Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lief

Lief

24-02-2019 om 21:18

3/4 tentamenlijst onvoldoende

Pfff, net de toetsweektijd achter de rug. Wat was het spannend voor ons. Onze zoon zit in 5 Gymnasium, maar hoe het er nu voorstaat is het niet al te best. Hij staat op zijn tentamenlijst voor 3/4 onvoldoende. Met de mentor hebben wij hier op de contactavond gesproken, maar zij weet van geen raad. Ze heeft zelfs nog geen mentorgesprek dit jaar met onze zoon gehad. Onze zoon heeft al verschillende keren om een gesprek gevraagd, maar ze had nooit tijd.

Even terugkomen op zijn cijfers. Zoonlief staat voor 75% onvoldoende en volgens hem komt dat door een verkeerde profielkeuze. Het wordt steeds lastiger en zijn zin om iets te gaan doen wordt steeds minder. We hebben al nagedacht en er zijn een paar opties uitgekomen:

• Naar 4Havo en starten met een nieuw vakkenpakket
• Naar 5Havo met het oude vakkenpakket
• Naar 5gynnasium met het oude vakkenpakket

Iemand die iets gelijks meegemaakt heeft; en die raad heeft?

V@@s

V@@s

24-02-2019 om 21:26

voorsorteren op doubleren

en de rest van het jaar gebruiken om gemiste stof uit de vierde in te halen van het pakket dat hij wil gaan kiezen. Om hoeveel vakken gaat het die hij wil veranderen?

Dymo

Dymo

24-02-2019 om 21:29

Kan hij niet nu terug naar 4 gymnasium met een ander profiel? En dan kijken of hij de achterstand die heeft opgelopen met bijles kan inhalen?Die vakken heeft hij tot en met 3 gym gehad, dus hij loopt met de vakken die hij na de 3e heeft laten vallen een half jaar achter als hij nu teruggaat naar de 4e. Nederlands en Engels heeft hij sowieso en met een beetje mazzel kan hij bij wiskunde wel gewoon houden wat hij heeft gekozen (A,B of C).Met een beetje handig kiezen hoeft hij maar een paar vakken in te halen.

Lief

Lief

24-02-2019 om 21:45

Pakket

Zoon heeft Natuur en Techniek met wiskunde B, Wiskunde D, Management & Organisatie en Duits. Hij zou graag Economie en Maatschappij willen met wiskunde A, M&O, Aardrijkskunde en Frans. Een hele verandering, dat wel.

Naar 4 v gaan is geen optie voor hem, want hij zit nu al in de 5e en ziet dat echt niet zitten. Hij moet dan ook heel veel tentamens inhalen.

In de 3e stond hij voor alles zeker wel een 7 en heeft daarom toch NT gekozen omdat hij daar het meeste in zag, terwijl hij voor alles eigenlijk wel gelijk stond en toch beter voor een ‘pretpakket’ had kunnen kiezen.

Lief

Lief

24-02-2019 om 21:46

Taal

Hij wil van Duits naar Frans omdat er bij Duits veel meer geleerd moet worden, in tegenstelling tot Frans en het volgens hem bij Frans veel ‘chiller’ is

Angela67

Angela67

24-02-2019 om 22:12

mentor

waarom heb je per se gesprek met mentor nodig?
betere cijfers erdoor halen zal niet helaas.
jullie weten zelf wel zo'n beetje wat er mis gaat denk ik zo, dus het is vooral aan hem om te besluiten wat hij wil en denkt te kunnen.
als mentor niet reageert zou ik als ik hem was meteen naar de bovenbouwleiding mailen of langsgaan met voorstel wat hij wil.
gr Angela

Lief

Lief

24-02-2019 om 22:35

Angela

We willen een gesprek met de mentor omdat de mentor een persoon is waar het kind bij aan kan kloppen. Een mentor is er voor om mee te praten, of het nu goed of niet goed gaat. Een mentor hoort er voor je te zijn, helaas is dat niet altijd het geval en gaan we na de vakantie een gesprek aanvragen met de teamleider, mentor, zoon en onszelf.

