open slaat.

Het zijn maar een paar voorbeelden. Ik begin me sinds kort te realiseren dat dit niet zo heel gewoon is voor een kleuter. Maar zoals gezegd, is het voor ons thuis wel heel normaal, dus het is een subjectief lijstje. Al kijk ik sinds een week of wat met heel andere ogen naar onze jongste van 3...nog zo eentje.

Succes op school. Ik kan je nog geen tips geven, we zijn ook pas net in deze situatie beland, anderen op dit forum kunnen dat vast wel.

Mamvantwee

Nivea

Nivea

27-03-2009 om 19:40

Mamvantwee

Hier idem dito, onder andere beginnen met lezen toen hij 4,5 was en hij leest nu AVI 3 boekjes (moet nog 5 worden). Ik zie echter ook een jongentje dat zich opperbest vermaakt in de kleuterklas met spelen etc. Hier nog geen verveling. Wij willen dus nu ook nog niet versnellen.

Ik baal best van school want zij doen niets zolang er geen problemen zijn. Ik zou graag meer willen weten, met school erover in gesprek gaan maar die gesprekken hebben niets opgeleverd (ja bij mij enorm veel frustratie omdat er alleen werd genoemd wat hij nog niet kon. Hij draait de b en de d nog om, kan niet hinkelen en raffelt de knutselwerkjes af).

Er zijn meer kinderen met hoge scores en hij vertoont geen probleemgedrag. Doortoetsen doen ze dus ook nog niet aan.

Wij zouden graag zien dat hij meer wordt uitgedaagd. Niet met groep 3 werkjes maar bv met moeilijker puzzels, moeilijker software (ze hebben voor hem en nog wat andere kinderen software voor groep 2 'open' gezet, hij zit dus braaf de mmmmm aan te klikken, terwijl hij thuis boekjes leest), etc. Volgens mij zijn er veel mogelijkheden, ook in de kleuterklas, om er voor te zorgen dat hij zich niet verveelt en uitgedaagd wordt (zonder naar groep 3 materiaal te grijpen).

Maar school en wij willen allebei niet versnellen. Wij niet, omdat hij zich thuis voelt in deze groep. Hij is ook niet echt superleergierig en speelt heel erg graag.

Ik vraag me wel af hoe dat straks moet in groep 3 (ik zie hem in groep 2 nog wel lekker zandbakken etc). Dan zijn we anderhalf jaar verder en als de ontwikkeling een beetje zo door gaat, dan verwacht ik dan juist de problemen. Maar onze instelling is ook: je moet NU doen wat NU goed voor hem/haar is. En NU zeggen wij: groep 1. Misschien zou halverwege groep 2 versnellen de beste optie, of groep 3 overslaan, of.....Er zijn zoveel mogelijkheden.

Wij gaan verhuizen en we gaan naar een andere school (we hadden op de huidige school kunnen blijven maar zijn bang dat ze een te passieve houding blijven houden). Hij gaat naar een school met een onderbouw (groep 0-3 bij elkaar in). Ik verwacht dat hij mee gaat doen met groep 3 voor een paar vakken maar dat hij net zo vaak mag spelen als kinderen van groep 2. Lijkt me heerlijk voor hem. Eventueel kan hij ook een half jaar eerder doorstromen naar de middenbouw. Maar ook aanbod in middenbouwgroep meedoen is een mogelijkheid.

Jij hebt een school die mee wil denken etc. Ik zou in gesprek gaan en kijken in welke groep je dochter zich het prettigste voelt en hoeveel de school aan differentiatie kan bieden. Lees je in en kijk wat jij belangrijk vindt voor je kind (voor ons is dat: thuisvoelen in de groep, uitgedaagd worden, geen verveling, leren dat je soms flink moet inzetten en dat je fouten mag en kunt maken, ...) Versnellen is wat mij betreft een laatste oplossing. Ik zou eerst de andere oplossingen bekijken (ik ben ook even kwijt hoe oud je dochter is, als ze een één of twee maand scheelt met de jongste leerlingen uit de volgende groep is het iets anders dan wanneer je een relatief jonge leerling bent zoals mijn zoontje (is nu jongste van de groep). Er zijn veel meer oplossingen te bieden (soms niet afdoende).

ayla

ayla

27-03-2009 om 21:17

Slimme meid

ja dat is idd wel een slimme meid.

dochter hier leest in principe nog niet al kent ze verschillende letters en cijfers. schrijft ook haar huisnummer op een tekening van een huis. ze telt tot 50 ongeveer kan eenvoudige sommetjes maken, wel alleen optellen en aftrekken. Dus er zijn 5 kleuters in de kamer er komen 3 kleuters de kamer binnen hoeveel kleuter zijn er dan. zulke sommetjes. ze is vooral verbaal erg sterk, zet een complete voorstelling poppenkast in haar eentje in elkaar met belichting van de zaklampen erbij. Ze is wel vlot maar niet zo slim als die van jou. En daarbij heeft die van mij minder de neiging om zichzelf dingen te leren. Lezen zou ze volgens mij best kunnen als ze wilde, maar dat vind ze saai

