Scarabee
10-10-2011 om 17:37
11 jaar en in groep acht.
Hallo!
Mijn vraag gaat over mijn dochter van net 11, ze zit in groep acht, gemiddeld intelligent en kan redelijk goed 'meekomen'. Ze is een vroege leerling. Sinds groep zeven krijg ik van de leerkrachten te horen dat ze nogal wat kinderlijk is en dat ze meer verantwoordelijkheidsgevoel moet krijgen wil ze klaar gestoomd worden voor het VO. Ik vind het zelf wel meevallen maar merk wel dat ze nogal speels is. Ook maakt ze speelafspraakjes om te spelen met meisjes en niet om nagels te lakken en over jongens te praten. Persoonlijk ben ik daar blij om.
Bij het huiswerk moet ik er nog heel erg bovenop zitten en begeleiden anders doet ze alles op het laatste moment. En ze kan dit jaar nog wel wat herhaling gebruiken om met de cito goed voor de dag te komen.
Ook zie ik vriendin na vriendin uit beeld verdwijnen omdat dochterlief zich niet wil aanpassen aan de groepcultuur, d.w.z. rondhangen, in groepjes de stad in en shoppen.. Ze gaat haar eigen gang en loopt ook geen modegrillen na.
Wel merk ik dat ze verbaal niet sterk is, dat ze haar gevoelens moeilijk uit.
Mijn vraag aan jullie: hoe maak ik dit meisje sterk genoeg voor het VO?? Hebben jullie ervaringen met bijles, weerbaarheidstrainingen?

Moppeke
10-10-2011 om 20:01
Wees blij
Wat ik lees is dat je eigenlijk een heel normaal kind hebt.
Mijn dochter viel ook uit de toom in dat opzicht. Het hangen, en in groepjes de stad in? Hoort dat nou echt bij een 11 jarige? Ik vind van niet.
Ik gruwel van sommig dellebel gedrag van meiden die de 12 jaar niet overstijgen. Brrrrr....
Je dochter is geen uitzondering hoor. En kan ineens zomaar een spurt maken. Een weerbaarheidstraining om haar sterk genoeg te maken voor het VO? Waarom dan, om te zorgen dat ze mee kan met het tegenwoordige meidengedrag?
Dat je dochter zich niet wil aanpassen aan de groepscultuur, dat vind ik alleen maar in haar te prijzen. Dan maakt ze toch een duidelijke keuze, ze is geen meeloper. Die groepscultuur boeit haar niet.
Als je haar wat weerbaarder wilt maken in het kader van verbaal iets sterker maken oid, dan kun je een kanjertraining overwegen bij een orthopedagoog. Maar als je mensje haar eigen koers vaart en zich daarbij prettig voelt, waarom zou je dat dan doen.

Leen13
10-10-2011 om 21:13
Verbaal
Wel merk ik dat ze verbaal niet sterk is, dat ze haar gevoelens moeilijk uit...
Daar zijn spelletjes voor om gevoelens te benoemen die haalde ik voor dochter uit de kinderboekenwinkel op de rozengracht later gewoon in een boekhandel. Dan krijgen ze wel meer tekst. Ook spreekwoordenspelletjes en andere taalspelletjes, zelfs memory kan helpen. Ook heb ik voor dochter Sterkamp overwogen als opmaat naar de brugklas maar omdat we niet zeker konden zijn van plaatsing heb ik dat toch maar zelf opgepakt in het inprenten en wennen aan de verandering.
Verder vind ik het niet nodig om een kind te dwingen sneller te groeien dan ze al doen. Mijn dochter had juist rust nodig om op haar eigen tempo te kunnen groeien, die werd juist gestresst van de veel te hoge eisen die er jaren aan haar gesteld waren en dat is gelukkig verder goed gegaan.
Aan het begin van de brugklas koos ze nog een heel lief boekje voor Nederlands dat eigenlijk nog teveel prenten had. Gelukkig vond de leerkracht het goed, ze heeft er evengoed mee leren tekstbewerken. Aan het einde van het jaar las ze uit het spaans vertaalde literatuur. Ja, het kan in sprongen gaan. Tot vorig jaar was het nog playmnobiel nu zijn het comnputergames.

Leen13
10-10-2011 om 21:18
Sport
Omdat dochter ondanks jaren aanmoedigen echt niet naar judo ging heb ik haar op drumles gedaan. Of het geholpen heeft weet ik niet, wel zag het er nogal stoer uit en droeg het bij aan haar muzikale ontwikkeling. Pas echt weerbaar werd ze van paardrijden dat gaf haar veel zelfvertrouwen en plezier en paarden houden geen lastige dialogen.

Evanlyn
10-10-2011 om 23:04
Touwtje springen
Ik ben touwtje springend en voetballend door de eerste en een groot deel van de tweede klas gehuppeld. Er waren wel meer meisjes in de klas die dat deden, hoor!

