Tieme
18-07-2009 om 13:09
3 jaar met werkboeken? (v.o.)
Komend schooljaar gaat dochter naar de 3e van het voortgezet onderwijs. Op school heeft zij (klas) van haar mentor te horen gekregen dat door de invoering van de schoolboeken de school langer moet doen met alle boeken. (deze worden door de ouders besteld bij van Dijk en moeten eind v/h jaar weer daar ingeleverd worden).
Het zou de school gaan om de werkboeken. Deze zouden vanaf komend schooljaar 3 jaar!! mee moeten gaan. Dus mogen de leerlingen hier niet meer in werken, schrijven, maar moet dit in aparte schriften.
Het klinkt mij een beetje vreemd in de oren, dochter is bang voor erg veel schrijfwerk (iets waar ze moeite mee heeft, altijd al gehad).
Is dit een normale gang van zaken, op meerdere scholen?
rodebeuk
18-07-2009 om 13:28
Jahaa
.. en dat is hier door menig poster al gezien als een bewijs dat de scholen door het nieuwe systeem eindelijk eens echt op de kosten moeten gaan letten. Dit nadat jarenlang de uitgeverijen de ene na de andere vernieuwing klakkeloos erdoor kregen omdat de scholen die ze uitkozen geen last hadden van de toenemende kosten.
Heel veel scholen willen dus dat er niet meer in werkboeken geschreven wordt.
Zoals ik het begrijp moeten de scholieren op een apart vel opschrijven wat ze normaal in de witte hokjes zouden zetten. Dat zou niet veel extra werk moeten opleveren. Anders wordt het natuurlijk bij figuurtjes of tabellen.
ijsvogeltje
18-07-2009 om 14:25
Hier niet
Oudste zoon gaat komend jaar naar VO. Inmiddels boeken besteld via Iddink. De echte boeken zijn 'huurboeken', de werkboeken zijn 'koopboeken'. Van beiden gaat de rekening gewoon naar school.
Ik moet zeggen dat ik blij verrast was. School had tijdens ouderavond aangegeven waarschijnlijk niet uit te komen met het budget per leerling (want gymnasium, en dus meer vakken). We hielden dus rekening met een aanvullende nota. Misschien hebben we de volgende jaren minder geluk.
Tirza G.
18-07-2009 om 22:33
Oeoeooeoe
ben benieuwd hoe ze het hier gaan regelen. Zoon betrekt boeken via school, we krijgen daarvan een factuur met bovenaan een regeltje: huur - en dan een X-bedrag (door de 200 euro). Nu stond er in de papieren voor het nieuwe schooljaar, i.v.m. de wijzigingen enzo bladibla, gaat zoon huur betalen voor de lesboeken maar komt er een aanvullende nota voor de werkboeken.
Spannend. Voorgaande jaren zaten die altijd bij de prijs in, je betaalde 1 bedrag (die dik 200 eu dus), kladderde de werkboeken vol en pletterde ze weg, bracht de lesboeken weer terug en dat was dat - en nu zou dat ineens niet meer kunnen? Ik ben benieuwd. Ik zie uit naar de factuur.
Tirza (immer strijdbaar)
Tirza G.
18-07-2009 om 22:55
Goeie grap goeie grap
Ik vind het nóu al leuk. Ik verheug me al op een zomertje corresponderen. Het wás dus zo: je betaalde 1 bedrag, dik 200 eu, en daarvoor kreeg je lesboeken en werkboeken. Die werkboeken - die werden eigendom (oud papierbak-vulling......), die lesboeken - die leverde je weer in aan het eind van het jaar.
Het wórdt zo (volgens brief school): Voor de schoolboeken zullen geen kosten meer zijn voor ons als ouders. (Dit allemaal natuurlijk door die fijne vergoeding van de overheid). Maar het venijn zit hem in de volgende zin: Wel kan het zijn dat werkboeken dienen te worden aangeschaft. Heeeeee, dat is gek. Die konden ze voorgaande jaren toch ook regelen binnen dat bedrag van 200 eu? Waarom zou dat nu niet meer kunnen dan? Ik weet niet precies hoeveel ze per leerling krijgen van de overheid, weet jij dat? En krijgen wij als ouders die 300 eu ook nog van de overheid, nee zeker he? Die hoeven wij niet meer te krijgen omdat scholen gratis boeken gaan regelen. Jajjjajajjajaja - ik vóel de factuur al aankomen. Voor de werkboeken.
Tirza
Tirza G.
18-07-2009 om 22:57
IJsvogeltje
Weet jij bedragen? Ik ben zo benieuwd welk bedrag school per leerling van de overheid krijgt. Als jouw facturen daar blijkbaar beide invielen, is dat wel meer dan 3 tientjes lijkt me zo. Kun je het lijstje boeken hier misschien neerzetten? Als jóuw school het kan, moet de mijne het ook kunnen. Toch?