Mamvantwee

Mamvantwee

28-03-2009 om 19:38

Bedankt voor de reacties

Intussen zijn we een paar dagen verder en hebben mijn man en ik allebei met collega's gepraat, ik heb ook veel gelezen op internet, en samen hebben we er natuurlijk ook over gesproken. Wij willen in elk geval niet dat onze dochter nu (of in september) groep 2 gaat overslaan. Hoewel ze nu wel veel vriendinnetjes heeft in groep 2 (ze zit in een 1/2-klas), en volgend jaar dus die groep minder zal zien, hoop ik dat we met extra verrijkingsstof en de aandacht die school er al voor heeft, haar toch nog een jaar kunnen laten kleuteren.

Ze is geen jonge leerling, ze is van maart. Dus qua leeftijd zou het niet zo'n probleem hoeven te zijn in groep 3, na de vakantie. Maar wij willen graag dat ze sociaal/emotioneel stevig in haar schoenen staat. Ze heeft net als ik vroeger, de neiging om verlegen te worden en heeft tijd nodig om te aarden in een nieuwe groep. En dat vind ik dan een 'risico', als ze als jongste in groep 3 zou starten.

De school kan haar volgend schooljaar in groep 2 al laten meedoen aan leren lezen van groep 3. En wat Nivea zei, vind ik helemaal waar: NU kiezen we voor haar eigen groep, en volgend jaar zien we wel weer.

Ik verwacht dat we deze week wel met de juf en de rt een afspraak zullen maken (juf neemt het initiatief hierin, is afgesproken). In elk geval hebben wij nu een beter idee over de mogelijkheden. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Mamvantwee

Kleutercito's

Hoi,

inmiddels hecht ik geen waarde meer aan citotoetsen, afgenomen onder groep 3.
Twee voorbeelden: zoontje had matige scores en in groep 8 uiteindelijk hoge scores.
Dochter had allemaal hoge A-tjes tot en met groep 2, ze kon ook al lezen in groep 2 en nu behoort ze tot de gemiddelde leerling, dus.....
Nu wil ik niet zeggen dat jullie kinderen hetzelfde zijn, maar ik wil er mee zeggen: hecht er niet al te veel waarde aan. Als er idd. signalen naast de toets zijn, dan kan ik me voorstellen dat er verder gezocht moet worden.

gr. J.

Gerry

Gerry

02-04-2009 om 09:29

Jen02

Wat heeft school gedaan met haar voorsprong? Een kind dat al kan lezen in groep 2 heeft in groep 3 een ander programma nodig, want anders verveelt het zich en da's niet motiverend. Dan wordt school saai, en slaapverwekkend en dan dut je in. Onderpresteren noemen ze dat. Een kind met een voorsprong in de kleuterklassen die daarna gemiddeld gaat presteren zou op school een alarmsignaaltje moeten laten afgaan.

senta

senta

02-04-2009 om 09:55

Hoeft niet

Een kind met een voorsprong in de kleuterklassen die daarna gemiddeld gaat presteren zou op school een alarmsignaaltje moeten laten afgaan.
------------------
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.
Een ontwikkelingsvoorsprong is wat anders dan intelligentie. Sommige kinderen behouden die voorsprong niet, en bij anderen komt de intelligentie wat later naar voren. Je hoeft echt niet altijd heel slim te zijn om al in groep 2 te kunnen lezen.

Verder kan je dat typische gedrag bij onderpresteren volgens mij niet zo maar op heel jonge kinderen toepassen/verklaren. Niet dat dit niet voor zou komen, maar vooral een punt bij midden/bovenbouw.

groet,
Senta

Gerry

Gerry

02-04-2009 om 10:33

Senta

Senta, het hoeft inderdaad niet, maar het kan wel. En de kands op onderpresteren is groter als een kind niet of te weinig uitgedaagd wordt. Een kind dat kan lezen zon boekjes geven kan de juiste optie zijn, maar als een kind al vrij behoorlijk kan lezen is het nog steeds veel te simpel.

Verder begint onderpresteren al op het kdv en op de pz. Thuis echte tekeningen, op de pz krassen. Thuis echte puzzels van meer dan 50 stukjes, op de pz alleen instekers of zeggen dat een puzzel van 16 stukjes moeilijk is. Peuters en kleuters hebben prima in de gaten wat de rest doet, en waarmee je aandacht en hulp van de juf krijgt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.