Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tegendraads

Tegendraads

18-12-2008 om 13:30

200 euro aan cadeau's

Bij ons op school zijn er wordt drie keer per jaar gecollecteerd voor de juffen. Met de kerst, met haar verjaardag en aan het einde van het schooljaar.

Het gaat om bedragen van 2-3 euro per keer.

Dat is voor een juf ongeveer 200 euro per jaar aan cadeau's. Ik vind dit absurd.

Docenten zijn toch hogeropgeleiden die gewoon hun werk doen? Docentschap is toch geen marginaal beroep waarbij je het van de fooien moet hebben?

Ik had vandaag een aanvaring met de moeder die al jaren de organisatie van de inzamelingen op zich neemt, dus ik wil weten hoe het op andere scholen geregeld is.

Dan heb ik nog een vraag voor de leerkrachten: voelen jullie je niet bezwaard om zo'n groot cadeau (50-90 euro) aan te nemen? Mijn Poolse poetsvrouw neemt niets aan, tenzij ik zeg dat het voor de spaarpot van de kinderen is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tegendraads

Tegendraads

18-12-2008 om 13:33

Herstel

Bij ons op school zijn er wordt drie keer per jaar gecollecteerd voor de juffen. Met de kerst, met haar verjaardag en aan het einde van het schooljaar.

Moet zijn:

Bij ons op school wordt drie keer per jaar gecollecteerd voor de juffen. Met de kerst, met verjaardagen en aan het einde van het schooljaar.

liora

liora

18-12-2008 om 13:44

Idioot

Bij ons op school wordt altijd 1 euro per kind ingezameld. Dat vind ik zeer redelijk!

een cadeau van 50-90 euro vind ik echt absurd!

He????.

Wat idioot zeg! Het is veel te veel! Bij ons wordt er alleen geld ingezameld bij een verjaardag van de leerkracht voor een groot cadeau, maar er wordt zéker geen bedrag genoemd, ik vind 1 euro per kind ook al meer dan zat! En sommige collega's willen geen geld ingezameld hebben omdat ze liever de zelf gekochte cadeautjes van de kinderen krijgen, beide mogelijkheden zijn er.
Als juf vind ik het hartstikke lief dat ik kerstkaarten krijg van de kinderen, soms een kaars of een plantje, heel lief. Maar het hoeft niet per se. En vaak krijg ik aan het eind van eht schooljaar ook wat van een aantal kinderen, maar ik zou het echt vreemd vinden als daarvoor geld moet worden ingezameld.
Ja dus, ik zou me zeker bezwaard voelen bij zulke dure cadeaus.

Sancy

Sancy

18-12-2008 om 14:35

Hier

1 x per jaar 50 cent per juf.

Veel

Ik vind het ook erg veel. En je zal maar meerdere kinderen op die basisschool hebben.
Nee hoor, hier wordt hoogstens 1 à 2 keer per jaar een kleine bijdrage gevraagd. Dus b.v. een euro.
Soms iets meer,als er sprake is van een duobaan.

angel3

angel3

18-12-2008 om 14:47

Hier ook niet

bij ons 1 keer met de verjaardagen. Dit jaar was het idee van organiserende ouders om een verwenmand te maken. Je kon er iets instoppen en het dus zelf zo duur maken als je zelf wilde. Eind schooljaar doen alleen de kinderen die weggaan (combi klassen), meestal een zelfgemaakte knutsel of kaart.

reina

reina

18-12-2008 om 15:04

Idioot

Ik zou liever een zelfgemaakte kaart krijgen..., ik zou me zelfs opgelaten voelen als ik de juf was!

Hier ook

Hier word je niet alleen geacht iets te geven voor de juffen, maar ze willen nog veel meer van je. Een koek-actie waarbij je veel teveel voor een pakket koekjes betaalt zodat de school iets kan kopen wat ze nodig denken te hebben, allerlei sponsoracties enz. Je betaalt je scheel. Vaak is de helft voor een goed doel en de andere helft voor school. De kinderen worden gek gemaakt om mee te doen en omdat een deel voor arme kindertjes is, doe je als ouder ook maar weer mee. Vanavond is er kerstviering, waarna je geacht wordt de knutsels die je kind heeft gemaakt van school te kopen. Een paar jaar geleden hebben ze dat ook gedaan en toen gingen ze van de opbrengst bijbels kopen voor arme kinderen in Afrika. Volgens mij hebben die meer aan schoon drinkwater...

