Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nessa

nessa

29-10-2008 om 14:42

Aandacht aan school besteden

Ons zoontje wordt volgend jaar 4 en dan gaat hij naar groep 1. We zijn nu al druk doende met het uitzoeken van een geschikte school voor hem.
We hebben rapporten van de schoolinspectie opgevraagd en hebben gesprekken aangevraagd bij nu 2 scholen.

De eerste school is een min of meer particuliere school waar we dus veel voor moeten betalen. Ze staan zeer hoog aangeschreven bij de schoolinspectie. De andere school "presteert" minder maar is zeker niet onder de maat. Er schort nog wel het een en ander aan.

Ik merk dat veel ouders bij mij in de buurt voor het gemak gaan en een school kiezen dat "lekker dicht bij huis is" of je krijgt als argument van: "ja. maar zijn vrienjes en vriendinnetjes gaan ook naar die school...". Ik verbaas mij daar eerlijk gezegd best wel over. Zelfs voor mijn puppy heb ik hondenscholen met elkaar vergeleken....Het gaat in dit geval toch om je kind en die wil je toch een goede basis meegeven?! Ben ik nu zo pietluttig?
Ik ga overigens ook met die tweede school praten, want ik wil mij mijn eigen oren horen en met eigen ogen zien wat ze te bieden hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

29-10-2008 om 17:22

Yep

Dat laatste is precies onze ervaring! We hadden een op papier goede school uitgekozen, zijn langs geweest en de sfeer was prima. En toen troffen we een goed bekende staande juf, die dramatisch slecht uitpakte voor ons kind. Uiteindelijk is het denk ik toch het belangrijkste dat de school goed voelt en dat je het geluk hebt een leerkracht te treffen waar het goed mee klikt!

linda c

linda c

29-10-2008 om 19:31

Teruggekomen van buurtschool

TJa, wij zijn dus idd afgegaan op ervaringen van buren en de sfeer op het schoolplein. Veel gelijkgestemde ouders, dat vond ik leuk. Wel wat chaotisch, die school, maar toch gedaan.

En na 1 maand geswitcht, naar volle tevredenheid (nu 1 mnd op nieuwe school). Het is zó moeilijk om van papier een school te kiezen, en er waren ook argumenten tegen de school waar ze nu zit. Uiteindelijk voelde ik pas écht wat goed was toen ik een keer onder schooltijd kwam kijken. Ik werd op die nieuwe school zó gastvrij onthaald, kreeg meteen een rondleiding door twee kinderen uit groep 4, het was er gezellig, warm...

Uiteindelijk zijn we goed terechtgekomen, al is het niet bepaald in het belang van onze dochter geweest om eerst fout te kiezen.

Ik vind het wel pietluttig om al die dingen na te gaan, maar hádden we het maar gedaan. Het is wel echt een heel belangrijke beslissing. Hoewel bij ons de juf ook doorslag gaf (weg hier) en dat hadden we vantevoren echt niet in kunnen schatten.

angel3

angel3

30-10-2008 om 09:08

Sfeer proeven

Wij hebben bewust gekozen voor jenaplan met als gevolg dat we geen vriendjes in de buurt hebben en elke dag in de auto zitten. Maar goed we wonen ook een beetje buiten dus 5 of 10 min in auto maakt dan weinig uit. Ik ben de sfeer gaan proeven en werd warm ontvangen. Ook gesprek gehad met directrice. Achteraf bleek dat school in finacieel zwaar weer zat. Hadden we niet kunnen weten behalve als we mensen hadden gekend. Maar dat is niet wat je vraagt op het schoolplein aan vreemden. Gelukkig toen zoon erop kwam ging het al beter en ik ben nog steeds tevreden. Inspectie rapporten zeggen niet alles en je moet goed kijken waarover de scores gaan.

Alles staat of valt met de juf/meester EN de kindjes in de klas van JOUW kind. Als dat niet klikt dan forget it.
Gelukkig gaat dat goed hier. Kun je van papier niet zien.