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 08:34

Maar lief

Als hij nieuwe vakken kiest, zal hij voor die vakken inderdaad 'terug' moeten naar de 4e. Daar zal hij niet onderuit komen.

Maar hoe ging het in de 4e dan? Toen had hij toch ook dit vakkenpakket? Als het toen wel goed ging en nu niet, ligt het wasrschijnlijk niet aan de vakken maar aan zijn veranderde werkhouding. Heeft hij sinsdien een baantje? Een vriendin? Andere vrienden of hobbies? Zijn jullie hem meer gaan loslaten?

Als hij van NT naar EM gaat, zullen ook de keuzes voor de studie hierna anders worden. Is dat ook wat hij wil?

Dymo

Dymo

25-02-2019 om 10:44

maar...

Ik je eerste bericht zeg je dat het een optie is om naar 4 havo te gaan. Dat lijkt me helemaal een enorme stap terug vanuit 5 gymnasium. Het klinkt ook wel een beetje alsof hij geen zin heeft in leren. Wat denk je: zou hij het wel kunnen met hard werken? Zit de basis er wel goed in? Weet hij wat voor een vervolgstudie hij wil doen en welk profiel heeft hij daarvoor nodig?

Paddington

Paddington

25-02-2019 om 10:57

Voor mij niet helemaal duidelijk

Hij staat voor 75% onvoldoende... Staat hij wel voldoende voor de vakken die hij moet/wil houden?

Waarom wil hij zoveel vakken aanpassen? Is er nog een tussenweg mogelijk? Misschien wel Duits houden b.v. en andere vakken nu zo veel mogelijk inhalen van wat hij gemist heeft in VWO 4?

Heeft hij daarbij ook al zicht in wat hij wil gaan doen voor beroep? Soms kan dat namelijk heel erg veel helpen als motivatie. Dochter hier doet heel erg haar best omdat ze het zat is. Op die manier kan ze volgend jaar naar een studie die haar erg leuk lijkt.

Zoon zal ook moeten gaan inzien dat andere vakken kiezen niet altijd zorgt dat het makkelijker is. Soms zorgt dat er zelfs voor dat je eerst weer tussenstappen moet maken om tot je uiteindelijke doel te komen.

Hopelijk komen jullie op een manier waarbij zoon zijn motivatie terug vind.

bicyclette

bicyclette

25-02-2019 om 11:22

hij ziet het niet zitten?

"Naar 4 v gaan is geen optie voor hem, want hij zit nu al in de 5e en ziet dat echt niet zitten. Hij moet dan ook heel veel tentamens inhalen."

Uh ja, natuurlijk. Maar dat is toch logisch met een ander vakkenpakket? Of denkt hij dat hij gewoon over kan gaan en in het examenjaar nog snel van vakken kan wisselen? Het klikt als: ik wil wel de lusten, maar niet de lasten, Zo werkt het natuurlijk niet.

Het lijkt mij zonde van zijn tijd om de komende maanden vakken te volgen waar hij niet meer verder wil (en waar hij blijkbaar de aansluiting al wat is kwijt geraakt). Dus kijk naar de alternatieven.

Ik snap overigens niet dat je zit af te wachten tot de mentor wel tijd/zin heeft. Bel de school en hang pas op als je iemand hebt gesproken en een een afspraak hebt. Op de school van mijn kinderen was de afdelingsleider (conrector) de aangewezen persoon voor dit soort kwesties.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2019 om 13:22

Uit de oude doos

Ik wist het te presteren om na de schooltoetsen, de tentamens dus, half onvoldoende en half voldoende te staan. Ik heb dat met de examens weten goed te maken. Ik had voor een aantal examens achten en eindigde met zessen en zevens.

Je zoon zal harder zijn best moeten doen. Jullie kunnen kijken waar jullie iets kunnen en moeten betekenen. "Opgeven" kan altijd nog, maar nu nog niet. Als jullie en daarmee je zoon nu al in de modus van 'het lukt toch niet' gaan staan, worden het een paar vervelende maanden. Maanden waarin hij totaal niet meer gemotiveerd is en toch alles moet afmaken. En later zul je dan nooit weten of het tóch had kunnen lukken. Dus ga met de mentor praten en stel een plan op. Probeer het al met al wel gezellig te houden met je zoon, want stress over goed of fout doen, zal zijn prestaties niet verbeteren.

