Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Irene

Irene

21-03-2012 om 11:24

2e versnelling

Wie heeft er ervaring met een 2e versnelling op de basisschool? Zoon (bijna 8 jaar) heeft groep 2 overgeslagen, zit nu in groep 5 en het idee is om hem nog een keer te versnellen. Cognitief verwachten wij noch de school enige problemen. Maar verder... hij is erg klein voor zijn leeftijd en nogal verlegen. Dat helpt natuurlijk niet. In zijn huidige klas heeft hij 1 vriend (die 2 jaar ouder is) en verder weinig aansluiting. Zelf ziet hij een versnelling wel zitten mits er de mogelijkheid is dat het teruggedraaid wordt als het niet bevalt. Nou dat kan natuurlijk altijd. Maar het blijft een moeilijke beslissing...
Graag hoor ik positieve en negatieve ervaringen van anderen. En ook wat met name de knelpunten zijn (geweest)? Hij kan ook verder door de lesstof en toch in zijn eigen groep blijven en dan groep 8 overslaan (werd als optie genoemd door school). Is dat een goed idee, of juist niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet zwaar doen

Ik zou er niet te zwaar over doen. Er is door anderen niet zoveel van te zeggen, behalve de grote lijnen. Die zijn simpel. Versnellen is een succes als leerkrachten, ouders en leerling erachter staan.
Versnellen is voor de school makkelijker dan in de les een apart programma geven.
Hou het luchtig. Maak er niet iets zwaars van, dat maakt het voor je zoon ook makkelijker. Gewoon proberen. Als het niks wordt, kun je dan nog zien.
Klein en verlegen is een door grote mensen bedacht nadeel. Voor kinderen maakt dat niet zoveel uit. Oudere kinderen houden makkelijker rekening met jongere kinderen.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-03-2012 om 13:55

Ja, mijn zoon (net 11, hb en ADHD) is twee keer versneld op de basisschool (Montessori) zonder problemen. Hij heeft groep 5 en groep 7 overgeslagen en zit nu in 1 Gymnasium. Het gaat erg goed en hij voelt zich helemaal thuis op de middelbare school ook al is hij een van de kleinsten en de jongsten. In de omgang met anderen vallen deze zaken helemaal weg; hij hoort er gewoon helemaal bij want nu heeft hij eindelijk de geestelijke, cognitieve en sociale aansluiting met "gelijkgestemden".
Wat Miriam zegt: iedereen (ouders, kind, leraren) moet er achter staan en positief zijn en blijven. En het inderdaad niet groter maken dan het is. Zeker als je bedenkt dat ook het "gemiddelde" kind de basisschool in veel minder jaren zou moeten kunnen doorlopen dan de 8 jaar die ervoor staan als les- en leermateriaal en de leerkrachten daar in mee zouden kunnen gaan. Plus een versnelling kan altijd teruggedraaid worden indien nodig.
Zorg wel voor een goed handelingsplan en let erop dat de basisstof en basisvaardigheden (schrijven, rekenen, spelling) niet vergeten worden. Verdiepen, verrijken, compacten moet ook gewoon gebeuren.
Zoon heeft wel wat moeite gehad om het schrijven op niveau te brengen. Zeker op het vo wordt er veel geschreven en het lukte hem niet om netjes en op tempo te schrijven. Door veel te oefenen is het nu redelijk leesbaar, ook bij toetsen etc.
Zeker als je zoon zelf aangeeft dat hij een tweede versnelling ziet zitten zou ik er gewoon voor gaan.
Hij is geen uniek geval; er zijn er meer en die doen het ook goed

Fransien

Fransien

21-03-2012 om 15:21

Hangt van je kind af

Wij hebben onze zoon niet versneld omdat hij echt zijn leeftijd was en zelf ook het liefste met een aangepast programma in zijn groep bleef (bovendien was versnelling ook niet direct het antwoord, voorsprong in groep 2 was al zo'n 3 jaar).
Als jouw zoon het wel ziet zitten en het sociaal en emotioneel aankan, zie ik het probleem niet. Ik heb wel vaker gezien dat groep 8 overgeslagen werd dan groep 7, maar ook dat is net hoe het kind in elkaar zit, hoeveel waarde je zoon en jij hechten aan kamp en musical, en hoe school er in zit.

Lynna

Lynna

21-03-2012 om 19:10

Groep 8

Mijn dochter heeft een deel van groep 5 en een deel van groep 6 overgeslagen en daarna groep 8.
Ik zou zeker eerder voor 8 dan voor 7 kiezen omdat er in 7 wel heel veel belangrijke dingen behandeld worden.

Mijn dochter lag sociaal toch niet enorm goed in de klas, dus musical en kamp overslaan was niet zo'n probleem. Ter compensatie mocht ze van mij mee met een commercieel kamp, daar heeft ze erg genoten.

Succes met besluiten!

De beste keuze

bestaat denk ik niet. Wij hebben telkens gedaan wat op dat moment het best voelde. Ook met het idee dat nu een versnelling goed kan zijn en misschien later, vanuit sociaal emotioneel perspectief, een keer wat langzamer de beste keuze is.
Het is ons wel opgevallen dat het veel makkelijker is om een slim, leergierig, kind te laten versnellen; dan om datzelfde kind een keer te laten doubleren. Een van onze dochters had op een gegeven moment (als puber) nog maar erg weinig aansluiting bij klasgenoten en wilde (ondanks goede schoolresultaten)graag blijven zitten. De school wilde daar, in eerste instantie, niet aan meewerken. Daar is toen veel over gepraat, en uiteindelijk is er een oplossing gekomen waar iedereen blij mee was. Maar versnellen was echt makkelijker te realiseren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.