semd
28-05-2011 om 19:01
38 kinderen in de klas
Gisteren een brief gekregen van school. Door een herschikking van de (combinatie)groepen komt mijn zoon volgend schooljaar in een klas van 38!!!! leerlingen. Ik vind het van de zotte! De MR heeft er al mee ingestemd.
Hebben jullie ervaringen met je kind in een grote klas? Ik ben erg benieuwd.

Kendra
28-05-2011 om 19:55
Zelf in gezeten
Ik heb zelf in een klas van 37 gezeten. Geen probleem eigenlijk, om eerlijk te zijn. Volgend jaar zit mijn oudste ook in een groep 8 die groter is dan 35. Dat probleem zie ik ook niet zo.
Waar ben je precies bang voor? Misschien helpt het als je dat benoemt.

Rafelkap
28-05-2011 om 20:02
Hier 36 kinderen in groep 2. Ik ben er niet blij mee, kind weet niet beter en functioneert prima, is niet te druk of teruggetrokken in de klas (wat mij een logische reactie lijkt met zoveel kinderen)
Volgend jaar (groep 3) 32 kinderen. Vind ik ook veel te veel, zeker voor een groep 3. Er komt wel twee dagen een onderwijsassistent bij.
Ze nemen teveel kinderen aan omdat veel kinderen gaan verhuizen. Verder een erg leuke school, het dunt zich waarschijnlijk vanzelf weer uit.

Roosje Katoen
28-05-2011 om 21:29
Ook 36
In groep 1/2. De juf doet het alleen, geen onderwijsassistent ofzo. Ik ben er een keer een uur bij geweest en was er verbaasd over hoe goed ze alles onder controle had, het was heel rustig in de klas. Desondanks ben ik blij dat ze volgend jaar starten met de helft, 18 kinderen dus.

Annet
28-05-2011 om 21:49
Vorig schooljaar
zou zoon in groep 4 36 leerlingen hebben. De toezegging was dat er ondersteuning zou zijn van onderwijsassistent en IB-er, samen enkele dagdelen. De leerkracht was onervaren in groep 4.
De praktijk was dat ouders andere wegen zochten omdat ze de klas te groot vonden. In de loop van het schooljaar gingen meerdere kinderen weg. Een zorgenkind ging naar een andere school met een kleine klas. Mijn kind (hb) is versneld. Nog een kind (hb) ging naar een Leonardoklas. In de loop van het jaar zijn nog meer kinderen vertrokken van school.
In dit geval was de onrust terecht. Het liep niet lekker in deze zeer grote klas.

semd
28-05-2011 om 22:13
Ondersneeuwen
Sommige kinderen in zijn huidige klas (27) krijgen al niet de aandacht en begeleiding die ze nodig hebben, laat staan met 38. Maar dan nog: 38 kinderen in een standaard klaslokaal...waar laat je ze allemaal? Ik zou elke dag hoofdpijn krijgen met zoveel mensen in 1 lokaal.

Fiorucci
29-05-2011 om 07:55
Semd
Mijn zoon zat ooit als kleuter in een klas met 38 kinderen, ik hield hem vaak 'smiddags thuis, hij werd er Zo moe van, letterlijk, teveel indrukken en kabaal.
Mijn dochter van 11 komt volgens schooljaar in een klas met bijna 40 kinderen,groep 8, en ondanks de extra onderwijskrachten in de klas ben ik er echt niet gelukkig mee!

Kendra
29-05-2011 om 12:12
Ze passen er wel in
semd, het hangt echt heel erg af van een boel dingen of zo'n grote groep een probleem is of niet. Daarom zei ik, probeer goed onder woorden te krijgen wat precies jouw bezwaren zijn. Kijk ook wat de andere ouders voor bezwaren hebben. Als je dat op die manier bespreekbaar kan maken met school, sta je een stuk steviger. Bij ons in de klas is vroeger niemand van de 37 ondergesneeuwd geraakt. Dat kan best. Maar er zijn ook groepen waar dat allemaal gewoon niet lukt. Dan moet je boven tafel krijgen waarom dat niet gaat.

semd
29-05-2011 om 16:36
Kendra
V
Wat nu precies mijn probleem is? Ik weet dat niet precies! Mijn gevoel zegt dat 38 kids veel te veel is. Dat 1 leerkracht nooit goed aandacht geven aan alle kinderen en hun specifieke behoeften. Dat het een veel te warme, bedompte plek wordt, dat lokaal met 39 personen. Dat kinderen die nu al moeite hebben mee te komen, daar nog meer moeite mee krijgen. Dat kinderen die meer uitdaging nodig hebben teveel aan hun lot overgelaten worden. Dat de leerstof meer en meer een schriftelijke cursus wordt. En tenslotte dat de kinderen die daar gevoelig voor zijn, helemaal dol worden om de hele dag met zoveel mensen opelkaar gepropt in een klas te zitten.
Maar misschien zie ik wel teveel apen en beren. Daarom juist dit topic. Om ervaringen van anderen te horen zodat mijn vooroordelen wellicht weggenomen kunnen worden. En daarom ben ik blij met jou ervaringen dat het ook goed kan gaan!

