Tirza G.
02-06-2009 om 22:44
Aantal studielasturen bovenbouw
Zoon staat op de drempel van de bovenbouw VWO (4-5-6). In het traject tot profielkeuze wordt er uitgegaan van minimaal 4800 studielasturen. Hij komt daar zelf dik boven, maar daar werd niets van gezegd. Hij volgt het gymnasium op een school met een HB-beleid. Uiteraard is de gymnasiumafdeling maar klein. Alles is zo'n beetje rond en voormekaar (dat keuzegedoe speelt al in februari-maart, zeg maar) en nu komt er bericht van de directie: maximaal 5200 uur. Meer mag je er niet maken. Tjonge, wat vind ik dat een suffe move.
Nou heeft het bij hem niet zoveel effect, maar bij andere kinderen uit zijn klas wel. Ach, dan laat je toch een vak vallen, Grieks ofzo (staat 600 uur voor). Halllllloooooooo. Dit is een gym-na-si-um. Grieks en Latijn maken het tot wat het is, dat ga je toch niet zomaar omzetten naar Duits of Frans? En bovendien: nou héb je eens kinderen die willen leren, die uren willen maken, die hun IQ willen benutten en nou mág het niet. Ik vind het zooooo stom!
Wat is bij jullie op school het max aantal SLU's?
Tirza

Jolijt
03-06-2009 om 06:53
Kinderen die willen leren...
hebben het inderdaad niet makkelijk...
Hier een dochter die ook voor de bovenbouw (TVWO) staat en het echt een beetje gehad heeft met het tempo van school (te laag). Heeft oa verzonnen om slechts de helft van de lessen frans te volgen en de andere lessen bij duits (niet in haar profielkeuze) aan te schuiven. Leraren zijn allen zeer betrokken, maar zien ook bijna geen mogelijkheden meer. Overal heeft ze extra stof (oa grieks terwijl het geen gymn. is) maar ze wil alleen maar meer...
Hoop niet dat wij een max aantal SLU krijgen.

Molly W
03-06-2009 om 10:10
Praktische bezwaren
Wat hier op school het maximum aan studielasturen is, weet ik niet. Ik weet niet eens of er overhoofd een maximum aantal uren wordt gesteld. Ik weet wel dat de roostermakers niet blij zijn met leerlingen die hun werk ingewikkeld maken.
Hier een zoon van 15 die binnenkort naar 5 gymnasium gaat, hij is wat we heul vroeger een echte alpha zouden noemen. Hij wilde eigenlijk het liefst eindexamen met twee profielen doen, C&M en E&M, maar dat bleek dan roostertechnisch weer niet te kunnen. Hij heeft zijn vakken nu zo gekozen hij op twee vakken na toch inhoudelijk bijna die twee profielen doet. Hij volgt dan 14 vakken. Als ik het goed heb, komt hij met zijn vakkenkeuze uit op 5840 studielasturen, voor de bovenbouw VWO. Vanochtend vertelde hij me dat hij overweegt om volgend schooljaar een cursus Spaans erbij te gaan doen, voor de lol.
Groet, Molly

M Lavell
03-06-2009 om 10:35
Waar staat dat?
Tirza, vraag de school eens waar staat dat dat niet mag. Volgens mij is het niet verboden.
Het levert in de praktijk wel roosterproblemen op. Mijn ervaring is dat dit wordt opgelost door de leerling zelf die van sommige vakken niet altijd de lessen bezoekt.
Groet,
Miriam Lavell

mar-ank
03-06-2009 om 12:03
Doen!
Als het niet echt verboden wordt door de school, en je kind wil het echt; doen! Ik weet nog dat ik een helemaal exact vakkenpakket koos op de middelbare school, maar dat ik ook héél graag geschiedenis wilde doen. Dat kon roostertechnisch niet. Dus ik heb geschiedenis laten vallen. En daar heb ik nu, ruim 25 jaar later, nog altijd spijt van!!

Tirza G.
03-06-2009 om 13:52
Wel verboden maar niet verboden
Ik geloof niet dat het ergens wettelijk vastligt hoeveel uur je maximaal mag maken. Dat minimum ligt op 4800, dat weet ik wel. Ik denk dat school zélf het maximum instelt, omdat ze het "gedoe" zat zijn. Kijk maar naar wat Molly schrijft: als een school een beetje mee wil werken, kan alles. Het wordt wel dúúr, dat snap ik wel. Zoon zit in een piete-klein-klasje, vakken die dat klasje alleen maar heeft: tja, dat is dure business. Een heel lokaal een heel uur door een hele docent Ik snap wel dat school daar dingen in wil regelen, die moeten toch hun centen voor meerdere doeleinden in zetten.
Maar de tíming. En de manier waaróp (decaan komt binnen om het te vertellen en of ze stante pede maar even willen laten weten welk vak ze schrappen, nou, ik dácht het niet). Maar ook de achterliggende ergernis die ik in mijn eerste posting al aangaf. Halloooooo, nou héb je eens kinderen die wat willen doen en nou wordt het vanaf de kant van schóól de kop in gedrukt. Ergerlijk, gewoon heel erg ergerlijk.
Voer dat dan (als je dat al wilt) volgend jaar in, vóór dat iedereen over pakketten nadenkt. En zet het in de schoolgids, zodat je dat maar alvast wéét.
Bah. Ik ga eens even broeden op een reactie.
Tirza

