denise
14-06-2010 om 15:02
1/2 dag eerder op vakantie: hoe pak ik dat aan op school
Wij combineren onze vakantie met werkafspraken van mijn man. Het gevolg hiervan is dat we op de laatste schooldag al moeten vertrekken (man moet aanwezig zijn op een beurs die op zaterdag begint). De kinderen (groep 2, 5 en 6) zijn 's middags vrij maar 's ochtends moeten ze gewoon naar school. Ze "spijbelen" dus en halve dag
Ik heb hier geen ervaring mee, ik wil geen smoes ophangen maar ook niet een heel aanvraag-traject ingaan.
We hadden zelf het plan opgevat om 2 dagen van tevoren een briefje aan de kinderen mee te geven dat ze vanwege werkafspraken van hun vader (in combinatie met de vakantie) de laatste ochtend afwezig zullen zijn.
Wat vinden jullie hiervan?

purk
14-06-2010 om 16:26
Hoe ik het zou doen
je weet nu al dat je de vakantie combineert met werkafspraken van je man. Daarom zou ik het dus ook nú vertellen aan de directeur van school. Zo ben je duidelijk en helder.
De directeur kan namelijk ook op zijn vingers natellen dat jullie dit al veel eerder wisten dan twee dagen van te voren en zal, schat ik in, het meer op prijs stellen als je dit tijdig meldt, dan op het laatste nippertje met een briefje.
Mijn advies is dus...nu naar de directeur stappen. Duidelijk en helder uitleggen. Geen poespas er om heen en dan niet vragen of jullie kinderen een half dagje vrij mogen, maar zeggen dat je ze daarom dus niet de laatste vrijdagochtend naar school laat gaan.
Succes!
groetjes van Purk

Emine
14-06-2010 om 18:51
Tsjonge jonge
Ik weet niet hoe echt je naam is en hoe 'aangepast' je verhaal is, maar als je echt twee dagen van tevoren een briefje wilt geven, vind ik het niet zo handig dit in juni hier op het forum te gooien.
Gewoon meedelen, nu op voorhand. Hopen op toestemming, als je deze niet krijgt gewoon gaan en gevolgen voor lief nemen.

Manda Rijn
14-06-2010 om 20:51
Tja
ik zelf snap dit nooit zo goed, je kan toch gewoon een paar uur later dan je wil vertekken dan heb je ook geen streepje staan.

Puck
14-06-2010 om 21:57
Slecht plan
Ik ben het met de anderen eens. Slecht plan om 2 dagen voor die tijd nog eens vrij te vragen. Daarmee geef je zelf al aan dat je het eigenlijk een illegale vraag vind. Je wil geen smoes verzinnen maar ook niet het hele traject in. Tja, het is het een of het ander, en 2 dagen voor die tijd pas zeggen is eignelijk ook categorie "smoes". Gewoon dus aanvragen en verder niets.

100%mama
15-06-2010 om 10:47
Gewoon nu zeggen
Ik zou het ook niet pas 2 dagen van te voren regelen hoor, je weet het toch nu? En hoezo hele traject, kwestie van briefje schrijven, afleveren en afwachten toch?
Ik heb het even aan mijn moeder gevraagt over hoe moeilijk ene school kan doen in dit geval. Haar antwoord was (en tuurlijk is dit per school verschillend) dat ze in dit soort gevallen niet moeilijk doen aangezien het om 4 uurtjes school gaat en er in die 4 uurtjes verwijderd van de schoolvakantie geen dingen worden geleerd. Meestal opruimen en uitzoeken e.d..

Puck
15-06-2010 om 15:48
Klopt pelle
Juist de eerste dagen na een vakantie en de laatste dagen voor een vakantie doen scholen daarom wel degelijk moeilijk over vrij nemen. En onze school heeft dat ook opgelost door de laatste dag voor de vakantie vrij in te plannen.

M Lavell
16-06-2010 om 08:59
Moeilijk doen over een halve dag
Denise, ik ben doorgaans van mening dat er niet moeilijk gedaan moet worden over een half dagje, zeker niet die laatste halve voor de schoolvakantie.
Dat gehandhaaf klinkt vooral als pesterij.
Maar in jouw geval raakt het toch een principiele kwestie en zou ik het schoolhoofd en de lpa dringend adviseren om te vervolgen.
Zoals als jij het nu brengt moet jullie hele gezin een dag eerder op pad omdat man van zijn baas op datum x op lokatie y moet zijn. Ik zou zeggen: stuur man maar vooruit. Kom jij een (half!) dagje later met de kinderen. Als dat gescheiden reizen meerkosten oplevert (moet je een auto huren?) dan moet de baas die maar betalen. Het is tenslotte de diepste wens van baas om man dan en daar te hebben.
Er zijn grenzen aan het om de baas heen organiseren van het gezin. Daar waar die grenzen door gewone burgers wellicht soms lastig te handhaven zijn, kan dat in dit geval eenvoudig met een beroep op de leerplichtwet.
Nee baas, man komt niet een dagje eerder, want gezin en onderwijsverplichtingen. Of man komt wel een dagje eerder, maar de meerkosten graag vergoeden.
Groet,
Miriam Lavell

