Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
isamae

isamae

19-10-2009 om 15:16

6-jarigen in groep 1/2

Bij mijn zoontje in groep 1/2 zitten 3 kindjes die begin oktober 6 jaar geworden zijn; bijna 2 jaar ouder dan mijn zoontje die eind juli 4 geworden is. Ik vraag me af wanneer deze kindjes naar groep 3 gaan. Laten ze deze kindjes gewoon het hele schooljaar afmaken (ze zijn in dat geval dan bijna 7), of gaan ze in januari alsnog naar groep 3? Hoe zit dat eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraag het juf

Maar ik denk dat ze in volgende schooljaar ( dus in aug/sept) naar groep 3 gaan. Zo gaat het op veel scholen. Als ze eerder waren doorgestroomd hadden ze nu al wel in 3 gezeten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2009 om 15:29

Normaal

Veel scholen hanteren een oktober-grens, er zijn ook scholen die van januari uitgaan. Waarschijnlijk geldt bij jullie de eerste. In januari overgaan gebeurt vrijwel nergens, tenzij de school met 'tussenklassen' werkt.
Maar wat is precies de vraag achter jouw vraag? Vind je het leeftijdsverschil te groot?

Puck2

Puck2

19-10-2009 om 22:48

Niet normaal ijsvogeltje

IJsvogeltje, het is niet normaal. Die 1 oktober-grens bestaat namelijk helemaal niet meer, sinds een dikke 20 jaar. Als een school dat hanteert hoef je hier als ouder echt geen genoegen mee te nemen.
En Isamae, ook ik ken geen enkele school die kinderen halverwege het jaar door laat stromen. Net als Ijsvogeltje ben ik ook wel benieuwd naar de reden van je vraag.

Pippin

Pippin

19-10-2009 om 23:08

Blijven zitten

Die drie kinderen kunnen toch alledrie zijn blijven zitten? Bij ons op school gebeurd dat heel vaak. Mijn dochter uit september zat en zit in hetzelfde jaar met kinderen die bijna twee jaar ouder zijn (ze doet vwo). In de kleuterklassen (combinatie 1/2) was het verschil tussen de oudsten en de jongsten drie jaar.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-10-2009 om 23:33

Ja hoor (pelle??)

er zijn scholen waar de kinderen in januari kunnen doorstromen, Pelle's kinderen zitten op zo'n school )

ayla

ayla

20-10-2009 om 08:51

Blijven zitten

hier zitten ook een paar 6 jarigen bij dochter in groep 2, 1 is in groep 1 blijven zitten en 3 in groep 2.

isamae

isamae

20-10-2009 om 08:59

Ja mach

"Maar ik denk dat ze in volgende schooljaar ( dus in aug/sept) naar groep 3 gaan. Zo gaat het op veel scholen. Als ze eerder waren doorgestroomd hadden ze nu al wel in 3 gezeten".

Dat denk ik persoonlijk dus ook. Ik vind het nogal een vreemd idee dat een kind dadelijk bijna 7 is en nog in groep 1/2 zit (het is een gecombineerde groep). Zo kennen op deze school een goep 0. Dat is voor kinderen die begin oktober 4 aar worden. Die komen dan in groep 0 en zitten dus langer op school.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-10-2009 om 09:02

Puck2

Tja, we kunnen hier wel voor de zoveelste keer de discussie over doen over een oktober- of januari-grens. De praktijk is nu eenmaal dat heel erg veel scholen nog steeds de oktobergrens hanteren. Of dan toch in ieder geval herfstkinderen afzonderlijk bekijken en bepalen of ze twee of drie jaar kleuteren. Dat kun je allemaal vreselijk 'tegen de regels' vinden, maar zo is het in de praktijk nu eenmaal.
Bovendien: zelfs de onderwijsinspectie gaat voor het berekenen van zittenblijvers uit van de oktobergrens. En gaat er zelfs dan nog van uit dat 12% zittenblijvers in de kleutergroepen acceptabel is.
Dus ja, we mogen concluderen dat oktober-kinderen van zes jaar in groep 2 heel gewoon zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-10-2009 om 14:24

Oeps...

sorry Pelle....

bibi63

bibi63

21-10-2009 om 15:14

Wat bij ons op school gebeurde dit schooljaar

Ook onze school was nogal van de 1 oktober grens. Ook onze dochter van begin okt. heeft een kleine 3 jaar gekleuterd. Achteraf vind ik het prima, zij zit helemaal op haar plek, inmiddels groep 7.
Maar goed, wat is er nu gebeurd. De schoolinspectie heeft een negatief advies gegeven m.b.t. de starre 1 oktober grens. Afgelopen schooljaar moest de school de herfstkinderen apart beoordelen en iedereen naar groep 3 doorsturen als daar maar even een reden voor was (dus anders beoordelen als voorheen, waar maar een enkel herfstkind van na 1 oktober naar groep 3 ging). Allemaal leuk en aardig, maar dat betekende dus dat er dit schooljaar veel meer kinderen naar groep 3 gaan dan voorheen gepland (met de aanname van de kinderen op het moment dat ze 4 werden). Onze school had 4 kleuterklassen, van alle groepen 3 t/m 8 1 klas en daarnaast de combi's 3/4, 5/6 en 7/8, dus totaal 9 klassen na de kleuterklas en idem lokalen. Nu was er dit jaar dus ineens een groep 3 van 50 kinderen (en de combi 3/4 was al totaal 30 kinderen)! Dat gaat dus niet. Er moesten 2 groepen 3 komen. Maar waar haal je dat extra lokaal vandaan. Dat is er niet. Gevolg is dus dit jaar: 2 lokalen groep 3, 1 lokaal groep 3/4, 1 lokaal groep 4, GEEN groep 5 meer, dat is combi geworden met een deel groep 4. E.e.a dus door gebrek aan een extra lokaal. Dat betekent dus dat alle kinderen die vorig jaar in een 'gewone' groep 4 zaten, nu ineens in een combi groep 4/5. Afgezien van het feit dat veel ouders niet gekozen hebben en blij zijn met een combi klas (en de kinderen vaak ook door de leerkrachten doorgestuurd waren naar een gewone groep 3 omdat dat beter voor het kind was), ontstaat nu ook een verschijnsel van een nieuwe combi waar niemand, dus ook de leerkrachten niet, ervaring mee heeft. Of je daar nu blij mee moet zijn....
Nou ja, gelukkig is onze dochter deze dans ontsprongen.
Groetjes,
Bibi