Hahaha stoepkrijt! (drinkwater)

'Een paar jaar geleden hebben ze dat ook gedaan en toen gingen ze van de opbrengst bijbels kopen voor arme kinderen in Afrika. Volgens mij hebben die meer aan schoon drinkwater...'

Laat dat nou net 'het goede doel' zijn geweest op onze school dit jaar....in elke klas stond een fles waar je wat geld in kon mikken.

Overigens vond ik dat alsnog een schril contrast met het feit dat er (zoals gewoonlijk) ongeveer 3 keer zoveel eten was gemaakt door alle ouders als de kinderen opkonden. Je wilt niet weten wat er allemaal de prullebak inging aan het eind. Snap ook niet wat een ouder bezielt om een schaal met 50 kippekluifjes mee te nemen voor 1 klas als je weet dat er nog 24 andere ouders zijn die iets te eten maken.

Ingrid

Hier

50 cent voor de verjaardag van een juf en daar wordt iets voor de klas van gekocht, een prentenboek bijv.
Verder maken veel kinderen iets.

Bastet

Bastet

18-12-2008 om 16:58

Hier....(stoepkrijt)

Hier is gisteravond op de kerstinloop 900 euro op gehaald voor de stichting Doe een wens.Ik heb daar geen problemen mee!
Groetjes,Bastet

tonny

tonny

18-12-2008 om 20:18

Wat een onzin!

Eventueel wat geld bijeen leggen voor een gezamelijk verjaardagscadeau, oke, maar dan is het mooi geweest hoor.

Bij het eind van het schooljaar geven veel ouders zelf een aardigheidje, ik denk dat dat ook iets gevoelsmatigs is, je sluit weer iets af en zo.

Een cadeau met Kerst - daar heb ik nog nooit van gehoord!

tonny

assepoesje

assepoesje

18-12-2008 om 20:55

Geld bijleggen voor de juf?

Nog nooit gedaan, is ook nog nooit om gevraagd.
Het enige dat wij hier betalen is 4,- per jaar aan de Oudervereniging, en die organiseert daarvan dan voor elke klas een uitstapje, kadootje voor de communicanten (laat onze dochter nou níet de communie doen.. en een afscheidskadootje voor de schoolverlaters.
Wacht eens: we hebben wel ooit een project gehad met als thema een land in Afrika. Kinderen mochten zelf iets bedenken om geld te verzamelen (van statiegeldflessen charteren tot frutsels verkopen op de open dag).
Oh ja: en van de commicantjes wordt gevraagd om ná de feestelijke dag wat van de gekregen centjes aan Afrika te geven (doorgaans betekent de communie doen hier vrij vertaald véél kadootjes en véél geld krijgen: géén Bijbels !!! Stel je voor zeg . Ik hoorde sommige moeders zeggen: 'wat een onzin, ik stop zélf wel wat in die envelop'.
Maar geld voor de juf: nee. Wel vrijwillige knutsels, kleurplaten, tekeningen, bloem uit de tuin.

Hier ook niet

Veel kinderen maken wel iets aan het eind van het schooljaar of geven een bloem of plantje oid maar geld inzamelen gebeurt hier alleen voor het schooladoptiekindje.
Verjaardagen vieren de juffen van de midden en bovenbouw in de klas, dan is het ook niet de bedoeling dat de kinderen een gekocht cadeautje geven of ze moeten het zelf georganiseerd hebben om daar geld voor in te zamelen. De juffen van de kleuterklassen vieren hun verjaardagen gezamelijk, meestal in de zomer, en doen dan de hele dag leuke dingen met de kinderen.

Ik zou overigens best 1 keer per jaar iets willen geven voor de juf maar zoals bij Tegendraads op school, dat zou mij ook te ver gaan.

Tango

Tango

18-12-2008 om 21:42

Verbaasd

Ik ben helemaal verbaasd over de verhalen van geld inzamelen voor de juffen. Hier doen ze dat niet hoor. Als de juffen jarig zijn mogen de kinderen een kadootje meegeven. Soms maken ze ook iets samen met de hele klas voor de juf. Met de kerst geven ze een kerstkaart ofzo en voor de zomervakantie een klein kadootje. Allemaal vrijwillig, sommigen doen het wel anderen niet.
Geld inzamelen doen we eenmaal per jaar voor een goed doel (school in Afrika).
Met kerst de kerstknutsels verkopen vindt ik helemaal belachelijk. Die neem je toch mee naar huis om daar neer te zetten. Zijn de kinderen helemaal trots op.