Alvoco
16-06-2010 om 10:54
Baas?
Oei Miriam, ik weet niet of jouw redenering op gaat hoor. Kijk: man van Denise moet op die beurs zijn voor zijn werk. Tot zover niets aan de hand. Maar nu kiest hij ervoor om zijn gezin mee te nemen en er een vakantie aan vast te knopen. Dat is zijn keuze. Voor zijn werk moet hij alleen maar gewoon op die beurs aanwezig zijn en baas moet dat faciliteren door ZIJN reiskosten te vergoeden, en HEM daarvoor tijd te geven inclusief aan- en afreistijd. Dat is al. Waar hij in de tussentijd zijn gezin wenst te laten, is de zaak van de man van Denise zelf.
Zegt iemand die af en toe gezin meeneemt als ze naar het buitenland moet voor haar werk, maar dat alleen in schoolvakanties doet. Of ik ze meeneem of niet, zal mijn baas worst wezen. Als ik maar mijn werk doe. Met leerplichtbeperkingen heeft mijn baas he-le-maal niets te maken, want IK ben niet leerplichtig, dus ik kan gewoon gaan. Met of zonder gezin.

M Lavell
16-06-2010 om 12:32
Punt niet
Waarmee eens te meer gezegd is dat 'het moet voor mijn werk' geen excuus kan zijn. En ook niet mag zijn.
Ik wil maar zeggen dat dat als reden aanvoeren juist grond is om geen toestemming te verlenen en wel vervolging in te stellen.
"Ik vind het gewoon leuk" is een betere reden om verlof te vragen en te verlenen.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
16-06-2010 om 14:56
Eens met miriam
Ik ben het helemaal eens met Miriam. Ik zou als schooldirecteur helemaal kriegel worden van je bericht.
"Wij combineren onze vakantie met werkafspraken van mijn man. Het gevolg hiervan is dat we op de laatste schooldag al moeten vertrekken (man moet aanwezig zijn op een beurs die op zaterdag begint)."
Je maakt het allemaal wat gewichtiger door die werkafspraken, maar je gaat gewoon een dag eerder op vakantie. Je hoeft niets te combineren, je kinderen hoeven niet de laatste schooldag te vertrekken, etc.
Ik verplaats me even in de directeur. Het mag niet. Punt. Maar ik kan me goed voorstellen dat die beste man niet te moeilijk doet als je - voordat je dit plan had opgevat - even overleg zou plegen. Maar nu zeg je dus gewoon 'we doen het', je hangt er een verhaal aan waar die beste directeur ook zo doorheen prikt. Er zijn geen werkafspraken waarvoor je kinderen noodzakelijk zijn. Dus 'vanwege werkafspraken van hun vader' lijkt me nogal oenig staan in een briefje.
Twee dagen van te voren een briefje meegeven, vind ik verwerpelijk. Je wist het tig maanden geleden toch al?
Ik heb zelf ooit een week langer vrij gevraagd. Gewoon vooraf overlegd. Als school 'nee' zou zeggen, zouden we niet zijn gegaan (we hadden echter wel juist ingeschat dat de school niet zo moeilijk zou doen). Ik snap best dus dat je een dag eerder vrij wilt en vind dat ook niet verwerpelijk. Wat ik wel verwerpelijk vind is bv liegen over de reden. Ook deze semi-smoes twee dagen van te voren aandragen, gaat er bij mij niet lekker in. Je hebt als ouders een belangrijke relatie met school die vaak meer dan 10 jaar duurt. Verpruts die nu niet door dergelijke oenigheden.

Chippie
16-06-2010 om 14:59
Na overleg
En onder overleg versta ik dus ook: directeur, ik weet dat het niet mag, we doen het toch, de consequenties aanvaarden wij ten volle. Dat vind ik - in principe - geen probleem.

100%mama
16-06-2010 om 19:04
Pelle
Is dat echt zo? Tjeetje, ik begrijp wel dat er natuurlijk bepaalde regels gehandhaaft worden, maar wat zullen ze dan leren op die laatste ochtend vraag je je toch af? Ik weet dat we hier idd met de overige vakantie's meer moeite hebben met verlof (of we krijgen het niet) en de eerste 2 of 3 weken na de grote vakantie krijg je geen verlof.
Hier ook een slimme school in het kader van marge dagen.....lekker al vrij

Geerke
16-06-2010 om 23:25
Beetje raar allemaal
Ik ben het eens met Chippie. Heb er niet veel meer aan toe te voegen, behalve dan dat het als juf waardeloos is als je klas niet compleet is op de laatste dag om gezamenlijk af te sluiten (zullen jullie misschien een stom argument vinden, maar het is echt iets hoor, dat afsluiten, 't zijn toch een beetje je kinderen geweest dat jaar).
Plus dat er nog van alles ligt van zo'n kind, het rapport en de schoolkrant niet mee kan, enz.
En nou ja, het slaat nergens op zoals anderen ook al zeggen, je kunt vast wel een half dagje later komen. Waar gaan jullie helemaal heen dat hij als hij op záterdag op een beurs moet staan, op vrijdag onder schoolltijd al weg moet?