M Lavell
03-06-2009 om 14:32
Standpunt
"Voer dat dan (als je dat al wilt) volgend jaar in, vóór dat iedereen over pakketten nadenkt. En zet het in de schoolgids, zodat je dat maar alvast wéét. "
Zo is dat. Nu nergens kennelijk staat dat de school het verbiedt, kun je je afvragen of de school het wel mag verbieden. Ik zou dat standpunt innemen.
Groet,
Miriam Lavell

Molly W
03-06-2009 om 15:22
Vragen
Zonder het meteen te hebben over de verbazingwekkende invulling die de school lijkt te geven aan HB-beleid, komen er een aantal vragen bij mij opborrelen.
Willen ze soms af van de gymnasiumafdeling omdat die te duur is? Dan zou je dat als school toch een paar jaar van te voren moeten melden, dan hadden jullie misschien een andere middelbare school gekozen. De regels veranderen terwijl de wedstrijd begonnen is? En al die uren dan dat ze tijdens de mentorlessen hebben moeten nadenken over hun stream- en profielkeuze en dus over hun toekomst? Waar is dat dan goed voor geweest? En hoezo stante pede beslissen? Hoort de school niet eerst eens even de ouders in te lichten en het nieuwe beleid te motiveren? Zodat de kinderen in overleg met ouders kunnen beslissen hoe en wat? Weet de MR hier eigenlijk van en zo ja, wat vindt de MR er van? Het lijkt mij dat de school een communicatieprobleempje heeft.
En waarom zou een school met een hele kleine gymnasiumafdeling, een school die zich ongetwijfeld laat voorstaan op haar HB-beleid, zich niet een beetje soepel op kunnen stellen voor een individuele leerling die meer uitdaging nodig heeft? Een leerling waar de school eer mee kan inleggen, c.q. scoren in de eindexamenstatistieken?
Tirza, wat is je strategie? Ga je de strijd aan over de nieuwe regeling en de manier waarop dat wordt wordt gecommuniceerd of zet je in op een individuele regeling dan wel uitzondering voor je zoon?
Groet, Molly

rosa
03-06-2009 om 15:43
Slu's
Ik snap niets van die slu's. Hier een omrekeningsfactor van 0.75 en 36 weken. En in totaal moeten er 1000 uren per jaar gemaakt worden - komen ze niet aan die 4800. En ik lees ook over scholen met 40 weken?
En Tirza, 600 uur voor Grieks, dat is 200 per jaar, dat is 5 uur per week? Of zit daar een reis in?
rosa

ijsvogeltje
03-06-2009 om 15:57
Rosa
Volgens mij gaan SLU's om totale studielast (les + huiswerk etc.). En heb jij het alleen over lesuren.

Tirza G.
03-06-2009 om 18:53
Precies
Er worden uren toegekend aan vakken/opdrachten/projecten. Voor het lezen van een boek, bijvoorbeeld, staan 15 slu's. Of jij er nou 5 of 25 over doet: er staat 15 voor, klaar. 4800 uur in de bovenbouw komt neer op 1600 per jaar, dat zijn 40 weken van 40 uur. Die maken ze niet op school, dat is inclusief alles En zo staan er voor vakken ook een aantal uren. Voor Grieks en Latijn staan 600 uur, dat is 200 per jaar. Dat betekent sowieso 4-5 uur les in de week (dat is overigens niks geks hoor, met je profielvakken) maar ook nog een hoop huiswerk.
Of de SLU's gerekend worden in klokuren of in lesuren (hier 50 min.......) is overigens een zeer grijs gebied. Ik denk dat de overheid klokuren aanhoudt, maar dat terzijde.
Het zijn dus niet de beroemde "ophokuren" - die 1040-urennorm (die nu weer 1000 wordt) het zijn echt de studie-last-uren. Inclusief eigen werk, zeg maar.
Tirza

Tirza G.
03-06-2009 om 18:56
Molly
< grijns> ik word meteen strijdlustig, een strategie, jammie. Ik ga níet voor het individu, ik ga voor het principe. Nou heeft mijn zoon er toevallig niet zo bar onder te lijden, dus dat is een boffie, maar ik ben een principe-meisje.
Ik vind ook altijd dat je sterker staat als het níet over het belang van je eigen kind gaat maar over iets schoolbreeds.
Dochter doet eindexamen op school 1. Ik denk dat school de vlag uitsteekt als ze mij daarmee voorgoed zien verdwijnen. Zoon zit op school 2. Die kennen mij nog niet zo goed.
Tirza