Tirza
Maylise
18-07-2009 om 22:59
Hier ook
Op de school waar mijn zoon zit (zelfstandig gymnasium) is het ook zo. Werkboeken mogen niet in geschreven worden en moeten ze aan het eind van het jaar weer inleveren. Is inderdaad meer schrijfwerk. Ze moeten soms wat extra informatie overnemen uit het werkboek maar meestal is het gewoon een kwestie van de antwoorden alleen opschrijven dus niet(veel) meer werk.
De school waar mijn dochter in september heen gaat (scholengemeenschap) krijgen ze wel de werkboeken mee en mogen ze er ook in schrijven zonder extra kosten voor ons als ouders.
Het maakt mij niet zo veel uit. Ik hoor zoon er ook nooit over klagen eigenlijk. Blijkbaar vind hij het niet zo erg dat hij niet in de werkboeken mag schrijven.
Maylise
Tirza G.
18-07-2009 om 23:05
Pompiedompiedom
http://www.gratisschoolboeken.nl/scholen/gratis-schoolboeken
Even scrollen naar
welk lesmateriaal wordt gratis
Wat is het leven toch mooi. Scholen krijgen 316 per leerling. Nou, daar moet het voor te regelen zijn. Moesten wij ouders het vorig jaar ook mee doen.
Tirza
ijsvogeltje
19-07-2009 om 13:16
Boekenlijst
Tirza,
Dit is de boekenlijstlijst van mijn zoon (1e klas gymnasium dus).
Huurartikelen door school betaald
Boeknr. ISBN Titel
00.05.67 9789020882865 Zienderogen kunst 3e dr. vmbo t/h/v kunstbeschouwing
00.11.71 9789076589596 Fortuna 1 (2e dr.)
00.25.49 9789041502124 Banas 1 vmbo kgt/havo/vwo
00.37.04 9789001327088 Nectar 2e ed. 1 vmbo gt/havo/vwo
00.58.70 9789042526563 Sprekend verleden 1 havo/vwo
01.46.63 9789034528810 All right! 1 vmbo t/havo/vwo
05.26.18 9789006104325 Op niveau onderbouw 1 hv modulair (+smart-e)
05.30.32 9789011101876 Getal en ruimte (ed. 08) 1 vwo deel 1 antwoorden
05.30.33 9789011101913 Getal en ruimte (ed. 08) 1 vwo deel 1
05.30.35 9789011101883 Getal en ruimte (ed. 08) 1 vwo deel 2 antwoorden
05.30.36 9789011101920 Getal en ruimte (ed. 08) 1 vwo deel 2
05.98.51 9789011099883 BuiteNLand 2e ed. 1 vwo
06.76.21 9789001712679 Grandes lignes 4e ed. 1 havo/vwo deel a+b
Koopartikelen door school betaald
Boeknr. ISBN Titel
00.09.14 9789041504760 Banas 1 havo/vwo werkboek 1 (+cd-rom)
00.09.19 9789041504777 Banas 1 havo/vwo werkboek 2
00.13.94 9789020882605 Zienderogen kunst 3e dr. vmbo t/h/v tekenen werkboek (+cd-rom)
00.22.92 9789001327071 Nectar 2e ed. 1 havo/vwo werkboek a+b (in 1 kaft)
06.29.48 9789011125605 BuiteNLand 2e ed. 1 vwo werkboek deel a (+i-werkboek)
06.29.49 9789011125643 BuiteNLand 2e ed. 1 vwo werkboek deel b (+i-werkboek)
06.31.20 9789011125391 Getal en ruimte (ed. 08) 1 vwo werkboek (+i-werkboek)
06.76.20 9789001712587 Grandes lignes 4e ed. 1 havo/vwo leerlingen-cd's
06.76.22 9789001765491 Grandes lignes 4e ed. 1 havo/vwo werkboek
Tirza G.
19-07-2009 om 23:24
Oooooooooo
Dank je wel! En je hoeft dus niks bij te betalen, je blijft binnen die 316 euro. Nou. Prachtig. Heh heh heh. Ik spaar munitie.
Tirza
Jujube
19-07-2009 om 23:53
En hier
Dochter gaat naar 2 gymnasium en ze mag gewoon in de werkboeken werken. En die werkboeken worden door de school betaald. Zelfde geldt voor zoon in 5 Havo (andere school, zelfde stichting). Maar de examenbundels moeten we wel zelf kopen....
Groet,
Jujube
M Lavell
20-07-2009 om 09:02
Met welk argument?
Jujube:"Maar de examenbundels moeten we wel zelf kopen.... "
Waarom?
