Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
b.taalniet

b.taalniet

09-07-2011 om 20:32

Aanmaning ouderbijdragen

Vandaag viel er een aanmaning in de bus (na herinneringen) voor het betalen van de ouderbijdrage.
Het bedrag is gespecificeerd in kopieerkosten, kluisje, leerlingactiviteiten, mediatheek en "bijdrage".
In de schoolgids staat alleen bij bijdrage dat het vrijwillig is maar verder. Ik hoef toch niet te betalen voor het kopieren van proefwerken?

Oja, de aanmaning was dreigend. Als ik nu niet betaal dan gaat het naar een deurwaarder.
Het bedrag voor het 'extra' pakket heb ik wel gewoon betaald.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

09-07-2011 om 21:45

Bitte sehr?

Goeie genachte, die hebben lef. Heb je een contract getekend?

Tirza

b.taalniet

b.taalniet

09-07-2011 om 21:56

Nee

ik zal maandag maar eens gaan bellen.
Het bedrag wat ik nog zou moeten betalen is 48.50 in totaal (36.39 en 12.11). Hoe ze aan dat bedrag komen is me een raadsel. Als ik gespecificeerde bedragen probeer op te tellen kom ik in geen enkele optelling aan dit bedrag.

b.taalniet

b.taalniet

09-07-2011 om 22:32

Oorspronkelijk bedrag

Het eigenlijk te betalen bedrag was 40 euro hoger. Zou die 40 euro vrijwilliger dan vrijwillig zijn geweest??????

Sancy

Sancy

09-07-2011 om 23:10

Dus?

"Het bedrag is gespecificeerd in kopieerkosten, kluisje, leerlingactiviteiten, mediatheek en "bijdrage".
In de schoolgids staat alleen bij bijdrage dat het vrijwillig is maar verder."
Dus de ouderbijdrage bestaat uit deze specificatie, waarbij je nu vermoedt dat het laatste item, "bijdrage" het vrijwillige deel is?

Hete soep

Ik kreeg vorig jaar ook een aanmaning met dreigement van incasso voor de ouderbijdrage. Die heb ik niet betaald omdat er een bedrag in zat voor een excursie terwijl dochter niet op excursie ging en verder voor allemaal onderwijskundige zaken die dus niet in de ouderbijdrage thuishoren. Bovendien heb ik nergens voor getekend. Ik heb het overkoepelend bestuur gebeld over die 'dreigbrief' en gevraagd hoe ze zelf dachten dat ze hard konden maken dat ze een vrijwillige bijdrage ter incasso zouden kunnen geven. Daar antwoordden ze op: we weten wel dat dat niet kan, we doen het uiteindelijk ook niet, maar die brieven schrijven we toch om zo te proberen de ouderbijdrage toch binnen te krijgen. Schandalig, die intimidatie. Ik heb niet betaald en er nooit meer wat van gehoord. Dit jaar heb ik weer niet betaald (om dezelfde reden) en kreeg ik weer zo'n brief. Ongelooflijk.

Zolang jij geen aan de voorwaarden voldoend contract getekend hebt kan een deurwaarder hier helemaal niks mee.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2011 om 15:45

Ouderbijdrage

Op de middelbare school van zoon zijn er ook (best wel hoge) kosten voor deze zaken onder de noemer "vrijwillige" ouderbijdrage/schoolkosten. Je kan vantevoren aangeven of je kind van bepaalde diensten/zaken/activiteiten gebruik gaat maken of niet. Geef je dit niet aan, dan wordt je geacht te betalen. Zo niet, kan je kind dus geen gebruik maken van deze diensten/zaken/activiteiten.
Heb je geen overeenkomst getekend dan kan school echt niet naar een incassobureau stappen maar je kind kan dan wel uitgesloten worden van bepaalde diensten en activiteiten.

Met dank aan miriam:

In een eerder draadje over ouderbijdragen/schoolkosten enz. schreef Miriam nuttige tips. Dat draadje zit vast in het archief:

http://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuwsberichten/Aangepast+beleid+handhaving+ouderbijdrage.html?homeref=true

Download even het pdf bestandje op die pagina, staan interessante dingen in zoals:

e) gratis lesmaterialen: de school stelt elk leerjaar gratis aan een leerling het voorgeschreven lesmateriaal ter beschikking (art. 6 e WVO). Als de school een borgregeling hanteert dienen ouders individueel en expliciet de keuze voor deelname aan die regeling voorgelegd te krijgen. Als zij aan de borgregeling willen deelnemen moeten zij een actieve keuze daarvoor maken. Een eventueel gevraagde borgsom dient uitsluitend op vrijwillige basis te worden overeengekomen en mag –als ouders daarvan geen gebruik willen maken- het beschikbaar stellen van lesmaterialen aan leerlingen niet vertragen of belemmeren. Ook het vragen van een vergoeding voor het gebruik van atlassen, woordenboeken, etc. is alleen toegestaan op vrijwillige basis.

Toetsingsvraag-7: Worden de voorgeschreven lesmaterialen beschikbaar gesteld zonder dat daarvoor een bijdrage (bijv. verzendkosten of administratiekosten, borgsom, etc.) moet worden betaald?

Toetsingsvraag-8: Als de school een regeling hanteert voor een borgsom voor de voorgeschreven lesmaterialen, stelt de school de voorgeschreven lesmaterialen dan zonder vertraging of belemmeringen beschikbaar aan de leerlingen van de ouders die niet willen deelnemen aan de borgsomregeling?

Toetsingsvraag-9: Als de school atlassen, woordenboeken, laptops, gymkleding, gereedschap, werkkleding, rekenmachines, verbruiksmaterialen, proefwerkpapier, etc. beschikbaar stelt aan leerlingen, doet zij dit dan zonder daarvoor een verplichte bijdrage te vragen?

Als elk van de hierboven genoemde 9 toetsingsvragen positief wordt beantwoord voldoet de school aan de betreffende kernpunten van de wet. Een negatief antwoord op een van deze 9 vragen vormt de basis voor het verdere handhavingstoezicht, zoals in deze notitie aangegeven.

Ik heb deze info zeeeer zorgvuldig opgeslagen. Laat maar komen die brieven met betalingsverzoeken: ik ben voorbereid. Met veel dank aan Miriam!

Herinnering

Je staat uiteraard volledig in je recht, ik had alleen bij de eerste herinnering even gebeld om aan te geven dat je die vrijwillige bijdrage niet wil betalen en of zij even dat bedrag willen crediteren. Zij weten natuurlijk niet wie wel of wie niet wil betalen, zij hopen natuurlijk van wel en eigenlijk in de meeste gevallen betaald ook iedereen die vrijwillige bijdrage. (bewust of onbewust)
Dit kan je uiteraard alsnog doen. Zij kunnen hiermee echt niet naar een rechter uiteindelijk.
Ik denk dat het allemaal automatisch gaat daar. Ik werk zelf ook in het onderwijs op een leerlingenadministratie en niet de financiële maar weer dat als er bedragen open staan dan rollen er vanzelf herinneringen uit. Zij nemen pas actie als er van de debiteur reactie komt daarop.
Dit zal zich ook elk jaar herhalen, zij onthouden echt niet wie er het jaar ervoor geen eigen bijdrage wilden betalen...(ik werk op een erg grote scholengemeenschap dus ik weet dat het allang niet meer op persoonlijke basis geschiedt)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.