Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Agnet

Agnet

02-02-2009 om 17:22

Aantal vakken per dag middelbare school

We zijn hard op zoek naar een middelbare school voor onze groep-8-mijnheer. Inmiddels zijn we op een paar scholen wezen kijken. Bij 2 scholen hebben ze nog gewoon 50 minuten les per vak en dan zo'n 6 tot 7 vakken per dag. Bij 2 andere scholen werken ze met blokken van 1,5 uur en heb je dus maar 4 vakken per dag. We neigen nu naar een school met blokken van 1,5 uur (leuke school, fijne sfeer, niet zo groot, dichtbij), maar ik vraag me wel af hoe je pubers 1,5 uur lang bij de les houdt. Wie heeft hier ervaring mee? Op school werd gezegd dat de leraren dus uitdagender les moeten geven. Dat vond ik wat vaag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Wij hadden die keus vorig jaar ook. Ik neigde naar de anderhalf uur. Maar mijn dochter minder.
Ze zit nu op een school met gewoon 50 minuten les per keer. En zelf zindt ze het leukst van de middelbare school dat je steeds een uurtje een vak hebt en dan lekker weer wat anders. Af en toe een blokuur vindt ze erg lang.
Voor ons lijkt dit dus een goede keus.

Sandra

Sandra

02-02-2009 om 18:16

Geen voorkeur

Hier verschilt het per school, hoewel de meeste een 50 minutenrooster hebben. Wij staan ook voor de keuze van een school, maar ik vindt het geen onderwerp waarop we de keuze zullen baseren. Er zijn dingen die ik veel belangrijker vindt dan de lengte van het lesuur. Ik kan mij bij zowel korte als lange lessen wel wat voorstellen, waarschijnlijk hebben ze beide voor- en nadelen. Ik heb dus geen voorkeur.

Lietje

Lietje

02-02-2009 om 18:22

Positief

Onze zoon zit op een school met 80 min. rooster. Ik vind het voor hem ideaal. Hij weegt zo'n 28 kilo en zou nooit met boeken voor 6 tot 8 vakken kunnen fietsen. Nu met meestal 2, soms 3 boekenvakken (dus daarnaast tekenen, handarbeid, gym etc.) per dag maar, lukt dat prima. De lessen zijn ook minder versnipperd door de week. Voor docenten kan het soms moeilijk zijn, er wordt verwacht dat ze niet die 80 min. volpraten, maar een stukje les, stukje werk, stukje uitleg/hulp. Nadeel kan zijn dat de repetities ook in 40 min. moeten (rep.uren), en dat sommige rep. daar nog niet op aangepast zijn.
Lietje

amk

amk

02-02-2009 om 20:59

Gehad

en dan ook nog eens in een 2wekenrooster. Dus om en om.
Ik vond het heerlijk. Ik kwam van een school met 50 minuten lessen en moest dus echt omschakelen van 8 vakken per dag naar 3. Wat een verademing, geen geplande tussenuren meer, afwisseling in de les omdat er meerdere typen oefening in 1 les konden zijn. Met tekenen / handvaardigheid, niet alleen alles uitpakken en weeropruimen maar ook nog echt iets kunnen maken. Geen afgeraffelde scheikunde/natuurkunde en biologie practica.

En wat voor mij niet onbelangrijk was de mogelijkheden om geoorloofd afwezig te zijn waren stukken beter. Ik ben via de route LHNO/LTS (3j) MAVO (3 maanden, effectief 6 weken) op de havo terecht gekomen. En door de vrijheid die ik daar kreeg heb ik mijn middelbare school afgemaakt, anders was ik een drop-out geworden want ik verveelde me altijd.

groet,
Angela

rosa

rosa

03-02-2009 om 09:28

Blokuren

Hier ook voordelen van blokuren: minder boeken mee per dag, rustiger in de klas en er mag vaak aan het eind van de les al huiswerk gemaakt worden, zodat ze daar nog vargen over kunnen stellen aan de leraar.

rosa

Tirza G.

Tirza G.

03-02-2009 om 22:46

Nou

Die zin: de leraren moeten uitdagender les geven - bevalt me niet zo. Net of ze dat nog moeten gaan doen ofzo (o gut ja, shit, vergeten, ik moet uitdaging gaan bieden), ik word er niet blij van.
Mijn kinderen zitten allebei op een 50-minuten-uur school met af en toe een blokuur. En in sommige weken hebben ze een verkort rooster: lessen van 40 minuten. Ik moet wel zeggen, dat ze VWO en gymnasium doen, de lessen bestaan dus sowieso al uit 10 min. instructie en verder zelf aan de slag met hooguit de mogelijkheid om eens iets te vragen. Ze moeten veel zelf doen zeg maar, er is weinig sturing vanuit de docent.

Tirza

Agnet

Agnet

04-02-2009 om 13:57

Dank

voor alle reactie. Vanmiddag is er een open lesmiddag op de desbetreffende school, daar gaat zoon straks heen. De school op zich lijkt me heel leuk. Ik twijfel alleen aan die blokuren. Zoon ziet geen enkel probleem. Ik vond het gewoon zo vaag dat er gezegd werd dat er van de docenten verwacht wordt dat ze uitdagender les gaan geven. Iemand in dit draadje (Lietje?) zei dat ook, het moet afwisselender. Ik ga er maar van uit dat dat dan ook echt gebeurd. Ik blijf het moeilijk vinden hoor, een middelbare school kiezen.

leraar

leraar

08-02-2009 om 11:28

Huiswerk meteen maken

"Ik had voor wiskunde eens een rooster waarbij je op ma-di-woe een uur had. Zondagavond snapte ik dan niets van de wiskunde meer als ik mijn huiswerk deed voor maandag. Het was gewoon tever weggezakt."

Het werkt beter om het huiswerk te doen op de dag dat je les hebt gehad. Dat leren kinderen ook in de studieles maar ze doen het niet. (Nee, ik deed dat vroeger ook niet.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.