Scarabee
10-10-2011 om 23:59
Bedankt!
Bedankt voor de reacties! Fijn dat er herkenning is bij anderen. Dat geeft hoop!
Ik vind het inderdaad pleiten voor haar dat het geen meeloper is. Het is een hele sportieve meid en mooi om te zien. Ze mag van mij spelen wat ze wil alleen is het jammer dat het schoolse leven daar geen rekening mee houdt. Daar moeten we nog even een middenweg in zien te vinden.

Silone
11-10-2011 om 09:40
Aarch
Doe je het nu express P dat generaliseren?
Even voor je beeldvorming, vmbo-ers sporten ook, vwo-ers kijken ook naar het andere geslacht. Punt van waarheid is, dat hoe hoger het niveau, hoe meer huiswerk.

Evanlyn
11-10-2011 om 09:43
Huiswerk
Huiswerk is weer een ander verhaal. Mij kostte dat geen enkele moeite, terwijl ik op de basisschool niets had uitgevoerd. Begeleiding vanuit school was er niet en mijn ouders zouden dat ook niet gekund hebben. De reden dat het goed ging, was dat de leerstof op het gymnasium wel leuk was en op de basisschool niet. Maar zodra het af was, hing ik in een boom of rende ik over het trapveldje. Laat haar lekker zijn wie ze is en zorg dat ze daar trots op is!

Mia
11-10-2011 om 10:36
Herkenning
Ik herken je verhaal wel, Scarabee. Vorig jaar zat mijn dochter in groep 8. Ze is van eind augustus, dus een van de jongsten van de klas. Dochter was niet erg geinteresseerd in jongens, kleding etc. Ze was ook nog eens klein van stuk. In haar klas zat een aantal meiden dat erg met die dingen bezig was en ook al met Blackberry (pingen) en veel met hyves.
Daar komt ook nog bij dat dochter altijd bevriend was met Prinsesje en een ander meisje. Prinsesje wilde ander meisje voor zich alleen en heeft de rest van de meiden inclusief ander meisje tegen haar opgezet. Dochter is absoluut niet verlegen en kan niet tegen onrecht en is een paar keer tegen Prinsesje ingegaan. Dat kon Prinsesje niet hebben, vandaar de straf voor dcochter: buitensluiten. Ook juf trapte in de (letterlijke) krokodillentranen van Prinsesje en pas de laatste 2 schoolweken kreeg juf door hoe Prinsesje was. Jammer voor dochter, ze heeft alleen steun gehad dat jaar van de jongens.
Prinsesje stond aan het einde alleen want 1 voor 1 lieten de meiden haar vallen. Ze gingen immers naar een andere school/klas en hoefden dus niet meer Prinsesjes pijpen te dansen, behalve dat ene meisje. Dochters mond viel open. Ik heb begrepen dat Prinsesje in de nieuwe klas weer net zo bezig is, eigenlijk heel zielig.
Desalniettemin heeft het dochter gevormd, ze snapt groepsprocessen. Ze is en blijft zichzelf en dat vind ik een goede eigenschap. Ze zit nu in een havo/atheneum brugklas en heeft een leuk clubje meisjes om zich heen verzameld. Ook met de jongens kan ze het goed vinden. Ze zit ook in een ander hockeyteam dan de meiden van de basisschool en dat vindt ze ook prima. Ze ligt goed in het team en ging laatst tot mijn grote verbazing met de andere meiden mee na de wedstrijd naar een jongenswedstrijd kijken. Ook is ze nu meer bezig met kleding maar op een leuke manier.
Kortom, je dochter zal ook haar eigen pad kiezen en zolang ze dat prima vindt, is dat ok. Ze hoeft niet bezig te zijn met GTST, gekonkel op hyves (was onder de meiden bij dochter ook zoveel gekonkel en geroddel en daardoor ruzie). Adidas of welk dan ook. hoeft niet ook jouw dochters favoriete merk te zijn. Mogelijk kijkt ze ook al uit naar de brugklas. Er verandert veel in groep 8. Zolang ze maar achter zichzelf staat.