Nasha 1st

Nasha 1st

21-10-2009 om 16:02

Tja bibi

maar het is iets wat school zelf heeft veroorzaakt door de jaren heen...

Annet

Annet

21-10-2009 om 21:04

Schuld van de school

De school van mijn kinderen is al jaren bezig de grens op te rekken. Toen oudste (nu in brugklas) als oktoberkind door mocht, waren er twee oktoberkinderen die door naar groep 3 gingen.
Toen oudste naar groep 3 ging (vorig schooljaar) waren er ook november en decemberkinderen bij. Dit zijn niet alle kinderen uit de periode okt-dec maar wel steeds meer.
School had hier dus langzaam naartoe kunnen groeien. Ze hebben er zelf voor gekozen te wachten totdat het moest.
Groep 4 op onze school heeft door heel andere toevalligheden een klas van 35 kinderen. Daar heeft ook niemand van de ouders voor gekozen. (de andere klassen zijn in omvang heel normaal, ongeveer rond de 25)

isamae

isamae

22-10-2009 om 09:07

Pelle

Je vergeet dan nog de 'gewone' zittenblijvers van aug-sept. Ik vind dat je wel wat extreem reageert hoor.

Hoezo extreem? Ik vroeg het mij gewoon af.

angel3

angel3

22-10-2009 om 14:11

Kan heel goed samen pelle

Waarom kan het aanbieden van letters e.d niet samen gaan met net 4 jarigen?
Hier een Jenaplanschool en daar is de combi van groep 0-1-2 volstrekt normaal. Dus net 4 jarigen zitten bij bijna 7 jarigen. Dat is juist fantastisch. De kleintjes vragen hulp aan de groten, de groten voelen zich groot en verantwoordelijk en tuurlijk is er ruimte voor extra aanbod voor de oudsten. Daar wordt onderscheid in gemaakt. Ik snap totaal niet wat het probleem is.

angel3

angel3

22-10-2009 om 16:15

Pelle

maar in jouw laatste alinea zeg je dat je geen voorstander bent van 4 jarigen met 6,5 jarigen. Vandaar dat ik op jou reageer. Dezelfde voordelen gelden natuurlijk voor alle groepen. Ik vind wel als reguliere scholen kiezen voor losse groepen 3- 4 etc. dat ze dan ook aparte 0 -1-2 groepen moeten maken. Dus niet de ene wel combineren en de ander niet. Of je kiest voor combi's of niet....
maar dat terzijde

noname

noname

22-10-2009 om 17:35

Snif

mijn kind is van oktober en gaat naar school. Zijn moeder (eh ja ik dus) is dit schooljaar door de vereniging op deze school geplaatst als juf in de instroomgroep. Gevolg; kindlief gaat naar grote klas met kinderen die minstens een half jaar ouder zijn. Jammer. En nu mag hij ook nog maar 2 jaar kleuteren. Terwijl zijn zus, die in november geboren is, wel gewoon bijna 3 jaar heeft mogen kleuteren.
Natuurlijk als hij het aankan, waarom niet naar groep 3 tegen die tijd. Maar van mij hoeft het niet. Er is genoeg uitdaging op de school om hem tevreden te kunnen houden. Bedenk dat hij anders 11 is wanneer hij naar de middelbare gaat. Ik vind dat nogal wat voor een kind. Maar ja, dat is wat ik denk. Ze moeten ergens een grens trekken en wordt er dus met 2 maten gemeten. de teldatum van oktober, en de leeftijdsgrens van januari.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-10-2009 om 20:07

Tja, wederom

mijn zoon gaat ook naar het voortgezet als hij 11 is (ondanks zijn lange kleuteren!!), hij heeft dat verloren jaar weer ingehaald. Ikzelf ging ook met 11 naar het voortgezet. Als alle scholen zich nu eens aan de 1 januari grens ging houden gingen alle 11 jarigen naar het voortgezet en valt niemand uit de toon. De meesten worden overigens al snel 12 jaar hoor....(in oktober november en december al namelijk).

Dat kinderen langer "mogen" kleuteren....het bezorgt me echt jeuk....alsof je ze een gunst bewijst....

5 en in groep 3

Mijn dochtertje heeft in haar klas (groep 3) ook een aantal kinderen die de afgelopen maanden al 7 geworden zijn.
Zijzelf wordt komende maandag pas 6.
Zelf heeft ze totaal geen problemen met het leeftijdsverschil. Kan goed meekomen en de kinderen die nu al 7 zijn spelen net zo met haar als met de andere 7 jarigen.

Geen zorgen maken lijkt me.
Inget

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.