Jesse_1

Jesse_1

18-12-2008 om 22:20

Verschillende dingen

Volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar:
- Geld inzamelen voor een cadeau voor de juf
- Geld inzamelen voor wat voor actie dan ook (eventueel onder te verdelen in inzamelen voor school en inzamelen voor een 'goed doel')
Geld inzamelen voor de juf: verschilt in hoe actief de ouders zijn. Vaak aan het eind van het jaar wordt er 'gezamelijk' iets gefabriceerd (dus elk kind een bloem oid, of een blad van een vriendenboekje) en dan een cadeau erbij van alle ouders samen. Verjaardag van de juf wordt meestal per persoon gedaan.
Vind ik zelf trouwens erg lastig, want ik laat mijn kinderen meestal een mooie kleurplaat kleuren, of iets leuks knutselen (want een juf hoeft denk ik ook geen 25 plantjes of zeepjes of chocolaatjes), maar er zijn dus véél ouders die echt een cadeautjes kopen (plantje/chocolaatjes etc). Juf organiseert vaak wel echt een feest, dus om nu helemaal niets te doen...
Geld inzamelen voor de juf voor kerst, daar kijk ik echt van op. Krijgt ze geen leuke kerstattentie van de baas?
Jesse

Jaymza

Jaymza

19-12-2008 om 00:00

Ik ken dat

Mijn kinderen hebben ook een tijd op een school gezeten waar dat nogal de gewoonte was. Dan hadden ze 2 juffen in een duobaan. Dat was dus 2 verjaardagen en 2 eindejaarscadeautjes. Vervolgens waren ze om de beurt zwanger, dus ieder jaar een cadeau voor de baby en een afscheidscadeau voor de invaller. Gelukkig zijn we toen verhuisd.

Jaymza

Ongebruikelijk

Ik vind dit vrij ongebruikelijk en ik zou er als ouder ook niet aan mee doen.
Dat er iets ingezameld wordt voor speciale gelegenheden, zoals trouwen of een baby of een jubileum is iets anders. Maar structureel bedelen. Nee, ik heb dit als leerkracht nooit meegemaakt en ik zou me ook bezwaard voelen als dit gebeurde.
Krijg ook zelden verjaardagscadeautjes, omdat ik in de weken er aan voorafgaand de leerlingen altijd vertel dat de juf het allerblijste is met een hele mooie tekening en een klas die goed z'n best doet.

Hier niets

Bij ons op school wordt helemaal geen geld opgehaald voor de verjaardag van de juf. De juf van mijn zoontje kreeg op haar verjaardag heel veel flesjes badschuim, heel veel doosjes chocolade en nog veel meer zelfgemaakte tekeningen en knutsels. Vind ik ook wel wat hebben eigenlijk.

Mariola

Mover

Mover

19-12-2008 om 11:56

Juffen willen geen kado

Hier vieren de duo-juffen gezamenlijk een middag beider verjaardagen, en er is toen expliciet gezegd: geen kadootjes.
Ooit hebben we na drie jaar kleuteren een keer een inzameling gedaan voor de kleuterjuf a 1 euro per kind.

Algebra

Algebra

19-12-2008 om 13:12

Hier ook geen kadootjes hoor!

De leerkrachten vieren hun verjaardag allemaal tegelijk met de juffen-en-meesters dag, met feest speeltjes voor de hele school. Ze krijgen dan alleen knutsels en tekeningen. Op de eigen verjaardag (die bijna niemand weet dus) niets. Uitzondering: toen de kleuterleerkracht laatst 50 werd kreeg hij een kado van de hele groep, ter ere van dit bijzondere jubileum. Een map met tekeningen en knutsels, gestrijkkraalde dingen etc, van ieder kind 1 insteekhoesje met inhoud. De map kreeg meester er gratis bij, versierd, met de namen van de kinderen erin. Leuk genoeg toch? En aan het einde van het jaar, bij de overgang naar een andere bouw, een hand en een bedankje... Of een handgeschreven briefje... Verder niets.

Over school-bedel-acties: daar doen we wel aan mee, dat wil zeggen: die van eigen school. Hier de schoenmaatjes van Edukans. Als er kinderen van een andere school aan de deur komen dan wens ik ze veel succes! En geef dus niets.

Spartaans he?

Algebra

Tegendraads

Tegendraads

19-12-2008 om 14:41

Buitenissig

Ik had al de indruk dat de kadootjescultuur op onze school buitenissig was.

