Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-11-2011 om 13:55
Mijn dochter is 6, wordt in februari 7 en is zo ontzettend koppig. Thuis probeer ik haar te leren dat zij de baas is over haar eigen bui, maar dat ik de baas ben over wat er gebeurt. Douchen bijvoorbeeld. En als ze niet luistert mag ze dat fijn op haar eigen kamer gaan doen.
Op school is het lastiger. Als dochter ergens geen zin in heeft, doet ze het niet. De juf kan hoog en laag springen, streng zijn, leuke dingen verzinnen, iets beloven, maar mevrouw weigert.
Ik en de juf willen dochter heel graag helpen, volgens mij is een boze bui op school deels onmacht of onzekerheid over de te leren stof/ te maken opdracht. Maar ze laat zich niet helpen, ze blijft maar hangen in haar eigenwijzigheid. Net even op school gezeten, want dochter wilde niet mee gymmen, wilde vervolgens ook niet met de juf praten en eigenlijk het liefste mee naar huis. Kan ik ook wel weer begrijpen, ik heb ook wel eens een baaldag, maar zo werkt het niet, je bent 6 dus je moet naar school en ik moet werken.
Dochter dus op school achtergelaten hoewel ze zich aan mij vastklemde en ik ben met tranen in mijn ogen naar huis gelopen. Waarom kan ze niet die knop omzetten en denken oké, ik heb geen zin, maar het moet nou eenmaal? Iemand tips hoe ik dochter uit haar negatieve spiraal kan halen? En anders is alleen even mijn verhaal kwijt kunnen ook al fijn...
Juline
07-11-2011 om 16:02
Geen tips
Maar even een hart onder de riem. Wat zal dat moeilijk voor jou zijn geweest, zeg. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen.
Spruitje is thuis ook enorm eigenwijs, maar op school werkt bij hem het "vreemde ogen dwingen" principe wel - hij doet goed mee. Wel is hij erg perfectionistisch, waardoor hij niet graag nieuwe dingen uitprobeert. Zou het bij je dochter ook faalangst kunnen zijn?
Ik denk dat ik op een rustig moment nog eens zou vragen waarom ze dingen niet wil op school - is ze bang iets niet te kunnen? Geen woorden in de mond leggen, maar open vragen stellen vanuit een neutrale houding. Maar ja, dat heb je vast al gedaan...
Heel veel sterkte in ieder geval! Hopelijk komen er nog wat ervaringsdeskundigen langs.
groet, Valkyre
08-11-2011 om 17:14
Ook geen tips
Helaas ook geen tips. Wel een hart onder de riem. Hier namelijk ook een koppig geval, die is dan wel 4 maar we hebben onze handen er vol aan. Dit weekend heb ik hem nog krijsend meegenomen naar de zwemles. Als hij daar is gaat hij de discussie aan met de meester over de dingen die hij wél wil uitvoeren en de dingen die hij zeker niet van plan is te doen. Overigens wil meneer al vanaf zijn 1e dag zijn zin hebben en gaat daarin door tot het uiterste. Pff. Nou ja, misschien kan iemand ons helpen.
10-11-2011 om 13:32
Thanx
Het gaat nu weer goed. Deze tijd is ook niet gunstig: sint maarten, sinterklaas, druk met zwemmen, druk met plaswekker. Soms een extra knuffel doet ook wonderen!