Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

9 jaar en eigen verantwoording

Vanmiddag even een kort gesprekje met de juffrouw op school omdat zoon (9 jaar groep 6) 2 weken geleden met medicatie i.v.m ADHD is begonnen.
Ik vertelde haar dat ik geschrokken ben van de werk schriften van aardrijkskunde, geschiedenis en biologie.
De antwoorden die hij opschrijft kloppen niet. Maar ook nadat het gemaakte werk klassikaal is nagekeken schrijft hij niet de juiste antwoorden bij de vraag. Hij krijgt alleen zijn werkschrift mee naar huis om de vakken te leren. Hij leert dus niet de juiste stof omdat de antwoorden verkeerd in zijn schrift staan. De juf vertelde hierop dat dit zijn eigen verantwoording is, er zijn zat mogelijkheden om de juiste antwoorden bij de juiste vraag op te schrijven zodat hij het vanuit zijn eigen werkschrift goed kan leren.
Ik weet dat er veel veranderd is in het onderwijs. in vergelijking met zijn oudste broer 6 jaar geleden maar ik vind het raar die verantwoording bij een kind van 9 jaar te leggen.
Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

08-10-2010 om 18:49

Eens

Hier maken kinderen werkbladen met vragen,maar ze krijgen per toets een vragenblad mee naar huis,incl de juiste antwoorden.

zonnig

zonnig

08-10-2010 om 21:00 Topicstarter

Pelle

Dat ga ik ook zeker doen. Ik was alleen zo verbaasd en werd ook boos dat ik dat niet direct heb gedaan.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-10-2010 om 21:08

Waarop juf dan zegt

dat doe ik ook, maar hij luístert niet, hoort het niet, komt niet binnen( ja duh!)

Wat zegt je zoon er zelf van?

Hoe reageert je zoon als jij dit met hem bespreekt? Vindt hij het vervelend als hij de goede antwoorden niet heeft en dat dat gevolgen heeft voor een toets?
Ik neem aan dat juf de schriften regelmatig doorkijkt, staat er nergens commentaar bij?
Ik vind alleen de reactie van juf: "Het is zijn eigen verantwoording" erg makkelijk. Als slecht werk afleveren geen consequenties heeft dan veranderd er niets. Ik neem aan dat een leerkracht er toch extra aandacht aan schenkt en dit gedrag wil veranderen? Ze lijkt niet erg geïnteresseerd in de werkhouding van je zoon.

zonnig

zonnig

08-10-2010 om 22:10 Topicstarter

Wat zegt zoon.

Vanmiddag met zoon er over gehad, hoe het komt dat er zoveel fouten in zijn schriften zijn. Hij denkt zelf dat het klassikaal nakijken te snel gaat. Zijn aandacht en concentratie is een groot probleem.
Hij weet dat als hij denkt dat het nakijken niet goed is gegaan hij het "nakijk" boekje mag pakken om het te controleren na schooltijd. Maar dat vergeet hij.
Er staat niets in zijn werkboeken, wel in zijn reken en taal schriften, dus of de juf deze schriften nakijkt weet ik niet. Volgens zoon niet
Vorig jaar hebben we al besproken dat zijn leer strategie niet goed is en dus extra aandacht nodig heeft, maar dit laat zien dat hij die extra aandacht niet krijgt.
Volgende week dus maar een wat langer gesprek met de juf.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-10-2010 om 22:20

Laat juf

dan het boekje voor hem kopieeren en aan jou geven!!!! Heb jij altijd de juiste gegevens en kan hij het juiste leren.....(oplossingen kunnen zo simpel zijn....)

zonnig

zonnig

08-10-2010 om 23:02 Topicstarter

Nee, ik laat juf niet

De oplossing die jij aandraagt Nasha is er 1. Maar ik vind dat zij samen met zoon moet gaan kijken hoe hij moet leren en samen met hem hier een strategie voor moet bedenken en hem hierin begeleiden. Wij zullen hierbij natuurlijk ook ons steentje bijdragen. Door een kopie van het boek mee te geven ligt het probleem bij ons en ik vind het ook een school probleem

Ja, zelf leren

Het is heel goed mogelijk dat het nakijken te snel gaat voor je zoon. Ik zou ook liever zien dat Juf op school daarvoor samen met je zoon een oplossing bedenkt. Hij mag op school het antwoordenboekje pakken, dat is een begin van de oplossing. Blijkbaar heeft je zoon nog wat controle nodig dat dit inderdaad gebeurt.
Dat hij het antwoordenboekje pakken "vergeet" is van zijn kant weer te makkelijk. Misschien is er iets te bedenken waardoor hij het niet steeds vergeet?

Bastet

Bastet

09-10-2010 om 09:00

Dwarrels

In de klas van mijn dochter,en ook in andere klassen zit altijd wel een paar dwarrelige kinderen die echt niet met de juiste info voor een toets thuiskomen.Daarom het vraag en antwoord vel.Als je dat kent,beheers je al 80% van de beheerste stof.

kaatje43

kaatje43

09-10-2010 om 16:02

Juf moet gewoon nakijken

Ik vind dat dat haar taak is. Je kunt wel de kinderen laten nakijken, maar dan moet je nog controleren of ze het wel goed hebben gedaan. Ze zijn nog veel te jong om deze verantwoording aan te kunnen. Bij mijn kinderen op school kan het niet eens, want daar werken ze allemaal op een ander tempo/niveau. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.

Wilma

Wilma

11-10-2010 om 13:41

Dromers

Dromers moet je ook helpen met hun werk juist bij elkaar te krijgen. En wel keer op keer. Hier ligt een taak bij school, maar ook voor thuis. Het nakijken gaat vast snel (of hij krijgt het niet bijgehouden met opschrijven), dat zal een ding voor school zijn. Maar dat hij dat boekje mag inkijken, kun je 'm ook vragen als hij uit school is. Ik neem niet aan dat hij een toets krijgt meteen al voor de dag erop. Desnoods de dag erna een briefje (door hemzelf geschreven) in de broodtrommel dat hij het antwoordenboekje moet inkijken.

Hier ook een dromerige (maar oh zo lieve jongen, dus ik weet wat je doormaakt.

Groetjes,
Wilma

koentje

koentje

12-10-2010 om 10:07

Hm, bastet

is dat weer een nieuwe stoornis? Dwarrel?

Bastet

Bastet

12-10-2010 om 11:05

Haha koentje

Nee hoor,dat is gewoon het verstrooide type kind..
Ik heb er twee zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.