Ik kan je zoon niet volgen..

Duits is meer werk dan Frans? Als hij anderhalf jaar geen Frans heeft gehad, staat hij voor een pittige achterstand die echt niet chill is.
Pretpakket? Voor vakken zoals aardrijkskunde moet heel wat geleerd worden. De termen en de onderwerpen zijn zo veelzijdig. Dat geldt voor economie ook. Onderschat je zoon niet een beetje de leerstof van deze vakken?

Gezien zijn houding, lijkt mij de havo route beter bij hem passen. Dan kan hij daarna een opleiding volgen die hem meer interesseert en heeft hij geen ‘nutteloze’ vakken meer te leren.

Echter; hier een kind dat op vwo NT vast liep. Kind doubleerde en verving nat. voor aard.
Wel in de zomer zelfstandig de achterstand aardrijkskunde moeten wegwerken en een tentamen gemaakt. Bij aanvang 5 vwo heeft kind de docent van een ander pittig vak direct aan de jas getrokken als de materie niet duidelijk was.
Een ervaring met het behalen van onvoldoendes kan bij een leerling doorwerken als een sneeuwbal; heel demotiverend. Andersom geldt ook. Het is fijn om een belabberd jaar te kunnen herkansen. Dat is goed voor je zelfvertrouwen.
Dus voor je kind helemaal van pakket gaat veranderen, is het belangrijk dat hij beseft dat een ‘pretpakket’, wat helemaal niet zo chill is. Hij kan ook doubleren en vanaf het begin van het schooljaar, evt met studiebegeleiding, en een enkele aanpassing aan het pakket, voor zijn gymnasium gaan.

Bo

Bo

25-02-2019 om 20:56

precies

Waarom is doubleren geen optie? Waar komt zijn idee over 'pretpakket' vandaan? Ik hoop niet van jullie, maar ik vrees van wel. Echt.. dan heb je geen idee en komt hij nog eens van een koude kermis thuis.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-02-2019 om 09:41

Pretpakket???

De vakken die je noemt vallen echt niet onder “pretpakket”.
Ak is echt moeilijk op het vwo en na 1,5 jaar Frans weer oppakken gaat ook echt niet vanzelf. En economie is ook niet makkelijk ofzo. Wiskunde A is anders dan B, maar ook niet perse makkelijker.

Het lijkt er meer op dat je zoon tot dit jaar vrij makkelijk heeft kunnen meekomen en dat het nu ineens erg veel en moeilijk is. In combinatie met andere interesses stoot hij nu hard zijn neus. Maar daar is hij de enige niet in. Hij is niet voor niets zover gekomen!
Dus doubleren en de rest van het jaar gebruiken om achterstallig werk op te pakken. Of om te relaxen en volgend schooljaar fris te beginnen.

ik zeg

huiswerkbegeleiding.

Mijn oudste had halverwege gymnasium 5 maar liefst 8 tekortpunten en 0 compensatiepunten. Dat wordt zittenblijven dachten wij, maar dat wilde hij perse niet. Toen hebben we gekozen voor 5 dagen per week huiswerkbegeleiding. Daar moest hij wel aan de slag en dat hielp.
Hij is zonder tekorten overgegaan naar gymnasium 6 en heeft het jaar daarop zijn eindexamen (gym NT plus 2 extra vakken) gehaald.
Het was bij hem meer een omschakeling in werkwijze dan wat anders.

Dat je kind in de 5e opeens het hele pakket om wil gooien lijkt mij niet zo'n reëel plan. Het klinkt ook wel een beetje als een uitvlucht. En ik denk dat het niets gaat helpen. Bovendien kost het hem dan sowieso een extra jaar, minstens. Ik zou toch eens kijken of een andere aanpak (in werkwijze) niet een betere oplossing biedt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.