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
20-07-2009 om 11:15
Jujube - van de site
Wat scholen kosteloos aan leerlingen moeten verstrekken (valt onder de definitie van artikel 6e van de WVO)
-leerboeken
-werkboeken
-projectboeken en tabellenboeken
-examentrainingen en examenbundels
-eigen leermateriaal van de school en bijbehorende cd’s en dvd’s
-licentiekosten van digitaal leermateriaal
-lesmateriaal voor keuze vakken
-aangepaste schoolboeken voor leerlingen met een leesbeperking zoals visueel gehandicapten en dislectici
Tirza
Ekeim
20-07-2009 om 13:21
Terug naar af
Ik kan me van vroeger (beginjaren 80) herinneren dat we ook niet in werkboeken mochten schrijven. Dan kon je ze weer doorverkopen aan het jaar onder je. Waren veel te dure boeken om zomaar in te schrijven. Daar had je dan schriften voor ;-0 Ik zie het probleem niet.
Mijn dochter gaat naar de 1e havo/vwo. Atlas was niet verplicht, mooi gebruikt ze maar mijn 5 jaar oude bosatlas of zoekt ze het op internet op. rekenmachine was verplicht maar koste 9 euro. Woordenboeken waren geadviseerd, mijn Engelswoordenboeken waren 30 jaar oud, dus toch maar nieuw besteld, franse woordenboeken zijn 3 jaar oud, die kan ze mooi nog gebruiken. Enige dat we verder moeten aanschaffen is sportkleding (wit t-shirt en een korte broek), potloden, passer geo e.d. Valt wel mee dus.
Groeten,Ekeim
joer
20-07-2009 om 14:54
Ik weet van niets
Dit is helemaal nieuw voor mij. Ik weet totaal niets van "het niet meer in werkboeken mogen schrijven".
Oudste zoon gaat naar Havo 4 en jongste start in vmbo tl.
Zoals ik nu weet is het zoals afgelopen jaren. Lesboeken weer inleveren en werkboeken houden en inderdaad bij het oud papier. Ik heb (nog?) niets gehoord van school dat dit komend jaar anders zou zijn.
Misschien kom ik nog verrassingen tegen als ik de boeken ga bestellen bij van Dijk ??
Groeten JOER.
Tirza G.
20-07-2009 om 16:19
Ekeim
Hoe het bij jezelf vroeger was, is nauwelijks meer te vergelijken. Ik hád vroeger nog niet eens werkboeken, bij jou waren ze in opkomst en vandaag de dag zijn de werkboeken dikken en uitgebreider dan de lesboeken. Maar de kwaliteit is omgekeerd evenredig met het belang: het is rótkwaliteit. Aan het eind van het schooljaar schaam je je zelfs bijna om ze in het oudpapier te gooien. Werkboeken zijn dui-de-lijk niet bestand tegen dagelijks heen en weer sjouwen en pubers met vulpennen en passers.
Dat woordenboek: dat had je je kunnen besparen. Zo snel verandert een taal nou ook weer niet. Alhoewel gay wel heel wat anders is gaan betekenen in het Engels in 30 jr tijd
Tirza
Jakiro
20-07-2009 om 19:02
Ook bijna geen kosten
Hier hebben we de woordenboeken gekocht die laatst bij het Kruidvat in de aanbieding waren, wel een bosatlas (vind het zelf ook een mooi boek en die van mezelf van 25 jaar geleden is écht stuk gelezen)en het valt me enorm mee wat we nog extra moesten betalen; € 124,30 (incl bosatlas dus)
Het enige wat we nog moeten kopen is een agenda, etui, geo-driehoek,passer en gymkleren.
Schriften etc. krijgt mijn dochter van school.
Werkboeken mogen gewoon gebruikt worden, hoeft ze niet 3 jaar mee te doen.
Jakiro
tsjor
21-07-2009 om 22:36
Je mag nog wel zelf kopen
Als er redenen zijn waarom jij of jouw kind het prettiger vinden om een boek echt te hebben. het enige verschil is , dat je het niet meer hoeft om te kunnen leren.
Dus als je kind graag in een werkboek werkt, dan koop je dat toch?
Ik ben blij dat scholen nu op de kosten gaan letten.
Tsjor
Ekeim
21-07-2009 om 23:37
Werkboeken betaalt de school
Ik heb net eens goed gekeken op de site van vandijk.nl. School betaalt de werkboeken en die hoeft mijn dochter niet in te leveren. Dus dat is wel netjes van school.
Tirza, woordenboeken van dertig jaar oud veranderen toch wel. Ik kon vaak woorden niet vinden vooral 'straattaal' en man en ik gebruikendie woordenboeken ook nog wel eens dus heb ik ze toch maar aangeschaft.