Brianna F
03-06-2009 om 19:19
Hier
Dochter zit ook ruim boven het aantal uren, maar dat was geen punt. Wel werd er gewaarschuwd dat het roostertechnisch misschien niet haalbaar was, maar met ingenieus cuppen heeft ze al haar uren ergens onder kunnen brengen.
Had het niet gelukt dan had ze zelfstandig moeten leren of het vak moeten laten vallen.

rosa
04-06-2009 om 09:35
Aha
En de gedachte achter die slu's is dan dat niet ieder vak evenveel studietijd met zich meebrengt neem ik aan.
Hier lees ik dus niets over slu's en komt dochter op 855 klok-ophokuren per jaar (profiel gym-NT). De rest moet dan nog ingevuld met sociale activiteiten. En repetitietijd.
rosa

M Lavell
04-06-2009 om 10:35
Suffe regel
Die slu heeft niets met nut of noodzaak te maken, maar met de simpele gedachte dat ook vo leerlingen een 40 urige werkweek moeten hebben, als onderdeel van het leerproces om te leren werken. En natuurlijk met als dubbel agenda om te zorgen dat leerlingen op school niet een 'echte' baan kunnen hebben.
Groet,
Miriam Lavell

syboor
04-06-2009 om 21:47
400 uur is wel heel erg weinig speling
400 uur meer dan het minimum "mogen" is wel erg weinig speling. Dat is slechts 8%. En er zijn flink veel vakken die in hun eentje meer dan 400 uur zijn.
Ter vergelijking: voor de invoering van de tweede fase moest je examen doen in 7 vakken, en ik heb nog nooit gehoord van een school die moeilijk deed over 8 vakken, dat is dus al 14% extra. Ik deed destijds met een andere leerling examen in 9 vakken en toch onze teleurstelling bleek de school in staat een rooster te maken waarin we alle lessen (35!) gewoon konden bijwonen!
Ik zou zeker protest aantekenen dat de school tijdens het spel de regels verandert. En verder als "compromis" voorstellen dat de leerlingen het examenprogramma van hun oorspronkelijke pakket blijven doen, maar dat je eventueel bereid bent om in te stemmen met het missen van enkele lessen. Dan moet de roostermaker met de docenten overleggen bij welke vakken die "geniale" leerlingen met meer dan 5200 uur een paar lessen kunnen missen.

Tirza G.
04-06-2009 om 23:24
Nieuwsnieuwsnieuwsnieuws
De regel is van de baan, heh heh heh. Goed he. Ik was mijn strategie nog aan het bepalen (zoon lijdt er niet echt onder), maar blijkbaar is er al zo'n storm van protest gekomen dat het niet doorgaat. En misschien wel nooit doorgaat. Maar ik hou het in de gaten
Rosa: zoon doet straks 14 vakken. Zijn grootste vak is 600 uur, zijn kleinste vak 80. Het eerste vak heeft-ie straks dus een aantal uren per week drie jaar lang, het tweede vak heeft-ie óf twee jaar lang een uur, of een jaar lang 2 uur. Zo smeren ze dat uit over die drie jaar.
Zoon is van mening dat hij bij de helft van de vakken minstens de helft van de lessen wel kan missen, dus die ziet nog mogelijkheden genoeg
Tirza

rosa
05-06-2009 om 10:58
Mooi dat de regel van de baan is, Tirza.
Dochter hier doet er 13. Als ik het goed begrepen heb is 12 het minimumaantal met NT/NG; dan is 14 toch niet zoveel dat een school daar problemen over zou moeten maken lijkt me.
rosa

Tirza G.
05-06-2009 om 15:08
Rosa
Het probleem zit hem niet zozeer in het aantal vakken, maar meer in het aantal uren. Als je 14 vakken pakt van 360 uur kom je koud boven de 4800 uur uit. Pak je er 14 van 480-600 uur, dan wordt het een ander verhaal. Er zijn drie vakken met 600 uur, dan zit je al op 1800 uur. Voor je algemeen deel en de rest van je profiel komen er nog flink wat vakken en dus uren bij, dan kom je met 8-10 vakken al aan die 4800. En als je dán pas gaat beginnen aan het bijkiezen van de leuke dingen in je vrije deel , tjaaaaa, dan zit je zo boven de 5200.
School heeft in elk geval hiermee iets bereikt wat ze níet willen. Ze hebben mijn volle aandacht.
Tirza

rosa
05-06-2009 om 21:05
Uren
Maar die 12 verplichte vakken staan al vast. De vakken die dochter hier erbij kan kiezen (of dat nou filosofie is, beeldende kunst, aardrijkskunde of Frans) verschillen nauwelijks in lestijd: ze zijn allemaal 8 of 9 uur (per week per 3 jaar). Alleen nog een extra oude taal is meer: 11 uur.
Maar beeldende kunst of Frans kan natuurlijk wel in slu's schelen. Dat weet ik dus niet, staat hier niet vermeld.
Het lijkt me overigens dat school alleen geinteresseerd is in het aantal te leveren uren en niet in hoeveel tijd je zoon er thuis aan moet besteden.
Blijf het raar vinden, die slu's.
rosa