Netel
11-10-2011 om 11:06
P. en scarabee
P: Dochter zit in de tweede klas van de MAVO en heeft vriendinnetjes van het VMBO en van het Atheneum. Die van het atheneum leert haar hoe ze haar ogen moet opmaken, vertelt de laatste roddels en wie nu weer met wie "heeft". Haar klasgenootjes staan ondertussen zoenend en wel op Hyves. Wat dat betreft is er ook al geen verschil tussen VMBO en VWO.
De MAVO vriendinnetjes vertellen vooral grapjes op Hyves en vertellen hoeveel ze van elkaar houden, dat doet Atheneum vriendinnetje trouwens ook.
Wat huiswerk en punten bespreken betreft doen ze niet voor elkaar onder.
Ik erger me toch zó aan dat stereotype denken over het VMBO en het VWO.
Scarabee: jouw dochter had die van mij kunnen zijn, ook nog zo speels en nu nog. Als de buurtkinderen aan de deur staan voor een spelletje verstoppertje gaat ze enthousiast mee. En ik vind het best. Ze heeft daar enorm veel plezier in, dus waarom zou je haar dat ontgunnen. Onze meid is ook wars van groepjes en ging na een weekend cursus naar het VO en maakt het daar prima.
Ze deed in het laatste weekend een cursus waarin de nadruk op de houding werd gelet. Hoe loop je een school in, hoe ga je om met al die nieuwe dingen?
De cursus heet: met plezier naar de middelbare school.Je zult trouwens zien dat jouw kind echt niet de enige is die nog zo speels is.

Primavera
11-10-2011 om 11:07
En toch vind ik dat p een punt heeft
En toch vind ik dat P een punt heeft, op hogere VO opleidingen zijn de kinderen gemiddeld kinderlijker in hun doen dan op lagere VO opleidingen.
Wij zijn nu bezig om ons te orienteren naar wat voor bovenbouw Una gaat na de gemeenschappelijke onderbouw brugjaren (middenschool). Al op de presentatiefilmpjes van de verschillende scholen valt het op dat de meiden van het gymnasium bijvoorbeeld weinig tot geen make-up dragen in tegenstelling tot die van de VMBO-achtige scholen.
Voor een deel zal dat ook wel gewoon te verklaren zijn door de leeftijd. Kinderen die klassen overslaan in het basisonderwijs/brug-periode zullen eerder op het gym terecht komen, terwijl zittenblijvers sneller naar een VMBO zullen gaan, waardoor de schoolpopulatie gewoon gemiddeld ouder is.
Aan de andere kant als een kind erg veel bezig is met het volgen van mode, polulair tv entertaiment, hyves/facebook-pagina's, vriendjes en hangen dan heeft het natuurlijk ook minder tijd om te studeren, wat zich over het algemeen vertaald in lagere cijfers en dus lager schooltype. Wie hard studeert heeft daar allemaal geen tijd voor, tenzij het zo'n kind is wie het allemaal aan komt waaien. En toch, die zullen vaak ook andere interesses hebben.
Het valt me bijvoorbeeld op dat als een docent een film over de mafia/jodenvervolging of storische documentatie aanbeveelt dat er in de klas van Una altijd een meerderheid van kinderen is die dat dan niet gaat kijken, omdat ze (of hun ouders) liever een één of andere tv-quiz of reality willen zien. En dat zijn dus 'toevallig' wel allemaal kinderen die niet naar het VWO of Gym zullen gaan.
Groeten Primavera

*bella*
11-10-2011 om 12:44
Niet altijd
Heb twee kinderen; allebei wel vwo kinderen schat ik in. (nu nog bs) De oudste is ontzettend speels, zo speels dat ik me niet kan voorstellen dat hij ooit speels-af gaat zijn. (maar tegelijkertijd heel serieus) De jongste is pas 8, maar kan nu wel zien hoe ze gaat zijn als puber zo'n beetje. Echt een sociaal diertje dat nu al vaak moeite heeft met spelen; liever doet ze echte meiden -dingen. Ze leert wel graag hoor, dat dan weer wel, (maar kiest vaker duidelijk eerder voor vorm dan inhoud) maar bijv een boek lezen? Saaaai mam. (heeft ze niet van ons) Ze heeft nu nog veel vriendinnetjes die veel spelen etc, maar ik houd m'n hart een beetje vast voor volgend jaar; dan komt ze in de bovenbouw op school, gr 6, 7 en 8 samen. Dan komt ze dus ook met beginnende pubers in de klas en verloop laat zich voorspellen.

Mama
11-10-2011 om 12:50
Alle nivo's ongeveer even veel huiswerk
Mijn ervaring en die van mijn collega moeders is dat kinderen op alle nivo's even veel tijd met hun huiswerk bezig zijn. En natuurlijk doet een VWO-er meer in dezelfde tijd.
Dit is ook wat er bij voorlichting gezegd wordt op onze middelbare school: als je op het juiste nivo zit ben je net zoveel tijd kwijt aan het huiswerk als de kinderen die op andere nivo's zitten!