Suk6 met kiezen

PS ik vind je overigens redelijk eenzijdig over kwaliteit van onderwijs. Een dure prive school kan missch meer geld hebben en goed onderwijs bieden maar biedt een totaal eenzijdige afpsiegeling van de maatsch die ik niet realistisch vind. ik vind het belangrijk dat mijn kind in aanraking komt met allerlei soorten mensen. Ik heb daar op gelet. Gemengde school, deels met mensen die bewust voor jenaplan kiezen (vaak wit), deels mensen uit de buurt (waarvan sommigen gekleurd).

Hanne.

Hanne.

30-10-2008 om 09:30

Wat vind je belangrijk?

Wij vonden het heel belangrijk dat ons kind dichtbij naar school zou gaan. Dat deed ik als kind nl niet, en dat heb ik dus altijd als zeer vervelend gevonden.

Dichtbij was voor ons dus een heel erg belangrijk argument. Nu waren er bij ons gelukkig 5 scholen binnen 5 minuten fietsen, maar als die er niet geweest waren denk ik dat ik ook volstaan had met kijken of de buurtschool niet slecht aangeschreven staat.

Nu kon ik we heel bewust een school uit zoeken die bij m'n kind past. Maar ik realiseer me ook dat ik voor volgende kinderen niet meer op zoek ga naar een school die bij dat kind past. Die gaan gewoon naar de zelfde school. Heel dubbel dus.

Mamvantwee

Mamvantwee

30-10-2008 om 09:46

Open dagen

Wij zijn voor de keuze van de basisschool voor onze dochter vorig jaar de verschillende open dagen afgelopen. Van de 4 scholen in onze wijk, zijn we bij 3 langsgegaan, alleen de prot.chr. school niet omdat ik daar zelf weinig mee kan. En uiteindelijk speelden in onze beslissing de volgende punten mee:
- afstand (maar ze liggen allemaal dichtbij)
- sfeer in de school: niet te vol, geen rennende kinderen door de gang, geen rommel waar je overheen valt
- respect voor de leerkrachten: op de school waar onze dochter nu naartoe gaat, wordt heel expliciet verwacht dat de kinderen elkaar en de volwassenen gedag zeggen en beleefd zijn
- ruimte op het speelplein: 1 van de scholen hier heeft zeer bepertke binnen- en buitenruimte en dat vond ik te krap.
- geloofsovertuiging: we hebben gekozen voor een openbare basisschool, en niet voor de (2) katholieke, niet omdat ik daar tegen zou zijn, maar wij hangen zelf geen geloof aan en ik kan en wil niet meegaan in de 'waarheid' als ik daar zelf niet in geloof. Ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten en voelde toen ook een beetje deze tweestrijd, vandaar.

Maar of onze dochter het naar haar zin zou hebben, moesten we afwachten. En voor onze zoon gaan we niets uitzoeken, die volgt gewoon zijn grote zus. De rapporten van de onderwijsinspectie heb ik trouwens pas een paar maanden geleden eens opgezocht, was dus bij ons helemaal geen issue bij de selectie van de school.

Hanne.

Hanne.

30-10-2008 om 11:42

School past bij kind

Pelle je hebt natuurlijk een punt, misschien moet ik het nuanceren

Nu kon ik we heel bewust een school uit zoeken die "naar mijn idee zoveel mogelijk" bij m'n kind past

De mate waarin je je kind kent als het 2 of 3 is is natuurlijk beperkt, maar je hebt een indicatie (houdt wel of niet van structuur, speelt/werkt graag alleen of juist in groepen)en dat speelt bij mij wel een rol.

Mijn oudste heeft graag structuur en houdt over het algemeen niet van veranderingen. Daarom is de locale montessorischool afgevallen omdat daar een vrij 'rommelige' dagindeling was, en hebben wij gekozen voor een tamelijk traditionele school met een vrij strakke dag en weekindeling.

De jongste kan wel heel goed om gaan met veranderingen en wisselingen en zou op de montessorischool denk ik wel op haar plaats zijn. Maar ja...die gaat straks toch naar de zelfde school als de oudste.

Goede basis

Hoi,

Even een korte reactie. Kon het niet laten want ik heb mijn kind ook 'gewoon' op een (goed aangeschreven) school in de buurt gedaan.