De grootste kostenpost was de borg 75 euro.
groeten,Ekeim
Jujube
22-07-2009 om 00:32
Hmm
Na de vakantie maar weer even contact opnemen met school van zoon dus....
Tirza G.
22-07-2009 om 13:02
Ekeim ![]()
Straattaal leert je dochter niet op school
Althans, niet in de officiele lessen Engels.
Tirza
Saartje
23-07-2009 om 12:34
Niet schrijven in werkboeken
Ik heb gehoord dat de leerlingen komend jaar niet in de werkboeken mogen schrijven.
Ik heb dit gehootrd van andere ouders.
Maar mijn kinderen zelf hebben dit nog steeds niet gehoord van school. We hebben wel een leenovereenkomst moeten tekenen waarin stond dat de school voor de boeken zorgt en dat die moesten worden ingeleverd aan het eind van het jaar. Er wordt nergens expliciet verschil gemaakt tussen de leerboeken en de werkboeken.
Gisteren begon de discussie weer met mijn zoon: je moet ook je werkboeken kaften en dus nu kaftpapier kopen. Hij gelooft mij niet. Ik ga er dus vanuit dat ze er niet in mogen schrijven, de kinderen gaan er vanuit dat ze net als altijd wel mogen schrijven in hun werkboeken.
groet
saar
Minet
23-07-2009 om 18:14
Werkboeken en nog flink zelf betalen
Net terug van vakantie heb ik even nagekeken hoe het bij onze zoon eruit ziet.
De werkboeken worden door school betaald en hoeven na afloop van het schooljaar niet ingeleverd te worden, hij kan dus naar hartelust schrijven.
Wel viel me de kostenpost voor eigen rekening flink tegen:
€ 171,40 alsnog zelf te betalen voor uitwerkingenboeken voor 3 vakken, en een verplicht informatieboek Binas.
Daarbij de borg van 75 euro, en hoppa, via Ideal 171,40 te voldoen. (zou ik die 7.50 verzendkosten ook terug gaan krijgen?)
Tirza G.
23-07-2009 om 20:12
Minet
Wat is het verschil tussen een werkboek en een uitwerkingenboek? Of is dat laatste een soort antwoordenboek? Kijk even in dat lijstje wat ik in deze draad heb gepost, voor zover ik weet vallen beide gewoon onder de gratis schoolboeken. De Binas ook.
Tirza
Bastet
24-07-2009 om 09:54
Nee helaas
Mijn oudste zoon krijgt alle boeken gewoon aangeleverd door school,maar de binas moet ik zelf kopen,ze zijn niet verplicht die te leveren namelijk...
Bastet
M Lavell
24-07-2009 om 09:56
Tabellenboek
Bastet, binas is een tabellenboek. De school moet dat ter beschikking stellen als de school meent dat het noodzakelijk is voor het onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
24-07-2009 om 13:05
Binas
Volgens school zijn ze dat niet wettelijk verplicht.
Het gaat hier overigens om volwassenenonderwijs/streekonderwijs,waar mijn zoon havo 4 en 5 in één jaar gaat doen.
Bastet
M Lavell
24-07-2009 om 17:22
Het een of het ander
Tja, scholen zeggen wel meer helaas.
Het is het een of het ander: Of de school is gehouden aan het verstrekken van leermiddelen, dus ook het binas boek, of de school hoeft de leermiddelen helemaal niet te verstrekken.
Het vavo valt onder de regels zoals die gelden op het gewone vo, als de leerling op die gewone vo is ingeschreven en het onderwijs is uitbesteed aan de vavo afdeling. Dan moet ook het binas boek gratis verstrekt worden dus. Klagen moet je bij de vo school waar je zoon staat ingeschreven. Die is verantwoordelijk.
Staat je zoon ingeschreven bij het roc waar het vavo gevolgd wordt, dan hoeft de school de boeken helemaal niet te verstrekken.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
24-07-2009 om 17:59
Miriam
Hij staat bij beide scholen ingeschreven,de VO betaald alles.Maar de Vavo verstrekt de boeken,en zij stellen dat binas niet verplicht is,dus ze vergoeden het niet.
Groetjes,Bastet
M Lavell
24-07-2009 om 18:54
Ze jokken
Zie http://www.gratisschoolboeken.nl/scholen/gratis-schoolboeken#gb3
Groet,
Miriam Lavell
Minet
24-07-2009 om 20:48
Tirza
Heb net nog eens even de bestellijst bekeken, de uitwerkingenboeken zijn niet verplicht, maar volgens zoon erg handig bij het oplossen van opdrachten waar hij niet zo snel uit kan komen.
Binas is echter wel verplicht gesteld in de bestellijst, en zou dus bij de boeken moeten horen die door school worden betaald. Hier klopt dus iets niet......heb ik weer iets te doen