Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kerstster

Kerstster

12-01-2018 om 17:02

18, middelbare school en absentie

Zoon zit in 6VWO en is recent 18 geworden. Hij doet dus over een paar maanden eindexamen. Nu is hij de laatste tijd nogal gemakkelijk geworden met het laten vallen van lesuren. 'Ja ik blijf echt niet hangen voor dat laatste uur als er eerst 2 uur uitvallen'. Vaak gaat dat in overleg met de betreffende docent en ondat zoon er prima voor staat doen die meestal niet moeilijk.

Maar hij skipt ook wel eens een uur op eigen iniatief. En dan krijgen wij weer een mail van de administratie; of we zijn absentie willen verklaren. Ik begrijp ondertussen dat dat komt omdat zoon ondanks het feit dat hij meerderjarig is nog leerplicht heeft. Ik vertik het om voor hem te liegen; wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Dan wordt ie maar ongeoorloofd absent gemeld.. Alleen, ik vraag me af welke consequenties dat heeft. En hoe ver onze verantwoordelijk cq aansprakelijkheid als ouders nog gaat. Zoon is immers wettelijk gezien volwassen. En meer dan met hem in gesprek gaan over zijn gedrag kunnen wij ook niet..

Heb al op internet hier naar gezocht en ondermeer hier op OO artikelen over leerplicht gevonden. Maar geen antwoord op deze vraag.. Is hier iemand die weet hoe dit zit?

V@@s

V@@s

12-01-2018 om 17:06

nee niet leerplichtig

Kabinet wil de kwalificatieplicht wel oprekken naar boven de 18 maar dat is nog niet het geval.

Zoon heeft wel een afspraak met school. Die kan consequenties verbinden aan spijbelen, maar voor de leerplichtambtenaar hoef je niet meer te vrezen.

Overigens vind ik het echt raar dat jullie als ouders hier nog over gemaild worden. Ik ben juist gewend dat zelfs magister automatisch voor ouders op slot gaat zodra het kind achttien wordt.

Kerstster

Kerstster

12-01-2018 om 18:32

Kwalificatieplicht

Je hebt gelijk Vaas, het gaat niet meer over leerplicht maar om kwalificatieplicht. Daar zou zoon (volgens de schooladministratie) nog wel aan moeten voldoen. Maar dat dus volgens jou ook niet zo..? Waarom moest ik dan onlangs nog een handtekening zetten onder zo'n officieel formulier, toen zoon een dag vrij nodig had voor het huwelijksjubileum van zijn grootouders..?? Zou dat dan niet door hemzelf geregeld moeten kunnen worden?

Het klopt dat Magister voor ons gesloten werd. Maar zoon heeft aangegeven (bij diezelfde administratie) dat we er weer in mochten. Oh, misschien ontvang ik daarom die mails weer..

V@@s

V@@s

12-01-2018 om 18:36

nee dat is ook niet zo

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2017-07-01

(boven de 18 is er wel drang, geen dwang, nog niet)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2018 om 18:46

Hoe herkenbaar

Wij hebben op een gegeven moment een telefoontje van school gekregen toen zoon er vanaf de dag dat hij 18 was opeens een eigen rooster op nahield. Het werd al vrij snel duidelijk dat school weinig meer in handen had om hem daarop aan te spreken. Hij kon namelijk prima zijn eigen briefjes ondertekenen. En Magister was zomaar opeens ook dicht voor ons (en heel grappig, nu hij van school is weer open...).

Ik geloof dat dit een beetje een maas in de wet is: volwassen maar nog geen diploma maar nergens meer op aan te spreken. Gelukkig hielp hier een stichtelijk praatje van ons nog een beetje.

Kwalificatieplicht wel hoor

Leerplicht is voorbij maar kwalificatie plicht niet, pas over paar maanden als hij diploma heeft

V@@s

V@@s

12-01-2018 om 19:42

nee

Kwalificatieplicht is alleen voor minderjarigen. Lees de wettekst.

Jan

Jan

12-01-2018 om 21:51

V@@s heeft gelijk

De kwalificatieplicht eindigde op z’n 18e verjaardag. Het enige wat instand is gebleven is z’n overeenkomst met de school. En daar zitten voorwaarden aan.

Dat is vreemd

Aangezien mbo'ers die ouder zijn dan 18 jaar wel kwalificatie plichtig zijn

Jan

Jan

12-01-2018 om 22:08

Niet waar marsy

Ook voor mbo’ers eindigt de kwalificatieplicht oh jun 18e verjaardag.

V@@s

V@@s

12-01-2018 om 22:11

inderdaad

Ook voor hun is er alleen drang (bijvoorbeeld geen bijstand als er ook naar school gegaan kan worden).

Wilma

Wilma

12-01-2018 om 22:22

6 vwo

Heb je in 6 vwo niet een startkwalificatie? Of moet je dan echt een diploma hebben? Met havo of mbo4 heb je er wel één, staat dat niet gelijk aan 5 vwo? Ik vraag het me gewoon af.

Een diploma.

Je moet een diploma Havo, Vwo of Mbo niv2 hebben voor een startkwalificatie.