De reden? Ik zie school vooral als een sociale broedplaats. Ik wil dat mijn kind zich daar thuisvoelt, dat er een goede sfeer is en dat de ouderpopulatie gemengd is of eenzijdig, maar dan wel eenzijdig het type ouders waar wij zelf ook bij horen.

Pas als mijn kind zich goed thuis voelt in een goede sfeer zal het de sociale vaardigheden opdoen die het later zo hard nodig heeft op de werkvloer én zal het de rust hebben om goed te kunnen leren.

Het is helemaal uitgekomen zoals we gehoopt hadden. Het buurmeisje daarentegen gaat een stuk verderop naar een Bewuste School (vernieuwingsonderwijs) met allemaal Goudstaafjeskinderen. En dat geeft heel wat klachten omdat de kinderen in de klas veel meer onder druk staan vanuit hun ouderlijk huis. De leraren hebben daar ook maar beperkt invloed op. Ze is net 6 en wordt nu al gepest.

Ik bedoel het allemaal niet zo zwart-wit, ik wilde alleen even benadrukken dat een goede basis voor sommige ouders meer op andere vlakken ligt dan puur of de school hoge CITO-scores haalt of veel extra creatieve vakken aanbiedt. Lijkt me allemaal fantastisch, maar als mijn kind ondertussen zich sociaal niet goed ontwikkeld doe ik hem te kort.

Misschien zijn die andere ouders dus net zo pietluttig als jij maar hebben ze een andere bril op.

Gevoel

Een school kan nog zulke mooie "papieren" hebben, het gaat er toch vooral om welk gevoel je hebt bij een school. Loop eens binnen op een willekeurige dag en ervaar hoe je er te woord wordt gestaan als je spontaan binnenkomt. eem je kind mee, en kijk hoe hij/zij reageert. Heb je welkom gevoel, of voel je je weggekeken. Mag je überhaupt binnenkomen?
Als je je welkom voelt op een school en hebt het idee dat je daar je kind met een prettig gevoel 's morgens kunt achterlaten, dan heb je daar veel meer aan dan de prachtigste inspectie rapporten.
Hecht ook niet teveel waarde aan de cito-resultaten. Als je als school allemaal kinderen binnenkrijgt die al slim zijn, thuis goed worden gestimuleerd en geen gedragsproblemen hebben, dan is het niet zo moeilijk om goede citoscores te halen. Hoef je als leerkracht bij wijze van spreken alleen maar achterover te leunen. Het gaat er om hoe je kinderen als kleuter binnenkrijgt en hoe je ze als school op 12 jarige leeftijd aflevert aan het voortgezetonderwijs. Hoe is een kind gegroeid en hoe heeft het zich ontwikkeld? Dát zegt iets over de kwaliteit van de school. Niet de cito-scores!
Succes met de keuze.....
groet
Suus

En nog wat anders

Je kunt heel veel dingen niet bepalen voor je kind. Het kan net die ene stomme juf op een leuke school treffen. Of die leuke klas op een rommelige school. Dat heb je allemaal niet in de hand.

Ik zie het daarom vooral als mijn taak om mijn zoon te begeleiden op zijn pad. Niet om zijn weg uit te stippelen in een hyperideale omgeving, want die omgeving bestaat niet. Het is naar mijn idee de foute focus om alles ideaal te maken voor je kind. Je kunt het beter stimuleren om zijn eigen kracht en zelfredzaamheid te ontwikkelen.

En...

t kan ook dat je de(verdere) school die je op papier uitzoekt bij de kennismaking al zo tegenvalt dat je daar niet naar toe gaat. Was in ons geval dus zo.
Ik volede me zo onwelkom, er werd door de dir. gezegd; er zijn in jullie buurt toch ook 2 scholen....
En toen ben ik bij de niet zo heel goed bekend staande school om de hoek gaan kijken, kind mocht meteen in de klas, warm welkom etc.
Oke...we hebben nog wel eens getwijfeld maar het gaat nu zo goed dat ik blij ben dat we ze hier bij deze superjuffen gedaan hebben!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.