Ik sprak iemand van het MT hier vanochtend even op aan. Volgend jaar gaat er vanuit de directie meer aangestuurd worden, zowel op de wijze van inzamelen als de hoogte van te besteden bedrag. Ik hoop dat dit gaat veranderen, het slaat nergens op.

Nasha the first

Nasha the first

19-12-2008 om 21:45

Jeetje...

zo'n duur kado krijg ik niet eens van famillie....hier mogen alle kindjes gewoon een klein kadootje meenemen voor de juffen, en voorlopig hoeven ze dan geen douchegel te kopen )))

Alistair

Ja, dat dacht ik ook, dat het was uitgestorven, bijbels kopen. Ik zag er meteen zo'n missionaris in tropenkostuum bij (die dan later in een grote kookpot verdwijnt). Ik kwam er helaas pas achter dat dit het goede doel was, toen ik mijn centjes al had uitgegeven. Wij doen hier ook mee aan Actie Schoenmaatjes, dat vind ik nog wel iets sympathieks hebben. Donderdag hadden we hier kerstviering met een markt met kraampjes, waarbij je de zelfgemaakte frutsels van je kind kon kopen 'voor het goede doel'. Vraagt dochterlief wat het goede doel dit jaar is. "Onderwijs voor arme kindertjes," is het antwoord. "Gelukkig maar," blert dochter luidkeels, "want mijn moeder wil niet WEER geld geven voor bijbels, terwijl er kinderen aan cholera sterven." Klein potje met joekels van oren...

Altair

Sorry, alistair is natuurlijk altair

Bastet

Ik zou ook geen enkel probleem hebben met een doel als Doe een Wens. Alleen onze school zou dan 450 euro aan die stichting geven en de zolder van de school opknappen van de andere 450 euro. En daar heb ik dan weer wel problemen mee. Net als de schoonmaakavonden, het verplicht overblijfmoederen en de verplichte vrijwillige bijdrage (ja, ik zie de tegenstelling zelf ook). Maar ik dwaal af.

Bastet

Bastet

20-12-2008 om 18:21

Stoepkrijt

Nee,die zolder wordt hier opgeknapt van de opbrengst van het oud papier..Schoonmaakavonden heb ik al lang niet meer over gehoord,overblijfmoederen wordt hier uitbetaald,en er zijn dus vaste krachten.
Waar wel een tekort aan is,overigens.
Groetjes,Bastet

Stoepkrijt

sponsorlopen, hou op. Maak ik wel een ander draadje over.
Geld voor de juffen of meesters heb ik nooit gegeven. ook als er een inzameling zou zijn, wat ik nog niet heb meegemaakt, doe ik daar niet aan mee.

Luna

Luna

21-12-2008 om 02:40

Belachelijk

Inderdaad een buitenissig bedrag zeg, voor een cadeautje voor de juf.
Op de school van mijn kinderen wordt niets gezamelijks gedaan, je bepaalt als ouders zelf wat je je kind mee geeft. Soms een knutsel/tekening of een bloem of iets anders kleins. Het valt me wel op dat er altijd kinderen bij zijn die grotere cadeau's bij zich hebben.

Op mijn school ook niets gezamelijks. Ik krijg van mijn leerlingen als ik mijn varjaardag vier vaak een klein cadeautje. Maar soms ook een mooie tekening o.i.d. Of niets en dat is ook prima. Heb vorige maand mijn verjaardag gevierd en hoef het komende half jaar geen douchegel meer te kopen

Een cadeautje voor de kerst heb ik nog nooit van gehoord en vind ik ook zwaar overdreven. Van sommige kinderen krijg ik een kerstkaart, dat is toch al heel leuk? Ik zou heel ongemakkelijk worden van zoveel overdaad.

Luna.

Femke_

Femke_

22-12-2008 om 16:58

Is ze jarig dan?

Zoals de titel zegt....ik heb geen idee wanneer de juffen van mijn kinderen jarig zijn Het moge duidelijk zijn: hier op school wordt niet aan dit soort inzamelingen gedaan, ook acties voor 'het goede doel' komen niet voorbij. Daar ben ik overigens ook erg blij mee, ik kies graag zelf uit welk goede doel ik steun. Ik zit niet te wachten op een doel waar ik zelf geen enkele binding mee heb. Ze zouden van mij geen geld krijgen voor bijbels in Afrika (openbaar inderdaad).
Femke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.