Ingrid
11-10-2011 om 13:52
Ervaring met onze dochter, nu 15
Ik herken veel in je verhaal. Onze dochter was ook 11 in groep 8. Ze is nu net 15 en zit in 4 gymn. Onze dochter deed nooit mee aan rages, vond die 'meidendingen' nooit interessant, wist echt niet wie er met wie ging op de basisschool en kleedde zich ook op haar eigen manier. Dat vond ik heel sterk van haar want daardoor werd ze natuurlijk wel als een buitenbeentje beschouwd.
Sommige leerkrachten vonden haar ook erg jong en speels, maar ik was blij dat ze nog speelde. En ik was vroeger zelf net zo!
Ik zelf, ook jonge leerling speelde in de brugklas ook nog veel, maar schaamde me er ook wel weer voor omdat anderen dat al lang niet meer deden.
Dochter wilde ook naar een brugklas zonder kinderen uit groep 8, verse start maken.
Ze is altijd heel speels geweest. Speelde met playmobiel paarden en ridders en echt, dat doet ze soms nog! Ze maakt er flimpjes van. Verder heeft ze graag jongensachtige kleren aan, doet aan zwaardvechten en rijdt op een fiets met fietstassen (niet cool) en heeft haar boeken in een rugzak! Dat kan natuurlijk helemaal niet als meisje, want die hebben op de middelbare school meestal zo'n schoudertasje waar je ook mee kan shoppen bij wijze van spreken. En die vindt zij dan enorm truttig.
Ik denk dat jouw dochter ook een eigenzinnig, niet meeloperig type is. Dat is vaak geen makkelijke weg, want andere kinderen vinden je dan raar en zo.
Ik merk wel dat op het vwo (over vooroordelen gesproken, geef zelf ook les op middelbare school) er toch wat meer respect is voor kinderen die niet meelopen. Ze heeft ook het gevoel dat ze gewoon zichzelf kan zijn, vandaar dat ze zich daar ook wel thuis voelt.
Ik hoop dat je wat hebt aan dit verhaal.

Temet
11-10-2011 om 14:10
Ingrid (volslagen ot)
Wat bedoel je ermee dat je dochter op zwaardvechten zit? Niet gewoon schermen neem ik aan, want dan had je dat wel gezegd. Maar wat dan wel? Het klinkt reuze spannend.
Zelf heb ik jarenlang (slecht) geschermd en daar ook nog eens een cursusje toneelschermen gedaan (geweldig leuk), vandaar mijn interesse in wapengekletter
Groeten,
Temet

Bloemetje11
11-10-2011 om 16:42
Hier ook hoor
Dochter was net 12 toen ze naar het VO ging. Nu in 2 atheneum en de jongste. Inderdaad in groep 8 nog heel speels en totaal niet met meidendingen bezig. Maar in groep 8 kwam er wel steeds meer verschil tussen de meisjes. Sommigen al druk in de weer met make up, shoppen, op straat hangen, en zo. Anderen juist weer niet. Mijn dochter zat daar een beetje tussenin, maar werd soms wel voor nerd uitgescholden omdat zij haar huiswerk en opdrachten gewoon wilde doen.
Op het VO doet ze erg haar best en heeft een leuke meidengroep om zich heen. Nu komt er ook een beetje belangstelling voor make up, maar nog niet al te serieus. Thuis kan ze nog lekker buitenspelen met de (overwegend) jongere buurtkinderen. Ze heeft een goede balans gevonden.

Ingrid
11-10-2011 om 17:36
Voor temet (ot)
Zwaardvechten doen ze met soort van nepzwaarden, zien er heel echt uit. Ze worden gebruikt bij Larpen (live Role Playing) dus dat je dan een hele dag of heel weekend iemand anders bent. Ze zit niet bij een vereniging of zo, (die zijn er wel geloof ik, maar te ver weg) maar ze doet het met een vriendenclubje. Gaan ook naar fantasy fairs etc, helemaal in stijl met ridderspullen en zo. Je kunt daar ook die nepzwaarden kopen.

Juliea
11-10-2011 om 17:48
Ook hier
Ik ken een aantal nichtjes en dochters van vriendinnen die ook zo zijn als de dochter van de topicstarter.
De nichtjes die richting Havo/VWO gingen hebben veel meer aansluiting in de klas als de nichtjes die richting het VMBO gingen.
Ze passen zich uiteindelijk wel aan maar dat moeten ze sneller dan degenen die helaas wat slimmer zijn.

Knijster
12-10-2011 om 07:57
Komt goed
Mijn dochter was dan wel een late leerling maar in groep 8 was ze ook echt niet vooruit te branden met huiswerkmaken. Nu ze eenmaal op het VO zit gaat dit heel goed.
Ondanks dat mijn dochter een late leerling was hing ze ook niet rond in groepjes in de stad, tijdens speelafspraken werd er lekker geknutseld. en van jongens moest ze niks weten, nog steeds niet trouwens ze wordt van de week 13.
Laat haar gewoon genieten van het kind zijn, met het VO komt het vast goed. En echt niet alle kinderen doen mee met al die mode grillen.