jons
29-05-2011 om 20:38
Groep 7
Mijn zoon in groep 7 zit in een groep met 39 kinderen. En ja, het is erg veel! Maar.... en dan komt er echt een heel grote maar: zijn lerares is geweldig. Zij is erg gestructureerd en strikt en dat werkt wel. Ze hebben wel een uitlooplokaal wat gedeeld wordt met groep 6/7 voor als er voor alle 7-ers iets gedaan moet worden of voor wat individuele aandacht.
Dit is overigens geen makkelijke klas, mijn zoon heeft autisme en adhd, er zitten 4 dislecten in de klas en nog een paar hoogvliegers, waaronder 1 zeker hoogbegaafd... Ik heb alle respect voor deze juf. Ze doet het geweldig.
Ik zou het dus erg laten afhangen van de leerkracht, die bepaalt tenslotte hoe het in de klas toegaat.
Het is niet ideaal, maar in deze omstandigheden en de overige opties, ben ik tevreden.
Jons

Valkyre
30-05-2011 om 09:13
Jeetje
Dat vind ik ook wel erg veel, ook om die redenen (gebrek aan zuurstof! Drukte!)
Zoon is net 4 en zit in een gemengde kleutergroep (24 kinderen, groep 1&2 door elkaar). Volgend schooljaar starten ze weer met 16; de oudste kleuters gaan door naar groep 3, en in de loop van het jaar wordt de groep groter. Het streven bij de kleuters is max 25 kinderen; bij de hogere groepen max 34. Het is een grote school (6 gemengde kleutergroepen; 2 of 3 groepen per niveau daarboven) en soms worden er combinatiegroepen gemaakt om zo de groepsgrootte beperkt te houden.
Zelf ben ik erg gevoelig voor prikkels/drukte, en zoon is dat ook. Dus een nog grotere groep zou ik echt niet zien zitten.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marieke-
30-05-2011 om 11:33
Mijn zoon zit in groep 5 met 35 kinderen. Er is in ieder geval 1 hb-kind en minstens 3 zorgenkinderen in die groep. Mijn zoon is 1 van die zorgenkinderen.
Dus ja, toen ik hoorde dat er een klas van 35 zou komen had ik wel even mijn bedenkingen. Maar in alle eerlijkheid: het valt enorm mee! De school heeft het zó goed kunnen regelen dat er van de 9 dagdelen ongeveer 7 dagdelen zijn waarin een 2de docent er bij staat. De klas heeft het grootste lokaal van de school en een klein (computer)lokaal erbij, met verbindingsdeur. De klas wordt meestal na klassikaal lesdeel gesplitst waarbij 1/3 van de klas in wisselende samenstelling in het computerlokaal de opdrachten gaat doen en zo werken ze eigenlijk in juist kleinere samenstelling dan als er 30 leerlingen waren (want dan had de docent niet zo veel ondersteuning gekregen).
Wat warme en benauwde leslokalen betreft: deze school heeft een luchtkwaliteitsmeter die aangeeft hoe gezond de lucht is. Die kan gewoon in een stopcontact gedaan worden (en zo in alle lokalen gebruikt worden). Er wordt extra geventileerd als het nodig lijkt.
en wat hierboven ook al is gezegd: een goede docent is goud waard in zo'n groep. Hier is er een zeer ervaren en gestructureerde docent die alles en iedereen positief benadert. Zoon heeft eerlijk gezegd nog nooit zo goed in zijn vel gestoken als dit schooljaar, zowel wat zijn gedrag betreft als wat zijn leerervaringen betreft.
Ik zou je adviseren om de school het voordeel van je twijfel te gunnen. Ga in gesprek en vraag hoe ze het concreet willen gaan aanpakken.
Marieke

Fiorucci
31-05-2011 om 10:20
Avond geweest
Het is een financieel plaatje. School moet tien % korten op personeel en krijgt er ook geen lokalen bij. We krijgen bij die bijna 40 groep achters wel een fulltime leerkracht, en anderhalve onderwijsassistent.
En als ik het de leerkracht wordt die ik denk dat het wordt, krijgt school het voordeel van de twijfel. Gelukkig ben ik er niet mee.