Natuurlijk eeuwig zonde als hij nu die laatste paar maanden niet netjes afrond. Na zijn examen is hij een paar maanden vrij...

Ik zou even nakijken in de school-examenregels of er iets staat over (te) veel absentieuren. Straks zijn zijn cijfers voldoende maar mag hij geen examen doen.
Leerplichtig is hij niet meer.

Weet hij al wat hij na het Vwo wil gaan doen?
Is hij om te kopen om nog gewoon braaf alle lessen te volgen?

Jan

Jan

12-01-2018 om 23:00

Wil

Ook dat mag niet. Eenmaal toegelaten tot het examenjaar móét de school je mee laten doen aan de examens.

Jan.

Ik zat het net op te zoeken bij de onderwijsinspectie.
Zoon van kerstster mag gewoon examen doen inderdaad. Er kunnen redenen zijn om een leerling uit te sluiten van het examen, dus toch maar de link...

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/examen-voortgezet-onderwijs/regels-uitsluiting-examens

Jan

Jan

12-01-2018 om 23:42

Tuurlijk kan dat

Maar niet om deze reden.
Ik ken het rijtje goeddeels uit m’n hoofd
- eigen verzoek
- Fraude
- handelingsdelen/toetsen niet af.

Dat is een ander verhaal.

Jan.

Maar spijbelen is toegestaan.
Leerplichtig is hij ook niet, is boven de 18, dus school kan stoppen met pa en moe mailen.
Wat een topjaar voor deze knul.

Kerstster

Kerstster

13-01-2018 om 14:18

Geen zorgen..

Haha het ging me niet zozeer om zorgen rond zoon's inzet of examen... hij weet duidelijk wat hij straks wilt studeren en is zich er van bewust dat daar goede eindcijfers voor nodig zijn. Dus hij gaat echt wel.. de absentie gaat maar om een paar uren.

Het ging mij er meer om dat ik niet goed weet hoe om te gaan met de berichten van school.. maar ik begrijp van jullie dat school die mails helemaal niet hoeft te sturen.. dus ik reageer gewoon niet meer..

16 uur per 4 weken

16 uur per 4 weken, daar moet je kind onder blijven. Vanaf 16 uur moet de school het doorgeven aan DUO. En dan komt er een Gesprek met iemand die kindlief moet begeleiden naar een meer passend leer- of werktraject. Dan moet je maar hopen dat je iemand krijgt die inziet dat alles eigenlijk prima gaat, maar de aanname op zo'n moment is dat je kind op de verkeerde plek zit en uit gaat vallen en maar iets makkelijkers/veiligers moet gaan doen.

Vroeger, toen de leerplicht "slechts" tot 16 jaar was, werd de kinderbijslag gestopt als een jongere van 16-18 te veel spijbelde, om te voorkomen dat werkende jongeren zich op school inschreven alleen maar voor de kinderbijslag. Dat schijnt nu niet meer zo te zien, men heeft natuurlijk andere machtsmiddelen, maar ook voor 18+ schijnt hier geen equivalent meer van te zijn.

tante Sidonia

tante Sidonia

15-01-2018 om 18:02

volgens mij

is de kwalificatieplicht tot 23 jaar. Heb je geen startkwalificatie; dus middelbare school diploma of mbo diploma, dan gaat de leerplichtambtenaar je achter je broek aanzitten. Ze gaan proberen om je te stimuleren door te leren, in principe. Is dat moeilijk, dan proberen ze je aan het werk te krijgen althans in het geval van mijn zoon is dat zo. Hij is 19 en heeft PRO gedaan, wat niet telt als startkwalificatie.
Alleen: de leerplichtambtenaar kan niet zo veel meer:als je het dan nog niet doet dan kunnen ze je nergens toe dwingen.

en dus

en dus, Sidonia, is er geen echte plicht, in de zin dat er sancties op staan als je je er niet aan houdt. Als je als meerderjarige duidelijk maakt dat die hele startkwalificatie je een complete rotzorg is, dan kraait er verder geen haan naar. Mensen kunnen wel aan je hoofd proberen te zeuren, maar je bent niet verplicht ernaar te luisteren.

Een leerplicht invoeren voor meerderjarigen zou op gespannen voet staan met mensenrechtenverdragen. Daar brandt Den Haag wijselijk de vingers maar niet aan, al is er af en toe een niet al te slim kamerlid dat een proefballonnetje oplaat.

Groeten,

Temet

Gezeur op school

Je ontkomt alleen niet aan het gezeur op school. Ze hebben protocollen waarna je naar de jeugdarts moet of naar de leerplicht. Dat is om zichzelf in te dekken dat ze er alles aan doen om een kind het diploma te laten halen. Ik vind het behoorlijk afleidend. Want het gaat er uiteindelijk om of een kind het diploma haalt. En afwezigheid zegt natuurlijk wel wat, maar is niet altijd makkelijk te verhelpen. Als het leren maar zo goed mogelijk doorgaat. En daar kan de school ook bij helpen. In plaats van het uitrollen van die met iedereen afgesproken protocollen.
Zit hier maar weer een beetje mee te veren, maar het komt me langzamerhand wel mijn neus uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.